Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindskydd/”Stall” för lösdrift  (läst 9443 gånger)

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
Vindskydd/”Stall” för lösdrift
« skrivet: 24 maj-18 kl 22:39 »
Hej,
I höst anländer tre gotlandsfår som skall gå på lösdrift hos oss. De kommer ha en dedikerad vinterhage där jag planerar ett mer ”permanent” vindskydd och där de till våren kommer lamma etc. undrar om någon kan hjälpa mig så jag tänkt rätt?

- ca 10kvm liggyta med en lammningsbox i ena ändan
- ungefär utformat som bifogad bild
- utgrävt jord som täcks med grus och sedan halm uppepå
- öppningen i sydläge, relativt stor för fri sikt
- utskjutande tak på ena väggen med foderhäck under. Eller utfodra inne i utrymmet?
- ca 500kvm vinterhage

All feedback mottages tacksamt.
Mvh


EvaS2

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Vindskydd/”Stall” för lösdrift
« Svar #1 skrivet: 24 maj-18 kl 23:43 »
Du behöver en parasitfri/fårskitsfri hage till lammen på våren. 
På nedan länk finns mycket bra information.
http://www.gardochdjurhalsan.se

Postat med Alternativ.nu´s app


Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Vindskydd/”Stall” för lösdrift
« Svar #2 skrivet: 25 maj-18 kl 07:54 »
Själva vindskyddet i sig låter ok. Instämmer med ovanstående om parasitfritt. Hur mycket mark har du / ni tillgänglig totalt sett?

Tänker också att... vinterhagen på 500 m2... finns det risk för att den blir geggig och upptrampad vid regn, tjällossning eller snösmältning? Om jag förstod rätt så är det "endast" inne i vindskyddet som ni gräver av och grusar.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Vindskydd/”Stall” för lösdrift
« Svar #3 skrivet: 25 maj-18 kl 13:09 »
Själva vindskyddet i sig låter ok. Instämmer med ovanstående om parasitfritt. Hur mycket mark har du / ni tillgänglig totalt sett?

Tänker också att... vinterhagen på 500 m2... finns det risk för att den blir geggig och upptrampad vid regn, tjällossning eller snösmältning? Om jag förstod rätt så är det "endast" inne i vindskyddet som ni gräver av och grusar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Vi har ca 1ha så tänker en mindre vinterhage och två sommarhagar av resten där jag roterar årsvis. På så sätt kommer lamm ut på våren i en hage som inte betats under föregående år.

Kan mkt väl lägga 1000kvm på vinterhage också :)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vindskydd/”Stall” för lösdrift
« Svar #4 skrivet: 25 maj-18 kl 14:17 »
Gör gärna två helt separata mindre hagar som fåren kan ha som vinterhagar, för att få ner parasit och coccidie trycket i hagarna.
500 kvm kan gott delas på två. Använd bara hagarna när betessäsongen är definitivt slut, räkna inte med något som helst betande i vinterhagarna.

Detta handlar om att få så parasitfria djur som möjligt, och att på bästa sätt skydda sig mot lammdiarrér, som kan vara förödande.

Dessutom är får ointresserade av att vandra omkring när det inte finns något att äta på marken. De är gärna ute, men går oftast bara mellan maten, liggplatsen och vattnet.

Alternera mellan de två vinterhagarna vartannat år, ena hagen vilar och parasiter och coccidier dör ut (förhoppningsvis), medan den andra hagen används.. Små lamm bör aldrig få vara i vinterhagar som använts under vintern, där fåren ligger och idisslar, så blir det fullt med träck, som innehåller ffa coccidier. När lammen blivit ett par månader, har de blivit immuna mot coccidier, men då bör de vara på bete istället...

Nu kommer en del att säga: vi har minsann haft fåren och lammen i samma vinterhage i åratal utan att få diarré, och då säger jag: vilken tur ni har haft!
För förr eller senare, så får man coccidie baserad diarré...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vindskydd/”Stall” för lösdrift
« Svar #5 skrivet: 25 maj-18 kl 19:55 »
Vad är den långsiktiga planen då med så litet vindskydd men ändå lammning? För tackorna klämmer väl ur sig något tacklamm var och skall ni inte spara dem och utöka besättningen? Då blir ju vindskyddet för litet redan år 2.

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Vindskydd/”Stall” för lösdrift
« Svar #6 skrivet: 25 maj-18 kl 21:43 »
Vad är den långsiktiga planen då med så litet vindskydd men ändå lammning? För tackorna klämmer väl ur sig något tacklamm var och skall ni inte spara dem och utöka besättningen? Då blir ju vindskyddet för litet redan år 2.

Nej tanken är inte att utöka besättningen utan att årligen innan vintersäsongen slakta alternativt avyttra de lamm som föddes på våren. 10kvm räcker sålunda gott enligt alla normer jag hittat.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vindskydd/”Stall” för lösdrift
« Svar #7 skrivet: 26 maj-18 kl 09:33 »
Nej tanken är inte att utöka besättningen utan att årligen innan vintersäsongen slakta alternativt avyttra de lamm som föddes på våren. 10kvm räcker sålunda gott enligt alla normer jag hittat.

Ja det räcker till 3 får, 2 tackor och en bagge antar jag du tänkt dig. Det hade jag också första året och då var de ofta på rymmen, för det är egentligen en för liten flock. Sen utökades flocken så nu är de ca 25st och de har inte rymt på flera år fastän de där 3 första individerna finns kvar.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vindskydd/”Stall” för lösdrift
« Svar #8 skrivet: 26 maj-18 kl 09:52 »
Jag hade fodrat med hö inne i vindskyddet. Får drar ut en del grovfoder och då kan de lika gärna ligga på det i vindskyddet som ute i hagen. Lättare att mocka också kanske och man sparar halm.
När det gäller sommarhagar hade jag fixat tre fållor att rotera emellan. Bättre ur parasitsynpunkt och du kan putsa ratorna i den hagen de lämnar när du släpper i ny. Rotera var tredje vecka.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Vindskydd/”Stall” för lösdrift
« Svar #9 skrivet: 26 maj-18 kl 15:53 »
Ja det räcker till 3 får, 2 tackor och en bagge antar jag du tänkt dig. Det hade jag också första året och då var de ofta på rymmen, för det är egentligen en för liten flock. Sen utökades flocken så nu är de ca 25st och de har inte rymt på flera år fastän de där 3 första individerna finns kvar.

Ja det är säkert så men fler än tre blir det inte. Finns inte mer mark att tillgå oavsett önskan tyvärr. Bra stängsel med ordentlig kräm är mitt tänkta hinder mot rymning men det är en annan historia.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser