Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få tag i järn till smide vart  (läst 14667 gånger)

mykee

  • Inlägg: 9
    • Jämtland
Få tag i järn till smide vart
« skrivet: 11 maj-14 kl 19:36 »
Jag har aldrig hållt på med smide eller ens testad men det ser helt klart intressant ut och skulle gärna vilja testa.

Men ni som håller på med det, vart får ni tag i järn till att smida med?

Har läst att man kan använda bilfjädrar och sparksmedar men om man inte vill plocka isär sparken man har hemma då?  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Få tag i järn till smide vart
« Svar #1 skrivet: 12 maj-14 kl 08:01 »
Järnskrot av lagom dimensioner brukar ju gå att hitta i de flesta skrothögar på ostädade ställen - nerlagda industriområden, gårdar där man inte städar onödigt noga osv.  Det går ofta att plocka lämpliga ämnen ur gamla bilvrak också. Armeringsjärn från rivna betongbyggnader kan vara användbara. Härdbart stål med hög kolhalt kan man hitta i kasserade handverktyg.

Tänk dock på att välja stålbitar med lämplig kvalitet för de föremål som ska tillverkas. För de flesta fall brukar det vara bäst att använda ganska mjukt olegerat stål med låg kolhalt, som inte riskerar att ta härdning och bli sprött.  Fjäderstål som t ex från sparkmedar och bladfjädrar kan man använda om det gäller att smida verktyg, t ex knivar, stämjärn, träborrar. Men då ska man vara medveten om vad det kräver i fråga om värmebehandling efter smidet.

Läs gärna på en del om metoder att skilja på olika stålkvaliteter, en klassisk analysmetod är att slipa stålet med smärgelskiva och se på hur gnistsprutet ser ut.
Det är också bra om du lär dig att se skillnad på skrotdelar efter tillverkningsmetod (gjutet, sänksmitt, pressat osv) och vad det är troligt att den ursprungliga tillverkaren har använt för slags material på vilket ställe.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Få tag i järn till smide vart
« Svar #2 skrivet: 12 maj-14 kl 08:04 »
Gamla slitna filar är en bra grej som material när man ska smida knivar.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Få tag i järn till smide vart
« Svar #3 skrivet: 15 maj-14 kl 11:14 »
Kolla hos närmsta skrotgubbe, står under "metallåtervinning" i Gula Sidorna. Det bästa är om du hittar nån liten lokal skrot, där får man ofta gå och plocka i högarna mot en mindre summa kontant. Där kan man hitta alla typer av stål, från det enklaste till mer avancerade material som sågklingor, bultar och kullagerbanor.

Annars kan du säkert plocka lite i en skrotcontainer vid nån lokal mekanisk-/smidesverkstad mot lite fikabröd eller en 100-lapp.

Vill du veta exakt vad det är för material eller om du vill ha en speciell dimension så är det inte jättedyrt att köpa nytt stångstål heller, platt-/fyrkant- eller rundstång är väl det vanligaste och finns ofta hos närmsta större järnhandel.

Som alltid gäller det att ha ögonen med sig och ständigt fylla på i bra-å-ha-förrådet.  :)

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Få tag i järn till smide vart
« Svar #4 skrivet: 16 jan-15 kl 19:36 »
lankaskirestål (stavning ?) anses bäst av dom "smeder" jag känner finns bla på gamla kärrhjul som band runt hjulet

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Få tag i järn till smide vart
« Svar #5 skrivet: 16 jan-15 kl 19:45 »
lankaskirestål (stavning ?) anses bäst av dom "smeder" jag känner finns bla på gamla kärrhjul som band runt hjulet

Lancashire. Det ska vara mycket gamla kärrhjul om hjulringarna är av sådant stål. Lancashireprocessen hade väl sin höjdpunkt i mitten av 1800-talet, men under andra halvan av det seklet undanträngdes den av bessemer, thomas, martin med flera s k götjärnsprocesser.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Få tag i järn till smide vart
« Svar #6 skrivet: 14 feb-15 kl 18:45 »
Har läst att man kan använda bilfjädrar och sparksmedar men om man inte vill plocka isär sparken man har hemma då?  :)

Halaj!

Lite kommentarer här bara:
om vi håller oss till kolstål (alltså stål som är olegerade, benämns 1xxx) så finns tre stora grupper:
konstruktionsstål: god svetsbarhet, ej härdbart. t.ex SIS 1311, 1312, 1411, 1412. låg hållfasthet. Låg kolhalt.
Maskinstål: sämre svetsbarhet, dålig härdbarhet. Minns inga beteckningar. Högre kolhalt. Högre hållfasthet.
Verktygsstål: dålig svetsbarhet, god härdbarhet. SIS 1650 och uppåt. Ännu högre kolhalt. Ännu högre hållfasthet.

Anledningen till att använda bilfjädrar och sparksmedar är att de är härdbara. Någon annan finns inte. Eller jo, de har ju högre hållfasthet.

Men om du nu skall smida en ljusstake att ge bort i julklapp till mor är det ju skitsamma. Och dessutom är svetsbarheten dålig.
Eller alltså: det går utmärkt att svetsa i det. Det är bara hållbarheten i svetsarna som blir kass. Fast återigen: en ljusstake lär inte bli ansatt av några större krafter.

För mindre grejer åker jag till Hornbach. De har plattstång, vinkeljärn, fyrkantstång, rundstång upp till ca 12 mm. 1 m längder. Antagligen har Bauhaus ungefär samma sortiment.
Vet ju inte, men antar att det är låg kolhalt på stängerna.

//T

klex

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Få tag i järn till smide vart
« Svar #7 skrivet: 13 sep-15 kl 21:05 »
För konstsmide duger vanligt stångmaterial SS 1312 alldeles utmärkt. Den kvaliteten är enkelt vällbar och utmärkt att svetsa i med OK 48.  Men i konstsmide svetsar man ju inte, då fogar man ihop på traditionellt vis utan svetsning.
Ska man smida verktyg måste man välja bättre stålkvaliteter och är man osäker bör man fråga någon som vet.   Bl.a. Tibnor har lagt ut mycket dokumentation om stålkonstruktion och stålkvaliteter mm på nätet. 
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=hhd93mtr&gInitPage=1

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Få tag i järn till smide vart
« Svar #8 skrivet: 17 mar-17 kl 21:30 »
Jag har fått en stång från ett bergborr, en borrbandvagn. Jag har letat en stund utan att hitta nåt riktigt bra på nätet så jag undrar om nån av er vet vad det kan tänkas vara för kvalitet?
Det är ett rör,
Det är gängat i ena änden och kallas skarvrör,
Ovako tillverkar såna av låglegerat stål enligt wikipedia.

Jag ska prova att slipa imorrn och kolla gnistorna.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Få tag i järn till smide vart
« Svar #9 skrivet: 18 mar-17 kl 11:00 »
Om man får tro den gamla Fagersta Stålkurs så är det troligt att en bergborr är gjord av antingen olegerat stål med 0,7-0,75 % kolhalt, eller ett låglegerat krommolybdenstål (omkring 1 % C, 1,3 % Cr, 0,35 % Mo)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Få tag i järn till smide vart
« Svar #10 skrivet: 19 mar-17 kl 19:05 »
Tack! Kul att det kan vara bra.
Kanske ska förtydliga att det inte är någon spets på det här, det är ett rör med gänga i ena änden och avbrutet i den andra.

Det verkar rättså hårt när jag filar men med gnistbilden skulle jag gissa på max 0,5% kol. Det är stor skillnad mot en hästhovsrasp som ska ha hög kolhalt och inte lika mkt kol som ett gammalt fjäderstål på 0,7%.
Men jag är verkligen ingen expert på gnistor :)

Ska testa att härda näst jag har fyr i ässjan. Jag har några rör till på gång så det är spännande :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser