Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaks beredning och torkning  (läst 22907 gånger)

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #20 skrivet: 28 sep-13 kl 17:53 »
Nu ligger första laddningen snus och svettas i ugnen :-D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #21 skrivet: 30 sep-13 kl 21:12 »
Japp då är man snart klar med fermenteringen,kollade till det idag,börjar bli ljuvligaste tobak  :D ....Petar in en bild från kammaren,lite mörk bild...Man ser nog grytor och en rostig spann...


systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #22 skrivet: 02 okt-13 kl 11:07 »
Härligt Tännlappen! då är det snart dags för rullning va och sedan lön för mödan :-)

Själv har jag precis bakat min första prilla på eget snus, rackarns va fin den va, mumma för både smaklökar och själ!
Jag körde 50g havssalt och 50g natriumkarbonat till 1 kg tobak. Mild och fin under läppen blev den med riktigt bra nikotintryck.
Det blir till att utöka odlingen nästa år.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #23 skrivet: 03 okt-13 kl 20:56 »
Visst ska det bli en och annan cigg systermicke  :D ...Kul du lyckades med ditt snus  :D ...övrigt: själv på väg att avbryta fermenteringen nu efter 3 veckor ser nice ut  8)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #24 skrivet: 04 okt-13 kl 20:40 »
 :D ...Petar in en bild av ljuvlig tobak som är fermenterad.... :D


Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #25 skrivet: 05 okt-13 kl 14:10 »
Härlig bild Tännlappen, Det är allt lite tobak det  8)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #26 skrivet: 05 okt-13 kl 18:00 »
Härlig bild Tännlappen, Det är allt lite tobak det  8)

 :D ..Japp...lite sparsam förbrukning och det bör vara länge.... 8)

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #27 skrivet: 22 okt-13 kl 18:41 »
För att mala tobaken använder jag en matberedare. Bara att trycka den full med torkad tobak och köra någon minut så blir det riktigt finfördelat. Vill man ha grövre malning så kör man bara kortare tid.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #28 skrivet: 22 okt-13 kl 19:23 »
Är det någon som vet hur man ska dosera om man använder pottaska istället för natriumkarbonat? Lika mkt? mer eller mindre?

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #29 skrivet: 20 nov-13 kl 18:52 »
Om du har köpt pottaskan på en snustillbehörsfirma kan det mycket väl vara natriumkarbonat och då blandar du som vanligt andvänder också 50g per kg.Själv kör jag med bikarbonat kör man det i 200gr i ugnen i tio min omvandlas det till natriumbikarbonat.Man kan undra vad det spelar för roll när det primära syftet är att höja Ph t,men att stoppa målar soda i munnen???Det fanns något som hette Hushålls soda som man använde när man gjorde lutfisk det låter mildare än målar soda men är exakt samma sak,men bakpulver.Tännlappen har du gjort snus på fermenterad tobak nån gång.Har själv fermenterat lite tobak på prov uppe på kakelugnen i ett par veckor.skall snart bli snus.

Blisteryllama

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #30 skrivet: 11 jan-14 kl 06:38 »
Hej!

Jag är ny med det här att odla tobak, och jag undrar om man skulle kunna få några tips om hur man ska kunna bygga sin egna fermenterings låda?

Om nu odlingen går så bra som förväntat.. man vet ju aldrig eftersomatt det är mitt första år och det finns så mycket information om allt så att man blir galen!

Om nu den här tråden fortfarande är aktiv.

(jag har väldiga problem med att hitta konstruktioner och tydliga anvisningar om hur man ska fermentera sina blad!)
« Senast ändrad: 11 jan-14 kl 12:20 av Blisteryllama »

Blisteryllama

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #31 skrivet: 11 jan-14 kl 12:21 »
Ingen som vill dela med sig sin kunskap inom detta?  ???

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #32 skrivet: 13 jan-14 kl 09:29 »
Hej Blisteryllama!

Det är nog inte ovilja att hjälpa dig. Tobakstrådarna har bara varit väldigt tysta nu under vintern och den här tråden har det aldrig varit så mycket aktivitet på. I tråden för tobaksodling är det lite mer aktivitet även om den ligger lite i träda nu den med.
Tyvärr har jag inte så mycket kunskap själv kring fermenteringen men Tännlappen bl a verkar vara en fena på det.

Baktlab

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #33 skrivet: 23 okt-14 kl 23:58 »
Jag kör på nitor målarsoda, 750 gr köpt hos coop för ca 40 kr.
Använt det i flera år, räcker hur länge som helst ;)
Innehåller: 100% natriumkarbonat
Hej! Jag ska kära en batch i ugnen snart har jag tänkt mig. Jag är på jakt efter Nitor målarsoda, men varken coop, ica, flûgger färg eller biltema har det. Beijer bygg har det som beställningsvara men det kan dröja två veckor, plus att det är svårt att nå dem på telefon.. Någon som vet vart det finns i lager?
Alternativt om någon har en annan lösning för att få tag i natriumkarbonatet.
 Gärna i Göteborgsområdet :)

Undrar också om någon testat att använda vedspis för värmebehandlingen. Kan nog vara rätt svårt att hålla jämn temperatur kan jag tänka mig, men det kanske inte är så viktigt?

För att tillföra tråden något vill jag även tillägga att jag använder clasohlsons 450w blender för malning av min tobak och det fungerar utmärkt.
Mycket smidigare än den handvevade köttkvarn jag testade i början. Har inte gett mig på de riktigt grova stammarna ännu men det ska nog gå efter en ordentlig förarbetning på skärbräda.

Baktlab

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #34 skrivet: 25 okt-14 kl 14:33 »
Har nu hittat Hushållssoda på Justus Järn i Göteborg.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #35 skrivet: 13 aug-15 kl 15:10 »
Gammal tråd, men jag hoppas väcka den till liv igen såhär.
Det börjar bli dags för mej att ta hand om en hel del tobak, det mesta ska bli snus, men jag lurar på att få till lite god piptobak också. Efter att ha lusläst de båda (stora) tobakstrådarna här har jag fastnat för Tännlappens sopsäcksmetod för fermenteringen, men jag hittar ingen riktigt tydlig beskrivning av den.
Jag frågar alltså å det ödmjukaste:
Snälla Tännlappen; kan inte du skriva en "steg för steg"-beskrivning här? Med torktider, temperaturer, fuktigheter och hela faderutten?
Jag undrar också om du tror att det går att skala ner din setup, packa en mindre mängd blad (1-2 liter kanske) som placeras i en betydligt mindre kammare (kanske frysväska kan modifieras), kan det funka?
Hoppas på svar.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #36 skrivet: 15 aug-15 kl 10:23 »
 :D...Jag kallar det Fredrikzons sopsäcksmetod...Steg ett...Bladen man torkat på linor ska helst vara fint bruna inte vara typ halvgröna...För att få rätt fuktighet på bladen innan man packar ihop dom i sopsäcken är det nog bäst att ha bladen i en öppen säck utomhus så dom drar fukt under natten eller att dom är mjuka när man tar ner dom från linorna....Bladen ska bara vara mjuka inte våta så dom nästan droppar för då blir det lätt kompost av dom...Packa dom hårt i en sopsäck , in i kammaren...själv packar jag i en gryta med sopsäck...Temperatur runt 50grader...viktigast är att man är över 40grader så man förhoppningsvis slipper mögel. Ta ut och kolla varannan dag i början,liksom lufta lite...är bladen knastriga spraya en gång med vatten, inte mer...in i kammaren igen...Sedan får man liksom känn på hur det fungerar och vet när det är dags för koll och luftning. Har man råkat fukta bladen för mycket får man köra med öppen säck ett tag så det mesta vattnet dunstar bort. Håll på runt tre veckor minst...Man känner behagligare doft... 20%bonde ,visst kan du ta en typ kylbox och modda till...Vanlig glödlampa kan styras med en dimmer...går att få till temperaturen rätt bra med det...Bara se till att det finns lite avstånd till plastsäcken...Det mesta går att skala ner...

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #37 skrivet: 15 aug-15 kl 10:36 »
Kanon! Tack. Det ska jag nog få till. Tack.

fredrikblomberg

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #38 skrivet: 24 feb-16 kl 08:40 »
Har efter några års vila bestämt mig för att återuppliva tobakslandet. Då vi flyttat till en mindre gård är tanken att expandera odlingen.
Jag vill gå ifrån beredningen av snus i matberedare och undrar om någon här har erfarenhet av andra..bättre alternativ. Snubblade över denna manicken http://www.matrevolution.se/praktisk-spannmalskvarn/866-0 när jag googlade runt. Priset är ganska högt men om den kan överleva ett antal matberedare och underlättar malningen kanske det kan vara värt det. Sen är frågan hur väl och fint den maler, har ställt frågan till företaget och väntar på svar.
Har någon erfarenhet av denna spannmålskvarnen eller liknande typ?

 

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #39 skrivet: 22 okt-20 kl 23:42 »
HejAlla,, jag har odlat tobak,,    ¨å nu är den svåra biten här,,  hur få dessa blad att bli cigg,,  gogglat å läst,,  tolkar    det som det finns två varianter,,   gör buntar å  lagra,, det fermeterar ,, på  några månader,, eller bygg   en "svetbox,, där det ska va över 40 grader varmt,, och över 60   i luftfuktighet,  min erfarenhet är från grönfoder,, ja  gräs   packas    i en silo utan syre,, och då blir det ensligae,, procesen  tar ca två veckor, under denna tid bildas det ammoniack   och vätgas,, dessa ska  bort   ,och tänker det  är samma med tobak !Vilket är bäst ?   packa bladen   hårt   och syrefritt,, som med grönfoder,, det fermeterar på ca två veckor,, eller använda en  svettungn  med hög luftfuktighet, å en  temp   på   över  40 grader

Min svetugn  ligger nu på  lite drygt 95 i  fuktihet och 40 grader varmt,,  vill  nån veta hur ha byggt ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser