Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla med AdBlue?  (läst 428 gånger)

RobertP

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Gödsla med AdBlue?
« skrivet: 15 feb-24 kl 16:39 »
Vad jag har förstått det så är tillsatsen AdBlue som man har till moderna diselbilar gjord av Urea (grisurin), samma som bönderna kvävegödslar sina åkrar med när det behövs mycket kväve (t.ex. majs under tillväxtfasen).  Jag undrar om någon har några synpunkter, eller kanske till och med testat, att använda AdBlue som gödning? Skulle detta kunna vara ett prisvärt alternativ för en småskalig majsodling men ett par hundra plantor? Annars säljs ju urea gödning till bönder mätt i ton, och det fungerar ju inte i småskalig odling...

von tratt

  • Inlägg: 1767
    • Skåne
SV: Gödsla med AdBlue?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-24 kl 17:02 »
Jag ser att det även finns utan vatten, tex som "Urea N46", avsett för gödsling, och som vägsalt. All urea är gissningsvis syntetiskt framställd.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Gödsla med AdBlue?
« Svar #2 skrivet: 15 feb-24 kl 17:38 »
Prismässigt är det nog svårslaget att gå till en bonde som köpt in tonvis med gödning och be att få köpa en hink.

Skulle inte vilja använda AdBlue, kan ju finnas tillsatser som anpassar det till förbränningsmotorn men gör det olämpligt ihop med växter. Men framför allt känns det som att gå över ån efter vatten. Dyrt vatten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16957
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gödsla med AdBlue?
« Svar #3 skrivet: 15 feb-24 kl 18:32 »
Att gödsla med konstgjort är att binda ris åt egen rygg då många av de naturliga nerbrytarna dör och marken är förgiftad i 30-40 år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Gödsla med AdBlue?
« Svar #4 skrivet: 15 feb-24 kl 19:08 »
Verkar inte ha tillsatser men är ändå skeptisk. Sen är det väl alltid en risk för övergödsling med flytande näring vilket ofta betyder att näringsämnena kan urlaka i närliggande vattendrag. Särskilt i småskalig odling känns det vettigare med marktäckning som både skyddar/förbättrar jorden och bidrar med näring. Men har man koll på mängderna och är ok med konstgödsel borde det väl kunna funka.

https://www.qus.uk/is-adblue-toxic/
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, Ebbe W, torbjorn, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser