Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  .  (läst 1634 gånger)

DobDanes

  • Gäst
.
« skrivet: 07 nov-11 kl 12:53 »
.
« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 13:54 av DobDanes »

Skogsluffare

  • Gäst
SV: Foder fråga
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 13:08 »
Enligt handboken så kan de äta hö.
http://handbok.alternativ.nu/Djur/G%C3%A4ss#Foder

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Foder fråga
« Svar #2 skrivet: 07 nov-11 kl 20:10 »
mina äter hö oxå...  jag brukar dessutom hacka upp potatis,morötter,kålrötter och äpplen i bitar till gässen..de älskar det och på hösten är sånt lätt att komma över relativt billigt...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Foder fråga
« Svar #3 skrivet: 08 nov-11 kl 10:58 »
Det jag hört är att det kan vara problem med hö som består av långa strån, de kan fastna i krävan. Kortare strån är inget problem.

Anledningen till att man ger helt spannmål är inte att de skulle bli magra av krossat, vilket du verkar tro (eller så läser jag fel i texten), utan att hel spannmål håller längre. Och du ska absolut inte ge värpfoder när de inte värper. Snäckskal behöver de inte heller nu. Och är det avelsdjur du har, så är det bättre om de är lite magra än om de är feta. Fertilitet och förväntad livslängd är kortare för fetare fåglar (precis som för människor) än för de som ligger vid nedre normalgränsen. På gränsen till smala är det ideala enligt min åsikt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Foder fråga
« Svar #4 skrivet: 08 nov-11 kl 21:47 »
Det är bäst att aldrig blanda i snäckskalet i annat foder, vill du ge dem det, oavsett om det är gäss eller ankor, så ge det separat. Och om de går på rimligt stora ytor utomhus och äter allsidig kost, så behöver de inget extra kalk när de växer upp, det är tvärt om så att de kan få skelettproblem om de äter för mycket kalk under uppväxten.


Mina gäss och ankor bor i oisolerade hus året om. Och jag håller dem alltid ganska slanka, då fett, som jag tidigare skrivit, har negativa effekter på alla djur. Eftersom de ju inte svälter på vinter, till skillnad från vilda fåglar, så behöver de inte ha ett extra fettlager. Och om de har det, så bör de få så lite foder att de faktiskt går ner i vikt innan avelssäsongen börjar.

Värpfoder är inte avsett som tillskott till växande djur. Till dem bör man i så fall ge t ex allfoder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 6 användare (1 dolda)
Nina W, pirre1953, MosterElla, von tratt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser