Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva som jägare  (läst 6626 gånger)

Qråkan

  • Inlägg: 25
    • -
Leva som jägare
« skrivet: 09 okt-18 kl 18:40 »
Jag har inte ens jaktlicens, men jag undrar är det möjligt att idag leva på jakt? Man säljer skinn, troféer, kött och annat hantverk som kommer ifrån djur.

Säg att man använder både fällor och vanlig jakt. Man säljer på marknader, till uppköpare, loppis kanske?

Man behöver inte tjäna mycket, sålänge man har små utgifter.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Leva som jägare
« Svar #1 skrivet: 09 okt-18 kl 18:47 »
Små utgifter?

Jakt är ju 3000 gånger värre än golf när det gäller att köpa coola prylar... ;)

Nåja, låt oss börja med att mark att jaga på kostar pengar.

Vapen är ju en sak men visst ammunition kostar. Har man sen bara oändligt med tid att fodra, spana, vaka, slakta, flå, garva....

Utan att veta så går jag ju själv back på min jakt trots att jag knappt jagar....men det ska skottställas och övas oavsett.

Men har man några hundra hektar i bakfickan så har man en bra början, fast här i södern har jag inte hört att vildsvinsskinnen går åt på marknaderna...kan ju bero på skotthålen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leva som jägare
« Svar #2 skrivet: 09 okt-18 kl 19:05 »
Det finns ju några som gör det, kom att tänka på de här båda som jag läste om för ett tag sedan https://www.youtube.com/watch?v=lplAoOp9akY

Men det finns anställda yrkesjägare, jaktguider osv.

Man kan ju i och för sig säga att alla jaktbutiker lever på jakt också ;D Och ett antal personer på myndighetssidan...

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Leva som jägare
« Svar #3 skrivet: 09 okt-18 kl 19:19 »
Sorgligt, men jag tror att bäst är att arrendera ut jaktmarken om man har ett par tunnland jaktmark (som behövs om man ska leva på jakt).
och sitta hemma i den goa stugvärmen och sticka gevärsfodral

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Leva som jägare
« Svar #4 skrivet: 09 okt-18 kl 19:40 »
Tiderna har förändrats. Min farfar blev utan jobb en sommar på trettiotalet. Han ägnade tiden åt ekorrjakt och sålde skinnen. På det tjänade han tre gånger mer i veckan än på kolfabriken.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Leva som jägare
« Svar #5 skrivet: 09 okt-18 kl 20:21 »
nej. är du duktig och ihärdig vildsvinsjägare kanske du kan få med dig en gris någon gång ibland. men bara examen, jaktkort, arrende, bössor, ammunition och drivmedel  ligger på bra många tusen så innan du ens är break-even har du lagt några hundra timmar på "jakt".

se eventuell intäkt som en bonus. räknar du ut din timlön kommer du ha svårt att hitta ett sämre betalt "jobb".

du får också räkna med några år hårt arbete innan det löper på smidigt. och det hade inte hetat jakt om det var enkelt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
« Senast ändrad: 09 okt-18 kl 20:26 av Landet »

Qråkan

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Leva som jägare
« Svar #6 skrivet: 09 okt-18 kl 21:03 »
Är det någon som vet vad olika pälsar och skinn är värda efter de är ifärdiggjorda? Troféer kanske kan vara värt något, beror såklart vilket djur och storleken, kvalitén osv. Uppstoppade djur kanske man kan sälja? Någon som vet något ungefär pris på vad som helst så skriv gärna.   ;D

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Leva som jägare
« Svar #7 skrivet: 09 okt-18 kl 21:26 »
Det finns ju några som gör det, kom att tänka på de här båda som jag läste om för ett tag sedan https://www.youtube.com/watch?v=lplAoOp9akY

Men det finns anställda yrkesjägare, jaktguider osv.

Man kan ju i och för sig säga att alla jaktbutiker lever på jakt också ;D Och ett antal personer på myndighetssidan...

Tänk att få gå i skolan med dom 2. Livet hade fått sig en helt annan inriktning. Skulle sitta fint med såna drömmar inatt.

Men mer till topic. Mest med pengar är det väl på skottpengar. Tänker mård och mink. 300kr för mården, sen vet jag att dom som säljer mården för 300kr till så 600kr styck. Minken för du ju 150kr st för. Vet inte om det finns nån gräns för mångd fällor man kan ha. Tror dock man bör leva lite nomad liv och flytta runt i landet för att finna tillräcklig fångst.
Minken är ju den största ekologiska katastrof som landet råkat ut för. Så tillbringar du ett liv med att städa bort såna. Betalar jag själv för din staty.
Skator och kajor är det väl 2kr fotparet har jag för mig. Spannmålsbönder kanske även kan ge nån krona för att du skjuter bort bestånden. Annars serverar dom ju skata på de lite finare resturangerna i huvudstaden. Dom bör ju betala bättre än 2kr.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leva som jägare
« Svar #8 skrivet: 09 okt-18 kl 22:04 »
Ja, det hänger på att vara lite trevlig och social så man kan få till gratis eller ännu bättre, betald jakt på annans mark.

Skottpengar finns tydligen lite olika varianter på https://sv.wikipedia.org/wiki/Skottpengar

Det här med skinn borde ju kunna ge en slant om man bereder dem och säljer själv på marknader och genom kontakter. Tänker på hur det är med fårskinn, de kan kosta ett par tusen styck i vissa fall, medan många bara kastas. Det hänger på var och hur det säljs. Återigen, bäst går det om man har ett vinnande sätt gentemot folk.

Handladdar du så kan du komma undan med en enda bössa, typ 308W, till allt som kan behöva skjutas, men det är fint att ha en 22a till det mindre och till fällfångsten.

Undrar om det inte finns de som tjänar en del på att lägga ut filmer på youtube, och att sälja jaktfilmer. Är du bra på att skriva kan du sälja jaktreportage till jakttidningar.


Det finns en kille på forumet, Grävlingsjanne, som jag tror lever på jakt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Leva som jägare
« Svar #9 skrivet: 09 okt-18 kl 22:33 »
Tror bara det blir svårare och svårare att leva på jakt. Har man stora marker går det ju med säljjakt men då får det vara rejält stora , för mycket jakt stressar marken.

Kött får man snart inget för , vildsvin tar dom knappt emot,  fick 15kg kilot styckat senast.  Om man då tänker att den grisen tog 6 timmar att skjuta + 10 mil resa (totalt till mark och till vilthanteringsanläggning och hem) grisen styckat blev 25kg.

Det finns så många som jagar gris gratis så nått betalt av markägaren kan man i dom flesta fall glömma.

Man får nog jobba hårt för att lyckas


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Leva som jägare
« Svar #10 skrivet: 10 okt-18 kl 07:19 »
Jag har inte ens jaktlicens, men jag undrar är det möjligt att idag leva på jakt? Man säljer skinn, troféer, kött och annat hantverk som kommer ifrån djur.

Säg att man använder både fällor och vanlig jakt. Man säljer på marknader, till uppköpare, loppis kanske?

Man behöver inte tjäna mycket, sålänge man har små utgifter.

En bekant till en släkting levde på det viset, arbetslös alkoholist men jagade och fick kött så. Det han fick pengar från tror jag var fisket, inte köttet eller päls. Han levde nu så i flera år utan att ta socialbidrag tills han gick genom isen.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Leva som jägare
« Svar #11 skrivet: 10 okt-18 kl 08:24 »
Det finns de som får betalt men det är sådant som de har vid sidan om vanlig jakt. Det brukar röra sig om en femhundring per eftersök. Ett eftersök som ofta kräver att du är hundförare. En bra hund kostar pengar och utbildning. Sen har du vapen, vapenvård och ammunitionen som kostar en hel del. Du måste olika typer av vapen beroende på vilken jakt du bedriver och då krävs det flera bössor. Därtill tillkommer olila typer av ammunition. Sen är det ett måste att öva på skjutbanor eller egen mark om du har vad som krävs för detta för upprätthålla ett stabilt skytte. Till allt detta tillkommer både arrenden om du inte har egen mark, utrustning etc. Känner många som lätt lägger ut 30000 ur egen ficka på jakt varje år. Så själva jägarexamen är den lilla kostnaden.

Postat med Alternativ.nu´s app


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Leva som jägare
« Svar #12 skrivet: 10 okt-18 kl 13:23 »
Det moderna sättet att leva på jakt är väl att bli väldans populär på Youtube och sen bli en reklampelare för diverse grejer... Men om man är en av dom där lite mer tillbakadragna typerna som mest vill mysa i sin gamla glesbygdskavaj och panga lite försynt från köksfönstret så är detta kan inte rätta sättet.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leva som jägare
« Svar #13 skrivet: 10 okt-18 kl 13:41 »
Men om man bor riktigt billigt och i övrigt inte har dragit på sig en massa utgifter så klarar man sig på lite. Att hjälpa till med hemslakt och avliva diverse djur kan ge en liten summa det med.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Leva som jägare
« Svar #14 skrivet: 10 okt-18 kl 19:07 »
Men om man bor riktigt billigt och i övrigt inte har dragit på sig en massa utgifter så klarar man sig på lite. Att hjälpa till med hemslakt och avliva diverse djur kan ge en liten summa det med.
jo men hur ska man tillgång till (billig) jakt? många har svårt att få tag på dyr jakt. här uppe i norr kostar det inte så mycket som i söder men så har vi inte (i mina ögon) så mycket roligt att jaga på vår och sommar.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leva som jägare
« Svar #15 skrivet: 10 okt-18 kl 20:14 »
Tänker på alla de som helt verkar strunta i att jaga annat än råbock ett par dagar i Augusti och Älg en vecka i Oktober. Räv och grävling borde vara lätt att få jaga gratis, och det kanske till och med går att få en lokal skottpeng. Mink i skärgården är också en jaktbar art som få orkar med att jaga.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Leva som jägare
« Svar #16 skrivet: 10 okt-18 kl 20:18 »
Tänker på alla de som helt verkar strunta i att jaga annat än råbock ett par dagar i Augusti och Älg en vecka i Oktober. Räv och grävling borde vara lätt att få jaga gratis, och det kanske till och med går att få en lokal skottpeng. Mink i skärgården är också en jaktbar art som få orkar med att jaga.

borde vara lätt ja, tyvärr är verkligheten en annan för många av oss. marken ingår ofta i jaktområden och jaktlagen säger nej .
jagade under ett antal år så men det blev knappt nån jakt.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leva som jägare
« Svar #17 skrivet: 10 okt-18 kl 20:31 »
Det låter tråkigt, men du har nog ett hinder i jaktlagen. Fastän de skulle få fler skottillfällen på t ex rådjur om trycket på räv ökade, så är de för rädda att släppa in någon till det även om de aldrig skjuter räv själva. Men markägare som har jakten själva kan vara lättare att övertala.

Kommunal skyddsjägare är en annan inkomstkälla för några få.

Qråkan

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Leva som jägare
« Svar #18 skrivet: 10 okt-18 kl 20:32 »
Låt mig fråga en till sak till er som vet.
Säg att jag köper ett hus med 30ha ute i skogen någonstans.  Det brukar stå på fastighetshemsidor, ungefär ”ingår i Frostbergets jaktlag som jagar på ca 2000 ha.” Betyder det att jag kan jaga på alla 2000ha eller bara min mark när jag jagar själv utan jaktlaget?

Tack för alla svar jag är ny på jakt och sånt och på det här forumet. ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Leva som jägare
« Svar #19 skrivet: 11 okt-18 kl 00:57 »
 :D..Tittar man på debet och kredit så torde den markägare som går ut och jagar med blåställ tjäna mest...Man har en gammal dubbelbössa och en Husqvarna studsare för älg...Köper inget fjoll...Klär sig inte som en fjolla....Just fjollandet gör hobbyn dyr...Typ jag måste ha det senaste för att imponera på jaktkompisarna...Bli då typ älskad  ;D hmm...Hmmm  :-*... Räknar man kostnader ska allt med...även drivmedel...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser