Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt rädda ladan  (läst 6422 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Projekt rädda ladan
« skrivet: 27 feb-19 kl 11:40 »
Jag håller på med att räta upp ladan. Jag funderar på om det kan vara bra nu när den nedre delen av gaveln är rak, att sätta spikreglar horisontellt för att öka stabiliteten i sidled. Jag måste fixa den övre delen naturligtvis men det bör väl ge ganska mycket mer stabilitet med horisontella reglar och bli lite säkrare att klänga runt där uppe?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #1 skrivet: 27 feb-19 kl 13:08 »
Styrkan för påkörning eller liknande ökar, men det är de diagonala reglarna som står för stabiliteten.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #2 skrivet: 27 feb-19 kl 14:13 »
Ok. Tack :-)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #3 skrivet: 27 feb-19 kl 18:20 »
Jag grunnar på ett par andra saker. Det första är att timret är grönaktigt och jag antar att det är någon form av mögel. Kan man använda någon olja som samtidigt skyddar mot röta och dödar påväxten?
Det andra är om man förr byggde en sådan här lada och lät bottenstocken följa med marken. Jag håller på och hissar och måste upp närmare en halv meter med bottenstocken vid en stolpe. Det som förbryllar mig är att det inte finns en tillstymmelse till så höga stenar som ladan kan ha legat på. Om stockarna bara hade ruttnat bort vore det ju en sak men vad jag kan se, finns de som ska vara där kvar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #4 skrivet: 27 feb-19 kl 23:29 »
Lite osäker på det där med bottenstocken, men det gröna är förmodligen alger (helt ofarligt). https://en.wikipedia.org/wiki/Pleurococcus

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #5 skrivet: 28 feb-19 kl 07:12 »
Topp!

Palle500

  • Inlägg: 116
Projekt rädda ladan
« Svar #6 skrivet: 28 feb-19 kl 07:45 »
Om du kontrollerar att takstolarna, övervåningen är i våg så hamnar bottenstockarna där dom skall.
Är ganska säker på att man lät dom följa marken, sen justerade man längden på de stående hörnstockarna så att taket kom i våg.
Brädpanelen lät man följa marknivån i trappstegsetapper. Bottensyllarna las med fördel några decimetrar över marknivå, för att slippa röta orsakad av markfukt och omgivande gräsväxt.
På min lada som står på rätt kuperad terräng, har man växlat av bottenstockarna vid grundstenarna. Så att bottenstockarna bildar en slags terrassering, så att säga. svårt att beskriva med ord.
Tex när en stockände vilar på grundstenen så lägger man nästa uppepå den stocken så att man växlar av nästa stock ca 15 cm högre osv, med detta byggsätt kan man ha bottenstockarna i någotsånär våg och samtidigt bygga efter sluttande mark.
Jag grunnar på ett par andra saker. Det första är att timret är grönaktigt och jag antar att det är någon form av mögel. Kan man använda någon olja som samtidigt skyddar mot röta och dödar påväxten?
Det andra är om man förr byggde en sådan här lada och lät bottenstocken följa med marken. Jag håller på och hissar och måste upp närmare en halv meter med bottenstocken vid en stolpe. Det som förbryllar mig är att det inte finns en tillstymmelse till så höga stenar som ladan kan ha legat på. Om stockarna bara hade ruttnat bort vore det ju en sak men vad jag kan se, finns de som ska vara där kvar.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #7 skrivet: 28 feb-19 kl 08:16 »
Innan man ger sig på ett sådant projekt köper man ett gäng regler för att sträva och säkra bygget. Sedan släpper man dessa efterhand som man lyfter och justerar. Gäller att tänka ut värsta scenario och hitta svaga punkter i konstruktionen.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #8 skrivet: 28 feb-19 kl 11:29 »
Jag tackar så mycket för bra tips! Jag har köpt ett par stämpar och har lite lösvirke liggande som jag stöttar och stagar med. Jag använder ett kedjeblock för att dra rätt och sedan stagar jag upp med reglar innan jag släpper på det. Ett av bekymren är att flera strävor (de diagonala stöttorna) är borta och ladan naturligtvis har fallit in/ut där de saknas. Den som började fixa ladan har nog inte gjort allt rätt, tyvärr.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #9 skrivet: 28 feb-19 kl 13:22 »
Ser ut som om du kom i grevens tid, en mesig storm och den hade lagt sig.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #10 skrivet: 02 mar-19 kl 14:18 »
Det tar sig! Jag får rätsida på bit efter bit och det känns tillfredsställande. Det som inte är så kul är detaljen som jag har fotat. Det är ju tre strävor som också bär, så jag undrar om jag kan lägga förband genom att spika på spikbleck eller brädor på båda sidorna på den spruckna bjälken?

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #11 skrivet: 02 mar-19 kl 22:05 »
Jag kom på att den övre vertikala stolpen lutar utåt. Rätar jag upp den kommer den diagonala strävan som går inåt att resa sig och trycka upp bjälken där den spruckit. Jag har inte kunnat fatta varför den har spruckit som den gjort när strävorna står som de gör men avståndet har ju minskat när stolpen vikt sig utåt!
Det är kanske fullständigt obegripligt det jag skriver men om jag har en romb och trycker till den så den blir kvadratisk så blir den ju högre.
Jag tror jag tänker rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #12 skrivet: 02 mar-19 kl 23:15 »
Det är viktigt att du ser till att dragbandet (spruckna bjälken) sitter fast rejält i båda ändor, det är den bjälken som håller ihop ladan.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #13 skrivet: 03 mar-19 kl 08:35 »
Jag kom på att den övre vertikala stolpen lutar utåt. Rätar jag upp den kommer den diagonala strävan som går inåt att resa sig och trycka upp bjälken där den spruckit. Jag har inte kunnat fatta varför den har spruckit som den gjort när strävorna står som de gör men avståndet har ju minskat när stolpen vikt sig utåt!
Det är kanske fullständigt obegripligt det jag skriver men om jag har en romb och trycker till den så den blir kvadratisk så blir den ju högre.
Jag tror jag tänker rätt?

Kan inte se hur det är ett problem, om strävan reser sig finns det plats uppåt enligt dina bilder. Annars får du plocka bort strävan tillfälligt. Dra ihop bjälken med bult alt spika 2" plank utanpå.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #14 skrivet: 03 mar-19 kl 18:22 »
Ah! Nej problemet var inte att strävan skulle resa sig. Jag menade att det var ett sätt att få den att göra det.
Skulle det räcka att spika på 2" brädor (en på varje sida gissar jag) utan att dra ihop sprickan? Det skulle vara helt suveränt i så fall!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #15 skrivet: 03 mar-19 kl 23:49 »
Jag skulle nog använda två spikplåtar i så fall. Men jag är mest orolig för att dragbandet lossar från väggen.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #16 skrivet: 04 mar-19 kl 06:47 »
2" brädor gör mer nytta än spikplåt, men om det räcker med spikplåt kan jag inte svara på. I vinkeln mellan lejd och den spruckna bjälken kan du sätta ett gångjärn som knäcks över en sten, det blir som en lång spikplåt med färdigborrade hål. Sådana brukar ligga och skräpa i gamla lador, när du fäst gångjärnet kan du spika 2" brädorna utanpå.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #17 skrivet: 04 mar-19 kl 08:37 »
Tack! Jag tror dragbandet sitter ordentligt även om det glidit en aning eftersom ladan stått sned och vind utan panel. Jag har försökt att dra ihop hammarbanden genom att spänna ett par dragstroppar tvärs över ladan med hjälp av en kedjetalja. Jag får det inte att röra sig över huvud taget just där dragbandet ligger infällt i hammarbandet, inte på någon sida. Jag gissar att det är spikat uppifrån. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #18 skrivet: 04 mar-19 kl 09:05 »
Det är nog jag som använder fel ord märker jag, spikplåt är visst de som har utstansade flikar. Jag menar de med hål som du slår i spik i (eller skruv). Plåten kan inte spricka.

De flesta uthus eller lador jag sett som rasat har gjort det för att dragbanden lossat. Inte för att vara envis eller skrämmas, men det är en känslig punkt när snön ligger tung på taket.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Projekt rädda ladan
« Svar #19 skrivet: 04 mar-19 kl 09:47 »
Ja, jag kan tro att det är enorma laster, framför allt när det börjar töa här i Kopparberg. Jag tror på brädor eller spikbleck med hål och skruv för då kan jag få bort det när jag ändå ska byta taket så småningom. Dessutom behöver jag inte stå uppklängd på en stege och banka på något som är sprucket, vilket jag tycker verkar vara en dålig idé, om jag skruvar.
Gör det skillnad om jag drar dit vinkeljärn/gångjärn innanför eller utanför brädorna?
Ska jag dra igenom en bult först eftersom jag nu har spännband runt bjälken?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

850 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser