Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp med smidning  (läst 2375 gånger)

smidarn2231

  • Inlägg: 6
    • Värmland
hjälp med smidning
« skrivet: 31 jul-17 kl 17:18 »
jag vill börja smida men jag vet inte hur man ska börja jag smider med vanligt grillkol fast det funkar inget bra för det blir knappt någon glöd och jag vet inte hur man isolerar värmen så det blir varmare

jag är 11 år och jag får smida och elda för mina föräldrar

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: hjälp med smidning
« Svar #1 skrivet: 31 jul-17 kl 19:08 »
Hör om någon har en gammal skrotad dammsugare som fläkten fungerar på och du kan vända på så att den blåser i ställetför suger.

Sedan behöver du ett järnrör, till exempel en bit gammalt vattenledningsrör eller motsvarande (finns nog på skroten om ingen har, det gör inget om det är rostigt och fult) Samt en stor vattenkran av den typ som har ett stort handtag i ställetför ett vred (kallas kul eller kikventil) den behöver inte heller vara absolut tät, så hittar ni en på skroten duger den.
 Den fäster ni i änden på järnröret så att den sitter ordentligt fast.

Samt några eldfasta tegelstenar (dedär gula som man isolerar eldstäder med)

Vidare, om ni skall på skroten kan du höra om de har en liten bit gammal järnvägsräls du kan smida på.

Det går bra att smida med träkol, men kolla om det går att få tag på i storsäck någonstans så kanske det blir litet billigare än de små påsarna från bensinmacken.

Det går bra att starta med en billig smideshammare, brukar gå att hitta för någon hundralapp, tror det tex finns på jula och liknande.
Känn på den i affären om du tycker att den känns bra.

Rälsbiten fäster ni löst på en stor träbit tex, helst om din pappa kan hjälpa dig att såga till en bit av en hel stock eller en massa plankbitar hopfästa till en kub.

Sedan letar ni upp lera en bit ned, unnder jorden brukar det finnas bra lera, som ni sätter ihop de eldfasta stenarna med och låter det torka, järnröret murar du fast så att det sticker ned till botten av gropen, sedan fäster du dammsugarslangen mot järnröret, tex med silvertape.

Nu kan man reglera draget med kranen.

(Jag har använt en sådan kran på en riktig ässja och det fungerade såpass bra att vi satta dit den permanent).










Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

smidarn2231

  • Inlägg: 6
    • Värmland
SV: hjälp med smidning
« Svar #2 skrivet: 31 jul-17 kl 20:39 »
tack så myycket jag ska prova imorgon och så kan jag väl återkomma om det blir något fel eller något sånt

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: hjälp med smidning
« Svar #3 skrivet: 31 jul-17 kl 22:52 »
Du kan tejpa en enkel bälg av en ica kasse eller en plastsäck och en bit plaströr eller annat, den skall inte ligga direkt mot järnröret om du använder detta, du behöver inte heller någon kran då, men ha kanske5-6 cm mellan röret och din bälg så att den kan suga in luft utifrån och sedan blåsa in i röret.
Du kan göra en tratt av lera som bälgen blåser in i om du vill, du kan även göra två bälgar om du får till dem bra.

Bäst är nog om det går att fästa en hård platta, tex en träbit i toppen eller botten  på påsarna utan att de går sönder när man blåser.

Var försiktig så att du inte tänder eld någonstans med gnistorna bara nu när det är sommartorka ute.  :)
Har ni en gammal grill eller annat du kan få så är den bäst att göra om.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: hjälp med smidning
« Svar #4 skrivet: 15 aug-17 kl 21:28 »
Hör om någon har en gammal skrotad dammsugare som fläkten fungerar på och du kan vända på så att den blåser i ställetför suger.

Vidare, om ni skall på skroten kan du höra om de har en liten bit gammal järnvägsräls du kan smida på.

Det går bra att smida med träkol, men kolla om det går att få tag på i storsäck någonstans så kanske det blir litet billigare än de små påsarna från bensinmacken.

Det går bra att starta med en billig smideshammare, brukar gå att hitta för någon hundralapp, tror det tex finns på jula och liknande.
Känn på den i affären om du tycker att den känns bra.

Halaj!

Schyssta råd, men lite tillägg:
Det är nog inte så lätt att hitta vare sig en gammal dammsugare eller en kulventil, men jag såg ett annat bra alternativ nånstans: en hårfön. Det hittar man nog på loppis för en tjuga, om man inte har en redan. Två fördelar: luften blir förvärmd och det brukar finnas två steg på fönen.
För tillförsel av luft måste man ha. Annars blir det inte tillräckligt varmt.

Järnvägsräls funkar nog bra, men kanske också svårt att hitta. En bit I-balk får duga i så fall.

För att göra det billigare kan man börja med vanlig ved för att få upp temperaturen på ässjan. Man börjar med veden och fyller sedan på med kol när man skall börja smida.

Jag tror att det går bra att använda en helt vanlig hammare. Jag tror inte att en 11-åring orkar att svinga en smideshammare nån längre stund. Det gäller ju att smida medans järnet är varmt sas.

//T

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: hjälp med smidning
« Svar #5 skrivet: 17 aug-17 kl 15:45 »
Bra tips där!

Billiga smideshammare väger inte så mycket, han får helt enkelt känna på den i affären.  :)

Snickarhammare är sisådär och den tål inte hettan av järnet vidare bra, slagytan blir förstörd på den då, så det är dumt att använda pappas favorit hammare...
Men, det finns en typ av verkstadshammare med rektangulärt huvud som också fungerar, men de brukar vara tyngre.
Eller om ni har någon skrotlåda med gamla hammarhuvuden, till exempel på någon loppmarknad duger det bra.

Kikventiler är mycket vanliga att stänga av vattenledningar och annat med, med tiden slits de och blir otäta för vatten så de byts relativt ofta, eller korroderar i gängan, men de duger till detta då det inte gör så mycket om den läcker en liten mängd luft.

Även med en hårfön behöver man kunna reglera om man vill få in luften under det man eldar.

Alternativt kanske man kan göra en skjutklaff av masonit eller något...

Fast det går kanske om man håller den nära röret och håller den nära eller längre bort från rörets tratt.

Det gör inget om värmeslingan är trasig, det räcker att fläkten fungerar, men för att torka hår brukar man vilja ha värmen, men fläkten håller som regel längre än värmeslingan på billiga hårfön, så du kan säkert få en gammal med fungerande fläkt.









Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser