Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket kvistlack är bra att använda vid målning av skafferiets panel  (läst 482 gånger)

praktejder

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
Hej
Jag har fått hjälp att bygga ett skafferi. Pärlsponten ska nu målas och jag undrar vilken kvistlack som är lämplig att använda

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Det finns egentligen bara en sort som fungerar. Schelllack. Den kan man göra själv förutsatt att man hittar schelllackflingor hos någon välsorterad färghandlare eller i en byggnadsvårdsbutik. Dessa flingor läggs i en burk där man tillsätter lika mycket rödsprit som flingor. Målas två gånger,torkar jättesnabbt. Ibland har färgbutiken färdig lösning men min erfarenhet är att de är så svaga så de brukar inte funka över tid.

praktejder

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
Tack för tipset jag ska leta flingor

praktejder

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
Funkade utmärkt... tog dock lite tid att lösa flingorna i rödspriten. Fick skaka burken ordentligt.'

 

von tratt

  • Inlägg: 1763
    • Skåne
Funkade utmärkt... tog dock lite tid att lösa flingorna i rödspriten. Fick skaka burken ordentligt.'

Det är normalt. Schelllack kan enligt uppgift faktiskt bli för gammal, då löser den sig inte på ett par dagar.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser