För kanske uppemot 20 år sedan (fan vad tiden går...) hade jag nöjet att åka med i sveriges (då) enda Peraves Ecomobile, en tvåhjulig Feet Forward eller recumbent-MC med kaross. Hjulbasen på en sådan är mycket längre än på vanlig MC och tyngdpunkten är lägre. Under färden i stadstrafik frågade jag ägaren om snabba undanmanövrar och fick omedelbart svar i form av ett praktiskt exempel. Jag som själv inte kört tung MC mer än enstaka gånger har bara bilar som referens och jag kan utan att tveka påstå att Ecomobilen kryssade mellan filerna lika bra som när man vrider ratten på en bil, detta trots att man på en tvåhjuling måste "bryta omkull" den med motstyrning innan man kan svänga åt önskat håll.
Delvis inspirerad av denna upplevelse bygde jag några år senare en eldriven moped med lång hjulbas och låg tyngdpunkt. Marschfarten låg på omkring 40+ och jag gissar den vägde en bit över 150 kg. Fotpinnarna var nära marken precis som sadeln och även om den inte var någon direkt roadracingmaskin gick den förvånansvärt snabbt runt på en gocartbanas tvära svängar.
Låg tyngdpunkt i kombination med liten sidoarea borde ge ett fordon som inte är allt för sidvindskänsligt. Det absolut läskigaste scenariot för ett FF-fordon (feet forward) är svårigheten att sätta ner en fot och parera en sladd på grus- eller vintervägar.
Riktigt illa kan jag tänka mig det blir på en Python där benen vilar på det styrande framhjulet. Å andra sidan är det ju inte så högt att falla...