Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag ett brunnslock?  (läst 1953 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Hur gör jag ett brunnslock?
« skrivet: 13 feb-19 kl 19:45 »
Hej!
Jag har en handpump som jag vill ha ner i brunnen för att kunna pumpa upp vattnet för hand - gillar den gamla stilen...  Men det sitter en ventilationsmojäng i brunnslocket som jag inte får loss hur jag än försöker.
Något förslag på hur jag antingen (helst) får bort den där grejen ur mitt för övrigt bra brunnslock eller hur jag tillverkar ett nytt...?


Postat med Alternativ.nu´s app

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hur gör jag ett brunnslock?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-19 kl 20:19 »
Hej igen! Hittade en gammal bra tråd om hur man gör brunnslock så det behöver jag inga svar på. Däremot om det är möjligt att få loss ventilationsröret ur mitt nuvarande cementlock... Men jag gissar att det inte går...?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur gör jag ett brunnslock?
« Svar #2 skrivet: 13 feb-19 kl 21:44 »
 Kan du inte borra runt om med betongborr o slå bort det. Laga igen med betong om det behövs.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur gör jag ett brunnslock?
« Svar #3 skrivet: 13 feb-19 kl 22:19 »
Är ventilationsröret fastgjutet i brunnslocket?  Är det av stål, gjutjärn eller något annat material? Några bilder kanske kan säga lite mer om hur det egentligen är gjort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser