Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enklare kapa ved med motorsåg.  (läst 9651 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #20 skrivet: 15 feb-20 kl 13:40 »
Det finns ju elmotorsågar både med sladd och med batteri.

Jag står just nu och kapar stock som är ca 40 cm i diameter.
Och då skulle en elsåg med kabel eller batteri vara rent bortkastat.

Men för dom som har möjligheten att bara få tag på tunnt material så kan det väl fungera..
Min ved brukar variera mellan 3 cm och uppåt 50 cm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #21 skrivet: 15 feb-20 kl 14:02 »
Jag står just nu och kapar stock som är ca 40 cm i diameter.
Och då skulle en elsåg med kabel eller batteri vara rent bortkastat.


Min erfarenhet är att en 230V elsåg funkar bra även till det. Jag kapar till spisbitar med en 2 kW Husqvarna med 16" svärd. Vass kedja och lätt hand så fungerar det helt ok. Fördelen för mig är att jag slipper slabba med bensin och rycka igång och stänga av titt som tätt. Visst går det lite långsammare än med bensinaren men medräknat tankningar och omstarter inte så att det stör.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #22 skrivet: 15 feb-20 kl 14:22 »
 Kapar all den ved jag eldar med el sladd såg. Det är runt 30 m3. Mest björk. Stora bitar. upp till 50 cm och ibland över. Har gjort det i ca 7 år och skulle aldrig komma på tanken att försöka få liv i den bensindrivna igen. Anledningen är mindre vibrationer, ingen bensinåtgång, startar i alla väder.
 Sågen jag kör med är 2 Kw. Nackdelen är att där är inbyggt ett skydd så att man inte kan överbelsta motorn, den slår själv av när den blivit varm. Men såga 15-20 min. klyva det som är sågat o på sågen igen.
 Prismässigt kommer man bättre undan då ju bensinen (aspen) är förfärligt dyr.
 Kan rekommendera denna typ av såg. Gott att kunna göra lite sågande inom hus också.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #23 skrivet: 15 feb-20 kl 14:32 »
Snyggt Skogsvilde!

en bensinsåg i mellansegmentet är ju på runt 2 Kw så rätt skapligt borde den ju kunna ta. Batterisågar däremot är väl mer för snickare som behöver kapa nåt mindre på byggen och så?

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #24 skrivet: 15 feb-20 kl 15:00 »
 Batterisågar kommer starkt nu. Funkar för mindre skogsjobb på hobbynivå i dagsläget och kommer att bli ännu bättre. Men till vedkapning där man har tillgång till nätel ska man givetvis köra sladd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #25 skrivet: 15 feb-20 kl 15:02 »
Snyggt Skogsvilde!

en bensinsåg i mellansegmentet är ju på runt 2 Kw så rätt skapligt borde den ju kunna ta. Batterisågar däremot är väl mer för snickare som behöver kapa nåt mindre på byggen och så?

Min åsikt oxå.
Men visst om det kommer el eller batterisågar som verkligen fungerar så är jag spekulant på en sådan.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #26 skrivet: 15 feb-20 kl 21:58 »
Kapar all den ved jag eldar med el sladd såg. Det är runt 30 m3. Mest björk. Stora bitar. upp till 50 cm och ibland över. Har gjort det i ca 7 år och skulle aldrig komma på tanken att försöka få liv i den bensindrivna igen. Anledningen är mindre vibrationer, ingen bensinåtgång, startar i alla väder.
 Sågen jag kör med är 2 Kw. Nackdelen är att där är inbyggt ett skydd så att man inte kan överbelsta motorn, den slår själv av när den blivit varm. Men såga 15-20 min. klyva det som är sågat o på sågen igen.
 Prismässigt kommer man bättre undan då ju bensinen (aspen) är förfärligt dyr.
 Kan rekommendera denna typ av såg. Gott att kunna göra lite sågande inom hus också.

Jag har kört en del med en 2 kWsladdsåg på vedbacken och håller med dig, den har en del fördelar. Lite långsammare än bensinsågen, men man hör radion i lurarna bättre.

När det gäller Aspen så försök hitta en mack i närheten som har det på pump. Kostar ca 20 kr/liter jämfört med 35-40 kr litern som det blir om man köper på smådunk.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #27 skrivet: 16 feb-20 kl 14:21 »
 Större motorsågshandlare brukar ha alkylatbensin i lösvikt. Häng inte upp er på namnet "Aspen" som bara är ett varumärke bland flera.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #28 skrivet: 16 feb-20 kl 15:53 »
Ja, det biter sig fast som Frigolit, Plexiglas och Sikaflex.

Q-star har dock just Aspen enligt märkningen på pumpen. Men det är bara på två mackar jag hittat det, Norrköping och Ulrika. Köpte förr hos motorsågshandlaren som hade tank, men sedan jag börjat tanka båten och andra fyrtaktsmotorer med alkylat så blir det till att fylla upp när man åker förbi Norrköping.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #29 skrivet: 16 feb-20 kl 21:24 »
Beträffande alkylatbensin, så är det värt att tänka på att vissa fabrikat av den har en anmärkningsvärd förmåga att kleta igen förgasare om motorsågen blir stående så länge att de lättflyktiga delarna av bensinen hinner avdunsta.  Det verkar vara det gröna färgämnet som ställer till det, plockar man isär en sådan förgasare så ser den invändigt ut som om den skulle ha varit doppad i gröntonad fernissa.

Om man vet att man inte ska använda sågen på länge, så är det lämpligt att göra sista körningen på vanlig mackbensin (inte alkylat) och blanda i en ofärgad, ljus tvåtaktsolja.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #30 skrivet: 17 feb-20 kl 15:27 »
Kan nog vara färgen eller oljan, för alkylaten i sig är bättre än vanlig aromatblandning. Jag har precis fått rent munstyckena i båtmotorn som jag av tidsnöd och dålig planering körde på en tank vanlig soppa. Alkylaten är suverän både som förvaringssoppa, lågvarvssoppa och för närmiljön. Körde förresten motorn, 50 hk, i en tunna med ca 70 liter vatten i en halvtimma, och vattnet såg nästan drickbart ut. Fem minuter med den gamla tvåtaktaren med aromatsoppa och det såg bedrövligt ut.

Jag har elverk (fyrtakt i och för sig) som jag kör på alkylat, och de står ibland flera år utan att startas, men hoppar snällt igång när det är dags. På soppan i tanken.

Skulle jag medvetet ställa någon maskin med vanlig soppa i så skulle jag välja 98 oktan, eller någon sådan där super som har ännu lite mer.

En kamrat som använder sin motorsåg rätt sällan fick rådet av verkstaden att inte använda vegetabilisk sågkedjeolja eftersom den stelnar och sätter igen när den står länge.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #31 skrivet: 17 feb-20 kl 15:49 »
Använder bara batterisåg, både till kapning och fällning. Har inga problem att fälla både små och stora träd. Upp till 90cm har jag kört.

Har en Dewalt och en Husqvarna.

Husqvarna är bättre på motorsågar. Den använder jag till kapning och kvistning.
Dewalt är bättre på elmotorer. Klarar bättre att göra instick och är mer stryktålig motormässigt.

Har flera extrabatterier till båda sågarna. Dyra som attan inköp men i det närmsta gratis att ladda. Sen passar batterierna flera olika typer av maskiner. Grästrimmer, gräsklippare, röjsåg använder samma batterier.

Inser att de inte är lika bra som motordrivna ännu. Men i ärlighetens namn så består merparten av arbetet av annat än att såga. Dom få minuterna som skiljer på att fälla själva trädet känns obetydliga. Arbetsmiljön blir långt mycket bättre och sågen startar med en knapptryckning. Brukar ha hörselskydd men det är bara för kedjans raslande och så illa är det inte. Det enda haken jag märkt är att katterna inte är rädda för den så jag får jaga iväg dom lite titt som tätt.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #32 skrivet: 19 feb-20 kl 17:09 »
Sågupplägget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #33 skrivet: 18 apr-20 kl 20:57 »
Jag kör med sladdbunden elmotorsåg när jag står hemmavid och sågar.
Bensinmotorsågen kör jag ute i fält. Men när den är slut blir det nog en batterimotorsåg - de börjar få tillräckligt bra kapacitet för att mäta sig med en bensinmotorsåg, om man inte står och sågar en hel dag.

Vad gäller hemmavid har jag en Logosol smartholder för att hålla fast virket. Funkar med ganska klena grenar också. De som är för klena kör jag i flistuggen.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #34 skrivet: 19 apr-20 kl 09:02 »
Hade gärna kört elsåg även i skogen  men det är ju just det problemet att ofta jobbar man ju i princip hela dagen i skogen
och det är svårt att ha batteri till det, får ju ha en kärra full med batterier då

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #35 skrivet: 19 apr-20 kl 09:50 »
Hade gärna kört elsåg även i skogen  men det är ju just det problemet att ofta jobbar man ju i princip hela dagen i skogen
och det är svårt att ha batteri till det, får ju ha en kärra full med batterier då

Du får ha ett litet elverk som står och puttrar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #36 skrivet: 19 apr-20 kl 11:28 »
Du får ha ett litet elverk som står och puttrar.
Det är ju en lösning men en av anledningarna kanske den största är ju att få lite tyst och lugnt i skogen

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #37 skrivet: 19 apr-20 kl 13:05 »
Har två batterisågar. En Dewalt och en Husqvarna. (de proffsigare modellerna)

Husqvarnan är bättre som motorsåg
Dewalten har bättre och mer stryktålig motor.

Använder Dewalten när jag ska fälla träd och Husqvarnan när jag ska kvista och stycka upp dom.

Har 4st stora batterier till Husqvarnan och 6st stora till Dewalten. Det räcker hela dagen med råge.

Det grövsta trädet jag fällt med batterisåg hade en bröstdiameter på 75-90cm. Det gick utmärkt.

Kan dock rekommendera dubbla laddare med god effekt så du kan ladda batterierna parvis.

Använder batterierna till massa andra saker också, inte bara motorsågarna. För dewalt är det alla verktyg medans det är gräsklippare, röjsåg, trimmer och annat för Husqvarna.

Visst, batterisågarna är inte lika snabba men den tidsspillan det ger är i ärlighetens namn inte så stor. Det tar dom igen på smidigheten och arbetsmiljön. Det finns inget på denna planet som skulle få mig att gå över till bensindriven motorsåg.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #38 skrivet: 19 apr-20 kl 17:01 »
Det bästa med batterisågar är när man röjer sly och småträd. Då kan man såga ner ett par stammar, lägga ifrån sig sågen och lyfta bort det man kapat. Har man bensinsåg är det jobbigt att starta och stänga av. Men när man kapar upp större träd i kubbar för att klyva till ved, då är bensinsågen helt klart att föredra.

chenon

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #39 skrivet: 22 apr-20 kl 11:24 »
Jag håller med Kretslopp. Det är ett elände att kapa halvlånga klena bitar, ni vet de som inte ligger still på marken eller ens i en vanlig sågbock med V-formad överdel. För det är ju dem han menar, inte stockar som ligger kvar och sköter sig medan man kapar dem.
Ibland drar jag fast dem med spännband i sågbocken så de ska sluta flyga upp i huvudet på mig när sågkedjan tar tag.

Ett annat elände är när ett vedträ blivit för långt för kamin och ska kapas en kort bit, då är det ibland så jag tar fram fogsvansen.

Jag tycker bäst om att kapa vedträn av både stam och gren direkt på trädet men det är ju inte alltid man har lyxen att kunna göra det och sen skottkärra ner vedträna till huggkubben.
På en sågbock m v-formad överdel har jag en kätting fastsatt i bakänden. Bara lägga över stockbiten o trampa, låser fast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser