Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras för kött?  (läst 5886 gånger)

Nilsson

  • Inlägg: 100
Vilken ras för kött?
« skrivet: 06 sep-04 kl 18:24 »
Vilken är den bästa kaninrasen om man vill ha köttproduktion? Hur gammla ska dom vara vid slakt? Nån som vet nån lämplig litteratur inom området?

Nilsson

  • Inlägg: 100
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-04 kl 21:41 »
19 Visningar hitills och ingen vet? Verkar vara en rätt svår fråga.. ???

olivia

  • Gäst
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #2 skrivet: 08 sep-04 kl 23:25 »
Kanske inte så svår som diffus fråga. Det beror ju helt på vilka kriterier som är viktiga för dig.  Så mycket kött som möjligt tycker vissa är det som gör en ras bra, andra vill ha så snabbväxande som möjligt, ytterligare några tycker kanske att tempramentet är det viktigaste.

Så fundera på vad du värderar så kan du kanske lättare hitta svaret.

/olivia


Nilsson

  • Inlägg: 100
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #3 skrivet: 09 sep-04 kl 11:42 »
Okej. Jag är ny på kanin området så jag försöker lära mig! Tänkte att det vore kul att kompletera den andra djurhållningen med kaniner! Det finns möjligtvis ingen sammanställning nånstans över olika raser och deras egenskaper?

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #4 skrivet: 14 sep-04 kl 23:41 »
 :D

Jag rekommenderar gotlandskaniner. De är friska, produktiva, lätthanterliga och äter alltid. Utslakat får du 1,2 till 2 kg kött per djur, skinnen i otroliga färger kommer gratis.

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Nilsson

  • Inlägg: 100
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #5 skrivet: 15 sep-04 kl 10:03 »
Okej! tack för det svaret! Har nu hört folk från flera håll som rekomenderar den rasen!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #6 skrivet: 15 sep-04 kl 12:08 »
Jag har fött upp kaniner i 10 år och provat lite olika raser och blandningar. Jag har de allra bästa erfarenheterna av  gotlandskaniner och new zeeland och de allra bästa är i     mina ögon blandningar mellan dessa två raser.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-04 kl 00:37 »
En effektiv köttproduktion av kaninkött måste det bli av en förstagenerationskorsning mellan den inhemska lantrasen Gotlandskanin och en turboras typ Nyazeeländare! I längden tror jag dock att "gotlänningen" vinner!
« Senast ändrad: 16 okt-04 kl 09:45 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #8 skrivet: 16 nov-04 kl 20:00 »
Korsningar mellan Vit Lant /StorVädur har jättebra slaktkroppsegenskaper !   :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #9 skrivet: 17 nov-04 kl 08:45 »
 Litteratur-tips:
Kaniner som produktionsdjur av Åke Johansson.
Finns att köpa här:
http://hem.passagen.se/kaninforbund/?noframe
Gå in på Köpes och Säljes, Köp från förbundet
                        Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #10 skrivet: 08 dec-04 kl 20:36 »
20 veckor gamla har jag hört är en lämplig slakttid.

Funderar även på raser, har det någon betydelse vad det är för ras? Jag har dvärgvädur och några korsningsraser och funderar på att avla till kött. Har faktiskt också en tam vildkanin, kanske går det att korsa?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Karima

  • Gäst
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #11 skrivet: 09 dec-04 kl 07:29 »
Hej,
Jag och min make har också tänkt att skaffa "matkaniner".<Jag undrar dock hur köttet smakar? vad skulle ni likan det med för annat kött?



/Karima

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #12 skrivet: 13 dec-04 kl 20:08 »
Jag har tidigare använt en korsning av Belgisk jätte och Black and tan men har nu helt gått över till Gotlandskanin då jag vill hjälpa till att bevara den svenska lantrasen.

Jag slaktar vid en ålder av ca. sex månader då de har vuxit till sig ordentligt. Temperaturen är då också perfekt i mitt garage där jag kan hänga slaktkropparna ett eller två dygn för långsam nerkylning (ca 8-10 grader). Är det kallare kyls köttet för snabbt med uttorkning som följd. Är det för varmt riskerar man att köttet ruttnar eller att det finns flugor. De har också fällt färdigt och vinterpälsen är tjock och fin (om man vill behålla skinnet).

Köttet är mycket gott. Helsteker man te.x. kaninsadel i gryta smakar det fläskkotlett tycker jag.

Hälsningar Anette ;D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:Vilken ras för kött?
« Svar #13 skrivet: 18 dec-04 kl 16:02 »
Hej Nilsson.


19 Visningar hitills och ingen vet? Verkar vara en rätt svår fråga.. ???
Citera

Har ja sagt att jag skulle stsa på gotlandskaniner.. slaktar hanner när de blir könsmognar och honor senare. En kull mad an bra hona ger 7 till 12 ungar.. hoppas du har bra recept ;-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser