Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gråärter  (läst 4194 gånger)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Gråärter
« skrivet: 22 jul-06 kl 11:03 »
Apropå ärt-tråden nedan - är det någon mer som odlar gråärter? Vi fick några av en bekant i Bohuslän i fjol och odlade upp till eget utsäde. I år har vi MASSOR!! Blir hösten fin, så de mognar som de ska, kan vi nog dela med oss till andra som vill ha. Såvitt jag vet, finns de inte att köpa.

Jag tänkte torka dem och ha till soppa o gryta i vinter, kanske också i bröd. Annars vet jag inte riktigt vad jag ska ha dem till - får väl starta en matlagningstråd om gråärter :)

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Gråärter
« Svar #1 skrivet: 31 jul-06 kl 08:43 »
Hej
odlar gråärter från rättvik. Man kan mala torkade ärter till mjöl och blanda i brödbaket så får man ett proteinrikt bröd. Ärtbulla heter det i dalarna.

Jag sådde mi na ärter på tok för sent men jag tror att jag kommer att hinna med en liten skörd i allafall.
« Senast ändrad: 31 jul-06 kl 08:44 av Linnea-maria »
kan själv

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Gråärter
« Svar #2 skrivet: 31 jul-06 kl 19:57 »
Mina gråärter kommer från Orust. Jag googlade på gråärter och det gav inte så mycket. Verkar som de används mest i Dalarna, Härjedalen och Jämtland och så Bohuslän då.

Men någon mer omfattande gråärtsodling verkar inte förekomma. Synd, för den är otroligt lättodlad och ger bra skörd!

Jag tänkte mala ärtmjöl och se om jag kan baka ärt-tunnbröd. Barndomsminne från Jämtland.

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Gråärter
« Svar #3 skrivet: 07 aug-06 kl 13:22 »
Hej Christina
jag har en tråd under Mat/grönsaker/Recept på gråärter där jag fick några bra tips på vad man kan göra.
Jag fixar inte det här med att infoga en länk så jag hoppas att du hittar dit.  Vi kan ju fylla på med recept om vi lagar något gott med gråärterna.
kan själv

Rolf Castor

  • Inlägg: 1
SV: Gråärter
« Svar #4 skrivet: 10 feb-18 kl 12:36 »
Gråärtor som specerivara   finns hos Tre Brudar  i Sollentuna 25 kr / 0.9 kg  . beställningsvara

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Gråärter
« Svar #5 skrivet: 16 feb-18 kl 14:44 »
Gråärt odlas hos mig också.  Inga stora mängder - blir till ett par måltider typ... (pallkragsodling i liten trädgård)

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
SV: Gråärter
« Svar #6 skrivet: 25 feb-18 kl 09:24 »
Jag odlar gotländsk blåärt som är en mutation av gråärten. Får jag bra utsäde i år så kan jag dela med mig i höst! :)
Tips, Testa göra egen falafel av gråärten ;D

 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Gråärter
« Svar #7 skrivet: 25 feb-18 kl 19:27 »
Intresserad av både grå- och blåärt om det skulle bli så!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 6 användare
xaelanar, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser