Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smida kniv  (läst 20658 gånger)

Hovslagar´n

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Smida kniv
« skrivet: 03 mar-13 kl 15:16 »
Hej! Tänkte snart ge mig på ett försök att smida en kniv. Tills nu har jag bara smidit hästskor, slaktkrokar och dyl med vanligt blötjärn. Vad skall man ha för material och smida i? Speciella tillvägagångssätt? Kan man använda vanligt blötjärn och härda/anlöpa till en bra kniv? Tacksam för tips och tricks!  ::)

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Smida kniv
« Svar #1 skrivet: 04 mar-13 kl 09:21 »
Vanligt blötjärn fungerar inte till att härda i, det måste vara lite kolhalt i järnet för att det ska bli härdat. Du måste ha stål med en kolhalt på 0,7 till 1 % kolhalt. Jag hittade en länk till en som tagit bilder på några moment av knivsmidet. http://svartsmide.blogspot.se/2011/02/pedagogisk-tavla-for-att-smida-en-kniv.html

Annars finns det bra beskrivningar i Järnsmidesboken av Lars Enander och Karl-Gunnar Norén. Den går säkert att låna på biblioteket. Det är liksom lite för invecklat att skriva om hela förloppet här tycker jag.

http://www.antracit.se/ Är ett forum för smidesintresserade!

Lycka till!

vindensbonig

  • Gäst
SV: Smida kniv
« Svar #2 skrivet: 04 mar-13 kl 09:27 »
Klart att det går   med blöt järn och ett härd bart stål som du väller ihop som på den gamla mora kniven .

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Smida kniv
« Svar #3 skrivet: 04 mar-13 kl 11:29 »
En fil eller hovslagar rasp o dyl. Är bra att börja med, dom är utav härdbart stål. Smid ut en form, grovslipa, härda , anlöp, finslipa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Smida kniv
« Svar #4 skrivet: 04 mar-13 kl 13:55 »

Hovslagar´n

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Smida kniv
« Svar #5 skrivet: 05 mar-13 kl 17:06 »
Tack för alla tips! Nu har jag gått loss på en gammal hovrasp. Tänker mig att det skall bli en röjkniv. Först smidde jag ut eggen,men när jag inte ville ha mer böj på kniven grovslipade jag eggen istället. Nu har jag läst på lite om härdning och anlöpning. Dock har jag några frågor. Vet någon vad det är för stål i en hovrasp? Vad skall jag kyla i? Olja, vatten,sand? Anlöpningstemp? Bifogar en bild eller länk som kanske fungerar  :-\ Är inte så bra på det datatekniska!

Hovslagar´n

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Smida kniv
« Svar #6 skrivet: 05 mar-13 kl 17:09 »
Bild fungerade nog inte ???

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Smida kniv
« Svar #7 skrivet: 05 mar-13 kl 18:03 »
I filar å raspar är det hårt stål i=mycket kol.
jag skulle vara försiktig med härdandet ock använda olja. kom ihåg att normalisera innan.
innan du smider måste du ta bort härdningen ordentligt genom att värma upp ämnet ordentligt ock sen låta det svalna av sakta.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Hovslagar´n

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Smida kniv
« Svar #8 skrivet: 05 mar-13 kl 18:06 »

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Smida kniv
« Svar #9 skrivet: 05 mar-13 kl 18:10 »
söt!
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Smida kniv
« Svar #10 skrivet: 06 mar-13 kl 09:31 »
Är det från en fil?

savonius

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Smida kniv
« Svar #11 skrivet: 01 apr-13 kl 00:46 »
Jag rekommenderar att du skaffar ett vinkeljärn 15x15 mm som du smider samman med ett härdbart stål i mitten, kallas laminatsmide.

Elda på i ässjan med laminatsmidet i mitten, vid första gnistan är temperaturen den rätta och du smälter ihop de båda stålen till ett enda stycke genom en snabb serie slag över hela ytan
Glöm inte att lägga i Borax-pulver mellan skikten, före du stoppar ner laminatet i ässjan. Borax är ett flussmedel som fräter bort fetter på ytan, som hindrar fullständig genomsmältning.

Har gjort flera laminatblad och de är både sega (böjbara i viss mån) och lättslipade.

/Anders

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Smida kniv
« Svar #12 skrivet: 06 apr-13 kl 14:43 »
Det är alltför hög kolhalt i en fil eller rasp, för att det skall bli ett bra knivblad - kolhalten närmar sej 1,5%, och det man vill ha i ett knivblad är 0,8, högst 1 % kolhalt. Annars blir det för jobbigt att vässa kniven. Försök få tag på lämpligt skrot att öva dej på, exempelvis fjäderstål. Det kan du hitta t.ex. i gamla hästräfsor, du vet såna man hade efter hästen när man räfsade ihop det slagna höet förr i tiden. Fjäderstålet skall du härda i ljummet vatten, inte i olja. Anlöpningsfärgen skall vara ljusbrun, som fjolårsgräset, för fjäderstål.
För att undvika att kniven blir formad som en banan när du smider eggen, skall du börja med att böja ämnet, ja, som en banan, och inne i böjen smider du eggen, då rätar knivämnet ut sej och du får en rak kniv ;)  Ett engelskt ordspråk säger "He that will a good edge win, must forge thick and grind thin". Smid alltså inte eggen för tunn, inte tunnare än 3mm, annars blir det lätt kolflykt dvs stålet blir avkolat = går inte att härda. (Kolhalten måste vara över 0,4% för att stålet skall kunna härdas). Du ska läsa på ordentligt om härdning och anlöpning innan du börjar experimentera med smide av knivblad, annars gör du bara många onödiga misstag som kostar tid, kol och energi.
Berätta hur det går och posta gärna bilder här, så vi får se dina framsteg 8)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Hovslagar´n

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Smida kniv
« Svar #13 skrivet: 13 apr-13 kl 17:39 »
Jasså det är så hög kolhalt i raspen. Jag tror att hovklingorna är gjorda i fjäderstål, så jag får gå lös på en sådan istället! Tackar för ett mycket bra inlägg med många bra tips. Skall testa vidare! :)

Knivsmeden

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Smida kniv
« Svar #14 skrivet: 15 jan-18 kl 15:53 »
hej
Härdning skal alltid göras i olja nar det gäller knivar då blir äggen inte så hård att man får spricker vilket det blir ofta med vatten lycka till

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Smida kniv
« Svar #15 skrivet: 15 jan-18 kl 17:35 »
Nej, man ska inte härda fjäderstål i olja, utan i varmt vatten. Härdar du fjäderstål i olja blir härdningen för långsam, och knivbladet blir inte hårt. Man skall härda vid stigande temperatur, och man kan kolla exakt när det är dags att släcka stålet (=kyla snabbt så det blir härdat) genom att lägga en magnet mot stålet - om magneten släpper, dvs stålet inte längre är magnetiskt, då är det dags att härda. Värm inte knivblad av något stål mycket över den punkt där magneten släpper - då finns det risk att du får härdsprickor i bladet.
Därefter är det dags att anlöpa, dvs värma kniven så stålet återfår litet av sin seghet, så det inte går av. Knivblad av fjäderstål anlöps vid 230 grader, (runt 20 minuter räcker gott) du kan anlöpa bladen i en vanlig ugn, det är lätt och anlöpningen blir jämn och fin. Anlöper du i ässjan, skall bladet få samma färg som fjolårsgräs, dvs ljust brungult. Andra stål än fjäderstål skall ha andra temperaturer, vet man inte vad det är för stål får man prova sej fram.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Smida kniv
« Svar #16 skrivet: 22 jan-18 kl 10:20 »
Instämmer med Smedpeter. Det senaste inlägget här är bra att komma ihåg så slipper man själv prova och misslyckas. Vilket man iofs lär sig en massa på det med men då kan man få loss tid att göra andra lärorika misstag istället :)

Jag provade att härda en bit fjäderstål i olja först och den blev inte så hård som jag hade hoppats. I värmt vatten blev det bra. Jag resonerade som så att när jag inte visste mer om stålet än att det var fjäderstål så började jag med en provbit som jag härdade i olja, en provbit i vatten och jämförde genom att fila på den härdade delen.


Jag tycker väl för övrigt att det är en jättebra idé med en kniv av en hästhovsrasp trots den höga kolhalten. Man får bara tänka på och arbeta från de förutsättningar man har, hellre 1% kol och tung att slipa (men håller skärpan bättre?) än att göra sin första kniv i armeringsjärn och sen inse att det inte går att härda alls och bli besviken. Lite kan man väl ta ner hårdheten med anlöpningen om man har bra koll på materialet och temperaturen?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Mikael Kjell

  • Inlägg: 1
SV: Smida kniv
« Svar #17 skrivet: 21 maj-18 kl 23:08 »
Jasså det är så hög kolhalt i raspen. Jag tror att hovklingorna är gjorda i fjäderstål, så jag får gå lös på en sådan istället! Tackar för ett mycket bra inlägg med många bra tips. Skall testa vidare! :)

Jag har mycket fjäderstål liggande om du är intresserad. Du behöver bara betala vad det kostar att skicka det🙂 Det är fräscha fjärdrar med godsdiameter på ca 15-20 mm. Jag kan kapa upp i lagom längder.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Smida kniv
« Svar #18 skrivet: 21 aug-18 kl 12:14 »
Tycker jag har sett många som gör diverse saker av raspar och filar, så helt fel kan det ju inte vara.

Går det inte att kompensera för den högre stålhalten, t.ex. härda det i olja istället för vatten.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Smida kniv
« Svar #19 skrivet: 02 sep-18 kl 11:06 »
Lite kan man få eggen mjukare genom att anlöpa några grader varmare. Eller bara härda egg och slipfas och låta resten av bladet vara ovanför oljan/vattnet när man kyler. Då blir bladet inte så hårt och brytkänsligt. Man kan jämföra med en kofot i tanken - den måste tåla att bryta och bända utan att brytas av så den görs i segare mer fjädrande stål. Genom att inte härda hela bladet kan man bevara lite seghet i ryggen så håller det lite bättre. En rundfil till exempel är ju genomhärdad och går av direkt om man bryter med den.

Men... En hård egg på en kniv med hög kolhalt tar tid att slipa. Sen håller den länge. Jag har köpt knivblad från en dansk smed som sägs ligga uppåt 1% kol och de är mycket härliga att använda. Alltid vassa.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser