Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintra bin  (läst 21383 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Invintra bin
« skrivet: 18 jul-17 kl 08:33 »
Vinterdödligheten hos bina är fortsatt hög. Merparten biodlare invintrar bina på socker och det är det som lärs ut av SBR och i kurslitteratur rörande biodling.

Söker efter dokumenterad forskning kring påståendet att bina inte ska invintras på sin egen honung och/eller övervintrar mycket sämre på honung.


The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #1 skrivet: 18 jul-17 kl 09:52 »
 Invintrar man bina efter deras eget koncept, så liten metabolisk aktivitet som möjligt under vintervilan, så har det inte stor betydelse om det är sockerfoder. De är inte meningen att det ska användas i någon större utsträckning förrän till våren när vinterklungan har upplösts.

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #2 skrivet: 18 jul-17 kl 12:26 »
Vinterdödligheten hos bina är fortsatt hög. Merparten biodlare invintrar bina på socker och det är det som lärs ut av SBR och i kurslitteratur rörande biodling.

Söker efter dokumenterad forskning kring påståendet att bina inte ska invintras på sin egen honung och/eller övervintrar mycket sämre på honung.


Länkar till vetenskapliga artiklar i ämnet längst ner i brevet. http://www.testfakta.se/sites/default/files/ingemar_fries_kritik.pdf

Om du gör kopplingen att vinterdödligheten hör ihop med invintring på socker så tycker jag det är helt ovetenskapligt.
« Senast ändrad: 18 jul-17 kl 12:36 av joeh »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #3 skrivet: 18 jul-17 kl 12:29 »
Om du gör kopplingen att vinterdödligheten hör ihop med invintring på socker så tycker jag det är helt ovetenskapligt.
Jag skulle skriva ett inlägg, men du skrev det bättre
« Senast ändrad: 18 jul-17 kl 12:38 av Små »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #4 skrivet: 18 jul-17 kl 14:47 »
Invintrar man bina efter deras eget koncept, så liten metabolisk aktivitet som möjligt under vintervilan, så har det inte stor betydelse om det är sockerfoder. De är inte meningen att det ska användas i någon större utsträckning förrän till våren när vinterklungan har upplösts.
Exakt så har jag oxå tolkat processen, och på vårvintern när äggläggningen drar igång så har bina bara sockerramar att ta mat av till ynglen. Sockerramar som saknar pollen, vitaminer etc som finns i honung.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #5 skrivet: 18 jul-17 kl 15:29 »
Pollen saknas inte. Det har bina lagrat upp mer än de behöver. Det är ju egentligen pollenet som är grunden till fodersaften som ynglet matas med. Sockret används för temperaturreglering lika bra som honung.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #6 skrivet: 18 jul-17 kl 15:54 »
Sockerramar som saknar pollen, vitaminer etc som finns i honung.

Vem har sagt att bina inte har pollen i sockerramar? För övrigt har de tillgodosett sig med fetter innan vintern.

Jag frågar mig, som vanligt helt utan vetenskap, varför skulle jag börja invintra bina på annat än socker, då det har visat sig att övervintringen ligger i toppklass i landet med min metod?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #7 skrivet: 18 jul-17 kl 20:26 »
har bina bara sockerramar att ta mat av till ynglen
"bara sockerramar" nej så kan man inte säga. På vårvintern får bina näring, alltså mest proteiner, till ynglet från lagret i den egna kroppen, fetkroppen, vitellogenin, och från eventuellt lagrat pollen i ramar, och också från eventuellt tidigt pollen som kommer in. Det som finns lagrat i bakkroppen hos arbetarbina räcker bara till en eller max två omgångar, sedan måste det in nytt pollen i kupan, för annars kannibaliserar bina ynglet och drottningen lägger inte mera ägg, eller rättare sagt hon kanske lägger ägg, men bina har inte näring nog att föda upp ynglet. Men samhället överlever till längre fram på våren, bara det finns energi i form av socker eller honung. Det är två olika saker, man kan inte blanda ihop dem.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #8 skrivet: 18 jul-17 kl 20:38 »
Det verkar nästan vara "Handbok i naturlig biodling" av Vinglös som varit framme och influerat TS? Tack vare den boken så säljer vi samhällen och avläggare som aldrig förr verkar det som...  ;D Vinterdödligheten är här för att stanna.  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #9 skrivet: 19 jul-17 kl 11:13 »
Länkar till vetenskapliga artiklar i ämnet längst ner i brevet. http://www.testfakta.se/sites/default/files/ingemar_fries_kritik.pdf

Om du gör kopplingen att vinterdödligheten hör ihop med invintring på socker så tycker jag det är helt ovetenskapligt.

I vilken av de artiklarna som hänvisas till i din länk, menar du att det har jämförts och konstaterats att det är bättre att invintra på socker jämfört med binas egen honung?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #10 skrivet: 19 jul-17 kl 12:20 »
Vinterdödligheten hos bina är fortsatt hög. Merparten biodlare invintrar bina på socker och det är det som lärs ut av SBR och i kurslitteratur rörande biodling.

Jag syftar på din första mening.

Tyckte det var ganska tydligt vad jag menade i mitt första inlägg.
Om du gör kopplingen att vinterdödligheten hör ihop med invintring på socker så tycker jag det är helt ovetenskapligt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #11 skrivet: 19 jul-17 kl 12:24 »
jag ger upp, honung är bättre. Visserligen blir det mycket mer slaggprodukter av honung, men att skita är jättenaturligt, synd bara att de då gör det i kupan ibland. Men då dör de,det är också naturligt. I bästa fall räcker samhällets egen naturliga honung till invintringen. Annars får man köpa till, helst inte i butik, men om man måste så bör den vara svensk ekologisk. Det kan bli lite dyrt, men det är inte rätt att man ska tjäna på bina och utnyttja dem. Att vitt socker är förödande för bina förstår man ju bara av att det är så vitt, det kan omöjligt vara bra. Kanske om det vore brunt att det hade gått. Nejvisstnej, det dör de garanterat av.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #12 skrivet: 19 jul-17 kl 21:50 »
Jag syftar på din första mening.

Tyckte det var ganska tydligt vad jag menade i mitt första inlägg.
Jag frågar efter forskning och du hänvisar till en länk som hänvisar till andra länkar så då undrar jag varnånstans du menade att svaret på min fråga finns bland de länkarna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Invintra bin
« Svar #13 skrivet: 19 jul-17 kl 22:48 »
Är fodervalet vid invintring det avgörande för vinterdödligheten? Jag har under mina sju år som biodlare 0% i vinterdödlighet, och har provat både att inväntar på socker och bifor. På senare år låter jag dessutom bina ha kvar eventuella honungsramar i yngellådornas utkant med undantag för om det sitter många ramar med ljung. Dem plockar jag bort. Så frågan är om inte vinterdödlighetens orsaker beror på andra faktorer?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Invintra bin
« Svar #14 skrivet: 19 jul-17 kl 23:05 »
 (:)  Städat en gnutta. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #15 skrivet: 20 jul-17 kl 04:56 »
Är fodervalet vid invintring det avgörande för vinterdödligheten? Jag har under mina sju år som biodlare 0% i vinterdödlighet, och har provat både att inväntar på socker och bifor. På senare år låter jag dessutom bina ha kvar eventuella honungsramar i yngellådornas utkant med undantag för om det sitter många ramar med ljung. Dem plockar jag bort. Så frågan är om inte vinterdödlighetens orsaker beror på andra faktorer?

Ljung- eller bladhonung på vårvintern är EN av alla faktorer, men inte alls den största faktorn till vinterdödligheten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Invintra bin
« Svar #16 skrivet: 20 jul-17 kl 09:37 »
Vinterdödligheten hos bina är fortsatt hög. Merparten biodlare invintrar bina på socker och det är det som lärs ut av SBR och i kurslitteratur rörande biodling.

Söker efter dokumenterad forskning kring påståendet att bina inte ska invintras på sin egen honung och/eller övervintrar mycket sämre på honung.

Nu bor jag iops inte i Sverige, men jag har aldrig hört någon påstå att bina skulle klara sig sämre på sin egen honung än på socker. Däremot att 'socker är billigare än honung så varför "mata" dem med honung?', dvs ta sälj/ät honungen och köp socker till bina.

Det avråds dock mycket starkt från att ge honung till bin, särskilt om honungen kommer från andra samhällen, pga risken för spridning av sjukdomar.

De flesta lämnar även all ev honung i yngellådan till bina och tar bara honung från skattlådorna. Så bina har lite riktig honung.

Postat med Alternativ.nu´s app


joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #17 skrivet: 20 jul-17 kl 09:38 »
Jag frågar efter forskning och du hänvisar till en länk som hänvisar till andra länkar så då undrar jag varnånstans du menade att svaret på min fråga finns bland de länkarna?

Det är ju faktiskt så att du först insinuerar att vinterdödligheten är kopplat till invintring på socker, vilket det inte finns ett enda hållbar belägg för. Det är det påståendet jag bemöter.

Om du läser hela texten i länken så framgår det ganska tydligt att det finns ytterst lite forskning på området och har Fries m.fl. haft svårt att hitta relevanta artiklar så kommer förmodligen ingen annan att lyckas gräva fram något hållbart heller.
Kanske finns det ingen forskning pga att invintring på socker är en ickefråga?
Honungsinvintring finns det ju en hel del vittnesbörd om vilka problem det kan ställa till med, även om det inte finns mycket forskning.

Vad gäller invintring på honung tror jag säkert att bina klarar detta utmärkt i de flesta fall.
Ska någon honung skattas så kanske ramar från tidigt på säsongen bör sparas och utgöra huvuddelen av invintringsfodret.
Men då har biodlaren likväl kluddat och ändrat. Socker har ju fördelen av att vara av jämn kvalité.
Alla gör ju sist och slutligen som de själva vill.



christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #18 skrivet: 20 jul-17 kl 12:48 »
Det är ju faktiskt så att du först insinuerar att vinterdödligheten är kopplat till invintring på socker, vilket det inte finns ett enda hållbar belägg för. Det är det påståendet jag bemöter.

Om du läser hela texten i länken så framgår det ganska tydligt att det finns ytterst lite forskning på området och har Fries m.fl. haft svårt att hitta relevanta artiklar så kommer förmodligen ingen annan att lyckas gräva fram något hållbart heller.
Kanske finns det ingen forskning pga att invintring på socker är en ickefråga?
Honungsinvintring finns det ju en hel del vittnesbörd om vilka problem det kan ställa till med, även om det inte finns mycket forskning.

Vad gäller invintring på honung tror jag säkert att bina klarar detta utmärkt i de flesta fall.
Ska någon honung skattas så kanske ramar från tidigt på säsongen bör sparas och utgöra huvuddelen av invintringsfodret.
Men då har biodlaren likväl kluddat och ändrat. Socker har ju fördelen av att vara av jämn kvalité.
Alla gör ju sist och slutligen som de själva vill.

Ja, det var utifrån vinterdödligheten jag formulerade frågan om varför sockermatning av bin är så vedertaget. Jag är intresserad av den eventuella kopplingen som eventuellt skulle kunna finnas mellan vinterdödligheten och sockermatningen eftersom raffinerat socker saknar, de för ynglen, så nödvändiga ämnena.

"Honungens läkande och hälsosamma egenskaper brukar förklaras med tre faktorer.
*Producerandet av ett speciellt enzym och väteperoxid
*Innehållet av antioxidanter i nektarn
*En tredje ännu obestämd faktor
Den tredje faktorn kan ett svenskt forskarlag funnit en förklaring till. De har hittat en unik bakterieflora som består av minst tio olika mjölksyrabakterier i binas mage. Dessa bakterier tillverkar ämnen som mjölksyra, ättiksyra och myrsyra som har antibakteriella egenskaper.

Dessa egenskaper skyddar också honungen mot jästsvampar och bakterier. Det gör att honungen inte jäser utan kan lagras länge utan att man behöver använda sig av tillsatser.

Tack vare innehållet av det mycket söta fruktoset ger honung färre kalorier än vanligt vitt socker. Det ger heller inte samma blodsockertoppar som vitt socker." http://svenskhonungsforadling.se/honung/honungsskolan/

Givetvis har jag redan sökt på nätet innan jag ställer en sådan fråga här men då inte hittat nåt relevant som skulle kunna bekräfta den konsensus som råder i biodlarvärlden avseende sockermatningen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #19 skrivet: 20 jul-17 kl 14:47 »
Jag visste inte att bina får i sig sin näring via nektarn och honungen, jag trodde att det var via pollen. Men om det är som du säger så kanske vi ska sluta ta honungen och istället skatta allt pollen.  Och det är det det här med skattningen, är inte det stöld? Särskilt slutskattningen, då har de ingen chans att samla in mer.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser