Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renoverar en Fältässja  (läst 6982 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Renoverar en Fältässja
« skrivet: 09 dec-15 kl 22:53 »
Jag har äntligen hittat en gammal fältässja som behöver lite kärlek. Bland annat är plåten som forman sitter i genomrostad så den måste bytas därför undrar jag vad ni skulle satsa på för tjocklek på plåten? Var handlar ni läderrem till fläkten?

Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #1 skrivet: 10 dec-15 kl 08:23 »
Hej Per!
När ja renovera så körde ja me 2 mm plåt.
Remmen gjorde ja av en töm ja hade
över. Den var till när ja körde me ardennern.
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #2 skrivet: 10 dec-15 kl 08:52 »
Remmen måste inte vara av läder - jag skar en gång till en rem av en gammal brandslang. Om du har en loppmarknad nära, så kan du hitta gamla bälten för några kronor...om remmen blir för lös och slirar litet, så lägg på en matsked sirap så fäster det bättre  ;)
Lycka till !  8)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #3 skrivet: 12 dec-15 kl 20:27 »
Jag tror jag använde 2 mm plåt på min men 3 mm går säkert lika bra.

Jag för till en Gummijärvinen i Vasa och köpte en flatrem av gummi (de finns som metervara) och ett gammaldags krokodillås att skarva ihop den med. Det fungerar.

Min ässja hade stått utomhus i 50 år efter att ladan som den stod i blev utan tak rasade ihop över den. Nu har den fått ett nytt liv och är nästan som ny.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #4 skrivet: 29 feb-16 kl 12:44 »
Nu renoverar jag med  :)

Vad har man för packningsmassa mellan fläkthalvorna?
Min fältässja har en gulvit hård gucka som dels har tätat mellan halvorna och dels fyllt upp ett litet hål. Nu tog jag isär halvorna så jag lör behöva täta igen.

Pannkitt?
Packningsmassa till motorhalvor har jag men den klarar väl inte några hundra grader eller vad det nu kan bli fråga om så nära forman?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #5 skrivet: 29 feb-16 kl 12:49 »
Nu renoverar jag med  :)

Vad har man för packningsmassa mellan fläkthalvorna?
Min fältässja har en gulvit hård gucka som dels har tätat mellan halvorna och dels fyllt upp ett litet hål. Nu tog jag isär halvorna så jag lör behöva täta igen.

Pannkitt?
Packningsmassa till motorhalvor har jag men den klarar väl inte några hundra grader eller vad det nu kan bli fråga om så nära forman?

Om det är bra passning mellan halvorna av fläkthuset så gör det kanske inte så mycket om tätningsmassan bränns bort och det blir lite otätt allra längst ut mot utloppet.
Förmodligen fungerar det i praktiken utmärkt med allt från gammaldags "Permatex" till motorsilikon.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #6 skrivet: 02 mar-16 kl 19:36 »
Permatex har en variant som tål upp till 300 grader. Ska bara hitta nån som säljer Supra copper.

Tack för tipset!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #7 skrivet: 09 mar-16 kl 21:07 »
Jag använde vanlig silikon mellan fläkthalvorna. Det verkar fungera.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #8 skrivet: 09 mar-16 kl 22:19 »
Vanlig silikon tror jag håller bra till 230-250 grader. Biltemas packningssilikon tål 350 grader  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Vattenpump/Packningssilikon-Hogtemperatur-2000036107/

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #9 skrivet: 10 mar-16 kl 10:51 »
Jag valde pannkitt ändå. Det tål inte vibrationer enligt internet men fläkthalvorna sitter ihop med skruvförband så de lär inte röra sig så mkt i förhållande till varann.
Ska tåla 1500 grader enligt förpackningen och det tror jag inte forman klarar nån längre tid :)

Fläkten snurrar lätt och fint, hjulet till trampan snurrar enkelt flera varv när jag sätter fart på den ensam. Men med remmen på plats snurrar allt så trögt att det inte går att trampa :(
Ska köpa en annan rem snart och prova då den här är gammal och stel. Hoppas det kommer hjälpa...
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #10 skrivet: 11 mar-16 kl 12:48 »
Rem ska enligt uppgift finnas att köpa på Ringön i Göteborg. Är det fortfarande av intresse för Ensamvarg?
Jag skulle tro att vi behöver lika långa om du har kvar trampan och hjulet på din ässja.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #11 skrivet: 11 mar-16 kl 15:10 »
Svart

Har du för litet olja i fläktlagren eller är axeln eller lagren ovala?

De här gamla ässjorna har ju fläktaxeln som löper direkt i hål i fläkthuset. Järn mot gjutjärn. Det skall smörjas i ett om det alls skall löpa. Jag borrade upp lagerhålen och satte in en 10mm axel. Den gamla var någonstans mellan 9 och 9,5 mm men allting var så rostigt så det var omöjligt att få något glid. Ändå fungerar det dåligt.
Jag har funderat på att borra upp hålen ännu mer och sätta in bronsbussningar och montera dit någon smörjanordning för kontinuerligt oljeflöde.




Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #12 skrivet: 16 mar-16 kl 19:49 »
Såvitt jag såg fanns det inga lager utan som du säger snurrar fläktaxeln direkt mot gjutjärn. Jag hade ingen rost men gjorde rent och fettade in ordentligt, fläkten snurrar lätt när inte remmen belastar axeln. Kanske är den oval eller rent av lite krokig men det får jag mäta upp isåfall för det syns inte med ögat.

Tramphjulet snurrar också fint så länge det är obelastat. Remmen är stel som ett styvt löderskärp ungefär. Går ju att böja och så men runt det lilla fläkthjulet kanske det blir för tungt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #13 skrivet: 06 jul-16 kl 23:22 »
Jag fick liv i min gamla stela rem efter lite motionerande. Nu är den plötslig slak istället... Typiskt. Men jag får la rigga upp ett spännhjul om det blir värre. Den har klarat att blåsa fart på över 20 kg smidesträkol redan så lite nöjd är jag allt :)

(Det var nog lite trampteknikbrist från min sida också om jag ska vara helt ärlig :) )
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #14 skrivet: 06 jul-16 kl 23:44 »
Prova att smörja med olja eller fett som innehåller molybdendisulfid (MoS2) , t ex s k molyfett. Förr i tiden använde man s k kompounderade oljor i besvärliga glidlager, dvs mineralolja med 5-10 %  av någon vegetabilisk olja iblandat. Men de kompounderade oljorna härsknar och förstörs snabbt, och kan angripa kopparhaltiga lagerbussningar, så därför är det många år sedan man slutade använda dem.

Ett par grundläggande regler för att glidlager ska fungera bra:
1) Både axeln och hålet ska vara så släta och jämna som möjligt. I synnerhet axeln, en repig och ful axel kan lätt leda till att lagret går tungt vid belastning.
2) Det måste vara stor skillnad i hårdhet mellan hål (lagerbussning) och axel. Om båda är lika hårda (tillverkade av samma slags material) så är risken större för hög friktion och att lagret skär ihop än om skillnaden är stor. När nu hålet är av gjutjärn, som i sig är relativt hårt, så borde nog axeln vara härdad om lagret ska fungera riktigt bra. Om däremot bussningen är av en mjuk lagermetall (babbits, brons etc) så kan det fungera med en axel av mjukt järn.
3) Axeln måste vara så styv att den inte böjs av t ex dragkraften i remmen eller obalans i fläkthjulet. Om axeln böjs under drift så kommer ju inte hela lagerytan att göra nytta utan bara en liten del närmast kanten, där yttrycket blir mycket högt och det är lätt hänt att oljefilmen trycks undan och lagret börjar gå varmt eller skära.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #15 skrivet: 24 aug-16 kl 17:33 »
Jag fick som tidigare sagt liv i den gamla remmen och har klarat mig över sommaren med den, idag monterade jag en helt ny som jag fått tillverkad. 200 spänn är inte hela världen :)
Men... Böjen på axeln som håller det stora hjulet är väldigt sliten där den krokiga armen från trampan ligger emot. Hälften av godset är borta nu. Hur ser det ut på era ässjor? Ska det rent av vara ett spår i hjulaxeln för veven att löpa i eller jag jag slitit så på min?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #16 skrivet: 24 aug-16 kl 18:22 »
Brukar se ut sådär på gamla fältässjor som använts mycket, du kan lägga på litet fett där, men dendär axeln brukar vara ganska överdimensionerad.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #17 skrivet: 25 aug-16 kl 22:03 »
Skönt att höra. Tack!
Jag var lite orolig att jag lyckats göra mycket av slitaget själv på några månader, nu har jag på några droppar olja ibland sen jag upptäckte det, men ässjan har stått på ett varv så den kan ha fått jobba en del förr.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #18 skrivet: 26 aug-16 kl 21:11 »

tyvärr sakarna de gamla ässjorna lager där, det är ofta bara en järnkrok.
Vad man kan göra är att hålla rent från rost och koldamm just där och smörja med jämna mellanrum.

Går säkert att förbättra och lägga in ett kullager eller liknande när den tjänat ut, men egentligen skall stålytorna ha samma härdning så att inte den ena sliter mot den andra, fast även om, så blir det ju inte som ett riktigt lager.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Renoverar en Fältässja
« Svar #19 skrivet: 26 aug-16 kl 22:37 »
Ja de brukar nötas just där. Jag bara putsar rent emellanåt och smörjer.

Blir den för nött är det bara att bygga upp axeln på nytt med svets och sedan slipa och fila den rund. Med litet tålamod kan man fila en axel rund med en nogrannhet på någon tiondels millimeter.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser