Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rostfritt rör i "grov dimension".  (läst 2970 gånger)

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
Rostfritt rör i "grov dimension".
« skrivet: 16 jul-17 kl 22:49 »
Skulle behöva få tag på ca 2 meter rostfritt rör med diameter 160-170 mm, godstjocklek 0,7-1,5 mm. Eller liknande dimension.
I värsta fall skulle det funka med aluminium också men önskvärt med rostfritt. Var kan man hitta det som privatperson?
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rostfritt rör i "grov dimension".
« Svar #1 skrivet: 16 jul-17 kl 23:12 »
Vet inte säkert om jag har så liten dimension, men kan kolla om du har tid att vänta till i höst då jag kan ta ner det till Skåne.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rostfritt rör i "grov dimension".
« Svar #2 skrivet: 16 jul-17 kl 23:19 »
Jag har rostfritt skorstensrör liggande, ytterdiameter 170mm. Fast godstjockleken är ca. 4,5mm så det kanske är onödigt kraftigt  ;D


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rostfritt rör i "grov dimension".
« Svar #4 skrivet: 17 jul-17 kl 08:53 »
Om man inte vill ha ett spirorör och inte får tag i ett sömlöst rör med rätt dimensioner kanske det är enklast att köpa en rostfri plåt, rundvalsa den till ett rör och göra en längsgående svetsfog.

Ska man köpa stålmaterial som privatperson, så brukar det i de flesta trakter finnas någon stålgrossist som även säljer till privatpersoner. I Sundsvall köper man t ex av en firma som heter Handelsstål i Norrland AB, men det bör finnas motsvarande i vilken kommun som helst.

En annan möjlighet är att leta på metallskrotfirmor - om man nu blir insläppt på skrotgården. Det brukar vara gott om rostfria rör på skrotarna på orter där det finns t ex massafabriker eller andra processindustrier.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Rostfritt rör i "grov dimension".
« Svar #5 skrivet: 17 jul-17 kl 09:28 »
Ja, det brukar inte kosta mycket att få en plåt bockad eller rundvalsad hos en plåtslagarfirma. Jag hyrde en gubbe per timme en gång och det var väl placerade pengar att räcka honom plåt, tjata och se proffs arbeta. Även om jag är obotlig gör det självare...

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Rostfritt rör i "grov dimension".
« Svar #6 skrivet: 27 jul-17 kl 21:43 »
Skrothandeln invid gamla avstjälpningsplatsen i Sandsund utanför Jakobstad har en hel hög och de är billiga........ men långt från Skåne......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Rostfritt rör i "grov dimension".
« Svar #7 skrivet: 06 aug-17 kl 23:15 »
Det löste sig.
Hjälpen finns oftare på nära håll än man tror....
Tackar för input!  :)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 5 användare
xaelanar, Banelinjen, Valpen001, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser