Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knivstål  (läst 21070 gånger)

eyeaguda

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
Knivstål
« skrivet: 28 jan-14 kl 14:57 »
Inte säker på att jag skriver i rätt sub del av forumet men chansar här! Och passar på och säger hej som ny medlem också.

Jag har haft problem med att hitta stål att köpa för knivtillverkning då jag vill göra mina egna blad, någon som har tips på eventuellt någonstans man kan köpa detta online är runt om i dalarna?

Mvh

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Knivstål
« Svar #1 skrivet: 28 jan-14 kl 15:17 »
Inte säker på att jag skriver i rätt sub del av forumet men chansar här! Och passar på och säger hej som ny medlem också.

Jag har haft problem med att hitta stål att köpa för knivtillverkning då jag vill göra mina egna blad, någon som har tips på eventuellt någonstans man kan köpa detta online är runt om i dalarna?

Mvh
Nordell knives i Ljusdal har knivgrejor och lämpligt stål, min son har handlat där. De har online shop. https://www.nordellknives.com/. Men beroende på var i Dalarna du bor är det kanske inte så långt. Om du ska åka ditt, kolla när de har öppet. de har lite udda tider.

Annars går det utmärkt att smida knivblad av gamla bilfjädrar eller gamla sparkmedar. ;) Härdbar stål ska det vara. Gamla filar går säkert också......

Hingolf

  • Inlägg: 4
    • Ångermanland
SV: Knivstål
« Svar #2 skrivet: 28 jan-14 kl 18:28 »
Hejsan.

Vill du smida ut dem kan du köpa silverstål av Slöjddetaljer, stålet heter 2140, ett kolstål som är enkelt att härda. De har även C75S som de lagerför som knivstål, också enkelt att härda.

Nordell, Brisa, SI-Knives och andra knivmaterielförsäljare har ett större utbud. Så håll koll på vad du köper och hur du bör göra för att härda och anlöpa det eller skicka iväg för värmebehandlningen

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Knivstål
« Svar #3 skrivet: 28 jan-14 kl 21:46 »
Det är ju också avgörande för val av stålkvalitet om du vill göra homogena knivblad av en enda stålbit eller om du tänker ge dig på så avancerat smide att du gör huvuddelen av bladet av ett mjukare och kolfattigare stål och väller fast en remsa härdbart stål som egg (alltså bimetallteknik, samma som används i bågfilblad av lite bättre kvalitet).

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Knivstål
« Svar #4 skrivet: 29 jan-14 kl 10:22 »
Det är ju också avgörande för val av stålkvalitet om du vill göra homogena knivblad av en enda stålbit eller om du tänker ge dig på så avancerat smide att du gör huvuddelen av bladet av ett mjukare och kolfattigare stål och väller fast en remsa härdbart stål som egg (alltså bimetallteknik, samma som används i bågfilblad av lite bättre kvalitet).
Helt klart! Då är det också viktigt att veta vilka sorters stål man ha. Vissa stålsorter är lättare att välla ihop, vissa ger ett finare mönster osv....
Sedan tycker jag i alla fall att man - i fall man är nybörjare - gott kan använda nåt av mina recykling förslag typ sparkmedar att öva på.  Det är billigt och man blir inte deppat av att ha förstört dyrt inköpt stål av olika slag.
« Senast ändrad: 29 jan-14 kl 10:32 av lichiplommon »

Che Guevara

  • Gäst
SV: Knivstål
« Svar #5 skrivet: 29 jan-14 kl 10:25 »
Annars är ju blad fjädrar ett bra ämne .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Knivstål
« Svar #6 skrivet: 29 jan-14 kl 10:42 »
Gamlingarna som bodde på den här gården har tillverkat en del skärverktyg av gamla filar. Jag undrade först vad det var för mening med räfflorna på ryggen av späntkniven, men det var ju bara spår av recykling ;D

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Knivstål
« Svar #7 skrivet: 30 jan-14 kl 21:00 »
Gamla filar har i allmänhet för hög kolhalt för att bli bra knivar. Förslaget av Lichiplommon att börja smedkarriären med gamla sparkstöttingsmedar tycker jag är utmärkt - materialet är gratis och det är ingen ekonomisk förlust att misslyckas. Dessutom är det bra med återvinning.
Och, om du inte riktigt vet hur du ska göra, så gå en knivsmideskurs eller be nån smed visa dej. Det sparar mycket tid...man måste inte göra alla små misstag själv för att lära sej ett hantverk  ;)
Lycka till !  8)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Che Guevara

  • Gäst
SV: Knivstål
« Svar #8 skrivet: 31 jan-14 kl 01:33 »
Gamla filar har i allmänhet för hög kolhalt för att bli bra knivar. Förslaget av Lichiplommon att börja smedkarriären med gamla sparkstöttingsmedar tycker jag är utmärkt - materialet är gratis och det är ingen ekonomisk förlust att misslyckas. Dessutom är det bra med återvinning.
Och, om du inte riktigt vet hur du ska göra, så gå en knivsmideskurs eller be nån smed visa dej. Det sparar mycket tid...man måste inte göra alla små misstag själv för att lära sej ett hantverk  ;)
Lycka till !  8)
Inte för ja är någon kniv Pelle men gamla uttjänta klingor från sågar är utmärkt material för knivar.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Knivstål
« Svar #9 skrivet: 16 jan-15 kl 19:40 »
kallsåg klingor är populära

klex

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Knivstål
« Svar #10 skrivet: 13 sep-15 kl 21:15 »
Kallsågblad kan ha yttersta delen med tänder av snabbstål och resten av bladet av kolstål.  Snabbstål kan visserligen smidas men ställer då krav på att temperaturen ska hållas inom ett ganska smalt och högt värde.  Kallsmider man snabbstål ramlar stycket i bitar.  Slipar man bort tänderna på kallsågbladet och gör en egg i stället - utan att göra mer åverkan på bladet - får man en utmärkt röjkniv för manuell slyröjning. Men att smida bladet är inte att rekommendera.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivstål
« Svar #11 skrivet: 18 jan-17 kl 16:14 »
Gammal tråd men ett aktuellt ämne!
Var hittar man gamla sparkmedar?
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Knivstål
« Svar #12 skrivet: 18 jan-17 kl 16:43 »
Köper man en begagnad spark, och styckar så blir kostnaden per knivblad ca 10 kr

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Knivstål
« Svar #13 skrivet: 18 jan-17 kl 16:54 »
-kan titta om vi har något liggandes...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivstål
« Svar #14 skrivet: 18 jan-17 kl 17:30 »
-kan titta om vi har något liggandes...
Tack gärna!  :)
Även annat som går att använda till knivblad är av intresse!
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivstål
« Svar #15 skrivet: 18 jan-17 kl 17:31 »
Köper man en begagnad spark, och styckar så blir kostnaden per knivblad ca 10 kr
En snabb sökning på blocket gav en träff här i Skåne, ca 10 mil att köra enkel tur....
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Knivstål
« Svar #16 skrivet: 18 jan-17 kl 18:01 »
Har en bit fjäderstål tror jag som jag använde av idag, kanske inte ger rakblads skärpa, men ganska starkt stål, hur mycket behöver du?
Är det bara litet för att prova kan jag kolla om det går ned i ett postkuvert.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivstål
« Svar #17 skrivet: 18 jan-17 kl 18:45 »
Har en bit fjäderstål tror jag som jag använde av idag, kanske inte ger rakblads skärpa, men ganska starkt stål, hur mycket behöver du?
Är det bara litet för att prova kan jag kolla om det går ned i ett postkuvert.
Ja mest för att jag skall "komma igång". Vill inte lägga massvis med stålar på superfint kvalitetsstål från början.
Vill hellre känna på stål & verktyg till att börja med, sen får man se hur resultatet blir....
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Knivstål
« Svar #18 skrivet: 18 jan-17 kl 19:27 »
Hjälp mig komma ihåg det bara... Annars kommer jag att glömma...  :-[
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivstål
« Svar #19 skrivet: 19 jan-17 kl 02:38 »
Citat från: mizzarrogh link=topic=163793.msg1734677#msg1734677 tdate=1484764055
Hjälp mig komma ihåg det bara... Annars kommer jag att glömma...  :-[
Känner igen det där...   :-[
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Knivstål
« Svar #20 skrivet: 19 jan-17 kl 07:15 »
Jasså sparkstål funkar. Jag har en gammal spark här som jag ska renovera och fixa till nyskick, eftersom min mormor gav den åt mig då jag var liten pojk. Var ute på insjöisen med pojkarna med den för några dar sen. Men kanske nån annan gammal spark(are, som vi säger på finlandssvenska)...

Jag har annars för avsikt att prova gamla filar för att göra svarvstål av, så många har gjort det att det måste funka...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Knivstål
« Svar #21 skrivet: 19 jan-17 kl 09:51 »
Att döma av gammal litteratur från 40-talet så verkar det vara ungefär samma stålkvalitet i filar som rent allmänt för eggverktyg för träbearbetning, enda skillnaden är att filstålet kan ha något högre kolhalt och kanske blir i sprödaste laget i härdat tillstånd.
Typiska data är att filstål kan ha ca 1,25 % kol medan stål för andra eggverktyg oftast ligger runt 0,9 %. Båda sorterna kan ev vara legerade med omkring 0,5 % krom.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivstål
« Svar #22 skrivet: 19 jan-17 kl 22:39 »
Att döma av gammal litteratur från 40-talet så verkar det vara ungefär samma stålkvalitet i filar som rent allmänt för eggverktyg för träbearbetning, enda skillnaden är att filstålet kan ha något högre kolhalt och kanske blir i sprödaste laget i härdat tillstånd.
Typiska data är att filstål kan ha ca 1,25 % kol medan stål för andra eggverktyg oftast ligger runt 0,9 %. Båda sorterna kan ev vara legerade med omkring 0,5 % krom.
Gäller det även hyvelstål?
Har några liggandes som nog har sett sina bästa dagar just som hyvelstål men kanske skulle kunna bli något knivliknande.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Knivstål
« Svar #23 skrivet: 19 jan-17 kl 23:16 »
Gäller det även hyvelstål?
Har några liggandes som nog har sett sina bästa dagar just som hyvelstål men kanske skulle kunna bli något knivliknande.

Den handbok jag tittade i (Fagersta Stålkurs), verkar dra alla träbearbetningsverktyg över en kam.
"Till yxor, sågblad, knivar etc. för träbearbetning användes mest kolstål med 0,70-1,10 % C, ofta även med 0,5-1,0 % Cr, t ex ståltyp 47."
Om man sen ser efter i tabellen vad ståltyp 47 är, så ser man att den har 0,80-1,00 % C , 0,25-0,75 % Cr, inga andra legeringsämnen, ska härdas i vatten, benämns som "sågstål", och Fagerstakoncernens beteckning på den var C 182 enligt ett nyare system, 18 C 2 enligt ett äldre system.

I en nyare bok, Nordisk Metallhandbok, odaterad men förmodligen utgiven omkring 1960, står i stort sett samma saker:
"SKÄRSTÅL för TRÄBEARBETNING. Stål till verktyg för träbearbetning utgöres av låglegerade kromstål, vilka har tillräckligt härdningsdjup, fint korn och god eggskärpa. Vanligen användes stål med 0,70-1,10 % C och 0,5-1,0 % Cr."

"YXSTÅL användes så gott som uteslutande endast till själva eggen, medan yxans övriga del utgöres av billigt kolstål med ca 0,20 % C. Eggstålet, som välles samman med yxan, utgöres av låglegerade kromstål."

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivstål
« Svar #24 skrivet: 20 jan-17 kl 02:49 »
Den handbok jag tittade i (Fagersta Stålkurs), verkar dra alla träbearbetningsverktyg över en kam.
"Till yxor, sågblad, knivar etc. för träbearbetning användes mest kolstål med 0,70-1,10 % C, ofta även med 0,5-1,0 % Cr, t ex ståltyp 47."
Om man sen ser efter i tabellen vad ståltyp 47 är, så ser man att den har 0,80-1,00 % C , 0,25-0,75 % Cr, inga andra legeringsämnen, ska härdas i vatten, benämns som "sågstål", och Fagerstakoncernens beteckning på den var C 182 enligt ett nyare system, 18 C 2 enligt ett äldre system.

I en nyare bok, Nordisk Metallhandbok, odaterad men förmodligen utgiven omkring 1960, står i stort sett samma saker:
"SKÄRSTÅL för TRÄBEARBETNING. Stål till verktyg för träbearbetning utgöres av låglegerade kromstål, vilka har tillräckligt härdningsdjup, fint korn och god eggskärpa. Vanligen användes stål med 0,70-1,10 % C och 0,5-1,0 % Cr."

"YXSTÅL användes så gott som uteslutande endast till själva eggen, medan yxans övriga del utgöres av billigt kolstål med ca 0,20 % C. Eggstålet, som välles samman med yxan, utgöres av låglegerade kromstål."
Ja då är det ju bara att prova diverse gammalt träbearbetningsstål.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Knivstål
« Svar #25 skrivet: 20 jan-17 kl 10:08 »
Den nya typen av yxsstål görs yxan i ett stycke, det har mycket lägre kolhalt.
Den äldre typen hade mycket högre kolhalt och var som ni säger en separat bit man vällde fast, men moderna yxor för massproduktion görs inte längre på det viset (men äldre var det, även i massproduktion)..
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivstål
« Svar #26 skrivet: 20 jan-17 kl 16:07 »
Hjälp mig komma ihåg det bara... Annars kommer jag att glömma...  :-[
Kom-I-Håg-Hjälp!  ;)
Trevlig helg.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Knivstål
« Svar #27 skrivet: 06 feb-17 kl 19:31 »
Du har PM.   :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser