Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker bivaxspill från honungsslungning!  (läst 4845 gånger)

hannalinneao

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
Söker bivaxspill från honungsslungning!
« skrivet: 21 aug-17 kl 08:58 »
Jag vet inte om detta nu på sensommaren fortfarande är aktuellt, men: Jag är på jakt efter bivax, men då jag är vegan söker jag sådan som annars hade slängts. Jag har själv bara vart med vid honungsslungning en gång, men visst är det så att den bivax som "skrapas" av från ramarna för att öppna upp honungscellerna slängs? Jag hade gärna renat den för att göra salvor på den. Jag tänker att det bara är att kladda ner det i en påse eller låda och skicka till mig på posten, så betalar jag porto. Hör gärna av er på-  hanna.olsson.7@hotmail.com

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #1 skrivet: 21 aug-17 kl 09:04 »
Det är nog ingen som slänger täckvaxet, det är ju det renaste vaxet av allt.
I dag är vax hårdvaluta, man måste lämna in vax för att få lov att köpa präglade mellanväggar.
Hoppas du lyckas få tag i denna dyrgrip, för det är det bästa när man ska göra salva och krämer.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #2 skrivet: 21 aug-17 kl 09:58 »
Biodlare häromkring brukar sätta in speciella ramar under högsommaren för att fånga kvalstren i. I de tomma ramarna bygger bina upp drönarceller som kvalstren sedan gärna lägger sina ägg i. Så när cellerna är klara så tar biodlarna upp ramarna och skär bort vaxet.
Det innehåller ingen honung utan bara ägg.
Men det är kanske enklare för dig att få tag i den sortens vax, än avtäckningsvaxet.

hannalinneao

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #3 skrivet: 21 aug-17 kl 10:01 »
Jaha ok! Tack för svar, det var mer info än vad jag hade. Jag tänkte att det var värt ett försök att posta här, rätt som det är kanske jag har tur! Jag är nöjd med vilket vax som helst, sålänge jag slipper köpa nytt på någon butik.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #4 skrivet: 21 aug-17 kl 10:43 »
Hur många kilo bivax gäller det?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hannalinneao

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #5 skrivet: 21 aug-17 kl 11:28 »
Thomas- jag är glad för det lilla! Jag vill bara kunna göra lite för eget bruk, så allt uppskattas!

artcopy

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
    • ALLT OM BIODLING
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #6 skrivet: 22 aug-17 kl 11:16 »
Bivax från drönarutskärning är nog inget för dig som är vegan eftersom dessa drönare föds upp för att dödas:
http://alltombiodling.se/dronarutskarning

Köp avtäckningsvax från en lokal biodlare istället:
http://alltombiodling.se/biodlare

Avtäckningsvax bör säljas dyrare än "vanligt" bivax och ingen biodlare bör ge bort bivax om det inte är välgörenhet. Inte minst med tanke på det höga kilopriset, att det råder brist på bivax och att det importeras och säljs fuskvax utblandat med parrafin.
http://alltombiodling.se/avtackningsvax
http://alltombiodling.se/vaxmellanvaggar-fran-kina-var-forfalskade

Här är mer läsvärt för dig som är vegan:
http://www.alltomhonung.se/vegansk-honung

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #7 skrivet: 22 aug-17 kl 12:53 »
Vad kostar vax idag på bulk?
Jag är också litet intresserad, men av vanlig bulkvax beroende av pris.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

artcopy

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
    • ALLT OM BIODLING
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #8 skrivet: 23 aug-17 kl 09:45 »
Vad kostar vax idag på bulk?
Jag är också litet intresserad, men av vanlig bulkvax beroende av pris.


Kolla hos biredskapsförsäljare för aktuella inköps- och försäljningspriser:
http://alltombiodling.se/biredskap/biredskapsforsaljare

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #9 skrivet: 23 aug-17 kl 12:50 »
Allright, tack.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #10 skrivet: 23 aug-17 kl 14:21 »
Allright, tack.


www.biredskapsfabriken.se/
deras fraktkostnader är dock inte så enormt roliga

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #11 skrivet: 23 aug-17 kl 21:47 »
www.biredskapsfabriken.se/
deras fraktkostnader är dock inte så enormt roliga


Vaa?? Deras fraktkostnader är ju de näst billigaste i hela vårt land när det gäller Biredskapsfabrikanterna! I branschen är det allmänt känt att deras fraktkostnad är i underkant.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #12 skrivet: 23 aug-17 kl 23:42 »
Vaa?? Deras fraktkostnader är ju de näst billigaste i hela vårt land när det gäller Biredskapsfabrikanterna! I branschen är det allmänt känt att deras fraktkostnad är i underkant.
120kr frakt på en tunn bok såg inte jag som lågt men säger du det så ber jag om ursäkt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #13 skrivet: 24 aug-17 kl 21:18 »
120kr frakt på en tunn bok såg inte jag som lågt men säger du det så ber jag om ursäkt.

Då måste någonting ha gått alldeles galet? Jag gav nyligen 100 kr i frakt för ett paket på 5,1 kg ifrån dem.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #14 skrivet: 24 aug-17 kl 21:30 »
Då måste någonting ha gått alldeles galet? Jag gav nyligen 100 kr i frakt för ett paket på 5,1 kg ifrån dem.
Jag frågade dom om det verkligen stämde och fick svaret att det va den lägsta kostnaden dom har så det låter märkligt.  Ca en månad sedan

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #15 skrivet: 24 aug-17 kl 21:47 »
Verkligen. Kör de med dubbla frakttariffer? Förstagångskund?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #16 skrivet: 24 aug-17 kl 22:30 »
Jag vet inte om detta nu på sensommaren fortfarande är aktuellt, men: Jag är på jakt efter bivax, men då jag är vegan söker jag sådan som annars hade slängts. Jag har själv bara vart med vid honungsslungning en gång, men visst är det så att den bivax som "skrapas" av från ramarna för att öppna upp honungscellerna slängs? Jag hade gärna renat den för att göra salvor på den. Jag tänker att det bara är att kladda ner det i en påse eller låda och skicka till mig på posten, så betalar jag porto. Hör gärna av er på-  hanna.olsson.7@hotmail.com

Det är bara stöllar som slänger det värdefulla vaxet.

Om du istället själv slog dig på biodling så kan du utvinna omkring 1 kg Vax per 12-15 kg i en topplistkupa.
Då är allt vaxet årets vax.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #17 skrivet: 24 aug-17 kl 22:52 »
Verkligen. Kör de med dubbla frakttariffer? Förstagångskund?
Kollade samtidigt fraktkostnad för 2 kompletta Töreboda eps kupor där blev frakten 685kr
Nu ska vi inte störa tråden med det.
Vax är spännande och så mycket saker man kan använda det till.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #18 skrivet: 25 aug-17 kl 07:08 »
Vax är spännande och så mycket saker man kan använda det till.

Det sägs att Gustav Vasa lätt hålla 300 bisamhällen i halmkupor på Djurgården av två anledningar. Dels för Hovets mjödproduktion, och dels för behovet av vaxljus.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Söker bivaxspill från honungsslungning!
« Svar #19 skrivet: 25 aug-17 kl 07:38 »
Ja, och enda metoden de hade för att förnya var genom svärmning... med 300 svärmande samhällen förstår man varför de stiftade lagar om vem som äger svärmen. "Flyga bi bort i annans skog, och följer ägaren dem till stock och hål, märker samma träd, och giver det byamän tillkänna; have ingen våld honom dem förtaga"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Numera, larbri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser