Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 59524 gånger)

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #260 skrivet: 06 jan-18 kl 22:25 »
Men i stockholm kan man sälja begagnade raggsocker och dito lovikavantar till vädigt bra pris
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #261 skrivet: 08 jan-18 kl 13:35 »
Jag tror inte att det var det det berodde, innan förra pensionsreformen började man inte räkna pensionspoäng före 29 års ålder

Själv började jag sommarjobba vid 14 års ålder, och har tjänat in pension sedan den allra första lönen. Kanske syftar du på tjänstepension istället?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #262 skrivet: 08 jan-18 kl 15:53 »
Det är riktigt, och också att om han du jämförde dig med är lite äldre, så räknades den allmänna pensionen annorlunda för honom. T.ex räknades inte militärtjänsten, den gjorde de flesta män i tidiga 20-årsåldern. Nu får man helt riktigt pensionspoäng för den insatsen. Barn fick man tidigare förr, de åren räknades inte heller, det gör de nu. Samma med studier. Det är ett par generationer som kommit i kläm vad gäller pensionspoäng, och jag tror inte att om han tillhör en av de generationerna att den låga pensionen beror på svartjobb, utan på att reglerna ändrades i efterhand.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #263 skrivet: 08 jan-18 kl 16:08 »
Det känns som det blev ett sidospår.
Glöm inte trådens ursprung: Vad tar ni kg när ni säljer honung?

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #264 skrivet: 09 jan-18 kl 10:57 »
Jag har gjort så att jag gått ner på ICA och kollat vad de tar för lokal eller fin svensk honung. Har de senaste legat på 75:- för en burk. Jag anser inte att jag är sämre utan tar samma pris för min honung. Finns någon som knorrat med när jag förklarar att jag håller marknadspriser (vilket jag tycker att jag gör) och att det kostar samma på ICA så brukar dom bli tysta. Min honung är ju mer personlig är den på ICAs hyllor, köparen har möjlighet att ställa frågor till mig, och även se bina som producerat honungen.

farfar

  • Inlägg: 55
    • Småland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #265 skrivet: 09 jan-18 kl 14:52 »


Tar Ni 75:- för en 700 grams burk då?

biåke

  • Inlägg: 9
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #266 skrivet: 12 jan-18 kl 18:23 »
Om ica tar 75:- för en svensk burk med förtjänst,vad fick då den svenske biodlaren/burk. Alltså får du bättre betalt än, förmodar jag, yrkesbiodlaren Så jag tycker att det är helt ok att du tar 75:-/ burk Du lägger mer tid  och omsorg på dina bi än vad han gör på sina. Lycka till.

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #267 skrivet: 15 jan-18 kl 12:22 »
Varför inte ta samma pris för honungen som ica?
Vill kunden inte betala så får hen köpa den där "från eu och icke eu"  honungen som gud vet vad den innehåller.

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #268 skrivet: 15 jan-18 kl 12:27 »
lägger mer tid  och omsorg på dina bi än vad han gör på sina

Så ju mer kludder och krångel desto högre kilopris? Och då mår bina bättre? Utveckla gärna ditt resonemang.
För övrigt så tar jag 70 kronor för 500 gram. Säljer direkt till kund. Ytterst småskaligt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #269 skrivet: 15 jan-18 kl 13:13 »
Så ju mer kludder och krångel desto högre kilopris?
:)

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #270 skrivet: 18 jan-18 kl 11:35 »
Skäms nästan att säga att jag har tagit 180/200 kr kg när jag säljer direkt till kund på burk. Känns ibland lite saftigt men väldigt få klagar. Säljer mycket till turister, lokala förmågor brukar få rabatt. Kör ekologisk produktion så sockerkostnaden blir rätt hög. Ett högre kilopris gör att jag inte behöver ha så många kupor så att jag hinner med alla, och kanske möjliggör en alternativ försörjning. Hörde om en biodlare som levde på bara 60 kupor. Sålde då allt själv direkt till kund med ett högt kilopris.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #271 skrivet: 19 jan-18 kl 21:04 »
Jag säljer min ljunghonung för 80 kr/350 gr burk. Kanske för dyrt...kanske för billigt...men den tar slut snabbt
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #272 skrivet: 20 jan-18 kl 08:47 »
Jag säljer min ljunghonung för 80 kr/350 gr burk. Kanske för dyrt...kanske för billigt...men den tar slut snabbt

250 g burk med ljunghonung för 95:- säljer slut minst lika snabbt....  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #273 skrivet: 20 jan-18 kl 09:17 »
I så fall är köparna en sällsynt grupp, prisokänsliga. Eller så är ljunghonung en sk giffen-vara, alltså efterfrågan ökar när priset ökar, eftersom varan då upplevs som mer exklusiv. Rätt så intressant.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #274 skrivet: 20 jan-18 kl 09:34 »
Jag säljer min ljunghonung för 80 kr/350 gr burk. Kanske för dyrt...kanske för billigt...men den tar slut snabbt

Säljer den slut så är den inte för dyr helt enkelt.
Nyslungad honung går också att sälja till bra pris. Coop-butiken säljer 350 gr nyslungad honung för 75 kr. Den honungen kommer från kupor som medlemmar ”köper” med sina insparade poäng, fast sen får man köpa honungen i butik till ett högt pris. Bättre för naturen och en själv att skaffa egna kupor då  ;D

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #275 skrivet: 20 jan-18 kl 13:10 »
I så fall är köparna en sällsynt grupp, prisokänsliga.

Ja. Och jag vill gärna väga in etik och moral här när vi pratar prissättning. Ska bara välbeställda kunna köpa bra honung eller kan målgruppen inkludera de som får vända på varje krona. Måste man som företagare jobba för att till varje pris se till att utpriset är det högsta möjliga, fast man egentligen kunde sälja billigare och ändå gå runt med god marginal?

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #276 skrivet: 20 jan-18 kl 15:17 »

Ja. Och jag vill gärna väga in etik och moral här när vi pratar prissättning. Ska bara välbeställda kunna köpa bra honung eller kan målgruppen inkludera de som får vända på varje krona. Måste man som företagare jobba för att till varje pris se till att utpriset är det högsta möjliga, fast man egentligen kunde sälja billigare och ändå gå runt med god marginal?

Man kan ju vända på den åsikten. Varför ska jag lägga ner tid och energi på att andra som inte är intresserade av biodling ska få billig honung? De flesta biodlare i vårt land får nog ingen fantastisk timlön för sitt arbete. Och för att leva på bin måste man ha väldigt många samhällen om man skall få en medelinkomst.

Svenska biodlare producerar hälften av den honung som konsumeras i landet. För att öka produktionen är nog priset en viktig drivkraft. Och hela vårt land skulle vinna mycket på mer biodlare både ur pollineringssynpunkt och ur arbetssynpunkt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #277 skrivet: 20 jan-18 kl 18:59 »
Säljer den slut så är den inte för dyr helt enkelt.
Kunderna kan ju köpa även om priset är högt, och sedan vara missnöjda. Alla har vi väl köpt varor som vi i efterhand har tänkt att det var för dyrt.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #278 skrivet: 21 jan-18 kl 15:45 »
Den här frågan gäller all form av livsmedelsproduktion i Sverige. All mat ska vara så billig för att kunna konkurrera med utländska alternativ, men kostnaden drabbar istället någon annan i produktionsledet, tyvärr ofta djuren eller bönderna som jobbar ihjäl sig. Om vi vill ha fler bin i Sverige så behövs det fler professionella biodlare utöver alla hobbybiodlare och då måste det vara lönt mödan.
Sen så är det tråkigt att alla inte har råd att köpa samma produkter, men den frågan handlar om något annat än biodling.

Ova

  • Inlägg: 12
  • Smed från Skåne som håller smideskurser
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #279 skrivet: 25 jan-18 kl 08:33 »
Finns det någon i Nord Västra Skåne som har ett kilo honung över till salu??


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser