Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som stångar sin killing  (läst 5986 gånger)

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
Get som stångar sin killing
« skrivet: 14 mar-13 kl 20:34 »
Idag fick vi vår första killing! Mamman hade lagt henne ute i hagen och var själv inne i huset. Som tur var hade hon slickat henne torr i alla fall. Nu en halv dag senare tycks hon inte bry sig om killingen och stångar den t.o.m. i bland! Vi har lyckats få den att dia genom att hålla fast mamman eller distrahera henne, men killingen är inte jättebra på att hitta spenarna. Killingen är pigg och står upp ofta (om än ganska vingligt på bakbenen, är det normalt? Mamman har fått selen som hon ska).
Det känns dock inte så bra att hon stångar killingen... ska det vara så eller måste man dela på dem?
Hoppas på snabbt svar eftersom det snart är natt... Ska vi gå ut och se till att killingen får dricka var tredje timma?

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #1 skrivet: 14 mar-13 kl 20:55 »
Självklart ska geten inte stånga sin killing. Råmjölk och att killingen inte förlorar energi genom att försöka hålla värmen är avgörande för om den ska klara sig. Egen liten avbalkning för killingen i natt med värmelampa över + råmjölk ett par gånger under natten är väl vad jag skulle göra. Geten och killingen ska kunna se, höra och lukta på varandra. Lycka till!
« Senast ändrad: 14 mar-13 kl 21:04 av Sussilo »

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #2 skrivet: 14 mar-13 kl 21:11 »
Tack för snabbt svar!
Hur går jag vidare efter natten? Ska jag släppa ut geten med de andra eller ska de stå kvar i sina separata boxar? Jag har en lammgrind där man kan öppna en springa så killingen kan komma igenom men inte mamman. Men killingen kanske är för liten för att förstå att rädda sig in i sin egen box?

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #3 skrivet: 14 mar-13 kl 22:54 »
Hur varmt måste det bli under värmelampan? Vädret är inte med oss och det är -7 ute, under lampan är det hittills +3, vilket känns förskräckligt att lämna den lilla i. Kan man lägga en filt över henne eller måste man ta in i vårt hus? Tänker att det inte ökar chansen till att mamma och dotter ska komma överens och börja sköta maten själva.

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #4 skrivet: 15 mar-13 kl 06:54 »
Första åtgärd är att få killingen att överleva och då kan det ibland bli nödvändigt att ta in den i värmen. Den har inte råd att förlora energi. Om mamman tar hand om sin nyfödda killing och ger den mat är kyla oftast inga större problem. När det gäller geten tror jag den mår bäst av att följa med flocken och de vanliga rutinerna. Du ser ju snart om hon letar efter killingen. Mjölka geten och ge killingen på flaska eller håll fast geten och låta killingen dia, hur som helst måste den få råmjölk de första dagarna  :).

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #5 skrivet: 15 mar-13 kl 09:25 »
Ok. Hon (Flinga) har överlevt natten och verkar må bra. Vi var ute vid ett och matade henne genom fasthållning av geten. Det gick bra. Klockan 04 när vi var ute hade den andra geten börjat föda. Två framhovar stack ut rät långt men ingen nos. Till slut såg vi ett öra! Jag hade önskat mig lite mer tur som nybliven getägare, men tack vare alla duktiga på detta forum, och fina länkar samt en får-kurs så vågade jag mig på att gå in och vända huvudet rätt. Det var inte alls så lätt som det lät, men tillslut gick det. Geten och killingen lever! Men nu har vi ytterligare en mor som inte vill ta hand om sin unge. Morsa nr 2 skickade inte ens den torr!
Nu "vak-ar" vi båda från jobben och försöker truga i killingarna mat. De verkar hyffsat pigga, men vi tycker att de borde äta mer och ffa leta upp spenarna bättre. Vi kan sätta dem hur nära juvret som helst utan att de hittar rätt...den nyaste har vi matat med lillfinger och pipett, men han sög bra. Den andra verkar suga lite sämre, eller så gillar hon inte mitt finger (helt förståeligt). Ska åka till affären nu och köpa nappflaskor, men vi har inte gett upp hoppet om att den mest nyblivna mamman och killingen ska bonda. Hon stångar den iaf inte.
Tja, fler goda råd och tillrop emottages tacksamt!
 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #6 skrivet: 15 mar-13 kl 09:50 »
Grattis till en massa extrajobb!  :D :P :D  Såvitt jag kan förstå kommer det att bli minst en flaskkiilling.  Men när de kommer en bit på väg är det inte sååååå betungande.

Lycka till, och välkommen till gänget med getälskare!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #7 skrivet: 15 mar-13 kl 10:26 »
Solmalin, ni får verkligen ett elddop med era första killingar, men ni klarar det galant :)! För att hjälpa nyfödda killingar hålla värmen har jag ibland klätt på dem en tjock, varm socka: Klipp av tåpartiet på t.ex. en raggsock, gör ett hål för killingens framben vid vardera sidan av hälpartiet på sockan, vik sockskaftet så "killingtröjan" slutar framför bakbenen på killingen - alltså rumpan bar  :).

Det kan vara mycket frustrerande ibland att få killingarna att fatta hur de ska hitta spenen. Men håll fortsatt koll på att killingarna får i sig råmjölk så de blir starka. Då brukar de ganska snart lista ut var maten finns. I brist på nappflaska går det att försiktigt mata i dem råmjölken med liten sked eller liten hushållstratt. Fortsatt glada tillrop härifrån :D!

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #8 skrivet: 15 mar-13 kl 10:58 »
Tack söta ni! Vi kämpar på :-)

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #9 skrivet: 15 mar-13 kl 13:04 »
Berätta hur det går :)! Kom att tänka på att det kan underlätta för killingarna att hitta spenarna om man klipper bort raggen på getens bakben och framför juvret.

« Senast ändrad: 15 mar-13 kl 13:08 av Sussilo »

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #10 skrivet: 15 mar-13 kl 19:06 »
Rapport:
Flinga är i egen box brevid mamman, vi lyfter in henne vid matdags och ibland lyckas hon dia lite när vi håller fast geten. Jag tror dock inte att detta blir några mängder att tala om. Totalt har hon sedan födseln (em. 14/3) diat fint bara den första gången, sedan två omgångar lite mindre det dygnet. 15/3: Diat lite och nappats i  ca 30ml fram till kl16 (vi stod för jobbet hon sög knappt). Vi tänker ta in henne över natten efter nästa matning vid 19. Hon är dock ganska livlig då och då, studsar runt och är nyfiken på omgivningen, jag får inte riktigt ihop denna energi med det lilla intaget...

Minus är i en box tillsammans med mamman som inte visar något intresse, men som iaf inte är elak. föddes ca 05-06 i morse (15/3) och fick matas med 50 ml vid 7, diade hyggligt vid 13 (kommer inte ihåg vad som hände vid 10 :-S), diade lite + fick 20ml extra med napp vid 16:30. Han suger mycket bättre än Flinga och jag har fortfarande hopp om att han ska lära sig att förse sig själv.

Dags för nästa tur till gethuset!
« Senast ändrad: 16 mar-13 kl 11:10 av Solmalin »

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #11 skrivet: 15 mar-13 kl 20:08 »
Killingar är "tryckare" medan lamm är "följare." Geten parkerar ofta sin nyfödda killing på något ställe medan hon själv betar, ungefär som rådjuren. Hon går till killingen flera gånger om dagen för att ge den di och det rör sig om mycket korta stunder. Därför kan en nyfödd killing som ligger still verka övergiven när geten, till synes ointresserad av den, äter hö eller är med resten av flocken. Jag tror och hoppas att detta är fallet med Minus. Eftersom mamman inte är elak mot honom kanske han faktiskt får mat av henne när ni inte är där.

Litet svårt att se på bilden av Flinga vad som skulle kunna vara gropighet i kroppen med alla de där ljuvliga lockarna. Hon står som en liten frisk killing med benen isär och ingen kutrygg. Hur känns hennes mage? Hon är ett dygn nu och magen borde börja kännas liite lagom rund, inte insjunken. Det är ju svårt att veta hur mycket Flinga faktiskt får i sig när hon diar. Men med tanke på hennes stundtals livlighet skulle jag kanske inte vara alltför orolig - en svag killing studsar inte runt. Men jag skulle nog också ta in henne över natten.
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 11:37 av Sussilo »

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #12 skrivet: 16 mar-13 kl 00:19 »
Hon har en liten mage, men bajsar fortfarande gult :-(. Efter varje mål så skuttar hon runt en stund innan hon lägger sig under värmelampan. Hon var inne en stund, men verkade så pigg, så nu har hon fått en socktröja och får bo i sin box med värmelampa.

Nästa fråga. Hur länge ska getmamman med killing i boxen vara instängd? 1 dygn + 1/killing har jag läst någonstans, men gäller det även om man inte är säker på att killingen diar mamman spontant?

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #13 skrivet: 16 mar-13 kl 11:50 »
Jaha, nu har jag läst att det är normalt med gult bajs i början. Skönt att veta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #14 skrivet: 16 mar-13 kl 13:14 »
Fin bild!  :D  Men lite mer tror jag att det går att klämma in i den magen.  Bra att hon studsar runt, men en helt pigg killing är i princip omöjlig att hålla reda på!  ;)  Fortsätt gärna att truga i henne vad som går de närmaste dagarna.  När hon suger så det ekar i flaskan, kan du börja ransonera.  :)

  Ett dygn per lamm har jag också hört, och det gäller nog för friska killingar också.  Men din Minus har ju också haft en tuff start.  Då tar det lite längre tid att komma ifatt.  Jag skulle låta dem ha lugn och ro så länge det finns plats och så länge de själva verkar vilja det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #15 skrivet: 16 mar-13 kl 14:24 »
Killingar med tröjor:
http://fiascofarm.com/galleries/Goat_Galleries/Goats_in_Sweaters/slides/goldiestwo-1.html

Ett sätt att säkert veta hur mycket Flinga får i sig är ju att bara ge henne mammans mjölk på flaska. Det är en avvägning du får göra. Hålet i nappen till små sugsvaga killingar ska vara så pass stort att mjölken droppar i rask takt när du håller flaskan upp-och-ned.

Här litet om "bottle feeding." Se också bild på napp:
http://fiascofarm.com/goats/feeding.htm#bottle

Ett sätt att få veta om killingen  har diat hos geten är att känna med ett finger i munnen på killingen. Är den normalt varm i munnen har den fått mat inte alltför länge sedan, är den kall i munnen har den inte fått mjölk på ett bra tag.


« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 11:49 av Sussilo »

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #16 skrivet: 16 mar-13 kl 14:57 »
Trollmor, Minus mamma vill redan komma ut. Ett tag till får de nog vara inne, tills vi sett att han diar spontant.  Nu letar han upp spenarna och diar duktigt när vi väcker honom och ställer honom där :-). Borde installera en videokamera så man kan se vad som händer när vi inte är där :-D.

Här är en länk till en liten film på Flinga, 2 dygn gammal. Vi har tagit av sockan nu.
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151362427283932&notif_t=like

Här är en länk till Minus film, han är 1 dygn gammal.
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151362411768932&set=vb.678443931&type=2&theater

Sussilo, Tack för tips om munnen, ska känna efter nästa gång.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #17 skrivet: 16 mar-13 kl 15:20 »
Skönt att det verkar gå bra med killingarna :) ! Länkarna till filmerna funkar dock bara för Ansiktsbokmedlemmar, va?

En anledning till att en get inte vill låta killingen dia, kan vara att hon har ont i juvret. Endel getter, även av allmogeraser, kan få väldigt mycket mjölk i juvret redan från början, och bli det spänt och ömt och känns obehagligt för geten när killingen vill dia. Då är det bra att undersöka juvret försiktigt, och om det är mycket spänt mjölka ur någon/några deciliter.
Men nu verkar det ju ordna sig ändå!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #18 skrivet: 16 mar-13 kl 15:30 »
Har inte facebook. Lägg ett par bilder här också, jag dör ju av nyfikenhet! Jag skulle prova att släppa ut Minus mamma tillsammans med Minus en stund i morgon om vädret är bra. Då ser du hur geten beter sig med sin killing. Kanske kan boxdörren stå öppen den stunden så de kan gå ut och in? Är Flingas mamma fortfarande elak mot henne?
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 11:15 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #19 skrivet: 17 mar-13 kl 01:26 »
En ny metod att mörda folk - inte låta dem se flingfilmer ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #20 skrivet: 17 mar-13 kl 15:03 »
Va f-n! Jag hade skrivit en lång rapport och sen försvann den för att jag försökte posta för många bilder!!!
Får se när jag orkar skriva om... här kommer iaf några bilder, jag vill ju inte att någon ska dö av nyfikenhet :-D. Tycker dock att det är svårt att fota de små. De är ju aldrig stilla och så gör bilderna dem inte rättvisa!!

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #21 skrivet: 17 mar-13 kl 15:07 »
Några bilder till.
Minus är den med vädursöron. Kan lappgetter ha sånna? Annars är jag rädd att han förfrös dem innan vi han torka honom torr :-o, vi skulle med facit i hand ha tagit in och torkat honom ordentligt direkt när han fötts och mamman inte vill slicka honom torr. nu blev han lite halvdant torr innan vi fokuserade för mycket på mat. Sen upptäckte jag att han hade is längst ut på öronen  :'(, jag är en dålig getmamma!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #22 skrivet: 17 mar-13 kl 16:52 »
Men du klarade ju livet på dem!  Det var mer än de biologiska mödrarna fixade av egen kraft.  Jag ser inga tecken till förfrysning på bilderna.  Jag skulle inte ge upp hoppet än om att öronen kan resa sig.

Så killingarna skuttar ur bild ideligen?  Så bra!  Det bevisar att det är gott gry i dem.
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 16:55 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #23 skrivet: 17 mar-13 kl 16:54 »
Härliga bilder på mycket fina killingar och gethus! Nu kan jag börja andas igen  ;D. Jag tycker vädursöronen är söta, skulle kunna vara årets stuk på getöron! Synd att rapporten försvann......

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #24 skrivet: 17 mar-13 kl 21:56 »
Nu känner jag att jag måste sluta läsa trådar här ett tag. det finns så oerhört mycket att oroa sig för! Jag kan knappt sova (och då är jag ändå vanligtvis väldigt o-orolig av mig).
I natt ska jag försöka fokusera på att så länge de har energi att skutta måste de väl var i hyggligt gott skick. Ska försöka väga dem en gång per dag för att få en känsla för om de får i sig något att växa på.
Om det går väl så hör ni nog inte av mig på ett tag. Tack för alla goda råd :-)

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #25 skrivet: 17 mar-13 kl 22:31 »
så länge de har energi att skutta måste de väl var i hyggligt gott skick.

Det är ett tecken på normala killingar. Sluta att oroa dig och njut av dem :)!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #26 skrivet: 18 mar-13 kl 09:12 »
Ja!  :D  Avsluta dagarna med en stunds gos och bus, så kan ni sova gott allihop! :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #27 skrivet: 19 mar-13 kl 21:13 »
Nu tror jag att allt kommer att ordna sig :-).
Vi har gjort en killingbox där de kan gå in till mammorna när de vill och bocken har en egen vrå närmast dörren så han kan gå ut och springa av sig. Vi satt med dem en stund efter ommöbleringen och det verkar gå jättebra! Flingas mamma bryr sig inte så mycket, stampar runt om Flinga försöker dia, men är inte så stångslig längre. Flinga har snyltat till sig flera slurkar av Minus mamma och hon verkar inte bry sig :-).
Ska gå ut om en timma igen och se så att allt verkar gå bra!! Hurra vad härligt det är!
Killingarna är som virvelvindar och studsar på allt och alla <3


Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #28 skrivet: 20 mar-13 kl 06:44 »
Härligt att höra, lycka till med fortsättningen  :)!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #29 skrivet: 20 mar-13 kl 10:31 »
Virvelvindar, verkar fullt normalt!  :D

Nu vill jag inte vara negativ.  Men du har väl kollat att Flingas mamma inte har något tjall på juvret?  En diande killing för över diverse elände från juver till juver med "en skrämmande effektivitet".  Samma med juverduk, men det vet du nog redan.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #30 skrivet: 20 mar-13 kl 22:29 »
Jag tror att juvret är ok, men jag har beställt hem indikatorpapper för mastit för att kunna kolla på riktigt. Bör komma på fredag. Det går att mjölka henne och mjölken ser ok ut (har inte vågat smaka ännu.... ) Om vi står bredvid henne och ser till att hon inte går iväg, låter hon sig motvilligt dias. Hon gör inte så seriösa stångningsförsök längre utan går mest iväg eller stampar runt för att bli av med killingen när vi inte interfererar. Flinga diar ofta på den andra mamman och hon säger inte ifrån. Nu går jag ut var 5:e timma för att se till att Flingas mamma blir diad så att hon inte ska få mjölkstockning. Tror ni att man under en period framöver kan fasa ut hennes mjölkproduktion och enbart förlita oss på Minus mamma? Hur skulle ni gå tillväga?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #31 skrivet: 21 mar-13 kl 12:43 »
Då är det kollat, bra.  Jag är rädd att jag skulle välja den enklaste vägen.  Att hålla på länge och "bråka" med en get som inte vill ge di brukar inte vara lönsamt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #32 skrivet: 25 mar-13 kl 08:34 »
Vill bara rapportera att de enl indikatorpapper inte har mastit, och att det funkar bra att ha mammor och killingar i en avdelning. Den ena geten snålar med mjölken, men den andra tycks ta hand om båda :-). Sedan igår har de möjlighet att gå in och ut i en hage (inuti den andra hagen) själva. Jag hoppas att det inte ska vara några bekymmer med det. Bocken har en egen del av huset och tillgång till den yttre hagen. Känner mig just nu mycket nöjd med utvecklingen. Tack för alla goda råd <3

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #33 skrivet: 25 mar-13 kl 09:03 »
Vad skönt att allt har utvecklats sig så bra! Det är ovanligt att en get tar sig an en främmande killing och låter den dia. Det är bara att tacka och ta emot i det här läget  :D!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #34 skrivet: 25 mar-13 kl 12:11 »
Solmalin:  Tack för uppdatering! :D

Sussilo:  Håller med! :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #35 skrivet: 29 mar-13 kl 15:26 »
Att den andra mamman tar hand om båda kanske beror på att vi försökte få henne att tro att det var hennes genom att gnida in den med fosterhinnor etc. från den egna killingen. Vi trodde inte vi hade lyckats eftersom hon inte hade ork att ta hand om sin egen killing direkt efter förlossningen, men vem vet? Kanske är hon bara en givmild natur ;-)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #36 skrivet: 29 mar-13 kl 17:01 »
Då går det i alla fall inte att utesluta att det har med lukten av fostervatten att göra.  Grattis, lilla killing!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #37 skrivet: 29 mar-13 kl 18:23 »
Bra gjort, Solmalin  :)!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser