Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny smedja  (läst 13249 gånger)

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Ny smedja
« skrivet: 26 sep-12 kl 22:09 »
Hej!
Jag vill bygga en smedja. Har prövat att smida och tycker det är roligt. Jag tänker ha det som extra inkomst på min gård. Sälja smidda saker i min gårdsbutik. Men hur gör man för att starta en smedja?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

storjansbo

  • Gäst
SV: Ny smedja
« Svar #1 skrivet: 29 sep-12 kl 19:40 »
Ett förslag till att börja med är att gå in på en sida om smid tex. http://www.antracit.se/phpbb3/index.php detta forum innehåller allt en smed och absolut allt en blivande smed behöver veta!
Skriv gärna hur det går, det är alltid intressant att följa nya projekt:-)
Smidiga hälsningar från en hobbysmed
« Senast ändrad: 29 sep-12 kl 19:54 av storjansbo »

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Ny smedja
« Svar #2 skrivet: 29 sep-12 kl 19:55 »
har du dåligt med pengar tar du:

järnvägsräls till städ.
en gammal bromstrumma ( rån skroten) till forma (koppen man har kål i)
en dammsugare som fläkt. gärna en man kan justera effekten på
annars fixar man spjäll.
en gång när jag hade dåligt med tid o material borrade jag hål i dammsugarslangen tills det blev lagom luft flöde
, funkar!

lite grillkål sen är man igång.

*grillkålen blir dyr i längden, bäst då är att få tag i koks, inte så lätt alltid.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Ny smedja
« Svar #3 skrivet: 29 sep-12 kl 19:57 »
*fett att man stavar så illa.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Ny smedja
« Svar #4 skrivet: 14 okt-12 kl 20:25 »
Är städ dyra?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ny smedja
« Svar #5 skrivet: 14 okt-12 kl 20:29 »
Tja  dom är ju inte gratis precis  bra beg från 2000 och uppåt skulle ja tro om du inte har tur skulle ja tro  beror ju lite på hur stora med då förstås.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Ny smedja
« Svar #6 skrivet: 14 okt-12 kl 20:35 »
Är det så illa :(
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ny smedja
« Svar #7 skrivet: 14 okt-12 kl 20:39 »
Är det så illa :(
Så är det nog tyvärr.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ny smedja
« Svar #8 skrivet: 14 okt-12 kl 20:52 »
Här är en sida om nya städ  men dom kostar  huva http://www.shop.orsajarn.se/sv/kategorier/smidesstad.html

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Ny smedja
« Svar #9 skrivet: 16 okt-12 kl 14:34 »
Hej, jag ser att du bor på Gotland. Ta kontakt med  Åke och Kari Erlands, de kan säkert ge dej hjälp och många goda tips.
Lycka till !
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Ny smedja
« Svar #10 skrivet: 11 jan-13 kl 22:55 »
kolla i handboken, där har jag skrivit en del.

mitt tips är att du skaffar en riktig ässja på en gång om du ska hålla på så slipper du krångla, annars att bygga en är inte svårt.

http://www.shop.orsajarn.se/sv/
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

W. B

  • Inlägg: 113
    • Danmark
SV: Ny smedja
« Svar #11 skrivet: 11 jan-13 kl 23:27 »
Så här gör man ungefär,
Building A Blacksmith Forge
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Ny smedja
« Svar #12 skrivet: 12 jan-13 kl 00:18 »
Well, we are not impressed... ::)
Alla gör vi våra små misstag i början, men jag tycker inte man skall hänga ut dem på nätet som förebild för andra.
Såhär invecklat behöver det inte bli. Och, framför allt, så måste man absolut ha en slaggpropp i bottnen på forman, annars får man ganska fort mycket slagg, som täpper igen lufthålet. Det skall finnas 8 cm glödande kol mellan denna slaggpropp= blästermunstycket, annars reagerar järnet/stålet med luftströmmen, och det uppstår kolflykt, dvs du kan inte härda stål. Plus att det tar lång tid att värma järnet, när det delvis hålls i den kalla luftströmmen. Och, sist men inte minst, ge inte en stor och tung hammare åt junior, ge honom en som väger 300 gram, så kanske han träffar järnet och kan förstå hur han formar det - nu var det bara "banka på och hoppas på ett under"-principen som gällde, och jag avskyr den, då den är så väldigt opedagogisk !!  >:D Ååååååh !!! :-X
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Kogubben

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Ny smedja
« Svar #13 skrivet: 30 jan-13 kl 18:43 »

Om Du bor nära borås, säljer man en smedja med ässja, flera städ, verktyg och mycket annat maffigt.
Säljs på nätauktion.

http://www.ps.nu/auktion/avveckling-av-verkstad-seglora/ ;)

Kogubben

savonius

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Ny smedja
« Svar #14 skrivet: 01 apr-13 kl 00:51 »
Är städ dyra?


Nej, inte alls. Köp mitt, samt övrig utrustning, endast 1000 kr.

/Anders

Rosa/Lyckebosmedjan

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Ny smedja
« Svar #15 skrivet: 23 sep-17 kl 09:17 »
Hej Ny Smedja.
Jag har en smedja som är till salu.
Med vänlig hälsning, Rosa

SV: Ny smedja
« Svar #16 skrivet: 02 nov-17 kl 10:34 »
Hej!

Alldeles ny på forumet, fick min inspiration från att tittat på för mycket "Forged in Fire". Så jag byggde min ässja av "skrot" från jobb (bygge).
Den fungerar utmärkt. Har en rälsbit som städ för tillfället, får uppgradera min utrustning efterhand. Har ju precis startat. :)
Har haft tur, det ända jag fått lägga pengar på är kol. Än så länge.

Kniven på bilden är mitt första försök, inte den vackraste skapelsen. men bankat från ett 16mm armeringsjärn. :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ny smedja
« Svar #17 skrivet: 02 nov-17 kl 11:02 »
Mitt tips är att man tar det i etapper och inte rusar iväg så att man drar på sig orimliga kostnader, tar man tid på sig och samlar kunskaper går det ofta att hitta riktigt bra grejer till vettiga priser med tiden, men rushar man iväg kan det bli tokdyrt fort helt i onödan.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser