Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överflöd från djupborrad brunn.  (läst 671 gånger)

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
Överflöd från djupborrad brunn.
« skrivet: 25 mar-24 kl 11:06 »
Jag har en ganska unik situation hemma med vår djupborrade brunn. Trycket i berget är såpass högt att vattnet tar sig hela vägen till marknivå utan hjälp av någon pump. Vattnet flödar över året runt, från den torraste sommaren till den smällkallaste vintern. Lite mer än 20 liter per minut.

Under åren jag bott här har jag försökt optimera hanteringen av detta överflöd och möjligheten att enkelt använda det till våra odlingar. Det senaste steget i denna optimering är den som syns på bilden. Tanken var att leda överflödet genom PEM-slangen till en plats 25 m bort och där samla upp vattnet i en damm innan det rinner vidare till en närliggande bäck. Tanken med den andra kopplingen var att kunna koppla på en vanlig vattenslang och släppa ut överflödet genom denna när vi behöver bevattna under sommarhalvåret. I mitt huvud skulle det med enkelhet gå att sätta på och stänga av de olika kulventilerna och bara styra om överflödet dit det behövdes för stunden. Riktigt så enkelt var det inte.

När jag öppnar ventilen till krananslutningen så suger denna in luft, ner i brunnsröret. Detta resulterar i att det slutar flöda över då luften som sugs in verkar trycka ner vattennivån i röret. Kanske är det inte lufttrycket som pressar ner vattnet, men vattennivån sjunker i alla fall. Efter ett gäng timmar har nivåerna återställt sig och vattnet flödar återigen över genom den ventil som är öppen. Det spelar ingen roll om först stänger den ena ventilen innan jag öppnar den andra eller vice versa. Luft sugs in och vattennivån sjunker oavsett.

Någon som vet vad detta beror på? Har jag missat något som enkelt kan åtgärdas för att få det resultat jag önskar? Utloppet på PEM-slangen är som sagt 25 meter bort från brunnen, men det är också en höjdskillnad på kanske 5 meter grovt uppskattat. Brunnens utlopp är alltså högre upp än PEM-slangens utlopp. Spelar detta in?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #1 skrivet: 25 mar-24 kl 11:49 »
Ja, du får hävertverkan och slangen som leder bort vattnet tar mer än vad hålet ger, så du får ett undertryck i hålet. Stänger du ventilen som går till dammen någon timma innan du öppnar din andra ventil så skall du se att det fungerar. Om du inte sänkt vattennivån i marken genom att ständigt ta ut ett överskott.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #2 skrivet: 25 mar-24 kl 12:02 »
Om du inte tar vatten från samma rör till bostaden kan du helt enkelt ha en ventil högst upp som släpper in luft.
Då får du inte stopp i systemet.

Tar du vatten till huset behöver du två backventiler.
En som öppnar när du pumpar till huset och en som stänger till överflödet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #3 skrivet: 25 mar-24 kl 14:05 »
Ja, du får hävertverkan och slangen som leder bort vattnet tar mer än vad hålet ger, så du får ett undertryck i hålet. Stänger du ventilen som går till dammen någon timma innan du öppnar din andra ventil så skall du se att det fungerar. Om du inte sänkt vattennivån i marken genom att ständigt ta ut ett överskott.

Såklart en bättre lösning än den jag har nu. Men på sikt hade jag inte velat ha en timmas framförhållning om det är möjligt att lösa. Finns det någon risk med att ha båda ventilerna stängda under en timma? Jag tänker i form av övertryck i brunnsrör, kopplingar osv.

Att vattennivån i ådran skulle ha påverkats genom det konstanta överflödet är ju rimligt, men då brunnen varit här sedan 90-talet och har flödat över sedan dess så tänker jag att det nog ska gå ett tag till. Vad är alternativet? Sätta lock på/låta ventiler vara stängda för jämnan?

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #4 skrivet: 25 mar-24 kl 14:10 »
Om du inte tar vatten från samma rör till bostaden kan du helt enkelt ha en ventil högst upp som släpper in luft.
Då får du inte stopp i systemet.

Tar du vatten till huset behöver du två backventiler.
En som öppnar när du pumpar till huset och en som stänger till överflödet.

Hänger inte riktigt med på hur detta ser ut eller funkar.

Tar vatten in i huset ifrån samma brunnsrör. Detta genom en jetpump som står inne i huset. Eftersom vattennivån i röret är såpass högt hela tiden antar jag att man valde en sådan istället för en dränkbar pump en gång i tiden.

Vart skulle dessa backventiler sitta i sådana fall? Skulle dessa möjliggöra att jag kan öppna och stänga kulventilerna om vartannat utan att påverka vattenflödet och nivån i röret?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #5 skrivet: 25 mar-24 kl 14:28 »
Tänk dig ett T-kors.
I kommer från källan.
Till höger till huset där du vill ha tryck har du en backventil som öppnar när pumpen suger.
Till vänster har du en ventil som stänger när pumpen går.
Efter denna ventilen har du ett öppet rör som tar bort möjligheten att köra hävert utan det rinner vidare med självfall.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #6 skrivet: 26 mar-24 kl 00:28 »
Såklart en bättre lösning än den jag har nu. Men på sikt hade jag inte velat ha en timmas framförhållning om det är möjligt att lösa. Finns det någon risk med att ha båda ventilerna stängda under en timma? Jag tänker i form av övertryck i brunnsrör, kopplingar osv.

Att vattennivån i ådran skulle ha påverkats genom det konstanta överflödet är ju rimligt, men då brunnen varit här sedan 90-talet och har flödat över sedan dess så tänker jag att det nog ska gå ett tag till. Vad är alternativet? Sätta lock på/låta ventiler vara stängda för jämnan?

Tror inte det skulle vara någon risk att ha båda stängda om man bara tänker på trycket. Det som skulle kunna hända även om det inte är så troligt då du har 20 liter per minut i överflödning, är att om pumpar mycket med din jetpump så kan du suga in skitigt vatten från din damm.

Nu när du har möjlighet så kan du ju se vilken höjd vattnet når över marken om du sätter en slang på din högra anslutning och stänger den vänstra.

Om du borrar ett litet hål, 6 mm skulle jag nöja mig med, i ovansidan på den korta PEM-slangen som är horisontell på den vänstra anslutningen, så hindrar du häverten och allt blir bra.


mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #7 skrivet: 26 mar-24 kl 08:12 »
Tror inte det skulle vara någon risk att ha båda stängda om man bara tänker på trycket. Det som skulle kunna hända även om det inte är så troligt då du har 20 liter per minut i överflödning, är att om pumpar mycket med din jetpump så kan du suga in skitigt vatten från din damm.

Nu när du har möjlighet så kan du ju se vilken höjd vattnet når över marken om du sätter en slang på din högra anslutning och stänger den vänstra.

Om du borrar ett litet hål, 6 mm skulle jag nöja mig med, i ovansidan på den korta PEM-slangen som är horisontell på den vänstra anslutningen, så hindrar du häverten och allt blir bra.

Utloppet nere vid dammen ligger ovanför vattenytan, så där borde inte finnas någon risk att få upp dammvattnet in i pumpen.

Så om jag bara borrar ett litet hål på ovansidan den korta PEM-slangen så kommer det lösa mina problem? Underbart med en så enkel lösning! Jag provar.

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #8 skrivet: 26 mar-24 kl 08:13 »
Tänk dig ett T-kors.
I kommer från källan.
Till höger till huset där du vill ha tryck har du en backventil som öppnar när pumpen suger.
Till vänster har du en ventil som stänger när pumpen går.
Efter denna ventilen har du ett öppet rör som tar bort möjligheten att köra hävert utan det rinner vidare med självfall.

Förstår nu, tack för förklaringen!
Dock är redan uttaget in till huset monterat sedan innan min tid, under marken och in i brunnsröret. Så den kommer jag inte åt utan att gräva och börja demontera brunnsröret vilket inte är ett alternativ.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #9 skrivet: 26 mar-24 kl 08:34 »
Förstår nu, tack för förklaringen!
Dock är redan uttaget in till huset monterat sedan innan min tid, under marken och in i brunnsröret. Så den kommer jag inte åt utan att gräva och börja demontera brunnsröret vilket inte är ett alternativ.
Den informationen fanns inte innan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #10 skrivet: 26 mar-24 kl 09:12 »
Den informationen fanns inte innan.

Du har rätt. Jag tänkte inte att den spelade in i relation till det jag behövde hjälp med. Men att ge en så fullständig och detaljerad bild är givetvis alltid det bästa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #11 skrivet: 26 mar-24 kl 10:00 »
Det är lätt att bli hemmablind när man beskriver något.

Skulle vara intressant att veta hur högt vattnet kan trycka upp över markytan. Kom ihåg oss nyfikna när du testat. Artesiskt vatten är lite speciellt när man bor i landskap med små höjdskillnader i naturen.

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #12 skrivet: 26 mar-24 kl 20:48 »
Nu har jag provat med ett borrat hål i den korta horisontella PEM-slangen. Jag fick mig en liten fontän. Ingen stor, mest ett par cm medan den då och då tryckte på lite mer. Under tiden flödade majoriteten av vattnet vigare genom PEM-slangen ut mot dammen.

Men jag blev av med häverten i alla fall, vilket fick mig att börja fundera på hur kan gå vidare. Givetvis hade en kunnat nöja sig med det här. Bara acceptera att en liten mängd vatten tar sig ut genom hålet, släppa det och gå vidare med livet. Men jag vill helst inte att något överflöd skall komma ut uppe vid brunnen av olika anledningar.

Jag började istället leka med tanken att byta ut den sista PRK-böjen mot en T-koppling istället. Med lufthålet där, istället för i PEM-slangen tänker jag att jag får samma resultat med en bruten hävert, men att jag även slipper att det flödar över.
I mitt huvud innebär både ett större hål, tillsammans med faktumet att det står ca 5 cm ovanför den horisontella PEM-slangens ovansida, att det lilla som tog sig ut genom det borrade hålet inte orkar ta sig upp till T-kopplingens öppna ände innan det rinner iväg genom PEM-slangen mot backen. Makes sense? Slängde ihop en snabb och ful photoshoppad bild för att förydliga.

Vad tror ni? Skulle det funka eller är jag helt ute och cyklar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #13 skrivet: 26 mar-24 kl 21:43 »
Visst fungerar det där också, och räcker inte t-rörets höjd så kan du ju sätta i en halvmeter slang.

 

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Överflöd från djupborrad brunn.
« Svar #14 skrivet: 26 mar-24 kl 21:49 »
Visst fungerar det där också, och räcker inte t-rörets höjd så kan du ju sätta i en halvmeter slang.

Såklart! Det tänkte jag inte ens på. Gött med en lösning som är lite modulär och anpassningsbar. Då kan jag prova mig fram tills jag hittar ett bra läge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 3 användare
javill, von tratt, DaisyMalone

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser