Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börsen  (läst 17203 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Börsen
« skrivet: 22 jun-11 kl 08:03 »
Då var nästan varenda krona inpumpad på börsen.
Så nu får vi se om vi gissade rätt eller fel.

Claes

  • Inlägg: 14
SV: Börsen
« Svar #1 skrivet: 23 jun-11 kl 16:40 »
Jag köpte Skanska B för 95 % av lönen precis.

Vargerik

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #2 skrivet: 23 jun-11 kl 17:00 »
Synd att du inte skrev innan du köpte, ja kunde tipsat om mina aktier så du vet vilka du ska undvika.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #3 skrivet: 24 jun-11 kl 12:38 »
Synd att du inte skrev innan du köpte, ja kunde tipsat om mina aktier så du vet vilka du ska undvika.
;D


Regeln nummer 1.
Hittar du en aktie som handlar om något intressant och miljövänligt så köp inte!

Men givetvis så klarade man inte ens att följa den enkla regeln 1. ;)
Har några tusen aktier i solenergiföretaget Etrion.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Börsen
« Svar #4 skrivet: 08 jul-11 kl 17:39 »
sätt er in i vad ni gör innan ni handlar i aktier genom att läsa böcker, en bra strategi är att skapa en långsiktig utdelningsportfölj med olika investment bolag och tex HM Skf, Atlas copco, sandvik, clas ohlsson och en del andra. läs om aktiestinsen läs bloggen 4020 lär er att värdera bolag. dessa tips får ni gratis av mej men en bankman skulle säkert ta många tusen för att säga detta eftersom att courtagen är deras modersmjölk.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #5 skrivet: 05 jan-14 kl 10:54 »
2013 vart ett bra år. Speciellt för sonen. 88.43% i ökning.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Börsen
« Svar #6 skrivet: 23 jan-14 kl 15:18 »
Börskrash näre förestående.
Gör som alla insiders gör, dumpa innehav innan det är försent.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Börsen
« Svar #7 skrivet: 23 jan-14 kl 19:30 »
Börskrash näre förestående.
Gör som alla insiders gör, dumpa innehav innan det är försent.


Men om börsen går ner så skall man ju köpa XACT Bear eller liknande och tjäna pengar:

http://www.xact.se/etf-utbud/Havstang/XACT-Bear/

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #8 skrivet: 15 feb-14 kl 02:36 »
Men om börsen går ner så skall man ju köpa XACT Bear eller liknande och tjäna pengar:

http://www.xact.se/etf-utbud/Havstang/XACT-Bear/

Har sysslat en del med Bear och Bull men det kräver hård bevakning.
Så jag har slutat och gått över till vanliga aktier igen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #9 skrivet: 15 feb-14 kl 02:39 »
Börskrash näre förestående.
Gör som alla insiders gör, dumpa innehav innan det är försent.
Har du någon typ av källa på det?
Enda problemet som jag kan se för Sveriges fortsatta utveckling skulle vara att vänstern vann valet.
Fast å andra sidan så har vänstern alltid gynnat storkapitalet så det har nog ingen större betydelse nu heller.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #10 skrivet: 15 feb-14 kl 06:22 »
Vill bara påpeka att börsen är ett bra ställe om man vill tjäna pengar på andras arbete. De företag de går bra för är ofta de som är de vidrigaste mot jorden och dess invånare. Enligt mig moraliskt förkastligt  :-*
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #11 skrivet: 15 feb-14 kl 06:46 »
Vill bara påpeka att börsen är ett bra ställe om man vill tjäna pengar på andras arbete. De företag de går bra för är ofta de som är de vidrigaste mot jorden och dess invånare. Enligt mig moraliskt förkastligt  :-*
Det skiter nog dom flesta  penninghungriga i tyvärr

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Börsen
« Svar #12 skrivet: 15 feb-14 kl 08:10 »
Att ha sina tillgångar i aktier ger en makt att stödja den sortens verksamhet man tror på. Sätter man pengarna på banken, ger man den makten till andra.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #13 skrivet: 15 feb-14 kl 08:12 »
Vill bara påpeka att börsen är ett bra ställe om man vill tjäna pengar på andras arbete. De företag de går bra för är ofta de som är de vidrigaste mot jorden och dess invånare. Enligt mig moraliskt förkastligt  :-*

Sonen har aktier i exempelvis Vitrolife. Dom gick upp över 100% förra året.
Menar du då att dom som hjälper och forskar i fertilitetsområdet för att hjälpa barnlösa par att få barn är ett "moraliskt förkastligt" företag?

Sonen har även aktier i Xvivo Perfusion ett medicinteknikbolag som utvecklar lösningar och system för att bedöma och bevara organ utanför kroppen, och för att selektera användbara organ och hålla dem i optimal kondition i väntan på transplantation. Är även dom ett "moraliskt förkastligt" företag? dom fick han gratis. Står nu i 33:- Det blir många procent i vinst.

Han har även aktier i Opus Group. Mera känd som bilprovningen. Ett företag som ser till att våra bilar inte är trafikfarliga och att dom inte släpper ut för mycket skit i luften.
Men dom tillverkar också bland annat avgasmätningsmaskiner mm. Är det också ett "moraliskt förkastligt" företag?

På dessa företag tjänade han straxt över 88% förra året.
Vilket gör att han redan nu har handpenning till en liten gård.
Fortsätter det åt rätt håll så kan han slippa jobba 40 timmar i veckan när han fyller 25 år och ändå ha råd att fortsätta äga gården.

I år så har hans aktier gått upp ca 10%
« Senast ändrad: 15 feb-14 kl 08:28 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #14 skrivet: 15 feb-14 kl 08:14 »
Att ha sina tillgångar i aktier ger en makt att stödja den sortens verksamhet man tror på. Sätter man pengarna på banken, ger man den makten till andra.
Exakt.
Redan vid 1 aktie så har man rätt att gå upp i talarstolen på årsmötet och säga vad man tycker.
Har man inga aktier så kan man inte heller påverka något.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Börsen
« Svar #15 skrivet: 15 feb-14 kl 09:55 »
Ett långsiktigt sparande som för din son är ju helt klart bäst att placera i aktier. Genom aktiva val kan man ju dessutom välja bra företag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #16 skrivet: 15 feb-14 kl 10:35 »
Ett långsiktigt sparande som för din son är ju helt klart bäst att placera i aktier. Genom aktiva val kan man ju dessutom välja bra företag.
Jag försöker lära honom att sparande är bra och varför det är bra med sparande. Någon som jag önskade att mina föräldrar hade förklarat på ett bättre sätt.
Och att man kan tänka två gånger innan man väljer var man vill placera sina pengar.

Sätter man in pengarna på en bank så kan dom hamna på saker som jag inte stöder.
Nu vet jag vad mina pengar hamnar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #17 skrivet: 15 feb-14 kl 10:40 »
Den som i somras  köpte aktier i Etrion Corporation har nu tjänat en nätt lite summa på 400%. ;)

Etrion är en oberoende producent av solkraft i Italien.
Som producerar 60 megawatt om året.

Vem sa att man inte kan tjäna pengar på trevliga saker på börsen.
Allt handlar om vad man tror på.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #18 skrivet: 16 feb-14 kl 21:00 »
Jag får ursäkta att jag uttryckte mig lite plumpt och det lät som att jag satt inne på det "rätta" svaret.

Enligt mig så känns det konstigt att man genom att investera pengar i något företag ska kunna få ut mer än det man investerat för att andra gör ett bra jobb.
Man själv har inte gjort något men tar ut avkastning av andras arbete.

Enligt mig så är det är de en stor bidragande faktor till orättvisorna i världen. De som har pengar kan investera kapital i företag som ska jobba åt dem utan att de lyfter ett finger.

Från början var pengar ett medel som representerade en tjänst eller en vara. Jag anser att det blir konstigt om man kan tjäna pengar för att man har pengar. Om man bara levde på att handla med aktier bidrar man inget till samhället. Man producerar inget som behövs.

Om vi alla skulle leva på aktier vem skulle då odla maten till oss och bygga vårt hus och hugga veden?

Jag får kolonialvibbar av aktier.

Sen tycker jag inte att företag som ser till att jordens överklass kan få nya organ i fall de skulle vilja ha det är ett superföretag. Inte bland det värsta men klart företag som vi inte har så stor nytta av egentligen.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Börsen
« Svar #19 skrivet: 16 feb-14 kl 23:15 »
Jag får ursäkta att
Enligt mig så känns det konstigt att man genom att investera pengar i något företag ska kunna få ut mer än det man investerat för att andra gör ett bra jobb.
Man själv har inte gjort något men tar ut avkastning av andras arbete.

Enligt mig så är det är de en stor bidragande faktor till orättvisorna i världen. De som har pengar kan investera kapital i företag som ska jobba åt dem utan att de lyfter ett fi

Från början var pengar ett medel som representerade en tjänst eller en vara. Jag anser att det blir konstigt om man kan tjäna pengar för att man har pengar. Om man bara levde på att handla med aktier bidrar man inget till samhället. Man producerar inget som behövs.

Om vi alla skulle leva på aktier vem skulle då odla maten till oss och bygga vårt hus och hugga veden?

Jag får kolonialvibbar av aktier.

Sen tycker jag inte att företag som ser till att jordens överklass kan få nya organ i fall de skulle vilja ha det är ett superföretag. Inte bland det värsta men klart företag som vi inte har så stor nytta av egentligen.

Om ingen investerade i företag skulle det inte finnas många ställen/företag att göra ett bra jobb på. De som bara lever på att handla med aktier betalar skatt som alla andra och bidrar på så sätt till samhället.
Sen måste man ju inte spara i aktier om man inte vill. Det finns andra sätt att spara.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #20 skrivet: 17 feb-14 kl 10:40 »
Om vi alla skulle leva på aktier vem skulle då odla maten till oss och bygga vårt hus och hugga veden?
Du skulle prova på att driva ett eget företag. Då inser du snabbt att största problemet man har är att få in nya pengar till att investera.
Visst kan du hugga ved med en yxa men om du skall leva på det så blir det inte många pengar i lön. Om du istället köper en vedmaskin så kan du hugga massa ved och få lönsamhet i det. Så att du kan leva på din gård. Problemet du har är att lånar du pengar på en banken så vill dom ha ränta direkt. Om du istället säljer andelar i din maskin (aktier) så delar du ut pengar om du gör vinst. Gör du ingen vinst så delar du inte ut några pengar. Skulle du göra förlust pga att du skulle behöva en traktor med kran för att kunna lasta fram mera stockar så gör du en nyemission där du ber dina aktieägare om mera pengar. Så att du kan få mera vinst i framtiden.

Precis samma blir det med dina odlingar. Köper du mark med hjälp av banken så måste du betala ränta från början. Säljer du andelar så betalar du en del den dagen du får vinst.

Någon av dina aktieägare kommer sedan att tröttna och sälja sin del. Då kanske jag eller någon annan köper dom andelarna. ;)

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Börsen
« Svar #21 skrivet: 17 feb-14 kl 12:07 »
Att ha pengarna på banken är i stort som att satsa dem i folks bostäder, eftersom bankernas utlåning i stort är till folks bostäder. Skillnaden mot aktier, är att bankerna behåller avkastningen - låneräntorna - själv istället för att ge den till spararna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #22 skrivet: 17 feb-14 kl 13:38 »
Det är en sak att anpassa sig till vår sjuka värld och själv styra över var man placerar sina pengar för bästa avkastningen istället för att ytterligare göda systemet med att stoppa pengarna i banken, en annan att oroas över det sjuka i att tjäna pengar på pengar.

Sedan är det stora problemet inte att få tag i kapital när man driver företag, utan att ha lönsamma produkter/tjänster. Om jag säljer min yxkluvna ved med god förtjänst kan jag snart investera i mitt eget företag och köpa den där klyven, o s v.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Börsen
« Svar #23 skrivet: 17 feb-14 kl 18:30 »
Det är att leva på avkastningen av ett kapital som är det normala nu. Kapitalet är naturen och det samlade kunnandet. Arbete blir alltmer en förmån för de utvalda medan majoriteten får hitta på sysselsättning för att inte ledas ihjäl.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #24 skrivet: 17 feb-14 kl 21:27 »
Jag vill inte tjäna pengar på min går inte på det sättet i alla fall.

Bara för att samhället fungerar som det gör så vill inte jag dansa efter dess pipa. Jag kör från andra hållet så att säga. Istället för att investera  och ta lån för att expandera och sånt som man kanske borde göra om man följer detta samhälles logik.

Jag bor skitbilligt och odlar så mycket jag kan på min lilla täppa (hyr för tillfället ett skruttigt torp för 1500 i månaden. Jag har höns och måste köpa in lite foder av grannen som odlar ekologiskt korn. Lever i allmänhet billigt. Detta gör att vi är tre personer som kan leva på en halvtidstjänst och ändå spara lite i månaden. På vår "lediga" tid ägnar vi oss åt det vi vill utveckla i livet. Odlingar, vedhuggning,  hantverk, djurhållning,hässja på gammalt vis osv, alltså jobba gratis för sig själv med sånt man gillar.

 Alla pengar som blir över sparar vi på JAK (en bank som inte tar ränta av sina medlemmar) När vi har tillräckligt med pengar så köper vi ett eget skruttigt torp med tillräckligt med mark för att kunna bli självhushållande på mat och ved. Allt detta utan att ha behöva ta ett lån som man får betala massa ränta för. Allt detta utan att tjäna pengar på andras arbete. Om två år så har vi nog tillräckligt med kapital för att köpa eget.

Svävade iväg lite men det jag ville komma till var kanske att man inte behöver expandera och gå med vinst.

En rolig tankeställare är att tänka att pengar inte fanns. Och börja tänka på vad man behöver. Mat, bostad, värme och kärlek. Jag ser inte att börsmäklare bidrar med något av detta till samhället. Själv vill jag inte bidra till ett samhälle som jag inte kan stå för. Även om jag kunde få en egen gård mycket snabbare om jag levde på andra. Men mitt samvete skulle inte vara rent då.

Va förändringen du vill se, eller nått liknande.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Börsen
« Svar #25 skrivet: 18 feb-14 kl 07:12 »
Produktionen som förser oss med diverse nyttigheter som gör vår tillvaro en tiondel så besvärlig som för ett par sekel sedan, utförs av en kader  energiska och pålitliga heltidsanställda som får jobba halva året för att få ihop till skatten.

Att de ändå klarar sig bra, beror på att de jobbar i en kapitalintensiv produktion som är beroende av teknik och kunnande och därmed av investerare. Motivationen för investerare är avkastningen som de har makt att välja var de skall återinvestera.

Detta är alltså produktionsapparaten som vi alla lever på som kultingarna på modersuggan. - Även de som tror sig vara självhushållare.


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #26 skrivet: 18 feb-14 kl 12:37 »
Om jag säljer min yxkluvna ved med god förtjänst kan jag snart investera i mitt eget företag och köpa den där klyven, o s v.
Hur mycket klyver du på en dag med yxa?
Hur mycket säljer du för på en dag?
Av dom pengarna skall staten ha 64%.
Då tar det en stund att få ihop till en klyv.

Jag som tar hjälp kan köpa en vedmaskin istället.
Då klyver jag betydligt mera än dig och kan hålla ett lägre pris men ändå tjäna mera pengar.
Så snart har du gett upp och jag kan sedan anställa dig.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #27 skrivet: 18 feb-14 kl 12:40 »
Jag bor skitbilligt och odlar så mycket jag kan på min lilla täppa (hyr för tillfället ett skruttigt torp för 1500 i månaden.
Du föder alltså en fastighetsägare som inte gör något med ditt skruttiga torp utan bara tjänar pengar på det utan att göra något. ;D
Så ditt sätt att komma framåt är att gynna dom som har kapital. ;)


Jag antar att du inte heller handlar i affärer. Eftersom affärsinehavaren inte gör något vettigt utan enbart säljer om sakerna till ett högre pris.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #28 skrivet: 18 feb-14 kl 13:11 »
Hur mycket klyver du på en dag med yxa?
Hur mycket säljer du för på en dag?
Av dom pengarna skall staten ha 64%.
Då tar det en stund att få ihop till en klyv.

Jag som tar hjälp kan köpa en vedmaskin istället.
Då klyver jag betydligt mera än dig och kan hålla ett lägre pris men ändå tjäna mera pengar.
Så snart har du gett upp och jag kan sedan anställa dig.

Jo, eller så svänger marknaden och du står där med dina investeringar som kostar räntepengar ;D

De pengar jag återinvesterar i företaget skall inte staten ha en krona av. Det är när jag tar ut dem som lön det läcker.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #29 skrivet: 18 feb-14 kl 15:06 »
Du föder alltså en fastighetsägare som inte gör något med ditt skruttiga torp utan bara tjänar pengar på det utan att göra något. ;D
Så ditt sätt att komma framåt är att gynna dom som har kapital. ;)


Jag antar att du inte heller handlar i affärer. Eftersom affärsinehavaren inte gör något vettigt utan enbart säljer om sakerna till ett högre pris.

Det stämmer. Har en hyresvärd som inte är så empatisk och som sitter i olika styrelser och har ett gods och tror han är baron :) Men jag har inte så stort val. Enligt mig så borde torpet tillhöra mig för det är jag som tar hand om det och nyttjar marken. Men lagen säger annat och om man ockuperar kommer snart kapitalets hundar :)

Jag handlar i affär så klart. Säger inte att jag är perfekt och lever som jag lär. Man får göra så gott man kan och tillslut kanske man har kommit en bra bit.


Produktionen som förser oss med diverse nyttigheter som gör vår tillvaro en tiondel så besvärlig som för ett par sekel sedan, utförs av en kader  energiska och pålitliga heltidsanställda som får jobba halva året för att få ihop till skatten.

Att de ändå klarar sig bra, beror på att de jobbar i en kapitalintensiv produktion som är beroende av teknik och kunnande och därmed av investerare. Motivationen för investerare är avkastningen som de har makt att välja var de skall återinvestera.

Detta är alltså produktionsapparaten som vi alla lever på som kultingarna på modersuggan. - Även de som tror sig vara självhushållare.



Håller med dig. Men den halvtid jag jobbar så är jag personlig assistent så jag tycker att jag bidrar mycket till samhället. Jag gör ett jobb som verkligen behövs. Hade jag jobbat heltid på hm med att kränga skräp hade jag inte bidragit så mycket till samhällets lycka även om jag hade betalat mer skatt.

Sen kan man ju diskutera vad skattepengar går till och varför vi har alla dessa förmåner i Sverige och varför vi kan leva så gott. Det är en annan femma :)

Men visst nyttjar jag sjukhus och annat som finns. Men det är ju så att om man håller på att drunkna och det finns en livboj till hands så tar man den oavsett om det är rätt eller inte :)

Nu ska jag sluta glida från ämnet.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #30 skrivet: 18 feb-14 kl 19:17 »
Jo, eller så svänger marknaden och du står där med dina investeringar som kostar räntepengar ;D

De pengar jag återinvesterar i företaget skall inte staten ha en krona av. Det är när jag tar ut dem som lön det läcker.
Jag kan ju inte stå med räntekostnader. Jag har ju inte lånat av bank utan sålt andelar (aktier) ;)
Fördelen med aktier. Utan jag ber mina aktieägare om mera pengar till att bredda min verksamhet.
Så att dom sedan kan få tillbaka sina investeringar med avkastning.


Fast jag tror knappast att vedhuggningsjobben försvinner. Ved är fortfarande billigt och folk vill inte frysa. ;)



Som företagare så måste du betala 64% i skatt om du tar ut lön.
Eller den dagen som du lägger ner ditt företag. Då får du skatta för dom sakerna som du har köpt till företaget.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #31 skrivet: 18 feb-14 kl 19:28 »
Enligt mig så är JAK en typ av aktieverksamhet.
Man lånar pengar av dom som har.
Man behöver inte ge avkastning i pengar utan avkastningen är tvånget att låna ut till andra. (eftersparet)

Något som funkar bra om man har massor av sparpoäng eller små lån samt jobb.
Vid lågt antal sparpoäng, arbetslöshet eller stora lån så faller hela tanken pga att månadskostnaderna blir snordyra.
Vilket gör att man inte får några pengar över att investera i sin verksamhet.

Så även om JAK inte är något för mig pga att det helt enkelt är för dyrt så stöder jag tanken och har varit passiv medlem sedan 23 år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #32 skrivet: 18 feb-14 kl 20:31 »
Jag kan ju inte stå med räntekostnader. Jag har ju inte lånat av bank utan sålt andelar (aktier) ;)
Fördelen med aktier. Utan jag ber mina aktieägare om mera pengar till att bredda min verksamhet.
Så att dom sedan kan få tillbaka sina investeringar med avkastning.


Fast jag tror knappast att vedhuggningsjobben försvinner. Ved är fortfarande billigt och folk vill inte frysa. ;)



Som företagare så måste du betala 64% i skatt om du tar ut lön.
Eller den dagen som du lägger ner ditt företag. Då får du skatta för dom sakerna som du har köpt till företaget.

Ok, du menar så. Då har du att tänka på att du först och främst måste behålla 51% av aktierna själv om du vill ha hyffsad kontroll över ditt företag. Och när det går bra så går också aktieutdelningen ut från företaget samtidigt som företagets värde ökar för både dig och de andra aktieägarna, medan om det blir en svacka så ansätts du av aktieägarna som känner sig besvikna.

Så nog betalar du en ränta för dina lånade pengar.

Som företagare måste jag skatta precis som alla andra när jag tar ut lön, men jag kan precis som aktieklipparen ta ut aktieutdelning ur företaget, eller andra jämförbara skattefinter.

Principen med aktier, att de som har tjänat ihop ett kapital lånar ut det till andra som behöver det för att kunna komma igång med en verksamhet är nog riktig, men jag är väldigt tveksam till konsekvenserna av det att man kan livnära sig på att köpa och sälja aktier. Det kommer en tid när kineserna inte vill sälja saker till oss, för att våra pengar är bara skapade av förväntan vid köp och försäljning av aktier.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #33 skrivet: 18 feb-14 kl 20:58 »
Ok, du menar så. Då har du att tänka på att du först och främst måste behålla 51% av aktierna själv om du vill ha hyffsad kontroll över ditt företag. Och när det går bra så går också aktieutdelningen ut från företaget samtidigt som företagets värde ökar för både dig och de andra aktieägarna, medan om det blir en svacka så ansätts du av aktieägarna som känner sig besvikna.

Så nog betalar du en ränta för dina lånade pengar.
I princip så skulle jag kunna göra som Wallenberg och sälja B-aktier men själv ha A-aktier.
Då kan jag fortfarande styra företaget utan att ha så mycket pengar i det.
Fast nu brukar det knappast funka så på små företag.

Visst kan aktieägarna känna sig svikna om det inte blir några pengar i utdelning.
Men det är väldigt många aktiebolag som inte delar ut något eller väldigt lite.
Ändå köper folk dom aktierna!
Skulle folk bara vara intresserade av utdelningen varje år så skulle det bara finnas aktier i banker. ;)

Kolla bara på exempelvis SSAB.
Inte ett öre delar dom ut i år. Ändå är det stor omsättning på aktien. (idag nästan 5 miljoner sålda aktier)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Börsen
« Svar #34 skrivet: 21 feb-14 kl 13:59 »
Har du någon typ av källa på det?
Enda problemet som jag kan se för Sveriges fortsatta utveckling skulle vara att vänstern vann valet.
Fast å andra sidan så har vänstern alltid gynnat storkapitalet så det har nog ingen större betydelse nu heller.

Globalt: (För sverige är ingen egen ankdam)
Inga problem ifrån finanskrisen 2008 har blivit lösta, de har bara blivit sopade under mattan.
Börsen är ändå nära all-time-high.
Inbördeskrig i många "arabiska våren"-länder, och nästan inbördeskrig i Europa (Ukraina).
Krackelerande finanser i USA/Japan/Kina etc.
Emerging markets valutor rasar.

Finansmarknaden är extremt volatil.

Nationelt:
Bostadsbubbla, fuskbyggen, korruption och bedrägeri.

Den som tror börsen har mer att ge i det här läget är något av följande:
Obotlig optimist / För ung för att ha varit med om någon krash / Greatest fool.

Vad finns det egentligen som talar FÖR att börsen skulle öka ytterligare?

Skogsola

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #35 skrivet: 21 feb-14 kl 20:38 »
Ett ras kommer säkert. Men det går fortfarande att leta vinnare. Köpte Black Earth farming idag. Kursen har rasat som en sten efter årets brakförlust. Men att ha 308 000 ha av världens bördigaste åkermark kan inte vara helt fel.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #36 skrivet: 22 feb-14 kl 09:49 »

Den som tror börsen har mer att ge i det här läget är något av följande:
Obotlig optimist / För ung för att ha varit med om någon krash / Greatest fool.

Vad finns det egentligen som talar FÖR att börsen skulle öka ytterligare?
Jag är ju 50 år så nog har jag varit med om några krascher.
Första 1983, andra 1991 och tredje 2008.
Men folk ger inte upp utan kommer tillbaka hela tiden.
Intresset av att tjäna pengar och köpa sig mera saker gör att börsen kommer att öka.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #37 skrivet: 22 feb-14 kl 09:53 »
2013 vart ett bra år. Speciellt för sonen. 88.43% i ökning.
Hans aktier fortsätter att öka.
17.02% i år. Ändå har det bara gått några veckor.

Verkar bli en fin kontantinsatts till hans gård i framtiden.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Börsen
« Svar #38 skrivet: 22 feb-14 kl 12:37 »
Men hur gör man för att handla med aktier, rent praktiskt? Jag antar att det inte är på blocket man köper dem?

Skogsola

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #39 skrivet: 22 feb-14 kl 13:05 »
Man reggar sig som kund hos en aktiedepå, t.ex. www.avanza.se
Så långt är det gratis. Så kan man följa marknaden ett tag och lära sig hur det funkar innan man börjar tokhandla.

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Börsen
« Svar #40 skrivet: 22 feb-14 kl 18:37 »
Ett ras kommer säkert. Men det går fortfarande att leta vinnare. Köpte Black Earth farming idag. Kursen har rasat som en sten efter årets brakförlust. Men att ha 308 000 ha av världens bördigaste åkermark kan inte vara helt fel.
Jag tänker köpa den på måndag eller tisdag. Haha snacka om att liera sig med djävulen. I talande stund ligger det 82009 sälj-ordrar mot 972 köp.

Men som du säger, deras plan kan inte slå fel. Vad som än händer så kommer folk vilja äta. En faktor är ju såklart klimatförändringarna och hur dom kommer påverka svartjordregionen. Själv har jag ingen aning. Men, det senaste prisraset kommer sig av senvinterns dåliga skörd vilket visar att marknaden inte har något direkt jordbruks-perspektiv.

I diskussionen om det moraliska i att tjäna pengar på aktieägande så tål det att nämnas att en majoritet av all aktiehandel är kortsiktig, och inte den där hederliga investeringen som man talar pratar om. Extremexemplet är ju day trading och det måste väl alla hålla med om är helt parasitärt.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Skogsola

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #41 skrivet: 22 feb-14 kl 22:14 »
 Å andra sidan så är det många på forumet som uttrycker avsky mot traditionellt lönearbete så då kan de ju ägna sig åt daytrading. >:D En stabil aktieportfölj är en tillgång för varje alternativare. ;D

Juniperus

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #42 skrivet: 22 feb-14 kl 23:42 »
Jag är inte insatt men det verkar tveksamt att ett stort aktiebolag köper upp billig mark i en av världens bördigaste områden. Företaget har tydligen kontrakt med PepsiCo för att odla sockerbetor som ska användas till att tillverka läsk. Det verkar som om tanken är att höja den kortsiktig produktion vilket antagligen kommer att leda till ökad jorderosion i området. Jag ser ett problem i att ett aktiebolag köper upp denna jorden, vinsten från en kortsiktig överproduktion kommer försvinna från området och delas ut till aktieägarna. Men svartjorden är djup och erosion kommer ta längre tid än på andra ställen så möjligheten för vinst inom den närmaste framtiden verkar stor. Skulle vilja veta mer om hur detta uppköp av jorden går till, det bor antagligen många människor i området som odlat denna jord varför ger de upp jorden? 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Börsen
« Svar #43 skrivet: 23 feb-14 kl 00:04 »
Jag är inte insatt men det verkar tveksamt att ett stort aktiebolag köper upp billig mark i en av världens bördigaste områden. Företaget har tydligen kontrakt med PepsiCo för att odla sockerbetor som ska användas till att tillverka läsk. Det verkar som om tanken är att höja den kortsiktig produktion vilket antagligen kommer att leda till ökad jorderosion i området. Jag ser ett problem i att ett aktiebolag köper upp denna jorden, vinsten från en kortsiktig överproduktion kommer försvinna från området och delas ut till aktieägarna. Men svartjorden är djup och erosion kommer ta längre tid än på andra ställen så möjligheten för vinst inom den närmaste framtiden verkar stor. Skulle vilja veta mer om hur detta uppköp av jorden går till, det bor antagligen många människor i området som odlat denna jord varför ger de upp jorden?
Det är i Ukraina som i resten av Europa att folk lämnar landsbygden för bättre betalda arbeten i storstäderna. I tillägg finns det politiska beslut som också försämrat lönsamheten, jag kommer inte ihåg detaljerna men det är något som hänger kvar sedan sovjettiden. Det finns mängder med bra jordbruksmark som inte används längre. Som på svenska landsbygden, men det är bättre jord än den som ligger i träda här.

Jag trodde de stora läsktillverkarna gjorde sötningsmedel av majs? Det gör de i alla fall i USA.

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Börsen
« Svar #44 skrivet: 23 feb-14 kl 07:15 »
Jag är inte insatt men det verkar tveksamt att ett stort aktiebolag köper upp billig mark i en av världens bördigaste områden. Företaget har tydligen kontrakt med PepsiCo för att odla sockerbetor som ska användas till att tillverka läsk. Det verkar som om tanken är att höja den kortsiktig produktion vilket antagligen kommer att leda till ökad jorderosion i området. Jag ser ett problem i att ett aktiebolag köper upp denna jorden, vinsten från en kortsiktig överproduktion kommer försvinna från området och delas ut till aktieägarna. Men svartjorden är djup och erosion kommer ta längre tid än på andra ställen så möjligheten för vinst inom den närmaste framtiden verkar stor. Skulle vilja veta mer om hur detta uppköp av jorden går till, det bor antagligen många människor i området som odlat denna jord varför ger de upp jorden?
Ja fast om man ser på aktiens fallande bana de senaste åren så tycker jag det tyder på någon form av långsiktighet. Man tar tid på sig. Man visst är det intressant hur det går till att skaffa ägande över marken, framförallt eftersom Ryssland inte är jättevänligt inställt till den här typen av landrövande.

Vad jag hört så utvecklades den här regionen av Soviet, men har antagligen förfallit sen den tiden eftersom den ligger ganska långt från avsättningsmarknader. Det kan vara det som gör det svårt för mellanstora bönder att klara sig bra här, trots att det är världens kanske bördigaste mark. Men ett stort företag som BEF har helt andra möjligheter att hantera logistiken.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #45 skrivet: 23 feb-14 kl 09:10 »
Å andra sidan så är det många på forumet som uttrycker avsky mot traditionellt lönearbete så då kan de ju ägna sig åt daytrading. >:D En stabil aktieportfölj är en tillgång för varje alternativare. ;D
;D ;D ;D ;D ;D Precis som du säger. Hela forumet handlar ju om att jobba mindre. Så daytrading skulle ju passa perfekt till alternativare. ;)

Nu är ju inte daytrading så lätt som det låter. Har själv försökt mig på det vid två tillfällen och tvingats ge upp pga att pengarna helt enkelt tog slut. :'(
Så jag tror att det är rätt få som verkligen tjänar några pengar på daytrading. Utan jag tror att det är något som media har hittat på.

Dom som förmodligen har tjänat mest pengar på daytrading är dom som har skrivit böcker i om daytrading.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #46 skrivet: 23 feb-14 kl 09:32 »
Men hur gör man för att handla med aktier, rent praktiskt? Jag antar att det inte är på blocket man köper dem?
Rent praktisk så är det väldigt enkelt.
1. Du skaffar en aktiedepå. (Vanligtvis Avanza.se gratis)
2. Du sätter in pengar på ditt konto.
3. Bli medlem i aktieägarföreningen.
3. Nu är det dags att börja fundera på vad du skall köpa och varför.
4. Läsa på och försöka sätta dig in i företagets verksamhet.
5. Köpa.
6. Börja fundera på vart du skall lägga din "stop loss" (Avanza har en bra support som man kan ringa och få hjälp med det tekniska)

Sen kommer vi till överkursen.
Kurser i hur man skall tänka. (medborgarskolan, folkuniversitetet och liknade ställen) 
Det finns dataprogram som hjälper dig att välja rätt. (jag använder aktiespararnas)

Så aktier är som vilket extrajobb som helst. Lägger du ner massor av timmar så brukar man också kunna tjäna pengar.
Lägger man inte ner någon tid så blir det inte riktigt lika bra.

Sen finns det vissa enkla råd.
1. Köp inte aktier för pengar som du har tänkt att använda dom närmaste 3-åren.
2. Det finns ett antal olika aktielistor. Det är olika risker på dom och olika vinster.
Väljer du aktier i Large cap så har du små risker och små vinster.
Väljer du aktier i Mid cap så har du större risker och chans till mera vinster.
Väljer du small cap så har du ännu större risker pch ännu större chanser till högre vinster
Och så fortsätter det med listor som kan ge sig ännu mera förluster och kanske ännu mera vinster
Hänger du med.

Skall man starta med aktier så skall man också skaffa sig folk att rådgöra med.
Exempelvis så verkar det ju finnas ett antal som håller på med det på detta forum. 

Skogsola

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #47 skrivet: 23 feb-14 kl 10:09 »
Rent praktisk så är det väldigt enkelt.
6. Börja fundera på vart du skall lägga din "stop loss" (Avanza har en bra support som man kan ringa och få hjälp med det tekniska)

Sen kommer vi till överkursen.
Kurser i hur man skall tänka. (medborgarskolan, folkuniversitetet och liknade ställen) 
Det finns dataprogram som hjälper dig att välja rätt. (jag använder aktiespararnas)

Så aktier är som vilket extrajobb som helst. Lägger du ner massor av timmar så brukar man också kunna tjäna pengar.
Lägger man inte ner någon tid så blir det inte riktigt lika bra.


"stop loss" är definitivt överkurs. Har inte förstått poängen med det. Har en aktie börjat rasa är det ändå försent att sälja den. Börjar man att se aktiehandel som ett jobb då har man gått ut för hårt och då kommer oundvikligen bakstöten. Men man kan börja med att se det som ett alternativ till bankkonton med nollränta. Man börjar med att köpa stabila företag i stabila branscher som tjänar pengar och ger utdelning. När man börjar bli lite insatt så kan man möjligen krydda med någon enstaka högoddsare.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #48 skrivet: 23 feb-14 kl 10:25 »
När du skall köpa aktier så är det 2 saker som man måste tänka på.
Skall du köra aktier med en hög utdelning
Eller skall du köpa aktier som kanske kommer att få en hög tillväxt.

Avkastning är lättast och det brukar tidningarna skrika ut i högan sky när det händer.
Vi kan kolla på Swedbank. Dom delar ut 10 kronor/aktien i år. (april) Aktien stod i fredags på 178:-
Om du köper 200 aktier i så kostar det dig 35 600+cortageavgift (i mitt fall 39:-)
Du kommer i april få en avkastning på 10:-X 200 aktier = 2000:- (ungefär 5.5%)
Låter bra eller hur. Visst är det enkelt ;D För så här brukar motståndarna till aktier förklara saker.
Verkligheten är en annan. Eftersom Swedbank delar ut 10:-/aktien så minskar bolagest värde.
D.v.s värdet på aktien sjunker. Vanligvis lika mycket som man har delat ut.
Så du blir 2000:- rikare men dina aktier som var värda 35 600:- är nu värda 33 600:-
Det du nu kan hoppas på är att Swedbanks aktier stiger dom 10:- eller mer till nästa år.
Gör dom det då är du en vinnare och man snackar skit om dig bland folk som är i mot aktier. ;)
Gör dom inte det då är du en förlorare och det var helt enkelt rätt åt dig sett från dom som är i mot aktier. ;)

Så har vi tillväxtaktier. Alltså bolag som expanderar.
Är det tillväxt som du satsar på så försöker du hitta bolag som kommer att sätta nya säljrekord detta år eller i framtiden.
Vi kan titta på Etrion Corporation. Ett bolag som bygger solkraftverk.  http://www.etrion.com/press_releases_sve.php
Vi säger att du köpte aktier i våras (2/5-2013)  för 35 600:- (samma pengar som Swedbankexemplet) Då stod aktien i 1.70:-
Du får då 20 941 aktier. Utdelningen i år är 0:-/aktien.
Men aktien har gått upp och stod i fredags 4.25:-
Vilket innebär att dina 20 941 aktier X 4.25:- =88 999:-
Du har alltså haft en vinst på 250%. på mindre än ett år. Fast att du inte har fått någon avkastning från bolaget.
Vad är då haken. Det är svårt att förutse vad om kommer att hända till nästa år.
Det är därför som man måste lägga ner tid på ta reda på vad som händer i världen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #49 skrivet: 23 feb-14 kl 10:41 »
"stop loss" är definitivt överkurs. Har inte förstått poängen med det. Har en aktie börjat rasa är det ändå försent att sälja den. Börjar man att se aktiehandel som ett jobb då har man gått ut för hårt och då kommer oundvikligen bakstöten. Men man kan börja med att se det som ett alternativ till bankkonton med nollränta. Man börjar med att köpa stabila företag i stabila branscher som tjänar pengar och ger utdelning. När man börjar bli lite insatt så kan man möjligen krydda med någon enstaka högoddsare.
Vi ser det lite olika du och jag.
Du vill ha en bättre avkastning än banken. Det är därför som du köper stabila aktier i exempelvis Large cap.
Jag vill påverka min avkastning själv. Därför köper jag aktier i dom mera farliga listorna som small cap och Aktie torget.

Det är därför som du tar smällen när det rasar och jag vill undvika den. (för det rasar oftare för mig)
Därför använder jag oftast "stop loss med löpande trigger"

Enkelt förklarat.
1. Jag köper 2000 aktier i ett bolag. Aktien står i 25:- Efter ett tag så har aktien gått upp till 32:-
Mitt värde har då ökat med 14 000:- Jag börjar nu att bli orolig. Eftersom att saker som går upp fort brukar falla ner ännu snabbare. ;)
2. Jag lägger då in en "löpande trigger uppåt" med 2 :- i marginal. Skulle nu aktien sjunka till 30:- så säljer datorn mina aktier på direkten och jag räddade en del av vinsten.
Om aktien fortsätter uppåt till exempelvis 36:- för att sedan störta neråt så säljer datorn mina akter för 34:-

Alltså så fort akten sjunker med mer än 2:- från högsta värdet så säljer dator aktien.
Låter det krångligt?
Det är 5 rutor som man trycker på för att aktivera det. Tar kanske 30 sekunder.
Stop loss är sedan aktiverat i max 8 dagar. Sen får man offra 30 sekunder igen.

Skogsola

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #50 skrivet: 23 feb-14 kl 12:33 »
 När datorer börjar toksälja aktier så faller kursen som en sten. Oftast omotiverat och då kan det vara köpläge. I ditt fall så skulle jag sålt aktien när jag börjat bli orolig. Sen skulle jag vakta som en hök på den och köpa tillbaka om den rasar.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Börsen
« Svar #51 skrivet: 23 feb-14 kl 12:47 »
Det är ju smålistorna som är lite spännande, och kan ge rejäl avkastning.

En gång för många år sen köpte jag en post med 100 000 aktier i Starbreeze AB, som gör dataspel.
Då stod dom i 20 öre och jag gav alltså 20 000. Efter nåt halvår var dom uppe i runt 1 krona och jag började se oxfileerna komma glidande.. Sålde ju inte för jag tänkte att dom nog går upp lite till..
Det gjorde dom ju såklart inte utan föll som en sten och jag sålde för 25 000. Nu ligger dom visst på 67 öre så jag.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Börsen
« Svar #52 skrivet: 23 feb-14 kl 12:54 »
Rosten, det du beskriver är ju en form av kortsiktigt aktieägande som har begränsad nytta för företagen. Det är spekulation snarare än investering.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #53 skrivet: 23 feb-14 kl 13:12 »
Rosten, det du beskriver är ju en form av kortsiktigt aktieägande som har begränsad nytta för företagen. Det är spekulation snarare än investering.
Beror på.
Om aktien går lugn uppåt så är allt bra.
Om den rusar uppåt så är det mindre bra. Eftersom det brukar bli ett ras inom snar framtid.
Då kan man utnyttja den uppgången och sedan köpa tillbaka efter raset.

Kolla på exempelvis SSAB. Dom stack från 48.47 till 56.30 på en timme.
Om man då tror att företaget har blivit så mycket mera värt på en timme så kan man ligga kvar.
Annars så säljer man och köper tillbaka dom på 50-51:- lite senare.

Prooblemet med aktier är ju att man inte kan förutspå vad som skall hända.
Det kan tokrasa eller flyga upp i skyarna på hur liten tid som helst.
Med hjälp av stop loss så kan man bromsa en del av fallet.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #54 skrivet: 23 feb-14 kl 13:14 »
När datorer börjar toksälja aktier så faller kursen som en sten. Oftast omotiverat och då kan det vara köpläge. I ditt fall så skulle jag sålt aktien när jag börjat bli orolig. Sen skulle jag vakta som en hök på den och köpa tillbaka om den rasar.
Sätter du en tight stop loss så har datorn sålt innan det börjar tokrasa.
Om det skulle göra det så brukar man ofta komma till ett köpläge. (om man har pengar)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #55 skrivet: 23 feb-14 kl 13:15 »
Det är ju smålistorna som är lite spännande, och kan ge rejäl avkastning.

En gång för många år sen köpte jag en post med 100 000 aktier i Starbreeze AB, som gör dataspel.
Då stod dom i 20 öre och jag gav alltså 20 000. Efter nåt halvår var dom uppe i runt 1 krona och jag började se oxfileerna komma glidande.. Sålde ju inte för jag tänkte att dom nog går upp lite till..
Det gjorde dom ju såklart inte utan föll som en sten och jag sålde för 25 000. Nu ligger dom visst på 67 öre så jag.
Där är också där det finns störst chans att bli av med alla pengarna. ;)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Börsen
« Svar #56 skrivet: 26 feb-14 kl 10:09 »
Aktier och aktieaffärer är bra, men man ska inte köpa absolut högst upp på toppen, då det är mest hysteri och kreti och pleti och alla deras kusiner ger sig in i leken.
Köp inte aktier nu, det enda ni gör nu är att hjälpa insiders att casha ut genom att köpa av dem dyrt.
Köper ni nu kommer samma börshajar köpa tillbaka exakt samma aktier om två år, då ni säljer med 50-75% förlust.



Skogsola

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #57 skrivet: 26 feb-14 kl 12:38 »
Så är det. När pöbeln börjar prata aktier är det säljläge och när aktier börjar diskuteras på Alternativ då brinner det i knutarna. >:D
 Men jag köpte Arctic Paper idag. Ett riktigt skitföretag men värderingen är därefter.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Börsen
« Svar #58 skrivet: 26 feb-14 kl 14:54 »
Så är det. När pöbeln börjar prata aktier är det säljläge och när aktier börjar diskuteras på Alternativ då brinner det i knutarna. >:D
 Men jag köpte Arctic Paper idag. Ett riktigt skitföretag men värderingen är därefter.

Ja precis. Jag kommer ihåg att jag läste ett reportage i "Damernas värld" om hur man kom igång med aktiehandel, precis innan IT-kraschen år 2000. När till och med modetidningarna börjar skriva om aktier är börskraschen nära.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #59 skrivet: 24 jun-14 kl 16:20 »
Så är det. När pöbeln börjar prata aktier är det säljläge och när aktier börjar diskuteras på Alternativ då brinner det i knutarna. >:D
 Men jag köpte Arctic Paper idag. Ett riktigt skitföretag men värderingen är därefter.
Har du kvar dom eller har du sålt?
Dom har åkt rätt mycket upp och ner sedan i februari

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Börsen
« Svar #60 skrivet: 14 jul-14 kl 15:13 »
Jag brukar inte sia i aktier men jag tänker göra ett försök.

Snart kommer siffrorna för USAs andra kvartal och dom kommer inte vara vackra. Antagligen kommer federal reserve att medge någon form av ekonomisk sammandragning, vilket kommer leda till större tveksamhet för US-dollarn globalt sett. Guldpriset kommer stiga ännu mer (långt mer än under den gångna månaden) när dollarn inte längre är en säker hamn och det kommer bli rusning till gruvbolagen. Jag tror Boliden kommer stiga ordentligt. I skrivande stund ligger den på 108.3, inom tre månader kommer vara över sin toppnotering på 140.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Börsen
« Svar #61 skrivet: 18 jul-14 kl 08:12 »
Apropå guld, här är en intressant artikel om hur prismanipulation fungerar och vem som tjänar på det.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #62 skrivet: 11 okt-14 kl 02:01 »
Jag brukar inte sia i aktier men jag tänker göra ett försök.

Snart kommer siffrorna för USAs andra kvartal och dom kommer inte vara vackra. Antagligen kommer federal reserve att medge någon form av ekonomisk sammandragning, vilket kommer leda till större tveksamhet för US-dollarn globalt sett. Guldpriset kommer stiga ännu mer (långt mer än under den gångna månaden) när dollarn inte längre är en säker hamn och det kommer bli rusning till gruvbolagen. Jag tror Boliden kommer stiga ordentligt. I skrivande stund ligger den på 108.3, inom tre månader kommer vara över sin toppnotering på 140.
En stund hade du rätt om Boliden då dom gick upp till 120:- men nu är dom tillbaka till 108:- igen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #63 skrivet: 11 okt-14 kl 02:09 »
Så är det. När pöbeln börjar prata aktier är det säljläge och när aktier börjar diskuteras på Alternativ då brinner det i knutarna. >:D
 Men jag köpte Arctic Paper idag. Ett riktigt skitföretag men värderingen är därefter.
Arctic Paper var tydligen inget dåligt köp.

Skogsola

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #64 skrivet: 11 okt-14 kl 08:26 »
 En riktig jojo- aktie som gick som en raket ett tag men föll som en sten igen. Är nog bäst att sälja av medan den fortfarande ligger plus.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #65 skrivet: 12 okt-14 kl 23:22 »
Än så länge har det varit ett bra år för mig.
+13.25%

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #66 skrivet: 18 nov-18 kl 08:19 »
Sonen har aktier i exempelvis Vitrolife. Dom gick upp över 100% förra året.
Menar du då att dom som hjälper och forskar i fertilitetsområdet för att hjälpa barnlösa par att få barn är ett "moraliskt förkastligt" företag?

Sonen har även aktier i Xvivo Perfusion ett medicinteknikbolag som utvecklar lösningar och system för att bedöma och bevara organ utanför kroppen, och för att selektera användbara organ och hålla dem i optimal kondition i väntan på transplantation. Är även dom ett "moraliskt förkastligt" företag? dom fick han gratis. Står nu i 33:- Det blir många procent i vinst.

Han har även aktier i Opus Group. Mera känd som bilprovningen. Ett företag som ser till att våra bilar inte är trafikfarliga och att dom inte släpper ut för mycket skit i luften.
Men dom tillverkar också bland annat avgasmätningsmaskiner mm. Är det också ett "moraliskt förkastligt" företag?

På dessa företag tjänade han straxt över 88% förra året.
Vilket gör att han redan nu har handpenning till en liten gård.
Fortsätter det åt rätt håll så kan han slippa jobba 40 timmar i veckan när han fyller 25 år och ändå ha råd att fortsätta äga gården.

I år så har hans aktier gått upp ca 10%

Drar igång en gammal tråd som jag startade och skrev i för många år sedan.
Det svaret jag svarade på var om aktier var "moraliskt förkastligt" eller ej

Mitt svar nu är "vad hände sedan?"

Sonen fick lite pengar av sin farfar. Vi placerade dom på börsen och som man kan se nu så var det ett bra drag eftersom börsen gick upp.
Förra året när sonen fyllde 19 år så köpte han sig en tvåfamiljshus på 185 kvadrat med egen tomt i vår lilla kommun. Pengarna räckte till handpenningen. 110 kvadratmeter är uthyrt och dom andra kvadratmeterna är under renovering just nu men skall hyras ut när det är färdigrenoverat. Detta hus kommer att vara grunden för en passiv inkomst livet ut för honom.



Det var också ett garage med vind på 70 kvadrat. Något som vi funderar på är att skala av taket. Höja det en bit och bygga en lägenhet på övervåningen och behålla garaget under och ha det som kombinerad garage och verkstad.






torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Börsen
« Svar #67 skrivet: 18 nov-18 kl 09:00 »
Min ringa erfarenhet av uthyrning handlar om stallplats åt hästägare. Det har i 3 fall av 4 fungerat dåligt och slutat med osämja för de har inte betalt och sen stuckit utan att städa upp efter sig. Hur hanterar du såna bekymmer med hyresgäster?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Börsen
« Svar #68 skrivet: 18 nov-18 kl 09:41 »
Ett stort grattis till sonen  :)

Det var ett mycket lyckat drag.
 Hojta till om grabben startar verksamhet i garaget, kanske en pub med eget bryggeri eller nått. Så är jag intresserad av att köpa några aktier :P ;D

Väntar med spänning vad fortsättningen kommer med  ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Börsen
« Svar #69 skrivet: 18 nov-18 kl 12:06 »
Min ringa erfarenhet av uthyrning handlar om stallplats åt hästägare. Det har i 3 fall av 4 fungerat dåligt och slutat med osämja för de har inte betalt och sen stuckit utan att städa upp efter sig. Hur hanterar du såna bekymmer med hyresgäster?

Massvis med lokaler hyrs och hyrs ut och för det mesta så funkar det. Är man en sån entreprenör som Rosten son så tar man inte ut såna bekymmer i förskott. Men man ska akta sig för att hyra ut till "alternativare". Blir garanterat osämja eller soptippar att ta rätt på.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #70 skrivet: 18 nov-18 kl 19:57 »
Min ringa erfarenhet av uthyrning handlar om stallplats åt hästägare. Det har i 3 fall av 4 fungerat dåligt och slutat med osämja för de har inte betalt och sen stuckit utan att städa upp efter sig. Hur hanterar du såna bekymmer med hyresgäster?
Vi har hyrt ut vår flygelbyggnad (lillstugan) i massa år och har vid några tillfällen haft problem. För varje problem man får så skärper man kraven. För att slippa samma problem i framtiden. Vi tar nu en hyra i deposition. Som man får tillbaka om man flyttar och har städat.

Har folk inte råd att betala en extra hyra direkt så är det fel folk att hyra ut till. Då har dom inte jobb eller kan inte sköta sin ekonomi.

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=34673.0

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #71 skrivet: 18 nov-18 kl 19:59 »
Massvis med lokaler hyrs och hyrs ut och för det mesta så funkar det. Är man en sån entreprenör som Rosten son så tar man inte ut såna bekymmer i förskott. Men man ska akta sig för att hyra ut till "alternativare". Blir garanterat osämja eller soptippar att ta rätt på.
Har fått en del skit här på forumet när jag skrev att jag inte hyrde ut till sjukpensionärer, arbetslösa, folk som inte ville jobba mm.  ;D

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Börsen
« Svar #72 skrivet: 18 nov-18 kl 20:09 »
Har folk inte råd att betala en extra hyra direkt så är det fel folk att hyra ut till. Då har dom inte jobb eller kan inte sköta sin ekonomi.


Ja, det där är nog sant. Sista gångerna med stallet gjorde vi något liknande men jag tror vi tog en femhundring i deposition. Sen ledsnade vi. Tack för svar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #73 skrivet: 18 nov-18 kl 21:01 »

Ja, det där är nog sant. Sista gångerna med stallet gjorde vi något liknande men jag tror vi tog en femhundring i deposition. Sen ledsnade vi. Tack för svar.

Vi har fått in ca 300 000:- på att hyra ut vår lilla lägenhet sedan 2008. Fått den förstörd en gång som kostade oss ca 15 000:- att fixa till och all fritid i tre veckor.

För dom 300 000:- har jag köpt en minigrävare, en bobcat och en stor byggnadsställning. Samt massa småsaker. Något som jag inte hade haft råd med annars.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #74 skrivet: 21 jan-19 kl 18:11 »
Jag har haft värmepump och gjort några nybörjarfel.

1. För låg temperatur där innerdelen sitter. Pumpen måste ha innerdelen i värme för att kunna frosta av ytterdelen.
Sitter den i en hall och man stänger hallen och drar ner pumpen på 10 grader ibland för att spara på värmen när man exempelvis eldar med ved i övriga huset så frukar man få problem med isbildning.

2. Byggt in pumpen så att luften inte kunde flöda fritt runt den. Det går åt massvis med luft runt pumpen.

3. Inget tak. Vilket gjorde att det dorppade vatten från husets tak ner på pumpen och den blev full med is. Nu kör jag med detta tak ca 70 cm över pumpen. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/entretak/entretak-000934/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bröd, Radar, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser