Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två hönor med kycklingar tillsammans?  (läst 1694 gånger)

junneboy

  • Inlägg: 8
    • Skåne
Två hönor med kycklingar tillsammans?
« skrivet: 10 aug-17 kl 13:49 »
Är det en bra idé att släppa ihop två hönor som "olovligen" kläckt fram en respektive tre kycklingar var? De kan få gå i en egen hönsgård d v s inga andra hönor eller tuppar.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Två hönor med kycklingar tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-17 kl 14:28 »
Om de ruvat i samma rede eller precis intill varandra, och kycklingarna kläckts ungefär samtidigt och ser ungefär likadana ut  brukar det gå utmärkt. Visserligen brukar det bli så att den starkare hönan mer och mer tar över allihopa, men det är något som den andra hönan brukar ta med fattning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

junneboy

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Två hönor med kycklingar tillsammans?
« Svar #2 skrivet: 10 aug-17 kl 22:56 »
Tack för det. Blir nog sammanslagning i morgon.😄

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Två hönor med kycklingar tillsammans?
« Svar #3 skrivet: 11 aug-17 kl 07:24 »
Men har de INTE samruvat, så som jag beskrev,  kan det gå mycket illa.  Då krävs övervakning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Två hönor med kycklingar tillsammans?
« Svar #4 skrivet: 02 sep-17 kl 14:43 »
Vad menar du med "olåvligen"    :)

Jag hade 2 Brahma som samruvade och jag smög dit extraägg. Kycklingarna är ca 1 månad och jag har precis provat att släppa ihop dom med "pappa Brahma" och andra brahma unghöns. Det har gått jättebra nu. Men dom la sej inne i stora hönshuset och av 13 ägg kläcktes 10 men kycklingarna försvann en efter en. Några lyckades jag rädda och dom hamnade i "barnkammaren" men dom behöll 2 som dom blev separerade i hop med. Det är dom två som nu träffar alla andra Brahmas (kycklingarna är en brahma o en Australorp)
Jag VILL ha hönor som ruvar - men jag kan inte ge dom egna hus varenda gång... och vadå? ska man flytta höna och ägg och hoppas att hon fortsätter ligga på dom?
Har så mycket att lära här!
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser