Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nya grillbrännare  (läst 6223 gånger)

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
Bygga nya grillbrännare
« skrivet: 03 jun-17 kl 15:34 »
Brännarna i gasolgrillen har gjort sitt.  Rost o elände har gjort att det nu återstår något som mest ser ut som rostig folie.

Köpa nya brännare kostar halva nypriset på grillen,  så...
Tänkte att det inte borde vara så invecklat att själv snickra ihop nåt. Ett rör med massa hål i...

Men...  Vilket material ska man använda? Rostfritt,  som i originalet,  bränns ju sönder på nolltid.

Mässing?  Gjutjärn?  Järnrör? 

Tips någon?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bygga nya grillbrännare
« Svar #1 skrivet: 03 jun-17 kl 16:45 »
Om du söker efter

DIY gas burner grill

Så kommer du se att folk tillverkar av det material de får tag i, kraftigt rostfritt stål, mässing, koppar (vattenledningsrör?) etc

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bygga nya grillbrännare
« Svar #2 skrivet: 05 jun-17 kl 13:17 »
Förzinkat ska du nog undvika dock. Tänker om du har en bit stolpe från gatlykta eller staket eller något sånt så passar det bättre till andra projekt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga nya grillbrännare
« Svar #3 skrivet: 08 jun-17 kl 18:33 »
Det finns många olika sorters rostfritt stål och det är långt ifrån alla som är eldhärdiga. Vanligt austenitiskt 18/8-stål, som ju är det man oftast råkar på (diskbänkar, tvättmaskiner, rostfria avgassystem på bilar mm), är inte helt lyckat i såna här sammanhang. Jag får återkomma med närmare förslag.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Bygga nya grillbrännare
« Svar #4 skrivet: 19 jun-17 kl 10:14 »
Tackar för förslagen...

Svårt det här då det handlar om eld, särskilt när jag läste på en gasolsida att den TEORETISKA temperaturen i lågan är 1 900 grader.

Vad menas med det?  Vid den temperaturen borde ju allt i närheten av lågan smälta ner eller rent av brinna upp, så vilken är då den VERKLIGA temperaturen?

Att metall som varit i kontakt med eld rostar är ju ingen nyhet,  så min mage säger att det bör vara tjockt gods i brännarna,  eller tänker jag fel då?

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga nya grillbrännare
« Svar #5 skrivet: 19 jun-17 kl 10:26 »
Jag skulle tippa på att sånadära "svartrör" för VVS syften borde funka bra. Halvtumsrör kanske?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga nya grillbrännare
« Svar #6 skrivet: 19 jun-17 kl 12:30 »
Jag kanske har fel, men blir själva brännaren så het?
Jag har munstycken till gassvetsen som är böjbara och ser ut att vara gjorda av koppar.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Bygga nya grillbrännare
« Svar #7 skrivet: 19 jun-17 kl 13:36 »
Jag vet inte 'ensamhet'.
Rimligtvis måste ju temperatur vara lägre än 1900 grader, annars skulle brännare och grill bli en engångsgrill... En DYR sådan. 

Kan vara att det vid optimala förhållanden, med syrgas tillsatt... *gissar vilt*  att det då blir så varmt...

Det blir ju inte glödande metall i grillen vad jag sett, så jag gissar att temperaturen ligger runt 400 grader eller så.

Så det kanske är rost man ska skydda sig mot,  mer än värmen...

Tjockt gods i brännarna,  håller längre tid.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga nya grillbrännare
« Svar #8 skrivet: 19 jun-17 kl 20:39 »
Idrottsföreningens stora gasgrill har brännarrör av vanligt konstruktionsstål. Fyrkantrör ställda på kant med hål i nedersta hörnet. Om jag kommer rätt ihåg är materialtjockleken 3 eller 4 millimeter. Det har hållit i ganska många år utan problem. Rören blir inte särskilt heta.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga nya grillbrännare
« Svar #9 skrivet: 19 jun-17 kl 22:06 »
En annan sak som bidrar till att förstöra gasolbrännare är ju frätskador. Rökgaserna från gasol består huvudsakligen av koldioxid och vatten, koldioxid löst i vatten bildar som bekant kolsyra som är ganska korrosiv.  Om gasolen inte bara innehåller propan och butan utan även är förorenad med svavel, så får man också svavelsyra på köpet och då blir det ännu värre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser