Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rostskydda underredet på bilen med rå kallpressad linolja  (läst 12795 gånger)

elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
Jag har tänkt rostskydda min gamla 2002 Toyota Yaris Verso med rå kallpressad linolja. Enl Göteborgs universitets "Institutionen för kulturvård" gjorde en avhandling där de skriver:

Linoljemolekylen är extremt liten och har därför en mycket god penetreringsförmåga. Molekylerna i rå linolja är endast 0,000005 - 0,00001 mm stora, i kokt linolja 0,0001 mm. Som jämförelse kan nämnas att alkydoljemolekylen är 0,001 mm, poröppningen i trä är 0,03 mm och latexmolekylen mäter 0,5 mm. Detta faktum gör rå linolja idealisk för bl a impregnering av trä och rostskydd av metaller typ plåt och stål.

Hade faktiskt tänkt handstryka hela underredet med pensel där det är lätt att komma åt och spruta typ hjulhus och övriga skrymslen som är svåra att komma åt med en färgspruta Bosch PFS 5000 E.

Har dock några frågor. Alla som sprutat vet om att det alltid kommer en färgdimma i hela lokalen. Min första fråga blir - hur tvättar man bort den råa linolja från lack och rutor dvs där den EJ ska vara? Och kanske ännu viktigare - hur förhindrar man att rå linolja kommer på ex bromsskivor och bromsbackar, låsöppningar, dörrlister osv. Samma problem måste ju onekligen uppstå vad man än sprutar underredet med dvs även om man sprutar med Tectyl/Dinitrol.

Hittade rå kallpressad linolja hos Gunnarshög i både 5 och 10 liters dunkar till bra pris.

denna sida beskrivs lite mer ingående skillnaden i penetreringsförmåga mellan rå och kokt kallpressad resp varmpressad linolja.    ;)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rostskydda underredet på bilen med rå kallpressad linolja
« Svar #1 skrivet: 26 maj-18 kl 11:34 »
Om man ska lacka bara en liten del på en bil, så finns det typ stora påsar som täcker hela bilen och så skär man bort och tejpar fast med maskeringstejp där man ska lackera.

Ta en sån påse, billig presenning, täckpapp, byggplast eller nått och maskera hela bilen.
Ta bort bromsklossarna och smeta fett på allt under, som du inte vill ha linolja på.
Sedan spolar du bort fettet med avfettning och vatten.

Jag brukar inte göra något av det jag nämnt när jag lackat underredet eller underredsbehandlat och det har inte varit något problem.
Jag har nöjt mig med att maska sidorna nertill på bilen ibland.

Jag har tryckluftssprutor och ställer in så jag får materialet på bilen och inte en dimma runt bilen.
Har ingen aning om hur den du länkar till fungerar

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rostskydda underredet på bilen med rå kallpressad linolja
« Svar #2 skrivet: 26 maj-18 kl 19:19 »
Växtbaserade oljor kan genomgå en kemisk process och självantända. Har själv funderat på att underredsbehandla med linolja men fick rådet att inte spruta för brandriskens skull.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rostskydda underredet på bilen med rå kallpressad linolja
« Svar #3 skrivet: 26 maj-18 kl 19:48 »
... latexmolekylen mäter 0,5 mm...
Kan det verkligen stämma att den har en molekyl så stor att man ser den med blotta ögat?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rostskydda underredet på bilen med rå kallpressad linolja
« Svar #4 skrivet: 26 maj-18 kl 20:19 »
Växtbaserade oljor kan genomgå en kemisk process och självantända. Har själv funderat på att underredsbehandla med linolja men fick rådet att inte spruta för brandriskens skull.

Det enda som man varnar för i samband med linolja är när man har det på trasor, trassel eller motsvarande.
Då är risken överhängande att dom skall självantända under gynnsamma förhållanden.
När man sprutar på metall så är risken väldigt liten.

Ska själv behandla subaron i sommar.  Det enda som kommer sprutas är hålrummen och delar som är svåråtkomliga, resten penslas helt enkelt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Rostskydda underredet på bilen med rå kallpressad linolja
« Svar #5 skrivet: 27 maj-18 kl 00:05 »
Har för mig att tom biltema har linoljebaserade underredsmedel.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rostskydda underredet på bilen med rå kallpressad linolja
« Svar #6 skrivet: 27 maj-18 kl 03:27 »
Har för mig att tom biltema har linoljebaserade underredsmedel.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Stämmer bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rostskydda underredet på bilen med rå kallpressad linolja
« Svar #7 skrivet: 27 maj-18 kl 08:39 »
Problemet med linolja som rostskyddsmedel är att den blir så hård när den härdar att den får tendens att flagna av så det rostar under den, om man inte har gjort ett lika bra underarbete med rengöring, klinisk avfettning osv som inför en målning. Linoljeskiktet blir dessutom inte särskilt beständigt mot väder och vind.
För ett antal år sedan gjorde RAÄ en grundlig utvärdering av olika rostskyddsmedel för järn, och linoljan hamnade bland de sämsta, den var inte mycket bättre än att helt låta bli rostskyddsbehandling. Olika slags vaxer och mineraloljeprodukter var bättre. Idag borde det rimligtvis kunna finnas en del vaxliknande saker som biprodukt från olika slags biodieseltillverkning, som skulle fungera utmärkt som rostskyddsmedel.

Ska man rostskydda en bil som ändå har någon slags rostskydd från fabrik så brukar det vara mest viktigt att rostskydda invändigt i balkar, dubbelplåtkonstruktioner vid bakre skärmkanter, ihåliga länkarmar i hjulupphängningen mm.  Utvändiga ytor på underredet som redan från fabrik är belagda med någon slags underredsmassa (ofta PVC-baserad) under färgen bör INTE sprutas med något ytterligare oljebaserat rostskyddsmedel, eftersom det drar åt sig mjukgörarna ur den befintliga massan så den blir spröd och alltsammans flagar av.
När man sprutar "selektivt" inne i balkar och hålrum så får man inte samma problem med att det dimmar omkring överallt. Sprutar man inne i en dörr ska man såklart undvika att spruta rakt på lås, fönsterhissmekanismer mm utan se till att rostskyddet hamnar där det behövs - nere i dörrbotten och nedre hörnen, eventuellt i anslutningar mellan fönsterram och resten av dörren.
Kritiska rostställen som man ofta glömmer bort är A- och B-stolpar, vindruteram, ev längsgående balkar i motorrummet eller innanför framskärmarna.

Andra viktiga saker är att se till att alla utrymmen som ska rostskyddas är helt rena och fria från sand, lera, vägsaltrester mm. Det kan vara idé att ta bort diverse gummipluggar och skymmande plastdelar, ev även ta bort framskärmar, kofångare mm, blåsa igenom med tryckluft och/eller högtryckstvätt beroende på smutsens karaktär, och låta bilen stå uppställd på tork ett par veckor efter tvättning så att det blir helt torrt även i plåtfalsar och på liknande ställen, innan man rostskyddar.
Rostskyddsmedlet måste vara blandat med något flyktigt lösningsmedel så att det är tunnflytande och kryper in väl i alla falsar och plåtskarvar.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Rostskydda underredet på bilen med rå kallpressad linolja
« Svar #8 skrivet: 27 maj-18 kl 15:49 »
skulle definitivt undvika linolja på en bil. Det är en produkt som är alldeles utmärkt på trä men mindre lämplig på metall. Förr användes linolja just till rostskydd men då brändes den fast på metallen.Man använde blåslampa... . Linolja som du penslar på ger ett mkt dåligt rostskydd och på  t.ex hus vid utvändig målning målas aldrig metall direkt med linoljefärg,man grundar alltid med en grundfärg med rostskyddande pigment.
Har sett bilar som man använt moderna rostskyddsoljeprodukter på typ linolja. de rostar lika friskt som om du inte behandlat alls. vaxer o dyl som används på nya bilar ger ett bra skydd men kräver alltså att metallen är rostfri. Vaxer torkar ut med tiden o spricker och ger fri tillgång till metallytan.En äldre bil med påbörjade rostangrepp (läs: bil äldre än 5 år) bör alltså fortsatt rostskyddas med en petroleumprodukt typ dinitrol eller tectyl. Anledning är att dessa penetrerar rost och stoppar rostangrepp .givetvis torkar även dessa produkter så upprepad behandling krävs efter några år. I balkar o dyl med mycket spalter krävs definitivt en penetrerande produkt. det är alltid där all rost startar.
Min erfarenhet av rostskydd (har hållt på med veteranbilar i snart 40 år) är att tectyl eller dinitrol ger ett överlägset skydd över mer moderna varianter.min äldsta bil numera,transit -78(känd som en rejäl rostburk) har klarat sig mkt bra sedan jag fick den i min ägo. Efter upplagning och rostskydd har den klarat sig i många år nu.
Hade sådana nya på 70-talet men de brukade visa rostskador redan efter några få år.Företagsbilar får ju knappast något rostskydd på fabrik,de är förbrukningsvara och att hålla en låg prislapp är viktigare än att tillverka en bil som rullar länge. samma filosofi råder än avseende företagsbilar.
mitt råd,köp en riktig rostskyddsbehandling istället för att experimentera med "miljö" produkter som inte håller måttet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser