Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kategori Vardagsekologi  (läst 2946 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Kategori Vardagsekologi
« skrivet: 21 jan-11 kl 09:15 »
Vad tror ni om att ha kategorin "vardagsekologi", dvs hur man kan leva mer hållbart och vettigt, fast utanför området självhushållning?
Har fått det önskemålet tidigare och själv tänkt att det verkar bra, men just nu kommer jag inte på så många artiklar som skulle passa där   :-\
Men typ:
elbilar, miljövänlig el, vilka köpeprodukter man bör köpa/inte köpa, bilpooler, hushållskemikalier osv
Kan det vara något?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Kategori Vardagsekologi
« Svar #1 skrivet: 21 jan-11 kl 10:03 »
Hej!
Jag tror att det blir mycket svårt att vara objektiv inom det ämnet. Det märks tydligt i de olika trådarna att vi har mycket olika åsikter om vad som är hållbart och vettigt. En renlärig "ekologisk" odlare och jag har inte många åsikter gemensamma trots att vi båda vill ha ett hållbart samhälle som skyddar människor och natur.
MVH
Jan

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Kategori Vardagsekologi
« Svar #2 skrivet: 21 jan-11 kl 10:32 »
Hej!
Jag tror att det blir mycket svårt att vara objektiv inom det ämnet. Det märks tydligt i de olika trådarna att vi har mycket olika åsikter om vad som är hållbart och vettigt. En renlärig "ekologisk" odlare och jag har inte många åsikter gemensamma trots att vi båda vill ha ett hållbart samhälle som skyddar människor och natur.
MVH
Jan

Å andra sidan finns det väl mycket vi alla kan vara överens om - låg resursförbrukning generellt sett, hur man undviker onödig konsumtion genom återbruk och tillvaratagande av olika slag, att välja produkter som ger minimal oönskad påverkan på miljön, att minimera fossilbränsleanvändningen. Att det kan finnas olika åsikter i detaljer kan väl få synas i handboken?

Jag tycker det är ett bra ämne!

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Kategori Vardagsekologi
« Svar #3 skrivet: 21 jan-11 kl 10:34 »
Det låter som att det passar bra här. Även om det är hushållning i ett lite bredare perspektiv än enbart "själv".

pålle

  • Gäst
SV: Kategori Vardagsekologi
« Svar #4 skrivet: 21 jan-11 kl 10:41 »
borde väll duga om man handlar på torget och köper kravmärkt på affären typ?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kategori Vardagsekologi
« Svar #5 skrivet: 21 jan-11 kl 11:02 »
Att det finns olika uppfattningar skulle inte vara något unikt för den föreslagna tavlan och gynnar snarast diskussionerna. Det är tråkigt att diskutera om alla tycker likadant från början.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Kategori Vardagsekologi
« Svar #6 skrivet: 21 jan-11 kl 11:59 »
Att det finns olika uppfattningar skulle inte vara något unikt för den föreslagna tavlan och gynnar snarast diskussionerna. Det är tråkigt att diskutera om alla tycker likadant från början.

Nu tänkte jag inte på en ny tavla, utan en kategori i handboken. Men det kanske behövs en sådan tavla i forumet också?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kategori Vardagsekologi
« Svar #7 skrivet: 21 jan-11 kl 12:42 »
Nu tänkte jag inte på en ny tavla, utan en kategori i handboken. Men det kanske behövs en sådan tavla i forumet också?

Ah, jag missförstod, trodde frågan handlade om forumet. Men i så fall håller jag med Jan, tror jag. De vitt skilda åsikterna om vad som är miljövänligt gör det svårt att komma fram till en objektiv sanning.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Kategori Vardagsekologi
« Svar #8 skrivet: 21 jan-11 kl 13:00 »
De vitt skilda åsikterna om vad som är miljövänligt gör det svårt att komma fram till en objektiv sanning.

Vilket iofs kan vara intressant. Det kan behövas nyansering av en hel del generella påståenden och det skulle väl vara möjligt att åstadkomma?

Problemet är väl att det är lätt att påstå saker tvärsäkert, när det egentligen handlar om en massa å-ena-sidan och å-andra-sidan. Typ: att producera kött kan vara ett miljöproblem, men all köttproduktion är inte miljöskadlig. Såna saker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare
Lillskiten, Kelly Moroney Björkskär, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser