Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kniv av borr?  (läst 3619 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Kniv av borr?
« skrivet: 28 jun-16 kl 15:11 »
Jag såg nyss en video på tuben där man gjorde en täljkniv av ett borr. Såg ut som ett vanligt 10mm metallborr som blev nedkapat till knivbladsform med vinkelslip i den runda änden, instucket och fastlimmat i ett trähandtag i spiraländen.

Men moderna borr är väl snabbstål? Hur härdas och normaliserar man snabbstål?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kniv av borr?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-16 kl 16:57 »
Om du länkar till din tub, så kanske någon kan ha synpunkter på det

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Kniv av borr?
« Svar #2 skrivet: 28 jun-16 kl 18:27 »
Googlade på knife from a drill och fick upp detta: https://www.youtube.com/watch?v=Rxo0G39ETt8

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kniv av borr?
« Svar #3 skrivet: 28 jun-16 kl 21:10 »
Man måste nog veta exakt vilken sorts snabbstål det är, för att kunna säga hur det ska härdas.
Träborrar brukar dock än idag vara gjorda av vanligt kolstål, och jag skulle tro att det också är kolstål i betongborrar med hårdmetallskär.
Jag misstänker att det också är kolstål i en del av de allra billigaste och sämsta av dagens metallborrar, även om de har svart ytbehandling vilket förr ansågs vara ett tecken på snabbstål. Jag har stött på en borr (följde med på köpet med en billig skruvdragare) som var så mjuk att spiralen skruvade ut sig när eggen högg fast.

Ett gammalt exempel på värmebehandling av snabbstål, taget från Fagersta stålkurs från 1940-talet:
Ståltypen heter Brilliant AX och är främst avsett för svarvstål.
Analys:
C 0,70 %
Cr 4 %
W 18 %
V 1 %

Värmebehandling:
Långsam förvärmning till 800 °C, därefter snabb höjning av temperaturen till 1100-1150 °C för smidning. Under smidningen får temperaturen inte sjunka under 900 °C. Låt svalna långsamt i torr kolstybb eller aska efter smidningen.
Vid härdningen ska stålet förvärmas långsamt till 800 °C igen, därefter värmas snabbt till 1270-1290 °C och kylas i olja. Anlöpning vid 580 °C under 30 minuter, därefter bör hårdheten bli ca 63 Rockwell C.

Eftersom vitsen med snabbstål är just att det ska behålla hårdhet och skärpa vid höga temperaturer, så är det ganska naturligt att det behövs mer värme för både härdning och anlöpning än vad som är normalt för olegerat stål.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kniv av borr?
« Svar #4 skrivet: 28 jun-16 kl 21:36 »
Youtube är fullt av folk som hittar på nya sätt att åstadkomma dåliga verktyg och redskap. Jag förstår inte riktigt varför när man nästan lika enkelt kan åstadkomma ett fullgott resultat.

Jag misstänker tyvärr attt er knivmakare kan höra till den kategorin.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Kniv av borr?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-16 kl 10:52 »
Youtube är fullt av folk som hittar på nya sätt att åstadkomma dåliga verktyg och redskap. Jag förstår inte riktigt varför när man nästan lika enkelt kan åstadkomma ett fullgott resultat.

Jag misstänker tyvärr attt er knivmakare kan höra till den kategorin.
Äsch bättre att göra än att inte göra. Bättre folk gör sånthär istället för att spela datorspel t.ex.  ;D
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kniv av borr?
« Svar #6 skrivet: 29 jun-16 kl 22:16 »
Allt är bättre än inget....... men på samma gång så tycker jag att det är synd att fel metoder sprids.
Jag har träffat på en massa människor som inbillar sig att de inte kan och inte klarar av än det ena och än det andra just för att de får ett dåligt resultat när de gör fel eller använder fel material. Jag vill att fler skall få känna tillfredsställelsen av ett fullgott reultat...... och att kunskaperna om hur man åstadkommer ett fullgott resultat skall föras vidare och inte glömmas.
Om jag kan lära mig hela konsten kan det inte vara sådär svårt som folk vill tro.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Kniv av borr?
« Svar #7 skrivet: 30 jun-16 kl 18:52 »
Den verkar gå bra att skära i papper med.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kniv av borr?
« Svar #8 skrivet: 02 jul-16 kl 08:40 »
Tack MissT, du är snabbare än mig :) Det var inte just den filmen men det skiljer nog inte så mycket mellan dem. Här passerade den på tv:n som ibland står på med smidesklipp medan jag springer efter småbarn men den dyker nog upp igen.

Jag blev fascinerad. Det är ju inte jättesvårt att göra ett knivblad på rätt sätt men en del ska ju hitta på andra vägar ändå :)

Det går ju att göra en vass kniv av många material men den lär inte alltid behålla skärpan, det är där det svåra kommer. Jag ska mig på wellpapp härom dagen till exempel. Ironiskt nog var det knivsmidesböcker inuti wellpappen :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Kniv av borr?
« Svar #9 skrivet: 02 jul-16 kl 09:30 »
Det går ju att göra en vass kniv av många material men den lär inte alltid behålla skärpan, det är där det svåra kommer. Jag ska mig på wellpapp härom dagen till exempel. Ironiskt nog var det knivsmidesböcker inuti wellpappen :)
Håller den skärpan dåligt är den lätt att vässa och behöver vässas ofta så då får de även den givande hobbyn på köpet :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kniv av borr?
« Svar #10 skrivet: 05 jul-16 kl 13:19 »
Haha ja och på köper blir man väl duktig på att slipa dessutom :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kniv av borr?
« Svar #11 skrivet: 05 jul-16 kl 13:55 »
Lite OT i sammanhanget, men det hela påminner mig om ett uttryck som jag tror serietecknaren Berglin har myntat - "det är som att försöka slipa en sönderkokt potatis".

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kniv av borr?
« Svar #12 skrivet: 05 jul-16 kl 19:56 »
Lite OT i sammanhanget, men det hela påminner mig om ett uttryck som jag tror serietecknaren Berglin har myntat - "det är som att försöka slipa en sönderkokt potatis".
Engelsmännen skall ha något talesätt där de jämför kokt potatis med stål, men jag minns inte hur det går


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser