Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ Cykling  (läst 5335 gånger)

benke

  • Inlägg: 7
Alternativ Cykling
« skrivet: 06 dec-09 kl 14:48 »

Ett alternativt sätt att cykla på, för alla som tröttnat på att stirra på asfalten och sidomarkeringslinjen.
http://www.recycledrecumbent.com/

benke

  • Inlägg: 7
SV: Alternativ Cykling
« Svar #1 skrivet: 06 dec-09 kl 15:55 »


BikeE

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Alternativ Cykling
« Svar #2 skrivet: 14 dec-09 kl 00:18 »
Jürgen Magens på sin P3 python liggcykel.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alternativ Cykling
« Svar #3 skrivet: 14 dec-09 kl 07:59 »
Trodde jag skulle hitta en storhjuling här ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Alternativ Cykling
« Svar #4 skrivet: 14 jan-10 kl 12:41 »
Jag cyklar på en flevo trike samt en flevo oke-ja. Riktigt roliga cyklar. Nästa cykel ska bli en gul banan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Alternativ Cykling
« Svar #5 skrivet: 15 jan-10 kl 13:14 »
Jag testade en recumbent hos en cykelhandlare för ca 25 år sedan och då var det en okänd sensation för de flesta i Sverige. Det såg helt galet ut men var otroligt skönt. Otrolig var också kraften man fick. Cykelhandlaren berättade att han (som inte var vältränad) hade irriterat en riktig hurtbulle med bockstyre genom att hänga på i högt tempo under lång tid. Medan hurtbullen flåsade över styret satt cykelhandlaren ganska lugnt på sin recumbent.

Den aktuella cykeln hade stort bakhjul, styret under sitsen och litet framhjul. Balansen var inget vidare i låg fart men man blev ganska snabbt van. Däremot tror jag konceptet är en riktig rysare när det är halt...

Pythoncykeln tycker jag är mycket intressant och attraktiv med sin udda midjestyrning. Jag hittade en sajt för några år sedan där en kille steg för steg beskrev bygget och han menade att Python är både väldigt bekväm långa sträckor och mycket manöverduglig sedan man väl vant sig. För hembyggaren verkar konceptet också väldigt enkelt. Gäller bara att få till den rätta styrgeometrin vilket sannolikt är svårare än på en med traditionell cykel. Ett lätt plastskal med en bälg på mitten och man har en verklig racer!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Alternativ Cykling
« Svar #6 skrivet: 16 jan-10 kl 09:22 »
Pythoncykeln tycker jag är mycket intressant och attraktiv med sin udda midjestyrning. Jag hittade en sajt för några år sedan där en kille steg för steg beskrev bygget och han menade att Python är både väldigt bekväm långa sträckor och mycket manöverduglig sedan man väl vant sig. För hembyggaren verkar konceptet också väldigt enkelt. Gäller bara att få till den rätta styrgeometrin vilket sannolikt är svårare än på en med traditionell cykel. Ett lätt plastskal med en bälg på mitten och man har en verklig racer!


Besök gärna Jürgens hemsida där han, precis som du säger, beskriver hur man bygger sin egen python. Där finns också en uppställning av genomförda pythonbyggens uppgifter. Inspirerande är det i alla fall.

Passar på att göra lite reklam för HPVS, föreningen för landets "liggister". Forumet bjuder på mycket användbar information.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Alternativ Cykling
« Svar #7 skrivet: 16 jan-10 kl 09:31 »
Pythonhojen har ju låg tyngdpunkt, det måste vara en fördel när man inte kan parera snabbt med kroppstyngden som på en vanlig cykel.
Det finns anledningar till att man inte ser liggcyklar i MTB-svängen, det krävs ganska jämna vägar med bra friktion.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Alternativ Cykling
« Svar #8 skrivet: 16 jan-10 kl 17:05 »
Pythonhojen har ju låg tyngdpunkt, det måste vara en fördel när man inte kan parera snabbt med kroppstyngden som på en vanlig cykel.

Mountainbiken har ungefär 5 gånger högre luftmotstånd också. Rätt verktyg för rätt arbete, eller hur?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Alternativ Cykling
« Svar #9 skrivet: 16 jan-10 kl 18:19 »
Men hur funkar liggcykel i hård byig sidvind, eller när en långtradare dundrar förbi tätt intill?
Troligen är iaf Pythonvarianten stabilare än en cykel där man ligger högre upp.
Dessutom blir sidostabiliteten sämre med små hjul, pga mindre gyroeffekt.
Sen tycker jag också det verkar läskigt att nästan sitta på marken tillsammans med jättefordon på någon meters avstånd, men det kanske är en vanesak?

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Alternativ Cykling
« Svar #10 skrivet: 16 jan-10 kl 21:39 »
baby python ride in country side


I videon kan man se Dirk Bonné cykla sin babypython på den danska landsbygden. Den ger en ganska bra uppfattning om hur det känns.

En sak måste du veta om, dock. Man måste göra något extra för att synas på en python liggcykel. En så'n där flagga som barnen har och blinkande bakljus fäst i hjälmen är några saker som liggister tar till.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Alternativ Cykling
« Svar #11 skrivet: 16 jan-10 kl 22:44 »
Men hur funkar liggcykel i hård byig sidvind, eller när en långtradare dundrar förbi tätt intill?
Troligen är iaf Pythonvarianten stabilare än en cykel där man ligger högre upp.
Dessutom blir sidostabiliteten sämre med små hjul, pga mindre gyroeffekt.
Sen tycker jag också det verkar läskigt att nästan sitta på marken tillsammans med jättefordon på någon meters avstånd, men det kanske är en vanesak?

Halaj!

Lite grundläggande fordonsgeometri:
Låg tyngdpunkt: snabbstyrt men osäkra högfartsegenskaper
Lång hjulbas: bra högfartstabilitet men trög vid snabba riktningsändringar
Stort försprång: bra högfartstabilitet men trög vid snabba riktningsändringar

Hur detta ter sig på en trampcykel har jag inte en aning om.

//T

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Alternativ Cykling
« Svar #12 skrivet: 17 jan-10 kl 11:40 »
En flevobike och flevotrike är väl varianter på pythoncykeln, jag har själv en flevotrike och ska låta den renoveras nu under våren, sedan blir det ut med fart igen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Alternativ Cykling
« Svar #13 skrivet: 18 jan-10 kl 10:23 »
För kanske uppemot 20 år sedan (fan vad tiden går...) hade jag nöjet att åka med i sveriges (då) enda Peraves Ecomobile, en tvåhjulig Feet Forward eller recumbent-MC med kaross. Hjulbasen på en sådan är mycket längre än på vanlig MC och tyngdpunkten är lägre. Under färden i stadstrafik frågade jag ägaren om snabba undanmanövrar och fick omedelbart svar i form av ett praktiskt exempel. Jag som själv inte kört tung MC mer än enstaka gånger har bara bilar som referens och jag kan utan att tveka påstå att Ecomobilen kryssade mellan filerna lika bra som när man vrider ratten på en bil, detta trots att man på en tvåhjuling måste "bryta omkull" den med motstyrning innan man kan svänga åt önskat håll.

Delvis inspirerad av denna upplevelse bygde jag några år senare en eldriven moped med lång hjulbas och låg tyngdpunkt. Marschfarten låg på omkring 40+ och jag gissar den vägde en bit över 150 kg. Fotpinnarna var nära marken precis som sadeln och även om den inte var någon direkt roadracingmaskin gick den förvånansvärt snabbt runt på en gocartbanas tvära svängar.

Låg tyngdpunkt i kombination med liten sidoarea borde ge ett fordon som inte är allt för sidvindskänsligt. Det absolut läskigaste scenariot för ett FF-fordon (feet forward) är svårigheten att sätta ner en fot och parera en sladd på grus- eller vintervägar.
Riktigt illa kan jag tänka mig det blir på en Python där benen vilar på det styrande framhjulet. Å andra sidan är det ju inte så högt att falla...  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Alternativ Cykling
« Svar #14 skrivet: 18 jan-10 kl 10:50 »
En trehjuling typ flevobike skulle jag gärna prova, men en tvåhjuling skulle man nog bli ganska begränsad med.
Förutom att den verkar läskig balansmässigt, så är det ju kört om underlaget är lite skumpigt.
Jag vill helst ha hojar som tar sig fram (nästan) överallt, då får man ta lite extra luftmotstånd.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Alternativ Cykling
« Svar #15 skrivet: 24 jan-10 kl 01:17 »
En trehjuling typ flevobike skulle jag gärna prova, men en tvåhjuling skulle man nog bli ganska begränsad med.
Förutom att den verkar läskig balansmässigt, så är det ju kört om underlaget är lite skumpigt.
Jag vill helst ha hojar som tar sig fram (nästan) överallt, då får man ta lite extra luftmotstånd.

En python med MTB-däck, som Jürgens egen P3, går fint på små grusvägar. Visst skulle jag kunna argumentera med dig om framkomlighet kontra luftmotstånd, men det känns rätt meningslöst. Det finns ju alltid cyklar med ännu bättre egenskaper. Hur skulle exempelvis en fullt fjädrad MTB jämföras med en BMX när en three-sixty ska utföras? Recumbents som flevo och python är finfina alternativ till mer vanliga cyklar. Det är de även fast de ser ovanliga ut och även fast de tvingar cyklisten att tänka på ett nytt sätt. Kanske är det just det där med att de får en att tänka på ett mindre invant sätt som är den största vinsten med dem?

Jag hoppas ta en python till jobbet istället för bilen någon gång i framtiden. Det skulle ge mitt liv ett lite mer miljövänligt alternativ. ...och det här forumet är ju trots allt ett ställe för just alternativ, eller hur?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Alternativ Cykling
« Svar #16 skrivet: 14 mar-10 kl 21:48 »
Skumpigt underlag i form av potthål eller dåligt grusväg är inget problem på en flevobike eller flevotrike. Däremot är skogsterräng inget att rekommendera på en sådan cykel. Stabiliteten är bra även om det blåser en lastbil förbi nära och i högfart.

I övrigt cyklar jag såpass mitt i körbanan på en normal landsväg att det blir jag som bestämmer när bilen eller lastbilen kan köra om. Så slipper man bli prejad av 2 mötande lastbilar. Bilister har tid och de har ett ansvar även för säkerheten av oskyddade trafikanter.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser