Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Registrering för F-skatt nödvändigt?  (läst 6905 gånger)

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
Registrering för F-skatt nödvändigt?
« skrivet: 03 dec-07 kl 14:27 »
Har äntligen bosatt mig på en gård. Mycket jobb och lite tid till annat. Inser att jag borde registrera mig för moms så jag kan få tillbaka lite slantar från de inköp jag gjort för gårdens räkning (motorsåg, röjsåg etc).
När jag skall fylla i denna "Skatte- och avgiftsanmälan" så kan man ju välja att ansöka om F-skatt samtidigt. Är det bra eller dåligt eller rent av nödvändigt?
Enligt personen jag talade med på skatteverket så är det nödvändigt så fort jag säljer något. Alltså om jag säljer tex ett avverkningsuppdrag, så måste jag ha F-skatt? EU-bidragen har ju börjat dimpa in. Omfattas de av F-skatt? Förvirrad. Jag vet ju att jag kommer gå med förlust VARJE år pga att mina räntor på lånen för näringsdelen är så höga så varför måste jag anmäla mig för F-skatt? Är ju tyvärr inte bonde på heltid utan finansierar mitt lantliv med andra surt förvärvade pengar.

Hur har ni gjort?

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Registrering för F-skatt nödvändigt?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-07 kl 15:37 »
Man måste inte ha F-skatt för att sälja något, däremot behöver man väl vara momsregistrerad. Säljer man tjänster måste man ha F-skatt. Så har jag uppfattat det.

Däremot kan man lika gärna söka F-skatt när man ändå registrerar sig för moms. Enda skillnaden är väl att man gör ett litet kryss till överst på samma blankett, typ, dvs ett kryss för F-skatt och ett kryss  för moms. Har du annan inkomst så heter det väl FA-skatt.

Som ägare av jord- eller skogsbruksfastighet får man F-skatt så länge man inte har några historiska problem med att betala skatt. Verksamheten anses vara oberoende om den är skogsbruk,jordbruk och därmed förenelig verksamhet.

Underskottet i din verksamhet kan de första fem åren kvittas mot inkomst av tjänst med upp till 100 000:- om året. Förluster efter dessa fem år kan föras över i ny räkning och alltså användas för att kvitta eventuella vinster i framtiden. Vad som händer med förlusterna när man ex säljer gården vet jag inte, möjligt att man kan få ut dem via minskad skatt på eventuella vinster på försäljningen av gården, jag är osäker där.

Iaf så måste man bokföra enligt konstens regler. Klarar man det så är resten enkelt. Typ.
Första året var jag bara reggad för moms. Numer är jag även reggad för F-skatt.
« Senast ändrad: 03 dec-07 kl 15:39 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
Re:Registrering för F-skatt nödvändigt?
« Svar #2 skrivet: 03 dec-07 kl 16:02 »
Oj får man kvitta "bonde-förlust" mot "icke-bonde-inkomst"?! Hade jag ingen aning om. Så om jag betalar tex 100.000kr i räntor för näringsdelen så kan jag dra det mot min vanliga "icke-bonde-inkomst"? Det låter nästan för bra för att vara sant! Låter som om jag borde kontakta någon revisor eller liknade så att jag inte missar andra viktiga saker! Någon att rekommendera som verkligen kan både skog och lantbruk?

Jag är nästan chockad faktiskt. Detta innebär en enorm förbättring för mig om det stämmer. Då kan jag ju kosta på mig att köpa en traktor för tusan!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Registrering för F-skatt nödvändigt?
« Svar #3 skrivet: 03 dec-07 kl 17:36 »
Detaljer står väl i Skatteverkets broschyrer för enskilda firmor. Men att få tag på en revisor är nog bra. Skogsbyrån eller LRF Konsult kanske ägnar sig åt sådant åt bönder och skogsägare. Ring och hör efter. Eller så vet de ngn.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Fridolf2

  • Gäst
Re:Registrering för F-skatt nödvändigt?
« Svar #4 skrivet: 03 dec-07 kl 18:35 »
Ja, när du även har en vanlig inkomst så ska du ju söka FA-skatt, då fortsätter din arbetsgivare att dra skatt som vanligt på din inkomst, samtidigt som du är F-skattare för din näringsverksamhet. Sen gäller det ju att få skattemyndigheten att förstå att du inte kommer att tjäna nåt på din näringsverksamhet, så du slipper att betala in en massa preliminärskatt under året, men det brukar gå att få med dom på, kanske i synnerhet om du har en annan inkomst också.
Sen det här med räntorna...Nu får Larso rätta mig om jag har fel, men det är ju inte riktigt så enkelt så du får dra av 100 000 (om du betalt det i räntor som exempel) rakt av från inkomsten. Räntor beskattas ju i inkomstslaget kapital, där får du ju först dra av dom mot eventuella ränteinkomster eller andra kapitalvinster, det som sen blir kvar är ju ett underskott av kapital, och 30% av det dras av på skatten, så i princip är det ju samma som om du drar av 100 000 på inkomsten..eftersom skatten är ca 30%.
Sen är det riktigt att som nystartad får du under 5 år dra av underskott mot din andra inkomst, därefter måste du rulla det framför dig inom näringsverksamheten och kvitta mot eventuell vinst, blir det aldrig nån vinst som väger upp det så får du dra av 70% av underskotten när du avslutar din verksamhet.
Det är ju också viktigt att du tänker på att om du köper en traktor t.ex, eller en annan inventarie, så måste dom skrivas av under ca 5 år, köper du för 100 000 så får du alltså dra av 20 000 om året i 5 år, däremot reparationer och mindre maskiner får man dra av direkt hela summan..
Men jag tycker också att du ska kontakta en lantbrukskunnig( OBS det är inte alla! ) revisor till hjälp med deklarationen, Jag vet en riktigt bra, men det beror ju lite på var du bor..du kan PM;a mig om du är intresserad..det finns så himla mycket att tänka på och mycket är faktiskt till vår fördel... ;)
« Senast ändrad: 03 dec-07 kl 18:37 av Fridolf2 »

 

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Registrering för F-skatt nödvändigt?
« Svar #5 skrivet: 03 dec-07 kl 18:57 »
.
Det är ju också viktigt att du tänker på att om du köper en traktor t.ex, eller en annan inventarie, så måste dom skrivas av under ca 5 år, köper du för 100 000 så får du alltså dra av 20 000 om året i 5 år, däremot reparationer och mindre maskiner får man dra av direkt hela summan..

Direktavskrivningar gäller väl för inköp <5000 SEK om inte omsättningen i firman överstiger någon enorm siffra, då man får skriva av <10000 SEK direkt.

Annars är det väl inte 5 år som gäller, utan maximalt 20% om året. Traktor för 100000 skrivs därmed av med 20000 första året (80000 kvar), 16000 andra året (64000 kvar), 12800 tredje året (51200 kvar) osv osv. Säljer man begagnad utrustning till ett högre belopp än restvärdet så blir det en vinst i verksamheten.

Men snacka med en lantbrukskunnig revisor.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Fridolf2

  • Gäst
Re:Registrering för F-skatt nödvändigt?
« Svar #6 skrivet: 03 dec-07 kl 19:19 »
Jo, det är riktigt,Larso, det är restvärdesavskrivning du beskriver, själv tillämpar jag planmässig avskrivning och då delas summan upp på 5 år och man skriver av samma summa varje år, det som skiljer är ju att då blir den noll efter 5 år medan med restvärdesavskrivningen så blir den knappt aldrig helt avskriven eftersom beloppen blir mindre och mindre år från år. Vet egentligen inte om det finns några kriterier för när man ska välja vilken metod..

M17

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Registrering för F-skatt nödvändigt?
« Svar #7 skrivet: 06 jul-18 kl 08:26 »
Ja, om du även har annnan anställning så ska du ansöka om F-skatt (https://f-skatt.se/dags-att-anska-fr-f-skatt-och-fa-skatt) där F står för Företag och A står för anställning. Är du inte anställd av någon så söker du F-skatt. Det beror alltså på din arbetssituation. Det är alltid bra att ha F-skatt. Tänk om någon en vacker dag vill betala dig för att använda din nyinköpta släntklippare med att slå vägkanterna. Då kan du säga ja till detta jobbet om du har F-skatt och tjäna lite extra pengar. Det är aldrig fel att ansöka om F-skatt, men kan som sagt vara mycket bra att ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser