Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 15952 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nybörjare
« Svar #20 skrivet: 05 jul-16 kl 13:54 »
Enligt inlägg i andra trådar på detta forum får tydligen borax och produkter som innehåller borax inte längre säljas till allmänheten.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=63617.msg510814#msg510814
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=151235.msg1436372#msg1436372

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Nybörjare
« Svar #21 skrivet: 05 jul-16 kl 16:01 »
Utan borax blir det närapå omöjligt att välla. Då får alla som smider laminerade kvalitetsverktyg lägga ned verksamheten och satsa på en ny karriär som bidragstagare.

Om det inte går genom de officiella kanalerna är det bara att börja leta på svarta marknaden. Det går ju att köpa både och blymönja och snus var som helst i Finland så nog skulle det vara väldigt underligt om ingen smugglar borax. Tala med någon smed och fråga var han köper borax..... eller är ni sådär laglydiga i Sverige?

Förresten så är det normalt i alla fall här i Finland att storkedjorna plockar bort så många produkter som möjligt ur sitt sortiment. Sedan instruerar de sina expiditer att säga antingen att varan inte längre tillverkas eller att den inte längre är laglig att sälja.
Det finns inga gränser för vilka vansinniga förbud och tillverkningsnedläggningar de försöker lura i folk bara för att kunna strömlinjeforma sortimentet utan att korkade kunder skall märka någonting.

Några varor de har försökt lura i mig att inte längre är lagliga att sälja:
-Skor i storlekar storlekar över 45
-Reservdelar till snickerimaskiner i någon som helst form.

Några varor de har försökt lura i mig att inte längre tillverkas i världen:
-Kullager i millimetermått
-Servopump till Leyland 245/Massey-Ferguson 165
-Skruvar med UNC tumsgänga
-Nya band till bandslipmaskin. Man måste köpa ny slipmaskin för att få tre nya band.
-Skor över storlek 45
-Dammsugarpåsar till en modell av Kärcher dammsugare som fortfarande säljs överallt. Man måste köpa ny dammsugare för att få en påse.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Nybörjare
« Svar #22 skrivet: 05 jul-16 kl 16:42 »
Började googla om Borax och här låter det som om det skulle vara farligt, men på engelska källor låter det inte som om det vore så värst hemskt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Nybörjare
« Svar #23 skrivet: 05 jul-16 kl 23:16 »
Colorama fick inte sälja längre.

Tittade lite på säkerhetsdatablad för avvattnad borax, eller dehydrerad som de envisas med att kalla den, men har inte sett annat än amerikanska blad och jag vill nog ha några europeiska också innan jag tar ställning.
(Svårlästa på mobilen dessutom :) )

Jag har inte provat att välla ännu. Men det närmar sig och utan nån form av borax tror jag det kommer bli än svårare.
Han i Orsa säljer ett annat flussmedel som han säger funkar. Men det var inte så billigt med 840 kr/kg och han säljer inte till privatpersoner.
http://www.orsajarn.se/product/flussmedel-for-vallning
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Nybörjare
« Svar #25 skrivet: 06 jul-16 kl 23:18 »
Humle: tack! Riktigt bra tips!

Tw: jag har också stått där och letat band till bandslipen. Med mera... Hur svårt kan det vara att ordna en webshop som säljer vettiga saker? Kanske kunde vara kul:) Om det nu går att få tag på dem själv först förstås :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Nybörjare
« Svar #26 skrivet: 06 jul-16 kl 23:42 »
Skulle vilja tillägga att vi i det här landet är alldeles för laglydiga. Fram för mer civil olydnad. Går inte saker att ordna på laglig väg får det bli på olagligt sätt.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser