Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rationella verktyg till äppelmos  (läst 5563 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Rationella verktyg till äppelmos
« skrivet: 25 jan-20 kl 12:07 »
Hej!
Har mycket äpplen och en stor hunger efter äppelmos på pannkakorna.
Vill göra mycket mos.
Men efter ett par hundra kg med min gamla sil-mackapär så blir handleden trött. Har ett sånt tråg med ett rivjärn/sil undertill där man häller de kokta äpplena. Sen en ”trästav” med två valsar på som man dra fram och tillbaka.

Det måste väl finnas någon typ av slunga eller liknande där man vevar?

Förstår ni hur jag menar?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #1 skrivet: 25 jan-20 kl 13:49 »
Det finns tidigare trådar om saken, t ex https://www.alternativ.nu/index.php?topic=117430.0 .

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #2 skrivet: 25 jan-20 kl 17:28 »
 Trumman på en tvättmaskin kombinerat md nån typ av trä spatel/rulle. Trumman är ju lagrad. tryck på centrifug så får du must-
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #3 skrivet: 25 jan-20 kl 17:51 »
Det jobbigaste är skala.
Men det finns juh utmärkta lösningar på svarv.
Urkärning är ett annat problem men det finn juh även tekniska lösningar på detta.

När man sedan kokar mosen så är hela jobbet klart. Pressning är för mig ett okänt begrepp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #4 skrivet: 25 jan-20 kl 18:43 »
Vi använder hushållsassistent med passertillsats. Kokar äpplena hela med skal o allt i en stor kastrull med vatten. Sen ploppar man ner dem i passertillsatsen så kommer skal o skruttdelar ut ena vägen och äppelmoset på ett annat ställe.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #5 skrivet: 25 jan-20 kl 20:17 »
Det finns tidigare trådar om saken, t ex https://www.alternativ.nu/index.php?topic=117430.0 .

Tack men det var om must, vet inte riktigt om det går att tillämpa på mos?

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #6 skrivet: 25 jan-20 kl 20:20 »
Det jobbigaste är skala.
Men det finns juh utmärkta lösningar på svarv.
Urkärning är ett annat problem men det finn juh även tekniska lösningar på detta.

När man sedan kokar mosen så är hela jobbet klart. Pressning är för mig ett okänt begrepp.

Jag kokar helst mitt mos med skal och allt. Smakar mer och bättre för mig. Får ut mer mos per äpple tänker jag.
Plus att det är skönt att slippa skala och kärna ur. Men då kommer ”pressproblemet” in istället.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #7 skrivet: 25 jan-20 kl 20:21 »
Trumman på en tvättmaskin kombinerat md nån typ av trä spatel/rulle. Trumman är ju lagrad. tryck på centrifug så får du must-

God ide men känns lite för avancerat för mig. Eller? Blir ju lite av ett projekt.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #8 skrivet: 25 jan-20 kl 20:24 »
Vi använder hushållsassistent med passertillsats. Kokar äpplena hela med skal o allt i en stor kastrull med vatten. Sen ploppar man ner dem i passertillsatsen så kommer skal o skruttdelar ut ena vägen och äppelmoset på ett annat ställe.

Låter klockrent. Vill helst veva för hand men det är helt klart ett alternativ. Dock är det rätt dyrt med en assistent med passertillsats. Använder sällan assistent alls, så de får bli separat till äppelmos.
Men det låter enkelt och lockande. Vad tror ni om nån typ av gammal kvarn? Men den separerar väl inte? Köttkvarnar finns ju på loppis för en spottstyver.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #9 skrivet: 25 jan-20 kl 21:32 »
Passertillsats följde med som standardtillbehör till köttkvarnen på Electrolux Assistent förr i tiden (1940-70-tal) . Om man vet hur delarna ser ut, så brukar man kunna hitta dem bland osorterade husgeråd på loppisar.
Det påstås att måtten på handvevade köttkvarnar var ganska standardiserade en gång i tiden, och att Electrolux-köttkvarnarna höll sig till den standarden. Om det är sant, så borde alltså passertillsatsen kunna gå att få dit på en gammal handvevad kvarn.

Min bror brukar använda en sådan för att göra äppelmos. Dock klagar han över mina Transparent Blanche-äpplen, menar att kärnhusen i dem måste vara gjorda av kolfiber eller nåt sånt. Det blir ofta stopp i passertillsatsen när han mosar de äpplena, andra sorter fungerar bättre.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #10 skrivet: 26 jan-20 kl 09:51 »
Passertillsats följde med som standardtillbehör till köttkvarnen på Electrolux Assistent förr i tiden (1940-70-tal) . Om man vet hur delarna ser ut, så brukar man kunna hitta dem bland osorterade husgeråd på loppisar.
Det påstås att måtten på handvevade köttkvarnar var ganska standardiserade en gång i tiden, och att Electrolux-köttkvarnarna höll sig till den standarden. Om det är sant, så borde alltså passertillsatsen kunna gå att få dit på en gammal handvevad kvarn.

Min bror brukar använda en sådan för att göra äppelmos. Dock klagar han över mina Transparent Blanche-äpplen, menar att kärnhusen i dem måste vara gjorda av kolfiber eller nåt sånt. Det blir ofta stopp i passertillsatsen när han mosar de äpplena, andra sorter fungerar bättre.

Tack för idéen! Håller utskick på lokala loppisarna!

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #11 skrivet: 26 jan-20 kl 21:13 »
Jag har köpt hushållsassistent med tillbehör bl a passertillsats på auktion för en femhundring. Helt klart värt om man ska göra mycket mos.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rationella verktyg till äppelmos
« Svar #12 skrivet: 18 jul-20 kl 21:49 »
Vi har gjort äppelsaft i saftmaja, det som lämnade över blev till vår förvåning ett helt bra äppelmos. Så vi fick två produkter från en process.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser