Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orolig bilåkning  (läst 4172 gånger)

kackelo

  • Inlägg: 189
    • Skåne
    • Solåkra
Orolig bilåkning
« skrivet: 06 feb-15 kl 13:53 »
Jag skulle vilja ha tips på övningar men också på lämplig hundtränare som kan hjälpa mig med nedan problem;

Vi har en Jack russel hanne (kastrerad), som blir väldigt stressad och orolig när vi åker bil. Han flämtar hastigt, piper och gnäller. Han är 7 år gammal och detta kom smygande för några år sedan, alltså inget som hände plötsligt. Han hoppar alltid väldigt gärna in i bilen men så fort bagageluckan stängs så drar han igång och han kommer inte ner i varv förränn man är framme...

Någon som kan hjälpa????
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Dreamyn

  • Inlägg: 46
    • Uppland
SV: Orolig bilåkning
« Svar #1 skrivet: 19 feb-15 kl 14:14 »
Jag skulle vilja ha tips på övningar men också på lämplig hundtränare som kan hjälpa mig med nedan problem;

Vi har en Jack russel hanne (kastrerad), som blir väldigt stressad och orolig när vi åker bil. Han flämtar hastigt, piper och gnäller. Han är 7 år gammal och detta kom smygande för några år sedan, alltså inget som hände plötsligt. Han hoppar alltid väldigt gärna in i bilen men så fort bagageluckan stängs så drar han igång och han kommer inte ner i varv förränn man är framme...

Någon som kan hjälpa????

Har ni testat Adaptil? Tidigare D.A.P. Det finns dels som halsband, men också som en spray som du kan spraya utrymmet i bilen med ca 15 min innan avfärd. Det är ett konstgjort feromon som är samma som tiken avger när valpen diar. Det funkar mycket bra på en del hundar, och en del svarar inte alls på det. Värt att testa.

Annars kanske ni kan börja träna honom med bilen? Kanske bara sitta i bilen tillsammans med hunden utan att åka någonstans. Sen när det känns okej, bara åka en kort bit, för att sedan låta hunden komma ut igen. Ni kan också testa om han kanske vill ha ett tuggben med sig och gnaga på?

Robertnumer

  • Inlägg: 33
    • Södermanland
SV: Orolig bilåkning
« Svar #2 skrivet: 19 feb-15 kl 14:51 »
Själv skulle jag aldrig kasta "gehundendethärsåblirdenlugn" på mitt djur.

Får han bara sitta bak? Prova sätt han i passagerarsätet, sällskap är viktigt. Att skrika & hyscha har jag aldrig sett som en lösning.  Låt det ta tid. För det gör det. Morot är bättre än piska.  o:)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Orolig bilåkning
« Svar #3 skrivet: 19 feb-15 kl 14:53 »
Tänker spontant att det är en gammal hund och som gamla människor så kanske han börjar få problem med synen eller balansen mm och då upplever bil åkandet som stressande/obehagligt. Av texten så verkar han ha varit okej med bilåkandet som yngre.

Adaptil verkar ju vara ett bra förslag.
Har inga egna goda råd mer än att låta honnom "slippa åka bil" i onödan.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Orolig bilåkning
« Svar #4 skrivet: 19 feb-15 kl 15:39 »
Eller kanske öronen. Eftersom hundar hör högre toner än vad vi gör kan det vara ett förskräckligt tjutande i bilen som ni inte hör. Har ni bytt bil eller möjligen klämt på takräcket?

Eller så tycker han att föraren börjar kännas osäker ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Orolig bilåkning
« Svar #5 skrivet: 19 feb-15 kl 21:43 »
Eller kanske öronen. Eftersom hundar hör högre toner än vad vi gör kan det vara ett förskräckligt tjutande i bilen som ni inte hör. Har ni bytt bil eller möjligen klämt på takräcket?

Eller så tycker han att föraren börjar kännas osäker ;)

Det är en bra tanke att prova, om han är lugnare i någon annan bil.  Härom året hade jag en bil som min hund nästan vägrade att åka i, men alla andra bilar gick bra.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Orolig bilåkning
« Svar #6 skrivet: 20 feb-15 kl 09:18 »
Kolla upp att han inte har ont i öronen
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

kackelo

  • Inlägg: 189
    • Skåne
    • Solåkra
SV: Orolig bilåkning
« Svar #7 skrivet: 09 mar-15 kl 10:58 »
Hej igen och tack för alla svar. Hunden är 7 år nu men detta började redan vid 2 års ålder. Har prövat DAP, ingen effekt. Tuggben eller annan sysselsättning bryr han sig inte om. Spelar ingen roll om han sitter fram (bältad) eller i bakluckan (bur). Han hoppar villigt in i bilen och inga problem när man startar eller stänger dörrarna, det är när man börjar köra som han blir orolig. Vi har anpassat oss för att minimera bilåkning och bor ute på landet. Men ibland måste man ju....

Känner ni någon bra hundtränare i Skåne?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser