Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renoverar en Fältässja  (läst 6984 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #20 skrivet: 30 aug-16 kl 21:50 »
En liten varning till andra som trampar sin ässja...: när axeln försvagats tillräckligt böjer den sig.
Min är nu krokig och måste rätas och byggas upp med svets i nötningen. Inte så nöjd nu :( Jag hade just stått stilla några dagar medan jag väntade på en ny rem och så höll det bara en dag. Men så kan det vara  :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

andtol

  • Gäst
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #21 skrivet: 31 aug-16 kl 14:30 »
Lite OT men jag måste fråga:

Vad har man en fältässja till? Till skillnad mot en stationär.


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #22 skrivet: 31 aug-16 kl 14:59 »
För smidesarbeten på tillfälliga arbetsplatser - t ex på byggen, skeppsvarv eller vid reparationer långt från en fast smedja. Fältässjor användes då det begav sig också på t ex gårdar och verkstäder som inte hade så mycket smidesarbeten att det lönade sig att bygga en riktig smedja, utan man tog fram fältässjan vid behov och arbetade utomhus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser