Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla potatissorter  (läst 5751 gånger)

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
Gamla potatissorter
« skrivet: 25 feb-18 kl 15:29 »
Hej
Jag söker med ljus och lykta efter följande sorter

Blå Mandel
Tysk Blå
Backpotatis
Köttpotatis
Early Rose  rosenpotatis tror jag är ett annat namn också

Finns det någon som har två tre stycken av någon eller av alla så skulle jag bli glad..

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gamla potatissorter
« Svar #1 skrivet: 03 mar-18 kl 22:01 »
Säg till mig om du hittar backpotatis!

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Gamla potatissorter
« Svar #2 skrivet: 04 mar-18 kl 13:56 »
Det ska jag .

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gamla potatissorter
« Svar #3 skrivet: 04 mar-18 kl 15:40 »
Röd och gul mandel har jag några stycken med stam från Norrland, men det kanske inte är något du söker...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Gamla potatissorter
« Svar #4 skrivet: 04 mar-18 kl 21:51 »
Röd Mandel ja tack.... 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gamla potatissorter
« Svar #5 skrivet: 04 mar-18 kl 22:28 »
Just nu är det nog för kallt att skicka, men kan tänka mig att byta mot andra sorter om ett par månader.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Gamla potatissorter
« Svar #6 skrivet: 05 mar-18 kl 14:28 »
Ja liiite kallt är det nu.. Men en fråga som jag har är jag sökte ju Röda Krokar bla, men vad jag förstår så är Röda Krokar och Röd Mandel samma sak.   Kan det vara så ?  Hur som helst så är jag super tacksam att du hörde av dej så jag fick tag i Röd Mandel också.. Att det dessutom är från Norrland känns extra viktigt för mej eftersom jag ursprungligen kommer från Norrbotten.. Har du någon iden om vilken sort du skulle vilja ha ?
Mvh
Maria

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gamla potatissorter
« Svar #7 skrivet: 05 mar-18 kl 16:03 »
Jag vet faktiskt inte om de jag har är genuint norrländska, har glömt var de kommer från tyvärr, var något jag fick av min far för några år sedan när han städade rotfruktslådorna där.

Men har odlat den här några säsonger, vet den skall fungera så långt norrut det går att odla "pärer" vad jag vet...

Osäker på sort, men det är någon form av mandel som har röda fläckar, har inte så många av dem nu, men två-tre kanske jag kan ordna, kan ordna fler gula åt vem det nu var som ville ha dem, men vet det fanns gul att få tag på med Norrlands proveniens hos potatislagret i Ullånger förra året så kan hänvisa dit om man vill ha mer till utsäde, den var riktigt bra, man sade mig att den var odlad ännu längre norrut, tyvärr minns jag inte var men går nog att ringa dit och fråga annars.

Möjligen är de större än de jag minns att morfar odlade, men det kan ju bero på jordmånen, jag vet inte...

Kan tänka mig att byta mot finska "Sarri" (krokpotatis), grobar sparrispotatis som fungerar häruppe, Norrbopotatís, eller någonting annat kul.  :)

Vet ej hur man skickar dem dock, tror ni som vet det går att lägga dem i ett vadderat kuvert, eller riskerar de att bli stötskadade då?

(Det har varit över minus 30 grader här för någon vecka sedan, även om det vänder mot mildväder nu så vet jag inte hur de trivs med att åka i en oisolerad lastbil en hel dag, eller bli stående ute på terminalen en helg, de är ganska tåliga, men de tål inte att tjäla).







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Gamla potatissorter
« Svar #8 skrivet: 05 mar-18 kl 19:24 »
Lägga dom i vadderad påse funkar men som du säger vänta ett tag till..

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gamla potatissorter
« Svar #9 skrivet: 06 mar-18 kl 10:22 »
Skulle gärna få tag i idaho potatis, eller russet burbank potatisar. Lär va samma sak tror jag.

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Gamla potatissorter
« Svar #10 skrivet: 06 mar-18 kl 14:30 »
Ska hålla ögonen öppna den sistnämnda sorten har jag aldrig hört talas om , vad är det ?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gamla potatissorter
« Svar #11 skrivet: 06 mar-18 kl 14:56 »
Det lär vara den vanligaste potatissorten i amerika som jag förstår det. Används bland annat till pommes frittes. Ger stora potatisar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russet_Burbank

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gamla potatissorter
« Svar #12 skrivet: 06 mar-18 kl 17:00 »
Är det någon som kan få tag på Norrbo potatis (en väldigt lokal sort), söker både för egen samt för en hembygdsförening i grannskapets räkning, där en person har planer på att odla gamla sorter för att bevara dem.

(Jag har slut på röd mandel efter de jag reserverat åt Maria, de jag har kvar måste jag spara till eget utsäde.)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

LasseHo

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Gamla potatissorter
« Svar #13 skrivet: 06 mar-18 kl 17:29 »
Hej Där!
Jag skulle gärna vilja köpa några Grata för att testa här i mellannorrland.
Den ev kände Jerker Engborg talade varmt om den och jag påminner mig att vi odlade den när jag var "Liten Grabb" i NV Uppland. Jerker påstod att den är resistent mot "nästan allt"
Är det ngn av Er som kan avvara några, betalar jag tacksamt.

 

greven2

  • Inlägg: 17
    • Hälsingland
SV: Gamla potatissorter
« Svar #14 skrivet: 26 maj-18 kl 16:09 »
hej! har norrbopotatis, gullöga, blå mandel, blå dalsland! inga stora mängder men finns lite kvar! skickar ogärna så har du inte så långt kanske du kan hämta

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Gamla potatissorter
« Svar #15 skrivet: 27 maj-18 kl 17:31 »
Jag har Tysk blå och röda krokar. Bland annat.

De är visserligen i jorden nu, och dessutom i Finland, men det kommer ju en höst, och posten går också västerut...  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser