Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvhöna  (läst 3905 gånger)

ekl

  • Gäst
ruvhöna
« skrivet: 07 apr-06 kl 11:55 »
hur många ägg brukar en höna värpa innan hon vill ruva?
tips på vad som sätter igång ruvinstinkten önskas av er andra, redägg, mysiga reden, och ffa en höna som brukar vilja ruva..men finns det fler tips?
mvh

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:ruvhöna
« Svar #1 skrivet: 07 apr-06 kl 13:41 »
Vissa raser är mer ruvbenägna än andra. Men utöver det brukar vårens intåg vara bästa starten för hönorna. Det går att hjälpa våren på traven genom att börja ha tänt längre på dagarna. Ljuset spelar stor roll. Sedan kan man höja värmen för att indikera att våren har kommit. Lämna gärna ett gäng ägg i nå't rede - det brukar många hönor inte kunna motstå. Om man hela tiden plockar bort äggen så tänds inte lusten lika snabbt. Du kan ju märka upp äggen så du har ett gäng ägg som du sedan kastar då en höna väl vill ruva. Då får hon nya frächa ägg där ruvningen startar exakt samtidigt. Gör inte äggbytet förrän du är alldeles säker att hönan har bestämt sig. Jag brukar låta hönorna ligga på ca 12 ägg av sin egen storlek. När man genomlyst äggen efter en vecka får man ofta plocka bort några och då får hönan ändå ett lagomt gäng kycklingar.
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:ruvhöna
« Svar #2 skrivet: 07 apr-06 kl 15:38 »
Kanske verkar som en dum fråga :P....men?
Hur gör ni som låter hönsen få kycklingar på egen hand när äggen kläcks? Låter övriga flockmedlemmar (tuppar och höns) kycklingarna vara ifred?
Behöver man flytta kycklingar och mamma från flocken?


Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

VascoDaGama

  • Inlägg: 15
    • -
    • chickendudes place
Re:ruvhöna
« Svar #3 skrivet: 07 apr-06 kl 15:58 »
Hos oss, så är det inga större svårigheter att få någon höna till att börja ruva. Men det beror till stor del på att vi har dvärgkochiner och dvärgsilkehöns i våra hönsgårdar.

Jag håller med föregående skrivare, lämna gärna kvar några ägg i ett rede, så brukar det få igång lusten att ruva. Våra hönor föredrar reden, som ligger lite mörkt till, helst i en hörna. Dem vill helt enkelt ha lite lugn och ro.

Jag föder enbart upp kycklingar som är ruvade av hönor och använder inte kläckmaskin. Min erfarenhet säger, att man inte behöver flytta på hönan och kycklingarna. Jag har inte varit med om att någon annan i flocken har försökt hacka ihjäl dem små. Hönorna är ju så otroligt vaksamma och tuffa när dem har små, så dem andra får helt enkelt hålla sig undan.

sidra

  • Inlägg: 70
Re:ruvhöna
« Svar #4 skrivet: 08 apr-06 kl 13:32 »
Om jag vill att någon höna ska börja ruva kokar jag 10 vita köpta ägg(mina värper bruna) och lägger in i ett rede. Det brukar sätta igång ruvinstinkten och så kan jag lätt se vilka mina hönor värpt.
Eftersom jag inte har tupp så köper jag befruktade ägg hos nån annan och byter ut de kokta när någon höna lagt sig ordentligt.
Då måste hon ha lugn o ro så att hon inte störs för mycket av de andra hönorna som gärna vill smyga dit sina egna ägg.

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:ruvhöna
« Svar #5 skrivet: 11 maj-06 kl 09:26 »
jag lägger alltid udda antal  äggv under mina  tanter... de storväxta får 11 dem mindre 7 eller 9...

skrockfull som jag är...


lycka till


lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:ruvhöna
« Svar #6 skrivet: 11 maj-06 kl 18:06 »
Jag har inte varit med om att någon annan i flocken har försökt hacka ihjäl dem små.

Jag hade inte heller varit med om det förrän jag begåvades med Islandshöns.. :(
Mycket intresserad av att hacka ihäl andras kycklingar  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:ruvhöna
« Svar #7 skrivet: 12 maj-06 kl 08:36 »
Kanske verkar som en dum fråga :P....men?
Hur gör ni som låter hönsen få kycklingar på egen hand när äggen kläcks? Låter övriga flockmedlemmar (tuppar och höns) kycklingarna vara ifred?
Behöver man flytta kycklingar och mamma från flocken?

Jag låter hönsmammor med kycklingar gå med flocken. Normalt funtade hönor och tuppar ska inte göra de små illa. Om så är fallet får man själv välja om man vill skydda sina små genom att separera familjen från flocken, eller om man hellre väljer att ta bort dem som inte beter sig normalt.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:ruvhöna
« Svar #8 skrivet: 12 maj-06 kl 08:38 »
Jag hade inte heller varit med om det förrän jag begåvades med Islandshöns.. :(
Mycket intresserad av att hacka ihäl andras kycklingar  :-\

Trist!  :( Min första tupp var likadan. Han letade till och med upp kycklingarna på gården med siktet inställt på att döda. Det gjorde att han hamnade på middagsbordet istället.  

 

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:ruvhöna
« Svar #9 skrivet: 12 maj-06 kl 08:41 »
hur många ägg brukar en höna värpa innan hon vill ruva?
tips på vad som sätter igång ruvinstinkten önskas av er andra, redägg, mysiga reden, och ffa en höna som brukar vilja ruva..men finns det fler tips?
mvh

Tips om reden är att bara ha enkelreden och placera dem här och var i hönshuset. Fyll dem med halm eller något annat som hönsen kan boa med. Täck även för öppningarna med gamla t-shirts eller kökshandukar så det blir mörkt och skyddat för hönorna.

I@

  • Gäst
Re:ruvhöna
« Svar #10 skrivet: 12 maj-06 kl 18:28 »
Kanske verkar som en dum fråga :P....men?
Hur gör ni som låter hönsen få kycklingar på egen hand när äggen kläcks? Låter övriga flockmedlemmar (tuppar och höns) kycklingarna vara ifred?
Behöver man flytta kycklingar och mamma från flocken?
Hej!
Hos mig är det inga problem alls att låta hela familjen gå tillsammans hela tiden. Men det ska det ju inte vara heller. Om de övriga hönorna och tuppen är "riktiga i huvet" ska det inte vara några som helst problem.
Mvh Ia  ;)

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:ruvhöna
« Svar #11 skrivet: 16 maj-06 kl 16:23 »
Låter övriga flockmedlemmar (tuppar och höns) kycklingarna vara ifred?

Låter man hönorna kläcka fram sina kullar själva så tror jag inte att det blir några problem för ungarna. Skulle det ändå bli problem så bör man se över den yta de har att röra sig över, både inne och ute. Trängsel verkar vara en vanlig orsak när en tupp och hönor ger sig på kycklingar.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:ruvhöna
« Svar #12 skrivet: 16 maj-06 kl 17:21 »
Skulle det ändå bli problem så bör man se över den yta de har att röra sig över, både inne och ute. Trängsel verkar vara en vanlig orsak när en tupp och hönor ger sig på kycklingar.

Du anser alltså att 1½ kvadratmeter inne per höna är TRÅNGT  ???
Liksom frigång ute  ???

För det är vad mína hönor har....
Och ändock hackar Islänningarna ihjäl ungar...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:ruvhöna
« Svar #13 skrivet: 17 maj-06 kl 11:45 »
Du anser alltså att 1½ kvadratmeter inne per höna är TRÅNGT  ???
Liksom frigång ute  ???

För det är vad mína hönor har....
Och ändock hackar Islänningarna ihjäl ungar...

Mina hade också den ytan plus frigång ute. Men visst kan det säkert i vissa fall vara trängsel som är orsaken om man buntar ihop ett helt gäng höns på en alltför liten yta. Stressymptom kan yttra sig som de mest konstiga beteeenden. Kan man däremot utesluta miljön som orsak ska man inte ha dåligt samvete över att ta bort dem som tar ihjäl kycklingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser