Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?  (läst 7730 gånger)

Vegulf

  • Inlägg: 11
Jag har köpt omkring 190kg järnbalkar i varierande storlek till ett projekt som förmodligen inte kommer att bli av förrän om några år.
De ligger nu inne i en ladugård där jag vet av erfarenhet att järnsaker där rostar sakta men säkert.
Finns det något enkelt sätt att fördröja rostprocesssen?
Smörja in dem med olja? Vilken sort?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 09:04 »
Det klassiska är att späda ut gammal spillolja med en skvätt diesel och spruta. Upprepa ibland.

Eller så köper man lite Tectyl eller annan rostskyddsolja på Biltema(?) och sprutar på.

Men inget av det är särskilt hälsosamt eller trevligt...

Tydligen kan man använda rå linolja för att rostskydda också.  :D

Funkar bättre än det mesta annat, tydligen! Bättre penetrerande än Tectyl, fungera även om där redan finns rost och bildar en seg hinna som skyddar. Och du kan med fördel smaka på det också!

http://rostdoktorn.se/linolja.html
http://www.oilpress.com/linolja_skyddar_bilen.htm
« Senast ändrad: 31 mar-14 kl 09:14 av sɹǝpuɐ »

Vegulf

  • Inlägg: 11
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-14 kl 09:23 »
Tack för svaret!
Det får nog bli Biltemas Tröskelskyddsmassa, den är vattenbaserad och fri från lösningsmedel.
Linolja är jättebra! Det målar jag in städet med ibland, men i ladugården vågar jag inte använda det eftersom det finns en liten risk för självantändning. Det finns massor med hö, sågspån och damm där.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-14 kl 18:09 »
Du kan i princip använda vilken olja som helst eller vilken sorts fett som helst.
Och du behöver inte vara orolig att saker insmorda med kallpressad linoja skulle självantända, det är en myt.
 ;) Jag skulle nog - om du skall värma någon av balkarna i framtiden, t.ex. vid svetsning eller smide - inte använda någon syntetisk massa, utan hellre ta solrosolja eller kallpressad linolja eller animaliskt fett.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-14 kl 19:01 »
Det är bara om man dränker in porösa material - tyg, trassel, sågspån, torvströ etc - med linolja som det kan finnas risk för självantändning.

Men som rostskyddsmedel är linolja omdiskuterad. Riksantikvarieämbetet gjorde en grundlig utredning om olika rostskyddsmetoder för några år sedan och de kom fram till att det inte spelade någon större roll om en järnplåt var rostskyddad med linolja eller helt obehandlad.

Blandningar med spillolja och diesel är inte heller bra, sådana oljor är för tunnflytande och ger inget långvarigt rostskydd. Ska man absolut använda begagnade mineraloljor så är det i så fall bättre med växellådsolja.  Det är mycket lätt att se om man går och tittar på ett skrotupplag där maskindelar ligger under bar himmel. Inre delar från bilmotorer som säkerligen var oljiga av motorolja när de slängdes dit, börjar ändå rosta efter några veckor. Delar från växellådor och bakaxlar som har varit indränkta med växellådsolja klarar sig betydligt längre.

Sen bör man ju också tänka på att varmvalsade stålbalkar har ett ganska bra rostskydd i form av valshud, så länge den är oskadad.

Biltemas tröskelskyddsmassa har inga rostskyddande egenskaper i sig utan den är tänkt att läggas på som ett tjockt mekaniskt skyddande skikt utanpå en redan målad plåtyta.

Man får nog konstatera att mineraloljeprodukter - tectyl och olika bitumen/asfaltbaserade massor - trots sina andra brister är oöverträffade som tillfälligt rostskydd.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #5 skrivet: 31 mar-14 kl 19:18 »
lantmännen har en produkt som används på järn och plåt,till maskiner m.m. det är en blandning av linolja och alkydolja,färglös och som stoppar rost,även en rostig plåt går alltså att behandla.som vanligt glömt namnet men kompisarna behandlar sina traktorer och jänkare med det,bättre än lack säger de men en lättrostad bil tycker inte jag är roligt.
annars duger kokt linolja alldeles utmärkt,även rå men den har väldigt lång torktid. förr linoljebehandlade man plåt o järn och det höll lika bra som moderna produkter.
Torbjörn,var hittade du undersökningen från riksantikvarien?trodde jag hade koll på dem.de rekommenderar i alla fall fortfarande linolja som traditionellt rostskydd och jag har kört med det i 30 år,plåttak,rännor och t.ex gångjärn och det håller precis lika länge som moderna grejor.skillnaden är att linolja är miljövänligt.
tester med linolja blandat med hematit ( ett jordpigment) visar på lika lång hållbarhet som med gammaldags blymönja.ulf

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-14 kl 19:56 »
hittade riksantikvariens undersökning.
de testade hur man skall behandla antikvariskt järn och det är ju en annan femma.
men linoljan hamnade på sistaplatserna men de jämfördes med mineraloljeprodukter typ dinitrol och tectyl,och att de är överlägsna var inget att förvånas över.
problemet med de mineraloljebaserade var dels att ur antikvarisk synpunkt de lämnade en kanske inte så trevlig yta ur estetisk synpunkt samt var svåra att avlägsna vid behov.
miljöaspekten behöver vi kanske inte nämna i samma mening som mineralolja.den enda produkt som gick att t.ex måla direkt var linoljebehandlade ytor,övriga behövde rengöras med olika medel.(Oftast ur miljösynpunkt vidriga)
men i tester med ren plåt hamnade visserligen linolja åter bland de sista men visade inte upp några allvarligare brister.att man sprutar ett plåttak med tectyl har jag aldrig sett och hur det håller i praktiken vet jag inte men jag vet att ett plåttak med linoljefärg håller länge med en intervallmålning med 8-10 år.
man behandlade också plåten bara en gång,linolja behöver minst tre strykningar för att få en erfoderlig filmtjocklek.
så jag är lugn,i min värld håller konceptet fortfarande. och om museerna hittar något bra medel till sina rostiga artefakter är det okej. jag sysslar med hus.ulf

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-14 kl 20:47 »
spreja på zinkfärg så klarar dem sig

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #8 skrivet: 31 mar-14 kl 21:25 »
Spillolja är definitivt inte bra till järn med tanke på att det både finns syror och metallföroreningar som är ädlare än järn i oljan.

Jag skulle nog tänka efter vad balkarna skall användas till senare. Linolja är bra, men kan vara svårt att få bort. Något tjockare fett som lätt går att få bort låter lämpligast, typ ett billigt maskinfett. Sedan är det väl inte i en ladugård med amoniakångor och takdropp de skall förvaras i?

Vegulf

  • Inlägg: 11
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #9 skrivet: 01 apr-14 kl 07:55 »
Någon ammoniakånga finns inte i ladugården, sista djuren försvann för över 15 år sedan.
Taket är än så länge helt.

Balkarna ska användas till stomme i en fjäderhammare längre fram. En del svetsning kommer det
garanterat att bli.

Solrosolja låter trevligt, det kanske det blir istället.

 

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #10 skrivet: 01 apr-14 kl 09:38 »
Köper man sig en billig luftspruta så handlar det om 1 -2 dl ny motorolja som går åt för att få en tunn hinna som skyddar. Har lite svårt att se miljöproblemet med det.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #11 skrivet: 01 apr-14 kl 09:43 »
Någon ammoniakånga finns inte i ladugården, sista djuren försvann för över 15 år sedan.
Taket är än så länge helt.

Balkarna ska användas till stomme i en fjäderhammare längre fram. En del svetsning kommer det
garanterat att bli.

Solrosolja låter trevligt, det kanske det blir istället.
A kul du får gärna berätta mer när du börjar bygga din fjäder hammare och naturligtvis många bilder  :D  Och lycka till när det beger sig .

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #12 skrivet: 01 apr-14 kl 19:15 »
Spillolja är definitivt inte bra till järn med tanke på att det både finns syror och metallföroreningar som är ädlare än järn i oljan.

Om man ska hitta syror i spillolja så ska det vara bra gammal sådan, sedan den tid då bensin och dieselolja innehöll större mängder svavel än idag. Metallrester i nämnvärda mängder behöver man bara befara om oljan kommer från en motor som har havererat på något allvarligt sätt (t ex skurit) eller om den har körts på bränsle med bly eller blyersättningsmedel.
Men det hindrar ju inte att spilloljan är lika olämplig som ny motorolja som rostskydd, eftersom den är för tunn och inte särskilt väderbeständig. Själv är bäste dräng 's förslag att använda billigt smörjfett kan nog vara värt att prova.

En sak att se upp med när det gäller vegetabiliska och animaliska oljor är att det bildas fria fettsyror i dem om eller när de härsknar. Ska man använda sådana som rostskydd så är nog en oxiderande olja som linolja ändå bättre än en olja som håller sig klibbig men härsknar och surnar med tiden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #13 skrivet: 01 apr-14 kl 22:33 »
Jag har inte gjort några mätningar på spillolja, så jag vet inte hur det ligger till med vare sig syror eller metallrester, men en dieselmotor ger upphov till kväveoxider i varierande grad, vilka ger syra, och fast motorerna är mycket hållbarare idag så slits det hela tiden bort lite metall som hamnar i oljan. De för en motor goda egenskaperna som t ex vidhäftning har också minskat när oljan varit med ett tag. Dessutom skall man komma ihåg att balkarna skall både hanteras och värmas upp vid ett senare tillfälle, så spillolja är ett dåligt val av många anledningar.

klex

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #14 skrivet: 13 sep-15 kl 21:27 »
Rå linolja har mycket bra krypegenskaper och eftersom den inte torkar så  blir det ganska långa sträckor den kan krypa och lämna ett rostskyddande lager.  Någon sprutade sina sparklådor på bilen med en blandning av rå linolja och terpentin och upptäckte efter en längre tid oljefläckar i takklädseln.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Långtidsförvara järnbalkar i ladugård, hur hindra rost?
« Svar #15 skrivet: 13 sep-15 kl 21:43 »
Linolja kan, eventuellt med lämpliga tillsatser, fungera skapligt som hålrumsrostskydd (alltså i lugn och skyddad miljö, utan luftväxlingar, mekanisk åverkan och solljus, som t ex i tröskellådor och dörrar på bilar), men inte utvändigt där den utsätts för väder och vind.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser