Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Opel Kadett  (läst 3026 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
Opel Kadett
« skrivet: 17 maj-19 kl 18:55 »
Bara skriva ett ord om Opel Kadett Multec system. Får säga att opel kadett är en fantastisk bil om man kan bemästra rosten...Inget onödigt feminint tjafs...Vill man ha ner rutan vevar man  Yess ...SOM I ALLA TIDER... Får man tag i en kadettkombi i bra skick så är det ett klipp...Bra skick lika med att man låter rostskyddsbehandla den hos en riktig firma. ...Ta den kostnaden och svälja  Yess .... Som sagt 30 år gammal opel kadett besiktigad utan anmärkning  Yess ...Observera att man ska jämföra bilar i sin prisklass...Undrar hur många det finns kvar av övriga märken då i sin prisklass....Går väldigt bra på höga inblandningar av etanol=sheap driving  :D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Opel Kadett
« Svar #1 skrivet: 17 maj-19 kl 18:59 »
Håller med de är hyfsade och lessnar man på dom, så har man hjul som passar till många bilsläpvagnar.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Opel Kadett
« Svar #2 skrivet: 17 maj-19 kl 19:48 »
Håller med de är hyfsade och lessnar man på dom, så har man hjul som passar till många bilsläpvagnar.
Jo då håller med mycket bra basic bilar  Yess ... Tre år gamla original bosch tändkablar...Helt slut vid ohm-mätning....Hade ingen tanke på att dom var problemet....Original Beru kablar från skroten lika med noll co vid besiktningen  Yess

Raderat off topic  (:)
« Senast ändrad: 21 maj-19 kl 11:04 av javill »

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Opel Kadett
« Svar #3 skrivet: 17 maj-19 kl 21:21 »
Min Opel Kadett E årsmodell 1984 med den gamla 1,2 liters stötstångsmotorn (som inte såldes i Sverige) den hänger med som bruksbil än i dag. Den har gått 320000 km. 20000 på mätaren och så har den snurrat tre varv. Jag har haft den som min enda bil sedan våren 2000.

Problemet är bristen på reservdelar. Annars skulle den sannolikt gå att köra 100000 kilometer till.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Opel Kadett
« Svar #4 skrivet: 17 maj-19 kl 23:06 »
Min Opel Kadett E årsmodell 1984 med den gamla 1,2 liters stötstångsmotorn (som inte såldes i Sverige) den hänger med som bruksbil än i dag. Den har gått 320000 km. 20000 på mätaren och så har den snurrat tre varv. Jag har haft den som min enda bil sedan våren 2000.

Problemet är bristen på reservdelar. Annars skulle den sannolikt gå att köra 100000 kilometer till.
  BörjAR SJÄLV KÄNNA AV BRISTEN PÅ RESRVDELAR....Över en månad sedan jag best främre avgas... inget kommit...Tyskland kanske...Om man vet hur man ska betala...

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Opel Kadett
« Svar #5 skrivet: 18 maj-19 kl 09:50 »
de bästa bilar jag haft har varit Oplar. Kadett B var en favorit många år och är det fortfarande.Enkel basbil...  Har också haft modell C . Numera finns en Astra som huvudbil. Precis samma koncept som kadetten,enkel och okomplicerad. Dock tack vare modern motorteknik betydligt billigare att köra med än 70-talsbilarna.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Opel Kadett
« Svar #6 skrivet: 18 maj-19 kl 10:11 »
Det finns ett företag som heter Opus Motor i Svärdsjö och han har en del kadettdelar som ingen annan säljer.

Det är flera år sedan jag svetsade ihop ett eget främre avgasrör eftersom inget sådant gick att köpa för pengar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Opel Kadett
« Svar #7 skrivet: 20 maj-19 kl 01:17 »
 :D...Bra med tips...Om inte firman jag beställde av kan fixa något så får man se...Har googlat en hel del...ser att vissa skrotar har delar men med deras frakt blir det liksom som pris för ett nytt system...Finns även då utländska sajter men då läggs det på skrymtillägg... = dyrt... Men som sagt man kan ju även simma lugnt i två år....Kanske inte så noga att man ligger och knattrar runt ladan utan avgas... Svettas ymnigt när det är dags för besiktning i framtiden  Yess ... Fina nu med veteranen är att besiktigaren inte slog ett enda slag med hammaren...Lite respect att komma glidande med en veteranare... Hammare gör sig ej besvär...Är väl så att dom vet att man är ett proffs...Sparar hammaren till gröngölingarnas bilar  Yess

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Opel Kadett
« Svar #8 skrivet: 20 maj-19 kl 08:17 »
finns några riktigt fina opelmodeller.. och då framförallt kapitän, diplomat, admiral...

Köp en opel bli belåten...se naturen genom plåten...
Fjäderfän och kaniner

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Opel Kadett
« Svar #9 skrivet: 21 maj-19 kl 06:28 »
Ascona b har man haft mycket kul i.

Alla bilar rostar men Opel har Rekord

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Opel Kadett
« Svar #10 skrivet: 21 maj-19 kl 06:54 »
det är ett illasinnat rykte. Har haft åtskilliga bilar olika fabrikat och de rostar ungefär lika per årsmodell.
50-60-talet existerade inget rostskydd,70-talet var bättre och sedan uppmärksammades problemet så de värsta missarna åtgärdades. Men visst finns det fabrikat även idag som har bristfälligt rostskydd. beror på att i Sverige rullar bilarna länge,vi har troligen längsta medellivslängden på bilar i världen.
Men tillbaks till Opel. Trots vissa årsmodellers rostbenägenhet finns det fortfarande många kvar.. Tittar man på annonser på veteranbilar (och bortser från nyliga USA importer) dominerar Opel. Kadett,Rekord,Ascona ,en o annan Manta (kul bil) och har man tur dyker även en klassisk Kapitän upp. En Rekord coupe med rak sexa är fortfarande möjlig att köpa. Högt pris och tyskarna jagar dem för hemtransport. Sverige är ett Mecka för tyskarna i deras jakt på tyska bilar. Mycket återvänder hem.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Opel Kadett
« Svar #11 skrivet: 21 maj-19 kl 08:37 »
Det är mycket humor i Opel och rost, finns ju hur många skämt som helst.
sen är ju inte alla oplar sönderrostade men alla skämt har ju kommit av en anledning.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Opel Kadett
« Svar #12 skrivet: 21 maj-19 kl 08:38 »
Jag har även haft opel, så glad jag slapp den. Toyota eller Mazda är mina favoriter.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Opel Kadett
« Svar #13 skrivet: 21 maj-19 kl 10:35 »
Ascona B'n jag hade ligger helt klart i toppen av mina bilar jag ägt när det gäller bil man haft mest roligt i. sen är det kanske inte den som varit mest pålitlig men när den gick va den riktigt rolig


Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Opel Kadett
« Svar #14 skrivet: 21 maj-19 kl 11:58 »
Hej!
Bilarna har inte blivit bättre, de har blivit klaaaart sämre. Äldre bilar kan Du vid "utrullning" ; frirullning utan motor inkopplad, lägga ur växeln , stoppa motorn och ha kvar bromsverkan och styrning, och färdas kilometervis utan kostnad  i utförslöpor!  Nyare vagnar saknar vid frirullning och med motor urkopplad bromsystem, har styrningssvårigheter, automatlådeförsedda fordon får man visst inte heller stoppa motorn på. För varelser med kännedom om ekonomisk körning är äldre vagnar en fördel.

Liten sinnesundersökning kan jag stå ut med! Det är väl så man kommer att behandlas efter detta inlägg!
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Opel Kadett
« Svar #15 skrivet: 27 maj-19 kl 23:35 »
finns några riktigt fina opelmodeller.. och då framförallt kapitän, diplomat, admiral...

Köp en opel bli belåten...se naturen genom plåten...
Minne från Kapitänen...Inte ägt men som mindre person åkt i en sådan bil  Yess ...Verkade vara en bekväm bil  :D ...Lite raggarbil  Yess

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Opel Kadett
« Svar #16 skrivet: 27 maj-19 kl 23:52 »
Om man säger det här med bilar...För ett antal år sedan var det ju väldigt dyrt med begagnade bilar...Är man inte född med en sparv i munnen blev man ju tvungen att köpa en bil som var sliten och med rost...Det var verkligheten,ingen försköning... Därmed kan man ju tänka att nybilsköpare då envetna tidigare opelägare borde vara medvetna om rostproblemen och behandla kärrorna...Visst vissa var det men andra struntade i det.... Har man sparvar som fötts i munnen och köper ny bil ska man omedelbart köra in bilen på en seriös rostskyddsbehandlingsfirma...Avtala tid så det passar från nyköp och rostskyddsbehandlaren tid...Liksom problem undvikes...Tro inte att nya bilar är rostfria....Detta gäller om man vill ha bilen en längre tid....Har man sparvar i munnen struntar man kanske i det...Köper nytt och belastar miljön...

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Opel Kadett
« Svar #17 skrivet: 28 maj-19 kl 09:39 »
medellivslängden på en bil är lång i Sverige. Moderna bilar har ett ganska effektivt rostskydd beroende på fabrikat. Galvade karosser m.m. De bilar jag haft brukar ge upp för rost efter ungefär 20-22 år. En del kunde man kanske ha lagat med det är knappast lönsamt då en besiktigad bil i hyfsat skick i de årsmodeller jag brukar köpa ligger på 7-10000. Har man tur kör man några år med en sådan. Jag brukar vara sista ägaren och köper bilar som gått max 20000 mil och är max 15 år gamla. En sådan brukar hålla ut 4-5 år innan kexet kommer. Rostskyddsbehandling är ganska meningslöst på en sådan då den redan är angripen i balkar och dolda utrymmen. Köper genomgående endast bilar som har minst 12 års rostskyddsgaranti då de oftast är ganska bra rostskyddsbehandlade från fabrik och oftast är galvade.  De bilar som har mindre garantier är oftast synligt rostskadade redan efter 12-15 år och bortfaller därmed redan innan köp. Mina favoriter genom åren har varit Fiat uno, fiat punto,Citroen berlingo (skrotades pga gången toppackning,gått 30 tusen och var 22 år gammal,dock helt rostfri pga galv.). Renault Laguna,Opel Astra.Alla överlevde sina resp. 20 årsdagar men skrotades efter att oftast bilprovning knackat hål på bärande delar och gett anmärkning.  Astra är senast i raden och bör hålla något år till karossmässigt. Är dock 20 i år så det ser ut som att nästa år är det dags.
Bilar som bör undvikas åtminstone här i södra sverige är japanare,koreaner,de flesta fordar. detta pga av rost. Tekniskt brukar dock japanare o koreaner vara väldigt hållbara. vW,Audi brukar också vara bra men dyra även i sista stadiet. Franska är betydligt billigare och oftast lika bra.
De enda bilar jag bemödar mig om att rostlaga är veteranbilar då de inte längre kan ersättas. En av mina klenoder är en Transit skåp1977 ,ursprungligen televerkare och den är rostlagad flera gånger. Hade sådana i min ungdom som företagsbilar och de höll oftast inte mer än 5-6 år innan rosten var allvarlig. Dessa bilar levererades utan rostskydd och liksom de flesta transportbilar (gäller även dagens) beräknade att hålla just 5-6 år. 2  leasingperioder. televerket rostskyddade dock sina så några har överlevt tills idag. Min är en av de sista med V4-motorn ,orörd och orginal. En klassiker och de som finns kvar är ikoner i Tyskland och England med egna klubbar. Inredes ofta till enklare husbil och har man bara råd med bensin/diesel  riktigt roliga att köra. Snittförbrukning på min i vettig fart ligger på 1,3 liter. Bil utan servo och moderna påfund,kräver lite styrka.

Annars är jag inte någon anhängare att hålla liv i gamla bilar. miljömässigt är en bil förbrukad när den uppnår 17-18 år dvs medelbilslivslängden. detta kommer ju att bli tydligare när elbilar slår igenom . Ur krocksynpunkt är gamla bilar dessutom farliga. Krocksäkerheten påverkas starkt av rostangrepp och det är bl.a just därför besiktningen kollar rosten.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Opel Kadett
« Svar #18 skrivet: 28 maj-19 kl 16:40 »
Annars är jag inte någon anhängare att hålla liv i gamla bilar. miljömässigt är en bil förbrukad när den uppnår 17-18 år dvs medelbilslivslängden. detta kommer ju att bli tydligare när elbilar slår igenom . Ur krocksynpunkt är gamla bilar dessutom farliga. Krocksäkerheten påverkas starkt av rostangrepp och det är bl.a just därför besiktningen kollar rosten.

Hörde någon siffra att 30 % av de som dödades i en bil förra året satt i en bil äldre än 30 år (tror det var 30 år) , men endast 5 % av trafikarbetet körs med en så gammal bil. (nu samvarierar nog taskig ekonomi med annat elända så siffran förklaras nog inte enbart av bilen, men ändå).
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Opel Kadett
« Svar #19 skrivet: 28 maj-19 kl 17:43 »
Ja, den där statistiken är en lurig en.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser