Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattentät packning  (läst 2096 gånger)

Hamstrare

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Vattentät packning
« skrivet: 18 mar-16 kl 19:38 »
Kan hända att den här borde ligga någon annanstans med det här är vad det gäller:

Funderar på huruvida det är möjligt att tillverka vattentäta väskor/packpåsar och hur stor tillförlitligheten kan tänkas vara.
Tankarna går kring att det kanske är nödvändigt med någon form av kemikalie och att det då bör undvikas sådana som är svåra att naturligt bryta ned och som kan tas upp i näringskedjan.

Ändamål för dessa är tänkt att använda vid rörliga transporter som; gång, paddling och cykling. 

Någon som känner sig hemma på detta eller kan några allmänna tips och trix?

Mycket tacksam för all kunskapsdelning :D :-*

Ha de fint!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vattentät packning
« Svar #1 skrivet: 18 mar-16 kl 22:33 »
Titta på kajaksäckar så får du en lösning. Man viker öppningen några gånger och får då en tät förslutning på enkelt sätt. Som påse kan du använda polyeten eller infettad djurhud, allt efter behag.

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Vattentät packning
« Svar #2 skrivet: 18 mar-16 kl 22:54 »
Det finns en metod som användes förr med linolja. Vet att tidningen Hemslöjden hade ett reportage för jättelänge sedan om hur fiskare linoljebehandlade ytterkläder för att förbli torra på sjön. Tyg som linoljats blir självantändligt och jag minns från artikeln att det hängdes utomhus tills det oxiderat. Miljövänligt!

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vattentät packning
« Svar #3 skrivet: 31 mar-16 kl 14:52 »
Är det nån som vet mer om att linolja tyg som impregnering? Jag har på att-göra-listan att behandla ett tygtält med linolja men vet inte direkt nånting. Ännu :)
Linolja trä har jag gjort många gånger och alltid varit orolig för trasorna, men i kaminen gör de ingen skada.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Vattentät packning
« Svar #4 skrivet: 01 apr-16 kl 13:08 »
Är det nån som vet mer om att linolja tyg som impregnering? Jag har på att-göra-listan att behandla ett tygtält med linolja men vet inte direkt nånting. Ännu :)
Linolja trä har jag gjort många gånger och alltid varit orolig för trasorna, men i kaminen gör de ingen skada.

Räkna med att det blir ganska styvt när det är färdigt och det kommer att bli vikmärken när du packar ihop det.

Du kan väl testa med en tygtrasa för att få en uppfattning om det skuille kunna funka. Jag menar innan du behandlar hela tältet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vattentät packning
« Svar #5 skrivet: 01 apr-16 kl 13:36 »
Ja, det måste vara bättre med en olja/fett som inte härdar. Tältduk kan man behandla med silikon, men mer naturnära så går det väl med en grävling ;D

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vattentät packning
« Svar #6 skrivet: 01 apr-16 kl 13:37 »
Det finns många nackdelar med att försöka göra tältdukar av bomull vattentäta med vax eller linolja:

http://www.horizonsunlimited.com/hubb/camping-equipment-and-all-clothing/how-can-i-make-my-66251


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser