Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Goda råd behövs...  (läst 3969 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Goda råd behövs...
« skrivet: 13 jul-06 kl 08:44 »
Vet inte vilket forum jag ska lägga frågan/frågorna men mest lutar det hitåt.

Har just köpt en gård som ligger i ett fågelreservat tillhörande komunen. Runt omkring gården betar det kor och får från samma bonde, detta för att hålla ängsmarkerna i ursprungligt skick.

Nu skulle vi vilja skaffa get/getter som kan beta av vår tomt och vårat arrende men detta gränsar till bondens marker. Jag har blivit ombedd av bonden att rådfråga honom i förband med parasiter etc om jag skaffar egna betesdjur. Nu undrar jag vilka och om det finns smittorisker mellan get och ko. Vad bör jag tänka på vid inköp av get/getter, vad ska den vara testad för etc.

Vill inte smitta ner bondens djur och bli ovän med honom.
Alla goda råd är välkomna.

Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Goda råd behövs...
« Svar #1 skrivet: 13 jul-06 kl 18:38 »
Ingen som orkar svara eller har detta ämne redan varit på diskussion??? :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Goda råd behövs...
« Svar #2 skrivet: 13 jul-06 kl 20:17 »
Skulle gärna svara om jag hade nån aning om vad getter kan tänkas behöva vara testade för.
Men det har jag tyvärr inte  ;)

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Goda råd behövs...
« Svar #3 skrivet: 13 jul-06 kl 21:01 »
Getter testas mot CAE, motsvarande fårens maedevisna.
Det är tyvärr det enda jag vet.
Ring till jordbruksverket och fråga, man ska ju anmäla dit om man äger getter och mjölk/köttkor.  

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Goda råd behövs...
« Svar #4 skrivet: 14 jul-06 kl 07:56 »
Tack bondmoran,
jag får nog göra det, tänkte det var bra att kolla upp saker och ting innan man tar hem några djur.

Kimma...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Goda råd behövs...
« Svar #5 skrivet: 14 jul-06 kl 14:03 »
Kan det vara för att folk är på semester som du inte får svar?  ???

Vi som har djur åker visserligen inte på semester någon längre tid, kan jag tro  :), men dagsresor vågar man sig ju på  ;) innan man saknar sina djur alltför mycket  :D

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Goda råd behövs...
« Svar #6 skrivet: 14 jul-06 kl 18:15 »
Joo så kan det ju vara, tänkte inte på det :)

Som du säger, man 'är inte van vid semester, man har ju djur :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Goda råd behövs...
« Svar #7 skrivet: 15 jul-06 kl 13:43 »
Semester eller som vi vi tar in hö och jag har ingen aning om getter. den dan det står en get på denna gårdsplan då är jag utan gubbe.  ;D
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Goda råd behövs...
« Svar #8 skrivet: 15 jul-06 kl 14:34 »
Semester eller som vi vi tar in hö och jag har ingen aning om getter. den dan det står en get på denna gårdsplan då är jag utan gubbe.  ;D

 :o ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Goda råd behövs...
« Svar #9 skrivet: 17 jul-06 kl 06:50 »
Semester eller som vi vi tar in hö och jag har ingen aning om getter. den dan det står en get på denna gårdsplan då är jag utan gubbe.  ;D

Hehe min gube hotar med samma sak men han lär nog snart ändra sig när han inser hur mycket han kommer få slita med röjsågen bland allt sly och snår  ;D
« Senast ändrad: 17 jul-06 kl 07:35 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Goda råd behövs...
« Svar #10 skrivet: 18 jul-06 kl 19:39 »
Ni har helt enkelt plockat fel gubbar ;).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Goda råd behövs...
« Svar #11 skrivet: 20 jul-06 kl 06:18 »
Ni har helt enkelt plockat fel gubbar ;).

Nädå, han är bra på annat istället  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Goda råd behövs...
« Svar #12 skrivet: 20 jul-06 kl 18:56 »
Kimma håller med dig. jag har plockat den bästa utav gubbarna, man behöver inte tycka lika om allt ;D
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Goda råd behövs...
« Svar #13 skrivet: 07 okt-06 kl 00:23 »
Det bonden ev är orolig för borde nog vara fåren...

Får och getter har nog mer likartade parasiter än kor och getter...

Det som ev kan smitta mellan får och kor är ju BVD... vad jag vet... och då kanske även getter...

Det han nog mer är rädd för är nog om du ksffar kalvar, kossor.. är det kött djur så är han kanske ensluten till Paratuberkolos programmet...
samt BVD och Leukos programmet...

För fåren är det ju Maedi Visna programmet...
Kanske han är med i detta med fåren...

Då får fråga honom ....

Det är ju ganska dyrt och tar flera år att bli friförklarad i dessa bekämpningsprogram... så det kan man ju förstå ...

Just parasiter borde inte vara några problem för kossorna... möjligen för fåren...
Men då får man väl ta träckprov och avmaska...


Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Goda råd behövs...
« Svar #14 skrivet: 08 okt-06 kl 13:26 »
Köp några får av honom i stället. De är också bra på att beta som getter. Så är problemet ur världen.  ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Goda råd behövs...
« Svar #15 skrivet: 08 okt-06 kl 13:36 »
Men fråga först vad HAN testat sina djur för! Äh, har han friska djur och ni köper friska djur så har väl han inget med ert djurval att göra.

En annan variant är att han helt enkelt får ha sina djur på bete hos er. Då slipper ni köpa några alls.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Goda råd behövs...
« Svar #16 skrivet: 05 nov-06 kl 00:15 »
Vad bör jag tänka på vid inköp av get/getter, vad ska den vara testad för etc.

Get/getter ska vara testade och fria från CAE annars blir nog bonden inte glad på dig...
om din get är i hans fårhage.

Men nu är det ju länge sedan du stäldle frågan Kimma
så hur gjorde du blev det några getter?
Fast svaret på frågan hör ju till getforumet förstås  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser