Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biokol -är det samma sak som grillkol?  (läst 374 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 4004
    • Värmland
Biokol -är det samma sak som grillkol?
« skrivet: 03 maj-24 kl 19:05 »
Idag har jag köpt en jättedyr påse med biokol. Jag undrar -är det samma sak som grillkol fast finhackat? Jag har läst att man göra själv genom att göra små hål i en plåtburk och fylla den med små träbitar. Ska försöka lägga en sån burk i brasinsatsen till hösten.

fri

  • Inlägg: 2562
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Biokol -är det samma sak som grillkol?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-24 kl 19:19 »
Jag skulle säga att du kan ta vilka kolbitar som helst och ladda dem med näringen i urin eller lakvattnet ur komposten.
Du behöver knappast köpa dyra specialprodukter utan kan ta tillvara förkolnade rester ur den egna eldstaden/brasan/grillen
« Senast ändrad: 03 maj-24 kl 19:31 av fri »
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16979
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Biokol -är det samma sak som grillkol?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-24 kl 19:56 »
Jag skulle säga att du kan ta vilka kolbitar som helst och ladda dem med näringen i urin eller lakvattnet ur komposten.
Du behöver knappast köpa dyra specialprodukter utan kan ta tillvara förkolnade rester ur den egna eldstaden/brasan/grillen

Precis, man kan använda vilka kolbitar som helst.
Och dessutom behöver man inte heller ladda kolet utan man krossar det och mullar ner då löser det sig självt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Be

  • Inlägg: 382
    • Finland
SV: Biokol -är det samma sak som grillkol?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-24 kl 09:34 »
Det finns skillnader men inte så mycket mellan biokol vs kol utan olika sätt som kolet framställts på, dvs. temperaturskillnader od. som gör att kolet får större eller mindre porositet (vilket alltså betyder skillnader i hur mycket yta det finns i kolet och avgör hur mycket kolet kan absorbera).

Däremot är jag inte säker på hur hållbart jag tror att kolprodukter är (varken vanligt grillkol eller biokol. I alla fall inte om man bara bränner biomassa för att få kol, då ska det väl vara att man tar vara på biprodukter som spillvärme eller gaser som bildas. Det görs säkert i större anläggningar men kanske inte i all produktion (särskilt inte nu när många börjat bränna eget biokol på gården). En brasinsats är säkert ett vettigt sätt att ta vara på kolet på.
Ingen människa är illegal

Skogsvilde

  • Inlägg: 16979
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Biokol -är det samma sak som grillkol?
« Svar #4 skrivet: 04 maj-24 kl 10:29 »
Det finns skillnader men inte så mycket mellan biokol vs kol utan olika sätt som kolet framställts på, dvs. temperaturskillnader od. som gör att kolet får större eller mindre porositet (vilket alltså betyder skillnader i hur mycket yta det finns i kolet och avgör hur mycket kolet kan absorbera).

Däremot är jag inte säker på hur hållbart jag tror att kolprodukter är (varken vanligt grillkol eller biokol. I alla fall inte om man bara bränner biomassa för att få kol, då ska det väl vara att man tar vara på biprodukter som spillvärme eller gaser som bildas. Det görs säkert i större anläggningar men kanske inte i all produktion (särskilt inte nu när många börjat bränna eget biokol på gården). En brasinsats är säkert ett vettigt sätt att ta vara på kolet på.

Främst beror det på hur man kyler kolet.
I en kolmina får man ett tätare kol och kyler man det hastigt som man gör för att skapa aktivt kol som har enorm yta får man ett betydligt luftigare kol.

Det är ett träsk som man kan nörda ner sig djupt i eller så bara gör man.
Och det fungerade bra för inkafolket.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Be

  • Inlägg: 382
    • Finland
SV: Biokol -är det samma sak som grillkol?
« Svar #5 skrivet: 05 maj-24 kl 11:26 »
Främst beror det på hur man kyler kolet.
I en kolmina får man ett tätare kol och kyler man det hastigt som man gör för att skapa aktivt kol som har enorm yta får man ett betydligt luftigare kol.

Det är ett träsk som man kan nörda ner sig djupt i eller så bara gör man.
Och det fungerade bra för inkafolket.

Intressant med nedkylningen, duger det månne om man i hemmaförhållanden lägger glödande kol direkt i t.ex. lakvatten från kompost?
Ingen människa är illegal

Skogsvilde

  • Inlägg: 16979
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Biokol -är det samma sak som grillkol?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-24 kl 13:44 »
Intressant med nedkylningen, duger det månne om man i hemmaförhållanden lägger glödande kol direkt i t.ex. lakvatten från kompost?

Kolet ska inte glöda utan det ska vara pyrolys.
Dvs en process där det är så varmt att allt som inte är kol förgasas.
Sedan slår man kallt vatten gör att kyla.
Det går nog bra med kallt lakvatten så laddar man det på samma gång.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
SV: Biokol -är det samma sak som grillkol?
« Svar #7 skrivet: 06 maj-24 kl 07:27 »
Tidningen Land har en artikel om hur man tillverkar Biokol.
Länk: https://www.land.se/tradgard/sa-branner-du-egen-biokol
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

borsdorfer

  • Inlägg: 345
    • Skåne
SV: Biokol -är det samma sak som grillkol?
« Svar #8 skrivet: 06 maj-24 kl 08:24 »
I alla fall inte om man bara bränner biomassa för att få kol, då ska det väl vara att man tar vara på biprodukter som spillvärme eller gaser som bildas. Det görs säkert i större anläggningar men kanske inte i all produktion (särskilt inte nu när många börjat bränna eget biokol på gården). En brasinsats är säkert ett vettigt sätt att ta vara på kolet på.
Viktigt att ta vara på de brännbara gaserna. TÄNK PÅ ATT METAN GER 28 GÅNGER STÖRRE VÄXTHUSEFFEKT ÄN KOLDIOXID.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 5 användare
Corvus, ärt, Tur-Johan, Sundance, Freds

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser