Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd - traktor till mina odlingar  (läst 27988 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #40 skrivet: 07 dec-09 kl 17:44 »
New Holland TC24D.
Gissa var den är gjord?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #41 skrivet: 07 dec-09 kl 22:55 »
Det är mycket som tillverkas i Kina, men kvalitetskontrollen verkar ännu vara ganska olika, beroende på om det är legotillverkning för utländska etablerade företag, eller egna kinesiska märken.
Det blir säkert en utjämning med tiden.
Jag minns när det fnystes åt japanska grejer i början av 60-talet, det fick vi också äta upp.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #42 skrivet: 07 dec-09 kl 23:18 »
Var ut och kollade... Och det är visar sig vara en MF 165. Traktorn är som sagt inte min, den tillhör min kära Far på granngården. Den är för hög och tung och har för stor svängradie för växthuset.
Ok jo den kan man se som en medelstor traktor. Jag har själv en 175:a som är förutom annan motor nästan är identisk (samma hjulbas, större hjul) och väger 200 kg mer (165:an har 2600 kg tjänstevikt, okänt vad det gäller skyddsbåge/hytt). Jag förstår att du tycker den är för stor för de här uppgifterna, den är ju mycket märkbart större än en 135:a eller en grålle. Vilket också leder in på diskussionen om vikten. Mitt snack om de här SCUT:arna (~700kg) kanske inte är så nödvändigt då du inte försöker komma ifrån vikten på en rätt så lätt traktor som Grålle (135:an speciellt när man har en riktig hytt är märkbart tyngre än grålle.

Det är mycket som tillverkas i Kina, men kvalitetskontrollen verkar ännu vara ganska olika, beroende på om det är legotillverkning för utländska etablerade företag, eller egna kinesiska märken.
Det blir säkert en utjämning med tiden.
Jag minns när det fnystes åt japanska grejer i början av 60-talet, det fick vi också äta upp.
Precis. Man kan tillverka utmärkta prylar som håller i Kina. Men det kostar. "Västerländska" märken har ju kvalitétskontroll och fabrikerna i Kina kan ju inte ge dem vilken skit som helst utan måste höja sig - vilket de kan göra eftersom de får mer betalt per maskin. När de gör egna märken för export måste de ju konkurrera med priset eftersom namnet inte är väletablerat och materialkostnaden per maskin blir lägre.
Såklart finns det ju säkert en massa exempel på tvärt-om-situationer men jag tror mer på att detta gäller över lag.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #43 skrivet: 08 dec-09 kl 08:33 »
I Kina finns det i princip tre olika kvaliter. Korkade inköpare som vill göra snabba klipp köper inte då det bästa.

1. Original, dvs Bacho som görs till Bacho som ett exempel.
2. OEM eller ISO-certifierad del, ej märkt Bacho, men samma kvalitet, lite billigare, du betalar inte för "Branding", produkten kan ha tillverkats på samma fabrik som märkesvaran, vanligt bland bildelar.

3. "Pirat"  eller  lågkvalite, gjord för att likna bättre varor, men speciellt framtaget för att få lägsta möjliga pris.


Många kinesiska varor är mycket bra och kan köpas till mycket lågt pris.  Varorna har ibland ett högt pris här, då importörer som har känt märke kan lägga på mycket. Köpa billigt och sälja dyrt, ger pengar, kvaliten kan variera, pga inköparens  strategi.

t.ex. kostar en Jimna   bara fjärdedelen här mot vad den kostar omdöpt till kändare märke. Det är givetvis en kontrollerad kvalite då, men alternativ 2, samma produkt, med kinesiskt varumärke  (eller eget)är bästa köp.

Det  krävs lite undersökningar så man inte får en produkt som har alternativ 3, det finns oseriösa importörer som vill tjäna pengar snabbt, köper billigaste, sämsta kvalite, men försöker ta ut högsta pris. Det kan t.ex. vara sämre ytbehandling och rostskydd, motor som har anmärkning mm.

Vanligen importeras traktorer i delar och monteras här, av kund eller importör. Vissa anpassar produkten här. t.ex. "bukplåt" för skogskörning.

Som sagt en "plattpack" traktor av samma kvalite som en fyra till fem ggr dyrare kan importeras för totalt 25000 exklusive  moms.
Det tar ett par dar att montera ihop den, om man inte har en specialverkstad. Och man lär sig nog en del om produkten.

Det finns servicefirmor i Sverige, som har personal i Shanghai, de kan ombesörja inspektion och kontroll av certifiering, skicka hem det till Sverige i "Shared Container", och deras avgift brukar vra 10% av varuvärdet. Räkna då med tre månaders leverans.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #44 skrivet: 08 dec-09 kl 18:24 »
Det där sista låter ju fantastiskt. Skulle ju kunna leja någon för att montera ihop den och ändå komma undan billigt...Några tips på importörer som jobbar på det sätt du beskriver?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #45 skrivet: 08 dec-09 kl 18:46 »
För en enstaka traktor, kan du kolla alibaba.com, där är ett stort utbud av detaljister som kan fixa en enstaka vara.

Den stora statliga fabriken kan du inte vända dig till om det inte gäller åtminstone 100 st eller en långsiktig affärsförbindelse.

Ta först kontakt med dem (ett par för säkerhets skull) via mail.

Sedan kontaktar du  http://www.nordgrensales.se/  och begär om hjälp med kontroll och delad container.

Du kan lätt begära offerter, utan förpliktelser eller kostnad.

Agenten du anlitar för frakt, kan kolla varan, eller redan känner till leverantören, samt även kan bedöma om priset är rimligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #46 skrivet: 08 dec-09 kl 20:43 »
Jag vet om en svensk kille som bor i kina och har egen importfirma.
Han kanske kan hjälpa till.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #47 skrivet: 09 dec-09 kl 11:17 »
Marknaden för redskap här är inriktat på stora enheter. En traktordriven skördetröska i mindre format finns till kompakta traktorer.



Pris för en styck på kaj i Shanghai är ca 30 lakan.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #48 skrivet: 09 dec-09 kl 12:09 »
hehe.. Fett!
En SÅDAN vill jag ha! Listan på saker man skulle vilja köpa till gården börjar bli lång..

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #49 skrivet: 09 dec-09 kl 12:37 »
Ja häftigt, en monstertröska som knappt kan vända på ett litet fält kostar 2000:-/tim att hyra in.

En ny traktor går på minst 300 lakan, För detta kan du få en kompakttraktor, med skogsvagn och kran, samt en flistugg, grävmaskin, lastare och tröska, och några grejor till.  Inget för den stora gården, men visst finns det plats för dem.

hehe.. Fett!
En SÅDAN vill jag ha! Listan på saker man skulle vilja köpa till gården börjar bli lång..

Som alla säkert vet är skillnaden mellan den lille pojken och den "vuxne" pojken, priset på leksaken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #50 skrivet: 09 dec-09 kl 12:52 »
Ser onekligen frestande ut.
Frågan är bara vad det uppväxande släktet ska köpa billiga Kinaprylar utav.
Att torka varann i ändan och baka pizza genererar ingen hårdvaluta.
Det är väl vad som blir kvar när industrierna slaktas utan att nåt annat tar vid.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #51 skrivet: 09 dec-09 kl 13:00 »
Ser onekligen frestande ut.
Frågan är bara vad det uppväxande släktet ska köpa billiga Kinaprylar utav.
Att torka varann i ändan och baka pizza genererar ingen hårdvaluta.
Det är väl vad som blir kvar när industrierna slaktas utan att nåt annat tar vid.

Prylarna blir relativt dyrare, när vi inte längre kan betala mycket högre löner än våra konkurrenter.

Usa har ju i många år konsumerat på kredit, med asiatiska prylar, den kinesiska valutareserven är stor, och de är mer rädda än amerikanarna att dollarn ska bli  för låg.

Den tillverkningsindustri som går på kryckor i väst, kommer att få sälja till asiatiska ägare, för att överleva.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #52 skrivet: 09 dec-09 kl 13:06 »
Just det, och asiaterna har väl ingen lust att i längden betala högre löner till oss än till sig själva.
Som Volvo och SAAB tycks tro.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #53 skrivet: 09 dec-09 kl 13:17 »
Vill Kina komma närmare marknaderna i väst, kommer de kanske att investera i Turkiet, Nordafrika och Mexico.
Volvo är intressant pga know how. Nu tror jag att Wallenberg vaknar och i sista stund lägger bud på Volvo, i samförstånd med fack och underleverantörer. Om det är bäst för Volvo är svårt att veta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #54 skrivet: 09 dec-09 kl 13:31 »
Vill Kina komma närmare marknaderna i väst, kommer de kanske att investera i Turkiet, Nordafrika och Mexico.
Volvo är intressant pga know how. Nu tror jag att Wallenberg vaknar och i sista stund lägger bud på Volvo, i samförstånd med fack och underleverantörer. Om det är bäst för Volvo är svårt att veta.


Det är det enda som är intressant för kineserna, inte att driva industrier vidare i Sverige.

http://safflemannen.se/?p=10883

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #55 skrivet: 09 dec-09 kl 19:26 »
De där traktortröskorna är väl såklart smidigare än en riktig med 30+ fots skärbord. Men framhjulsstyrningen gör dem klumpiga ändå. Just traktorpåhängda höll de på med i Danmark rätt länge innan de övergav dem för självgående.
En liten gammal tröska brukar (sådan utan hytt etc.) brukar gå att få väldigt billigt. Men det kräver väl lite meckande men priset är lågt då det typ bara är alternativodlare som är intresserade av dem.


För att återgå till ämnet och Anders traktorbehov. Att köpa en traktor så här på egenimport från Kina kanske fungerar om man kan och vill skruva själv. Saken är ju att alla traktorer går sönder och om reservdelen måste köpas på Kina verkar det ju väldigt dåligt och osäkert.
Jag skulle aldrig köpt något sådant avancerat och dyrt från någon leverantör som inte har reservdelslager i Norden och står för att reservdelar finns i framtiden.

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #56 skrivet: 09 dec-09 kl 19:39 »
Reservdelar finns för traktorn, flera i Sverige och även Danmark,  även för grävare och andra påhäng. Tröskan är lite värre, men det gäller även gamla småtröskor, skapar många magsår och förbrukar metersvis ståltråd.
I viket fall som helst går det att få reservdelar ,och letar man behöver de inte flygas från Kina, i flera EU-länder finns det en större marknad för dessa produkter, och modellerna försvinner inte så fort.  Det är lite av samma teknologi som på äldre maskiner i dem.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser