Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintra bin  (läst 21381 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #20 skrivet: 20 jul-17 kl 14:55 »
Nu bor jag iops inte i Sverige, men jag har aldrig hört någon påstå att bina skulle klara sig sämre på sin egen honung än på socker. Däremot att 'socker är billigare än honung så varför "mata" dem med honung?', dvs ta sälj/ät honungen och köp socker till bina.

Om bina har vissa sorters honung under vårvintern, så klarar de sig mycket mycket mycket sämre än de hade gjort på socker...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #21 skrivet: 20 jul-17 kl 15:52 »
Ja, det var utifrån vinterdödligheten jag formulerade frågan om varför sockermatning av bin är så vedertaget. Jag är intresserad av den eventuella kopplingen som eventuellt skulle kunna finnas mellan vinterdödligheten och sockermatningen eftersom raffinerat socker saknar, de för ynglen, så nödvändiga ämnena.

"Honungens läkande och hälsosamma egenskaper brukar förklaras med tre faktorer.
*Producerandet av ett speciellt enzym och väteperoxid
*Innehållet av antioxidanter i nektarn
*En tredje ännu obestämd faktor
Den tredje faktorn kan ett svenskt forskarlag funnit en förklaring till. De har hittat en unik bakterieflora som består av minst tio olika mjölksyrabakterier i binas mage. Dessa bakterier tillverkar ämnen som mjölksyra, ättiksyra och myrsyra som har antibakteriella egenskaper.

Dessa egenskaper skyddar också honungen mot jästsvampar och bakterier. Det gör att honungen inte jäser utan kan lagras länge utan att man behöver använda sig av tillsatser.

Tack vare innehållet av det mycket söta fruktoset ger honung färre kalorier än vanligt vitt socker. Det ger heller inte samma blodsockertoppar som vitt socker." http://svenskhonungsforadling.se/honung/honungsskolan/

Givetvis har jag redan sökt på nätet innan jag ställer en sådan fråga här men då inte hittat nåt relevant som skulle kunna bekräfta den konsensus som råder i biodlarvärlden avseende sockermatningen.


Du blandar äpplen och päron. Invintring på socker/vinterdödlighet och socker/honung till invintring är två helt olika frågor.

Slutligen råder det väl ingen konsensus angående sockermatningen? Det är däremot logiskt med tanke på prisskillnaden och att det inte ger några som helst problem med övervintringen.
Det råder däremot konsensus om att vissa sorters honung i kupan över vintern kan ge bina problem.
« Senast ändrad: 20 jul-17 kl 15:59 av joeh »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #22 skrivet: 20 jul-17 kl 17:02 »
Du blandar äpplen och päron. Invintring på socker/vinterdödlighet och socker/honung till invintring är två helt olika frågor.

Slutligen råder det väl ingen konsensus angående sockermatningen? Det är däremot logiskt med tanke på prisskillnaden och att det inte ger några som helst problem med övervintringen.
Det råder däremot konsensus om att vissa sorters honung i kupan över vintern kan ge bina problem.

Råder det nu inte konsensus kring sockermatningen  ???
Och du menar att det inte finns någon vinterdödlighet heller?

Om bina har vissa sorters honung under vårvintern, så klarar de sig mycket mycket mycket sämre än de hade gjort på socker...

Mm, så sägs det, och det är ju källor till det påståendet som jag efterfrågar i inlägg nr 1  ;)

Jag visste inte att bina får i sig sin näring via nektarn och honungen, jag trodde att det var via pollen. Men om det är som du säger så kanske vi ska sluta ta honungen och istället skatta allt pollen.  Och det är det det här med skattningen, är inte det stöld? Särskilt slutskattningen, då har de ingen chans att samla in mer.



Det var ju bra då att du fick lära dig nåt nytt. Det finns även pollen i honung. http://www.alltomhonung.se/naringsinfo/
Din fråga kan du ställa i en tråd som du själv startat.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #23 skrivet: 20 jul-17 kl 21:02 »
Jag blir allt mer och mer övertygad om att envisheten om att invintra på enbart honung hänger samman med ett slags önsketänkande. Det är förmodligen "snällare" i hjärnan/hjärtat på folk om bina får ha det "naturliga" som vinterförråd, och inte socker.

Varför man måste ha forskningsbelägg för att vissa honungssorter är skadliga för bina vintertid, eller likadant, varför socker inte skulle vara bra, det kan jag inte i min vildaste fantasi begripa, hur mycket jag än grunnar på det. För mig är erfarenheter och åter erfarenheter alldeles tillräckligt. Somliga av mina samhällen de senaste 23 vintrarna har haft max 50 gram honung kvar, resten finfint socker/Bifor inför vintern. DÄREMOT har de haft rikligt med POLLEN på hösten, och väldigt fina övervintringar.

Samtidigt har jag vid mer än en vinter under dessa år haft kollegor, som efter sent ljungdrag/lusdrag, haft onormalt mycket utsot i sina samhällen efter vinterns slut. Jag behärskar att lägga ihop ett plus ett....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #24 skrivet: 20 jul-17 kl 21:06 »
Själv vill jag väldigt gärna att en tråd som handlar om invintring skall i huvudsak handla om varroabekämpning i rätt tid. Jag upplever att det på sina håll finns enorma brister i detta att ha ner kvalstertrycket INNAN vinterbina bildas 1/8-15/9. Dessvärre upplever jag att då man frågar de som haft höga vinterförluster, så är det i regel så att de alltid slarvat med just den frågan. Vår svenska Bihälsokonsulent påvisar samma sak år efter år i sina enkäter om övervintringarna. Det är beklagligt att så många läskunniga biodlare läser vad han och vi andra skriver gång på gång på gång, men går sedan hem och gör tvärtemot.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #25 skrivet: 21 jul-17 kl 00:35 »
Din fråga kan du ställa i en tråd som du själv startat.
Mitt inlägg handlar om det du skriver i trådstarten, vinterdödlighet, socker vs honung, fast jag håller inte med dig.
Så frågan, även om det var ironi, hör absolut hemma i den här tråden.
« Senast ändrad: 21 jul-17 kl 11:20 av Små »

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #26 skrivet: 21 jul-17 kl 07:34 »
Själv vill jag väldigt gärna att en tråd som handlar om invintring skall i huvudsak handla om varroabekämpning i rätt tid. Jag upplever att det på sina håll finns enorma brister i detta att ha ner kvalstertrycket INNAN vinterbina bildas 1/8-15/9. Dessvärre upplever jag att då man frågar de som haft höga vinterförluster, så är det i regel så att de alltid slarvat med just den frågan. Vår svenska Bihälsokonsulent påvisar samma sak år efter år i sina enkäter om övervintringarna. Det är beklagligt att så många läskunniga biodlare läser vad han och vi andra skriver gång på gång på gång, men går sedan hem och gör tvärtemot.

Tumme upp på den!

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #27 skrivet: 21 jul-17 kl 22:22 »
Hej

Den "gamla" diskussionen än en gång...

Vad ägs då om detta:

"Our results suggest that bees receive nutritional components from honey that are not provided by alternative food sources widely used in apiculture.

A honey diet elicited a transcriptional profile distinct from sucrose and HFCS diets. These differences were present in two different honey bee colonies, with vastly different viral loads, indicating the impact of honey on fat body gene expression is robust. These results suggest that constituents in honey differentially regulate physiological processes and that sucrose and HFCS may not be equivalent nutritional substitutes to honey."

Källa: https://www.nature.com/articles/srep05726
« Senast ändrad: 21 jul-17 kl 22:37 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #28 skrivet: 21 jul-17 kl 23:00 »
Hej


Samma har man observerat även här: http://compgen.illinois.edu/2014/09/08/scientists-track-gene-activity-when-honey-bees-do-and-dont-eat-honey/

Och för den som orkar: http://bramptonbee.ca/nectar-sugar-hfcs-bees-in-search-of-clarification-or-better-yet-enlightenment/

Men enligt utsaga från Preben   Kristiansen,   bihälsokonsulent och Ingemar   Fries,   prof.   emeritus,   SLU 2016-08-01 heter det:

"Det   är   inte   lätt   att   hitta   vetenskapliga   belägg   för   olika   fodermedels   inverkan   på bisamhällen och   det   finns   endast   få   jämförande   studier."
http://www.testfakta.se/sites/default/files/ingemar_fries_kritik.pdf

Nonsens (tog mig en kvart att hitta och "scanna" de igenom)...jag undrar vilken agenda man har och vilkas ärenden man går?


« Senast ändrad: 21 jul-17 kl 23:09 av Kap Horn »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #29 skrivet: 21 jul-17 kl 23:13 »
Själv vill jag väldigt gärna att en tråd som handlar om invintring skall i huvudsak handla om varroabekämpning i rätt tid. Jag upplever att det på sina håll finns enorma brister.....


Att du inte startar en egen tråd då om detta  :P


Skönt att det finns andra och hjälpsamma personer som bidragit med tex det här

http://www.addictedtohoney.se/2012/07/overvintra-pa-honung/

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #30 skrivet: 22 jul-17 kl 07:26 »
Hej Christelle


Tack för länken som var en bra sammanfattning av sockerdietens nackdelar, dessutom på "ren svenska".


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #31 skrivet: 22 jul-17 kl 08:43 »
Hej Christelle


Tack för länken som var en bra sammanfattning av sockerdietens nackdelar, dessutom på "ren svenska".

Ni som studerar "forskningsrapporter" istället för att satsa på livet här i verkligheten - kan ni förklara för mig varför mina bin mår så jättebra år efter år, trots avsaknad av honung vintertid? Det måste ha varit något som jag gjort fel i alla år, eftersom inte mina bin dukar under pga det hemska och förfärliga bet-sockret?? Jag kan inte komma på en enda nackdel med "sockerdieten"? Däremot vet jag som sagt verkliga exempel på bisamhällen som dukat under efter att ha haft fel honungssorter i kupan på vårvintern...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #32 skrivet: 22 jul-17 kl 08:59 »
Hej


Att en del av det insamlade fodret inte är lämpligt som vinterförrråd råder väl inget tvekan om.
Att jag skriver "foder" beror på att tex jag inte anser att man kan beteckna lussaft som honung, utan honung kommer från nektar.
Den som anväder sig av beteckning honung i lusfrågan kan väl lika gärna beteckna indragen sockerlösning som honung.


Att även ljunghonung inte är lämpligt råder väl inte heller tvekan om...men om den finns i större mängder i kupan, så hänger det ihop med hur biodlaren skördar och tar hand om samhällen inför vintern.
Vanligtvis borde det så här års inte finnas mycket plats kvar i kupan om man lämnar tillräckligt med honungsförråd i god tid.


Ditt prat om "praktisk erfarenhet" i all ära, men du har inte den blekaste susning om vad som tex händer med bin när de får enbart sockerlösning på gennivå, hur ynglets och biets utveckling påverkas.
Tydligen så är det på ett negativt sätt enligt de "opraktiska forskningsrapporter".


Det verkar även finnas ett samband mellan CCD och vilken typ av foder bisamhällen har tillgång till.


Artikeln som Christelle hänvisade till var väl underbyggt med källhänvisningar dessutom.


Hur vet du att dina bi mår "jättebra"?
Bara för att de överlever och förökar sig (i ditt fall med konstgjort drottninguppfödning och avläggare)?
Är det det ända stödet du har som argument?
Hur vore det att underbygga det även med hårda fakta?


Du som praktiker kanske inte kan komma på en nackdel...men forskarna kan.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #33 skrivet: 22 jul-17 kl 10:14 »
Att du inte startar en egen tråd då om detta
Thomas kommentarer handlar direkt om trådens ämne, det är bara det att han inte håller med dig. Och du missuppfattar din roll som trådstartare, du är inte moderator. För det är väl inte så att du bara ha vill en hyllningskör till din tes?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #34 skrivet: 22 jul-17 kl 10:33 »
Att en del av det insamlade fodret inte är lämpligt som vinterförrråd råder väl inget tvekan om.
Att jag skriver "foder" beror på att tex jag inte anser att man kan beteckna lussaft som honung, utan honung kommer från nektar.
Den som anväder sig av beteckning honung i lusfrågan kan väl lika gärna beteckna indragen sockerlösning som honung.

Många avstickare från tråden blir det... Men du är återigen i stort sett ensam i världen om din uppfattning; "Honung är en trögflytande eller fast sockerlösning som honungsbin producerar av pollen och nektar, alternativt sekret från levande växtdelar eller utsöndringar från växtsugande insekter som bladlöss." Källa Wikipedia.

Fråga gärna några tyskar om vilken HONUNG som de anser vara den absolut läckraste.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #35 skrivet: 22 jul-17 kl 10:36 »
Hur vet du att dina bi mår "jättebra"?
Bara för att de överlever och förökar sig (i ditt fall med konstgjort drottninguppfödning och avläggare)?
Är det det ända stödet du har som argument?
Hur vore det att underbygga det även med hårda fakta?


Du som praktiker kanske inte kan komma på en nackdel...men forskarna kan.

Tala nu om för mig på vilket sätt inte mina bin är friska? Vårt land har år efter år vinterdödligheter på 15-25% i GENOMSNITT, jag har 0% under samma år. Varför behöver jag "fakta"? Det måste vara någon hemlighet här som jag inte begriper, snälla, hjälp mig att förstå hur sjuka mina stackars "stressade" bin är?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #36 skrivet: 22 jul-17 kl 10:40 »
Vinterdödlighet är Problemet, enligt TS. Hon föreslår att det är sockret som är Orsaken, och att honung är Lösningen på Problemet.

Thomas föreslår en annan Orsak, måste han göra det i en annan tråd? Är det inte Problemet som är det viktiga? Om jag har ett problem, så är jag intresserad av att höra alla olika förslag på möjliga orsaker och därmed lösningar.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #37 skrivet: 22 jul-17 kl 10:43 »
Tala nu om för mig på vilket sätt inte mina bin är friska? Vårt land har år efter år vinterdödligheter på 15-25% i GENOMSNITT, jag har 0% under samma år. Varför behöver jag "fakta"? Det måste vara någon hemlighet här som jag inte begriper, snälla, hjälp mig att förstå hur sjuka mina stackars "stressade" bin är?

Jag tror att Christelle och Kaphorn tycker det är fel att ha så låg vinterdödlighet, det måste bero på att du stressat dem.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #38 skrivet: 22 jul-17 kl 10:45 »
Jag har respekt för att det finns biodlare som väldigt gärna vill ha teoretisk kunskap, och se hur forskningar pekar på än det ena och än det andra i binas värld.

Men i min tillvaro är jag väldigt nöjd och trygg och tillfreds, enbart genom egna och duktiga kollegors erfarenheter. Detta då denna erfarenhet visar tydligt på att genom våra skötselmetoder och strategier mår bina förträffligt, är friska, produktiva, samt ger en stimulerande sysselsättning för oss, som dessutom går att leva gott på.

Tråden, som handlar om invintring, har halkat in på socker vs honung vintertid. Jag har mycket goda belägg för att bina mår superfint med 100% socker anser jag. Det står självklart läsarna av tråden fritt att testa i praktiken. Invintra 10 samhällen på honung, och 10 samhällen på 100% socker. Gör så i 8-10 år framöver. Därefter får ni jättegärna informera oss om resultatet. Själv vet jag redan svaret...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #39 skrivet: 22 jul-17 kl 10:47 »
Jag tror att Christelle och Kaphorn tycker det är fel att ha så låg vinterdödlighet, det måste bero på att du stressat dem.

Ja, stressen måste det vara, eftersom det garanterat inte kan vara det hemska bet-sockret!  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser