Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästavel med vinst  (läst 698 gånger)

Svep

  • Inlägg: 7
    • Västmanland
Hästavel med vinst
« skrivet: 03 aug-15 kl 11:42 »
Hej, skulle behöva några råd hur jag ska göra så det blir rätt, men utan att åka på onödiga skatesmällar.

Jag har som hobby att avla och sälja ridhästar, tar jag har två avelston som får var sitt föl om året. Vi har även några ponnysar till barnen. Ponnysarna är ren hobby, och även om målet med aveln är att den ska gå med vinst så har den historiskt givetvis gått back. Därför har all hästverksamhet skett rent privat. Ej som företag och utan momsredovisning. Jag har ofta funderat på att lägga aveln i företag eftersom syftet har varit att gå med vinst. Men med tanke på skatteverkets njugga inställning till avel och dra av moms, samtidigt som jag faktiskt alltid gått back har jag avstått.

Nu har det dock vänt. I fjol fick jag sälja två lyckade avkommor som med god vinst. Intäkt ca en kvarts miljon. Ingen moms. Jag undrade om skatteverket skulle reagera och höra av sig. Bägge  såldes på export så inbetalningarna syntes på deklarationsunderlaget. På deklarationen skrev jag dock att inbetalningarna kom från försäljning av privata hästar, och de köpte detta för de har godkänt deklarationen utan ytterligare frågor.

I år räknar jag med att sälja egen avel för ungefär samma summa med lite tur, det kommer åtminstone att bli vinst. Även barnens rent privata ponnyerna ska säljas, och eftersom vi haft de ett par hår och tävlat i höga klasser så har även de ökat mycket i värde. Räknar med att sälja dem för ca 300tkr. (inköp för många år sedan är bara en bråkdel av denna summa, men de har alltid varit ren hobby som även kostat stora summor )

Totalt sett så fick jag in mycket pengar i fjol och kommer att få in ännu mer i år. Jag räknar med att Skatteverket kommer att ha synpunkter.

Ponnysarna räknar jag med att kunna motivera att de är privata, barnen har haft dem och att jag under många år haft stora underhållsskostnader för dem, många resor till tävlingar mm.

För kommande uppfödningar (årets beteckningar) har jag startat ett AB som är momsregistrerat, där jag lagt in stona och bokför nu allt med moms. Men hur gör jag med de avlade hästarna jag säljer nu på bästa sätt? De ligger utanför det nya företaget, utgifterna kom innan företaget var startat och det fanns någon momsregistrering. Jag har kvar alla kvitton, men de är utställda på mig eftersom företaget inte fanns. Rimligtvis borde jag sälja dessa som de tidigare, rent privat. Men finns det då risk att jag måste skatta för inkomsten? Alternativt för jag in de i företaget, men då måste jag lägga på och betala in moms, utan att kunna dra av momsen och de faktiska kostnaderna jag haft för dem. Dessutom har jag tidigare år gått med förlust, utan dessa förluster hade inte dessa avkommor funnits och haft sitt värde idag. Jag vill därför inte betala en hög engånsskatt för att årets avkommor vart bra, utan rulla denna vinst för att kunna betala ev framtida förlustår. Eller finns det någon möjlighet att nu, i efterhand föra in både tillgångar (dvs hästarna och kvittona med moms) i företaget?


Vore mycket tacksam med råd hur jag bör göra så jag inte går på en mina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare (1 dolda)
Kengus89, Marcus81

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser