Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sega hinnor?  (läst 1250 gånger)

jenobeno

  • Inlägg: 7
    • Skåne
sega hinnor?
« skrivet: 21 maj-19 kl 22:39 »
Vi har en Covina super 12A äggkläckare som fungerar sådär... Den har de tre senaste gångerna ballat ur just under de känsligaste sista dagarna och höjt värmen alldeles av sig själv. Jag har den här gången vakat över den och justerat temperaturen, men det verkar inte gå bra nu heller. Jag har följt bruksanvisningen vad det gäller vattenpåfyllnad.

Jag har en stackars kyckling som ligger och piper på andra dygnet med ett hål i skalet som inte blir större. Kycklingen rör på sig men verkar inte få upp hålet större. Det var likadant förra året; det verkar som att hinnorna är för sega för att de ska kunna ta sig ut. Kan det vara så? Sambon tror att det är så eftersom han tycker att hinnorna är segare än när han äter köpe-ägg. Vi har skånska blommehöns. Finns det raser som är lättare att kläcka i maskin än andra? Förra året la vi totalt 32 ägg i kläckaren och fick på det 5 kycklingar varav två hade konstiga ben och en av dessa dog efter några dagar. Den som dog hade äggrester fast på kroppen i flera dygn efteråt.

Hur länge orkar en stackars liten kyckling kämpa?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: sega hinnor?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-19 kl 23:01 »
höj fukten.. öppnar du locket så torkar hinnorna och det blir svårt att komma ut. Spraya vatten på hålet det brukar hjälpa
Fjäderfän och kaniner

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: sega hinnor?
« Svar #2 skrivet: 22 maj-19 kl 00:01 »
Jag hade en kyckling som inte fick upp mer än ett hål. Knäckte då loss bitar försiktig och konstaterade att hen hade fastorkad hinna på sig. Knäckte upp så mycket jag kunde utan att dra loss några skalbitar från huden då det kan skapa blödning. Hen kom på fötter tillslut men det var rätt många timmar efter jag fick spendera med att blöta ner dunbollen för att få bort skaltester och hinna. Eftertorka med hårtork. Idag är kycklingen vuxen och precis lika stor och stark som övriga i gruppen.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: sega hinnor?
« Svar #3 skrivet: 22 maj-19 kl 08:49 »
Jag tror också att det är för lite fukt. Har försökt rädda en "krympplast-kyckling" men allt hade torkat in vilket resulterade i att dunet inte fluffade upp sig och han blev för kall.

Ibland är det svårt att få fukten att hålla sig uppe. Har du en hygrometer så du ser vad den ligger på?

På beskrivningen på min "gamla" kläckare står det i beskrivningen att jag ska fylla båda trågen i botten för att få rätt fukt för kläckning men med hygrometern ser man att det är långt kvar till rätt fukt.
Det betyder att jag gör som beskrivningen säger men det räcker inte. Det behöver inte vara fel på kläckaren alltså.

Den lösning jag kom på då svampar inte fungerade var solfjädervikta tidningar (ca 4 sidor). Tejpade dock i mitten så de inte fläkte ut sig i vattnet och dränktes. Bara de står i lite, lite vatten så blir ytan stor när det är så många veck. Det fungerade jättebra.


jenobeno

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: sega hinnor?
« Svar #4 skrivet: 22 maj-19 kl 09:22 »
Tack för svar! Jag har inte öppnat kläckaren sen jag tog bort vaggan dag 18.

Jag kanske ska ge kläckaren en chans till i kombination med en hygrometer alltså. Var hittar jag en sådan?

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: sega hinnor?
« Svar #5 skrivet: 22 maj-19 kl 15:26 »
högberga säljer hygrometer för äggkläckning..
Fjäderfän och kaniner

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: sega hinnor?
« Svar #6 skrivet: 23 maj-19 kl 12:45 »
Billiga bygghandeln hade termometer med ”utesladd” och hygrometer. Tyckte det var bra att ha då min chinakläckare inte angav helt rätt temp och fukt.
Kan fö slå ett slag för kläckaren i sig om man tycker det är ok att handla från china. Den kostade runt 1000 kr, plats för 36 ägg eller nåt sånt. Auto vändning. Kläcket låg på +85%.
Men har bara använt den en gång i och för sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser