Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bitcoins, ny valuta på nätet?  (läst 75457 gånger)

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #240 skrivet: 26 maj-18 kl 23:22 »
Mannabase är säkert inte lösningen, ser det mera som ett experimentrellt smakprov på hur en global basinkomst skulle kunna utformas.

För övrigt så ber de inte om några bankuppgifter.

Varför är så många så kallade alternativare här på sidan så fientligt inställda så fort man börjar tänka utanför det så kallasde trygga svenska välfärdssamhällets ramar. Det svenska välkfärdsamhället har kommit till vägs ände det är bara att inse.

Nej det går inte att skapa värden ur luft, för att skapa värde behövs arbete antingen lägger man ner endast sitt eget arbete och förflyttas tillbaka till stenåldern eller så skapar man värde av andras arbete eller så skapar man värde med maskiner. Alla har rätt att ta del av det värde som maskinerna skapar vi påverkas alla av konsekvennserna som miljöförstöringen,för övrigt så har ju sverige redan idag i praktik en basinkomst alla har rätt till en minimi nivå, men det byråkratiska regelverket gör att en del trotrs allt hamnar utanför.

Men varför inte fortsätt med erat löneslaveri eller gå på era bidrag och inkassera era låtsas pengar. Men dagen är här då det börjar bli lönlöst för bönder att byta maten de producerar mot pengar som ständigt förlorar i värde.

Det här forumet börjar verkligen mögla sönder med alla inbitna surpuppor som är nöjda med sitt kravlösa månskensbonderi. Tur att ni i de flesta fall har nära till ICA och Coop som kan föda er.
« Senast ändrad: 26 maj-18 kl 23:30 av Kulkuri »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #241 skrivet: 26 maj-18 kl 23:48 »
Jupp börja spekulera gott folk!

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #242 skrivet: 27 maj-18 kl 03:37 »
Mannabase är säkert inte lösningen, ser det mera som ett experimentrellt smakprov på hur en global basinkomst skulle kunna utformas.

För övrigt så ber de inte om några bankuppgifter.

Varför är så många så kallade alternativare här på sidan så fientligt inställda så fort man börjar tänka utanför det så kallasde trygga svenska välfärdssamhällets ramar. Det svenska välkfärdsamhället har kommit till vägs ände det är bara att inse.

Nej det går inte att skapa värden ur luft, för att skapa värde behövs arbete antingen lägger man ner endast sitt eget arbete och förflyttas tillbaka till stenåldern eller så skapar man värde av andras arbete eller så skapar man värde med maskiner. Alla har rätt att ta del av det värde som maskinerna skapar vi påverkas alla av konsekvennserna som miljöförstöringen,för övrigt så har ju sverige redan idag i praktik en basinkomst alla har rätt till en minimi nivå, men det byråkratiska regelverket gör att en del trotrs allt hamnar utanför.

Men varför inte fortsätt med erat löneslaveri eller gå på era bidrag och inkassera era låtsas pengar. Men dagen är här då det börjar bli lönlöst för bönder att byta maten de producerar mot pengar som ständigt förlorar i värde.

Det här forumet börjar verkligen mögla sönder med alla inbitna surpuppor som är nöjda med sitt kravlösa månskensbonderi. Tur att ni i de flesta fall har nära till ICA och Coop som kan föda er.

Snarare är det problemet att man har svårt att diskutera sakfrågor utan att blanda in känslorna.

Det är kul att folk funderar och experimenterar.  Men som alltid gäller det att skapa ett förtroende för valutan eller betalningsmedlet. 
Dvs skuldsedeln man får skall säkerställa att man får det man förväntar sig inte mindre eller faktiskt mer.
Din åsikt att det värde som maskiner skapar skall tillfalla de som jobbar med dom är även intressant.
Det gör det faktiskt redan, ja den som investerat i maskinen tar en betydligt större del. Helt naturligt faktiskt, denne har juh riskerat sina slantar för att sätta maskinen i bruk eller för att komma på den.
Utan ett överskott så kommer dessa personer inte tycka det är intressant att satsa utan då är det mer försvarligt att stå kvar i utvecklingen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #243 skrivet: 27 maj-18 kl 08:17 »
Nej nej du missförstår det jag menar är att vi alla är utsatta för maskinernas negativa konsekvenser och därmed ska vi alla dela på kakan. Inte som idag då en.välfärdselit vältrar sig i välfärdsdekadens medans andra simmar i sopor.

När det gällde bitcoin så länkade skogaliten till artiklar om bitcoim bedrägerier som handlade om tredje part när jag just hade sagt att själva bitcoins blockkedja aldrig blivit hackad och nu skrev skogaliten att mannabase kräver bankuppgifter och för att lura folk på deras pengar.Måste ju resagera då han bara vill skrämma med uppgifter som inte stämmer.



« Senast ändrad: 27 maj-18 kl 08:46 av Kulkuri »

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #244 skrivet: 27 maj-18 kl 08:35 »
Hur som helst så kommer dönickejobben bli färre och färre och det kan ju ses som något bra men samtidigt måste de som inte är högt utbildade också få vara en del av framtiden. Att låsa fast dessa människor i antingen fattigdom eller meningslösa sysselsättningar typ plus jobb kommer bara leda till upplopp.

En global basinkomst kan vara lösningen och blockkedjan verkar vara den mest lovande lösningen på hur det ska kunnas organiseras.

Jordbruk och hantverk utanför den maskinella sfären kommer av nödvändighet bli mer fokuserat på att förse sig själv och sina nära med bra mat för vem kan konkurera med jätte stora skördetröskor i typ nederländerna som gör 1000 personers arbete. Bara idag går i stort sett alla svenska bönder i förlust trots tillgång till maskiner, de överlever endast tack vare bidrag.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #245 skrivet: 27 maj-18 kl 09:20 »
Man behöver inte hacka bitcoins databaser för att att man skall tappa förtroendet.
Det räcker med att tillräckligt många använder bitcoin för att lura folk.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #246 skrivet: 27 maj-18 kl 10:00 »
Man behöver inte hacka bitcoins databaser för att att man skall tappa förtroendet.
Det räcker med att tillräckligt många använder bitcoin för att lura folk.



Intressant jag är av motsatt mening ju fler användare ju större underlag för förtroende.

Men, men fortsätt du att löneslava eller ta emot bidrag från den snälla staten.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #247 skrivet: 27 maj-18 kl 11:47 »

"Men, men fortsätt du att löneslava eller ta emot bidrag från den snälla staten."

Jag förstår inte motsatsförhållandet, så om man byter till bitcoin så behöver man inte löneslava eller ta bidrag?

Du tror helt seriöst att om alla byter till bitcoin så försvinner världens alla orättvisor?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #248 skrivet: 27 maj-18 kl 12:13 »
Nu pratade jag om en global basinkomst och om en sådan införs så kommer det dysfunktionella bidragssystemet äntligen monteras ner.

En basinkomst kommer ge arbetare alternativ, löneslaveri kommer inte locka alla och kommer inte vara enda vägen och då jobben försvinner i rasande takt kommer basinkomsten av nödvändighet bli den sista tillgängliga tryggheten för flertalet.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #249 skrivet: 27 maj-18 kl 15:53 »
Intressant jag är av motsatt mening ju fler användare ju större underlag för förtroende.

Men, men fortsätt du att löneslava eller ta emot bidrag från den snälla staten.


Ursäkta mig men vad är det för ton du väljer?
Det spelar ingen roll hur man väljer hur maten ska hamna på bordet,
Som självhushållare så tar man en hel del risker, och har man otur så står man där utan möjlighet att få mat på bordet.
Och vägen att få maten på bordet, tak över det och en brasa att tillaga det är slitsam och tung.

För att få det kapital som krävs för att investera i kryptovaluta så behöver slava på ett eller annat sätt.

De val man gör kan bara spegla ens egna tankar och syn och får aldrig pådyvlas andra genom nedlåtande syn eller uttalande över deras val.

Jag har tyckt att ditt val har varit rätt och klokt för din del, men jag upplever att jag kanske borde omvärdera synen och mitt förhållningssätt till det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #250 skrivet: 27 maj-18 kl 15:57 »
Nu pratade jag om en global basinkomst och om en sådan införs så kommer det dysfunktionella bidragssystemet äntligen monteras ner.

En basinkomst kommer ge arbetare alternativ, löneslaveri kommer inte locka alla och kommer inte vara enda vägen och då jobben försvinner i rasande takt kommer basinkomsten av nödvändighet bli den sista tillgängliga tryggheten för flertalet.

Om jobben försvinner...   Hur kan man då finansiera basinkomstsystemet?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #251 skrivet: 27 maj-18 kl 18:25 »
Om jobben försvinner...   Hur kan man då finansiera basinkomstsystemet?

Alla jobb kommer inte försvinna men arbetslösheten kommer öka med ökande automatisering.

Bidragsystemet idag kostar även det en hel del och mycket av kostnaderna försvinner i det byråkratiska maskineriet, vilket är slöseri och en krånglig och i en del fall förnedrande krav för att få tillgång till bidrag. Sedan att det endast är fattiga arbetslösa som tar ut bidrag är en myt, många högavlönade är skickliga i att få både bidrag och avdrag.

Vem betalar? Ett förslag kan vara de bolag som plundrar de gemensamma naturresurserna.

Allt detta kräver dock politiska beslut och kapitalets lobbygrupper vill nog och kommer nog försvåra sådana beslut, dessutom så är behovet stort av en global basinkomst för att förhindra ekonomisk migration och de spänningar och murar som följer med det. Jag vill iallafall leva i en värld utan murar.

Till den stora fördelen med en blockkedje baserad global basinkomst. Ingen betalar för det, valutan distribueras oavsett rådande lands politik och värdet på valutan blir självreglerande. Kanske en global basinkomst inte blir hög kanske ett tiotal kronor i veckan till att börjs med men det kan göra skillnad. Samtidigt så urlakas fiatvalutornas värde och en värde distribution från fåralet till flertalet har satts igång.

Det är ett sätt det kan gå till på, vem vet om det kan fungera, det är iallafall inte ett omöjligt händelseförlopp.

För att investera i mannabase behöver man inte löneslava valutan betalas ju ut som ett basinkomsr varje vecka får man för tillfället manna till ett värde av en halv dollar som man antingen kan spara eller skänka.

Jag är ledsen om jag sårade dig, men tro inte att det liv jag lever är vettigt och klokt det jag ständigt får höra är att jag är en lat jävel som inte ids bidra till samhället, hör man det tillräckligt ofta så börjar man tro på det.

Hur som ett samhälle där färre och färre människor behövs och där utanförskapet växer för varje dag kommer inte bli långlivat. Och det är mycket möjligt att de verktyg dom behövs för förändring redan har eller inom kort kommer att tillhandahållas.



« Senast ändrad: 27 maj-18 kl 18:30 av Kulkuri »

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #252 skrivet: 27 maj-18 kl 18:48 »
Jag ville egentligen bara visa på ett projekt som försöker omsätta blockkedje tekniken till något vettigt, då många tror att det bara handlar om spekulation och bedrägeri.

Blev väl lite tid irriterad då Skogaliten i vanlig ordning häver ur sig lögner och felaktigheter.

Jag är inte så insatt i mannabase men om det finns intresse så kan jag försöka mig på en mer seriös utvärdering efter att ha använt plattformen ett tag.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #253 skrivet: 27 maj-18 kl 19:17 »
Intressant jag är av motsatt mening ju fler användare ju större underlag för förtroende.

Men, men fortsätt du att löneslava eller ta emot bidrag från den snälla staten.

Tänk att jag inte ens såg motsatsförhållandet i ditt och vildens inlägg. Om folk fifflar med valutan så sjunker förtroendet för den och allt färre använder den. Ett "ont" samband. Om förtroendet ökar så använder fler den och så ökar förtroendet ännu mer. Den "goda" sambndskedjan.

Att det skulle vara bra för valutan att folk fifflar med den och att det därmed skulle öka förtroende och antal användare är däremot ett felslut.

Mvh
Magnus

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #254 skrivet: 27 maj-18 kl 19:20 »
Tänk att jag inte ens såg motsatsförhållandet i ditt och vildens inlägg. Om folk fifflar med valutan så sjunker förtroendet för den och allt färre använder den. Ett "ont" samband. Om förtroendet ökar så använder fler den och så ökar förtroendet ännu mer. Den "goda" sambndskedjan.

Att det skulle vara bra för valutan att folk fifflar med den och att det därmed skulle öka förtroende och antal användare är däremot ett felslut.

Mvh
Magnus

Vem har påstått att det är fiffel ökar förtroende? Verkar ju absurt

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #255 skrivet: 27 maj-18 kl 19:33 »
Vem har påstått att det är fiffel ökar förtroende? Verkar ju absurt

Tja så här skrev vilden:

Man behöver inte hacka bitcoins databaser för att att man skall tappa förtroendet.
Det räcker med att tillräckligt många använder bitcoin för att lura folk.

Jag menar på att använda en valuta för att lura folk=fiffla. Till detta svara du själv:

Intressant jag är av motsatt mening ju fler användare ju större underlag för förtroende.

Förövrigt så arbetar jag inom automationsbranchen, förhoppningsvis inte länge till men ändå.

Jag har sett hur vi i väst som har råd att investera i automation gör massor av lågutbildade arbetslösa. Om detta accelererar så kommer storföretagen snart inte ha några att sälja sina varor till. Och staten har inte mycket att beskatta, eftersom det traditionella är att ta in den stora intäkten till statskassan via jobb som ju försvinner. Den stora chocken kommer när det rullar förarlösa lastbilar på motorvägarna. Då är det dags att tänka om. Att beskatta produktion istället för arbete och införa någon typ av medborgarlön tes som en ganska bra lösning om vi vill fortsätta konsumera i samma rasande takt. Men det gäller de länder som har råd med automation. Att göra medborgarlön global kommer att medföra fullständig kaos i finanserna och vara sista dråpslaget på vår älskade planet.

Men....Det ter sig fruktansvärt off topic när man diskuterar betalningsmedel. Detsamma gäller oavsett om vi kallar pengarna för sek, usd, bitcoins eller potatis.

Mvh
Magnus

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #256 skrivet: 28 maj-18 kl 03:19 »
Onödig lyxkonsumtion är ju ett hot och det verkar ju logiskt att en basinkomst leder till ökad konsumtion men jag är tveksam om det verkligen skulle bli så. Om basinkomsten hålls på en låg nivå så är det endast en grundläggande trygghet och inget mer.

Bättre än basinkomst vore kanske en bit mark som medborgerlig rättighet.

Svåra frågor.

Hur som helst är kryptovalutor och smarta kontrakt här för att stanna i en eller annan form.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #257 skrivet: 28 maj-18 kl 08:07 »
Jag har sett hur vi i väst som har råd att investera i automation gör massor av lågutbildade arbetslösa. Om detta accelererar så kommer storföretagen snart inte ha några att sälja sina varor till.

Tja detta har ju pågått sedan 80 talet, inte bara via automatisering men även p.g.a. globaliseringen. Välbetalda säkra jobb byts mot mindre betalande servicejobb och kortare osäkrare anställningar och nollkontrakt osv. börjar bli allt vanligare. Först drabbar det mest de längst ner i samhällets hierarki och medelklassen har då en tid med billiga produkter och dom har ännu säkra jobb så dom drar ifrån och har en riktigt bra tid i typ 15 år. Arbetsplatserna försvinner huvudsakligen från mindre orter och nya jobb uppstår i staden så urbaniseringen accelererar. Men globaliseringen stoppar aldrig, den äter nedifrån och upp, obönhörligt. Den har tuggat i sig medelklassen ett tag redan nu och rör sig uppåt i samhällsskiktet stadigt. Automationen kommer nu in allt mera och är som att hälla bensin på elden.

2008 års krasch berodde i stora drag på att resultatet av detta ovanför började bli omöjligt att undvika längre, folk hade ju drygat ut en stagnerad eller reducerad inkomst med lån och kredit en längre tid redan. Lasset som ska drar ekonomin blir en allt mindre och rikare skara. Men dom kan bara köpa så många lyxjakter och nya bilar osv. Man kan även se i varuhusen hur samhällets förändring påverkar dom, affärerna som är sådär medeldyra, som riktat in sig mot samhällets mellansegment så knäar och går under en efter en, de butiker som överlever är antingen dyra lyxbutiker eller billighetsbutiker som tävlar om priset, speciellt onlinejättarna. Samhället går mot en fattig och rik extrem och medelklassen förtvinar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #258 skrivet: 28 maj-18 kl 08:12 »
Onödig lyxkonsumtion är ju ett hot och det verkar ju logiskt att en basinkomst leder till ökad konsumtion men jag är tveksam om det verkligen skulle bli så. Om basinkomsten hålls på en låg nivå så är det endast en grundläggande trygghet och inget mer.

Bättre än basinkomst vore kanske en bit mark som medborgerlig rättighet.

Svåra frågor.

Hur som helst är kryptovalutor och smarta kontrakt här för att stanna i en eller annan form.

Kryptovalutor skapas för att man ska kunna bygga upp sin rikedom.
Hänger dåligt ihop med "basinkomstsystemet" då det bygger på att alla helst slavhandel det lika dåligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #259 skrivet: 28 maj-18 kl 08:39 »
Skälen till att starta en kryptovaluta kan ju givetvis variera och det är väl många som startas för att man ska bygga upp sin rikedom men det finns också många som skapas för andra syften.

Jag tror att det som driver på konsumtionen är just bankernas villighet att låna ut med nyskapade pengar. Detta är inte möjligt med bitcoin t.ex den som lånar ut måste först skaffa de bitcoin som lånas ut.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 6 användare
xaelanar, kincop, Palle500, beekeepern, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser