Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biodling på balkongen?  (läst 5698 gånger)

Användaren

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
Biodling på balkongen?
« skrivet: 25 mar-13 kl 16:01 »
Kan jag ha en liten biodling på min balkong?
hur gör jag?
finns det nån expert där ute som har råd eller erfarenhet om det?

jakobsdal

  • Inlägg: 38
    • Halland
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-13 kl 16:10 »
Viktigaste frågan har du grannar

Användaren

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-13 kl 16:32 »
Viktigaste frågan har du grannar

Jo. åt alla håll i ett 3vånings hus

vindensbonig

  • Gäst
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #3 skrivet: 25 mar-13 kl 16:34 »
Tror inte det är så lämpligt om du vill va vän med dina grannar.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #4 skrivet: 25 mar-13 kl 17:56 »
har faktiskt också funderat på det där..

det jag kunde läsa mig till var att det inte fanns några regler emot det, förutom sunt förnuft då kanske.

att gömma bina torde inte vara så svårt, det svåra är nog att gå ut i bidräkt utan att grannarna börjar undra.

nu när jag hunnit få känna lite på bin så har jag gett upp den tanken.
men jag gillar ideen.

joel123

  • Gäst
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #5 skrivet: 25 mar-13 kl 18:27 »
tror också grannarna kan bli sura, vet de inte om att de är en biodling ringer de väll hyresvärded/fastighetsskötare å säger de är getingbo vid balkong.. är de inte också så att bina ogillar rök? jobbigt då ifall grannarna har rökpaus på balkongen hela tiden.. å dem, bina ogilla väll lukt av alkohol med läste ja nånstanns här i forumet, jobbigt grannen kommer hem efter jobbet å ska ta en grogg på balkogen, kommer en hel bisvärm å attakerar :P

Linamarie

  • Inlägg: 74
    • Västergötland
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #6 skrivet: 25 mar-13 kl 19:39 »
Kan du inte ha kupan på marken så du ser den från balkongen? Det tycker jag hade varit trevligt:)

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #7 skrivet: 25 mar-13 kl 20:35 »
Det fungerar alldeles utmärkt, bara du har utrymme att hålla på, tänk på att det får inte blir för varmt, efter en söder väg kan det bli väldigt varmt.
Fler människor med små trädgårdar har det så eller på garage tak mm pga plats brist.

Positivt är att bierna flyger ut från kupan och håller höjden så de beblandas och inte krockar med människorna som är i trädgården.

Glöm inte att kolla med fastighets ägaren, annars gäller samma regler och rekommendationer för bi odling i tätort.

mvh edward   :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #8 skrivet: 25 mar-13 kl 21:22 »
Jag tror inte heller det är några problem, men det är nog lättare att ha dem på marken.

andcar

  • Inlägg: 70
  • Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #9 skrivet: 27 mar-13 kl 08:43 »
Jag testade att ha några parningskupor på balkongen när jag bodde i lägenhet. Tyvärr var jag tvungen att flytta dem snarast när jag såg att många bin tog sig till fel balkong. Och grannarna började prata om att de hade en massa "getingar" på sina balkonger. Problemet verkar vara att de har problem att välja rätt våning när alla våningar ser likadana ut...

/Andreas

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #10 skrivet: 27 mar-13 kl 09:22 »
Tänk på att det kan finnas människor som är allergiska mot bistick, och kan bli allvarligt sjuka. Det finns de som får panik av getingar, och jag betvivlar att den personen ser skillnad på en geting och ett bi. Jag vet inte så mycket om bin, men att ha dem på en balkong låter inte lämpligt. Kanske inte så mycket beroende på bina, utan beroende på att det är för mycket människor åt alla håll...

tinaw

  • Gäst
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #11 skrivet: 27 mar-13 kl 09:35 »
Kanske ha dem på taket i stället? Är du ute efter honungen eller pollineringen? För pollinering kan solitärbin vara ett bra alternativ.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #12 skrivet: 27 mar-13 kl 14:38 »
Tänk på att det kan finnas människor som är allergiska mot bistick, och kan bli allvarligt sjuka.

Hmmm, jag är allergisk mot ny klippt gräs, kanske ska det förbjudas oxå, vi kanske ska förbjuda allt som kunde vara till minsta besvär för någon  >:(


mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

kamel

  • Gäst
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #13 skrivet: 27 mar-13 kl 15:08 »
Hmmm, jag är allergisk mot ny klippt gräs, kanske ska det förbjudas oxå, vi kanske ska förbjuda allt som kunde vara till minsta besvär för någon  >:(


mvh edward  :P

nja men tänk dig att du bor ett par våningar upp, kanske dels just för att slippa det klippta gräset, så drar grannen din upp en gräsmatta på sin balkong, å klipper den varteviga dag så du inte kan vara på din balkong utan att bli allergisk, tror nog du hade funderat på om det verkligen är tillåtet att odla gräsmatta på balkongen då... inte sant?

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #14 skrivet: 27 mar-13 kl 15:30 »
Bisticksallergi kan ju vara mer än besvärligt, också. Jag höll på att dö av mitt första (och enda) bistick som liten eftersom halsen svullnade igen helt, och mina föräldrar gjorde sig till slut av med sina bin när det visade sig att de också blev alldeles för känsliga ju fler stick de fick. Hela familjen hade anlag för den allergin, mycket tråkigt... :(

Jag gillar bin, men skulle förmodligen inte vara så glad över en kupa som ska hanteras på en grannbalkong 1 m bort. Frågan är väl hur stor risk det är att det är "jag" som är grannen. Det låter som ett utmärkt tillfälle att höra med husägaren/grannarna först för att inte bli stående med förbannade människor och ett bisamhälle som måste ta vägen någonstans.

På något sätt borde det ju ändå gå med bi och lägenhet -- I Stockholm har ju t.ex. "Bee Urban" satt upp ett gäng kupor i innerstan och fått folk att betala för det. Så lägger man upp det rätt borde det ju bli uppskattat, kanske t.o.m. trendigt!  ;)

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #15 skrivet: 27 mar-13 kl 15:40 »
Skulle det inte funka att i nån bilämplig kulör sätta nåt slags borttagbara markeringar på balkongen för att hjälpa bina med hemhittandet ?? Grannarna försvinner ju inte men bina kanske skulle tycka om det när de är på hemväg ??

Lars A

Hylletorp

  • Inlägg: 101
    • Närke
    • Hylletorp gård
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #16 skrivet: 27 mar-13 kl 16:12 »
När jag gick biodlarkursen så pratade vi bland annat om att
i England? var vanligt att man har bikupor på taken av sina hus.

Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #17 skrivet: 27 mar-13 kl 16:55 »
Jag har sett en biodling på balkong i Marocko. Inget stort hyreshus, bara några familjer, men det var helt naturligt där.

Skulle det inte funka att i nån bilämplig kulör sätta nåt slags borttagbara markeringar på balkongen för att hjälpa bina med hemhittandet ?? Grannarna försvinner ju inte men bina kanske skulle tycka om det när de är på hemväg ??
Det borde definitivt hjälpa mot felflygande bin.

Hittar de bara rätt så kommer de inte att märkas på balkongerna runtomkring. Ni som tror att det kommer att störa grannarna förväxlar deras beteende med getingar. Bin är helt enkelt inte där och surrar, de är alltid beesy på uppdrag någonstans.

Sedan är jag av åsikten att man ska kommunicera med folk och visa respekt för folks rädsla. Jag har helst bina ett par hundra meter från närmsta hus just för att vissa är så hysteriskt rädda för det de tror är bin. Och av den anledningen tycker inte jag det är lämpligt att ha bin på en balkong. Och att bära fulla skattlådor genom vardagsrummet till någon annan del i lägenheten låter inte heller helt genomtänkt. Men annars är det säkert inga problem egentligen.

Ett tak däremot blir det "syns inte finns inte", så det är en helt annan sak. På tak är vanligt på många håll i världen för där får de stå ifred för boskap och stöldrisken minskar.

andreas.s

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #18 skrivet: 04 jan-18 kl 00:51 »
Hej
Senaste inlägget från mars 2013 rörande bikupa på balkong. Någon som har fått annan erfarenhet under de senaste åren av att ha biodling på balkongen?
En annan tråd från september 2009 om bisamhälle vid boende i lägenhet: http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?topic=3221.0

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #19 skrivet: 04 jan-18 kl 16:32 »
Hej
Senaste inlägget från mars 2013 rörande bikupa på balkong. Någon som har fått annan erfarenhet under de senaste åren av att ha biodling på balkongen?
En annan tråd från september 2009 om bisamhälle vid boende i lägenhet: http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?topic=3221.0


Inte från att hålla bin på en balkong, men vi är flera runt om i landet som idag hyr ut bikupor, där företagen har dem uppe på sitt tak. Har bina bara lä för den värsta vinden, så mår de förträffligt där uppe.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #20 skrivet: 25 jan-18 kl 09:02 »
Ett annat alternativ är att höra med närmaste kolonilottsförening. De brukar väl vara positiva till bikupor. Iofs så försvinner då mysighetsfaktorn med att ha bina nära sig.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Biodling på balkongen?
« Svar #21 skrivet: 25 jan-18 kl 09:52 »
Tänker på en del av våra bin som i somras blev halvt vansinniga, helt utan anledning. De anföll när man kom 3 meter från kupan, det trots att de tidigare år varit jättesnälla.
Kanske inte så mysigt om man har dem på balkongen!

Nu blev det bättre när vi bytte drottning men det var en besvärlig tid innan allt det var klart och de nya bina med fint lynne föddes.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser