Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK banken  (läst 14331 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
JAK banken
« skrivet: 21 aug-17 kl 18:12 »
Vad har ni för erfarenheter av JAK, ffa med bolån? Är de mycket bättre än "vanliga" banker?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: JAK banken
« Svar #1 skrivet: 21 aug-17 kl 18:55 »
Grundiden är väl supersmart iallafall. Inte hört nått negativt direkt.

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: JAK banken
« Svar #2 skrivet: 21 aug-17 kl 20:17 »
Grundidén är bra som sagt. Filosofin gillar jag mycket. Inga jag känner är missnöjda.

Just nu blir det bara dyrare och krångligare än en "vanlig" bank. Men och andra sidan så är det nu man skall samla på sig poäng så man kan låna förmånligt när räntefesten är över.....Eller så använder man dem som bank för att man tror på konceptet och filosofin.

Jag har lite pengar liggandes hos dem av den första anledningen.

Mvh
Magnus

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: JAK banken
« Svar #3 skrivet: 21 aug-17 kl 20:36 »
Jag har lån på JAK. Har också en checkkredit på vanlig bank. Lånade 65.000:- på tio år. Hade gott om sparpoäng så jag behöver inte efterspara. När jag tog lånet var jag noga med att möjligheten att betala av hela lånet var möjlig. Av dessa 65 000 behöll banken 3.900. Detta som säkerhet så att inte banken kan gå omkull. Varje månad betalar jag 707:- +en årlig medlemsavgift på 300.
 Detta blir då: 707 x 12 x 10 + 300 x 10 = 87.840 som jag betalt för att låna 65.000. De 3.900 som banken behöll får jag först tillbaka efter ett år.
 Nu var jag åter tvungen att gå till min vanliga bank. Tänker där lösa ut JAK lånet då det är mej mer lönsamt.
Tog JAK då som ni säger filosofin bakom är bra men är inte bered att stödja detta längre.
De har ju fått på tafsen med medlemsavgiften. Den ska ses som ränta (detta var på radio men kommer inte i håg vilka som kallade den ränta).
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: JAK banken
« Svar #4 skrivet: 21 aug-17 kl 22:02 »
Medlemsavgiften är en svår nöt. Den är ingen ränta, men eventuellt skall den redovisas som effektiv ränta. Frågan är bara hur man gör det? Alla lånar ju olika mycket, men medlemsavgiften är densamma.

Precis som i alla andra föreningar så är det medlemmarna som är föreningen. Är man medlem så skall man inte använda "dem" om föreningen utan snarare "vi". Många som missar det.

Men som sagt: är du ute efter billigaste lånet idag så är det inte jak. Men hur ser det ut om 2år? Eller 5 år? Fördelen är ju att räntan är känd och inte spekulativa.

Mvh
Magnus

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: JAK banken
« Svar #5 skrivet: 26 aug-17 kl 07:59 »
Det är inte medlemsavgiften som är ränta, det är låneavgiften. Just nu är låneavgiften högre än bankernas räntor på bolån, men det är svårt att jämföra rakt av. Ett JAK-lån kostar mer pengar per månad helt enkelt eftersom själva idén med lånet är att du ska betala av det och bli skuldfri. Många "vanliga" banker är nöjda om kunderna amorterar symboliskt i enlighet med amorteringskraven, och när de uppnått den skuldkvot som är gräns, är banken nöjd om kunden fortsätter att betala ränta och inte amorterar så mycket. En skuldfri kund blir det inga ränteintäkter på, liksom...
Många som är högt skuldsatta har inte råd att amortera av på sitt bostadslån under sin livstid, och för dem är inte JAK ett alternativ. För den som köper en billigare bostad i glesbygd är det helt klart värt att räkna på ett JAK-lån!

Sen är det ju det här med sparpoäng och eftersparande också, visserligen finns det nu mera eftersparfria bolån har jag sett, men jag tror att det är en stor del av bankens medlemmar som sparar och samlar sparpoäng ändå.
Och vad gäller ärt:s exempel så är det dyrt att ta blancolån med lång löptid även i en vanlig bank. JAK är som regel ändå billigare. Jag lånade 50 000 på 2 år som blancolån, och betalade av summan enligt plan (jag hade sparpoäng, så jag behövde inte efterspara) så då blev kostnaden 50 000 i amortering + 1500 kr i låneavgift! Det kunde inte kapitalistbanken slå, det kan jag säga...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: JAK banken
« Svar #6 skrivet: 26 aug-17 kl 08:10 »
Viktigt att veta är att medans du sparar ihop kapital för att kunna låna så skyddas inte ditt kapital av bankgarantin som i andra banker. i alla andra banker så garanteras dina pengar upp till 180.000:- denna garanti har inte JAk-banken. Har du inte råd att förlora pengar så ska du inte spara mer än nödvändigt i JAK banken

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: JAK banken
« Svar #7 skrivet: 26 aug-17 kl 13:02 »
Viktigt att veta är att medans du sparar ihop kapital för att kunna låna så skyddas inte ditt kapital av bankgarantin som i andra banker. i alla andra banker så garanteras dina pengar upp till 180.000:- denna garanti har inte JAk-banken. Har du inte råd att förlora pengar så ska du inte spara mer än nödvändigt i JAK banken

Så här står det på JAK:s hemsida: "Ditt sparande på Transaktionskonto, Baskonto, Skogskonto, Stödsparkonto samt efterspar är skyddat av den statliga insättningsgarantin."

Vilken sorts garanti menar du inte gäller sparande hos JAK? Är det en annan summa som garanteras?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: JAK banken
« Svar #8 skrivet: 26 aug-17 kl 13:12 »
Jak finns i alla fall med på Riksgäldens lista över banker och institut där den statliga insättningsgarantin gäller.

https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/Om_Insattningsgarantin/Anslutna-institut/Kontoslag-som-omfattas/JAK-Medlemsbank/

Kanske har JAK andra sorters konton som inte räknas upp och där insättningsgarantin inte gäller. Du som vet, svara gärna.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: JAK banken
« Svar #9 skrivet: 26 aug-17 kl 15:35 »
Viktigt att veta är att medans du sparar ihop kapital för att kunna låna så skyddas inte ditt kapital av bankgarantin som i andra banker. i alla andra banker så garanteras dina pengar upp till 180.000:- denna garanti har inte JAk-banken. Har du inte råd att förlora pengar så ska du inte spara mer än nödvändigt i JAK banken
Nu har Naturliv redan förklarat hur det egentligen är med den statliga insättningsgarantin...så jag kan bara tillägga att enligt Riksgäldskontoret så är insatta pengar upp till 950 000 kr skyddade av garantin :) , så en kan undra var dina uppgifter kommer från?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: JAK banken
« Svar #10 skrivet: 28 aug-17 kl 12:55 »
Faktum är att för sisådär 20 år sedan när min far skulle ta jak lån så saknades insättningsgarantin. Jag läste för ca 10 år sedan en gammal medlemstidning där insättningsgarantin nämndes som en nyhet och ett framsteg för föreningen. Så min gissning är att informationen är gammal. Storbankerna hade insättningsgarantin i många år innan jag blev godkända.

Mvh
Magnus

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: JAK banken
« Svar #11 skrivet: 28 aug-17 kl 20:20 »
 Nu har jag löst lånet på JAK. Dumt eller inte svårt att sia om. Men det stämmer bättre med min nuvarande situation.
 Då jag ställde frågan till banken när jag får ut den summa som de höll inne fick jag följande:

 Jag skulle kolla nedan länk.

 https://jak.se/aktuellt-om-l%C3%A5neinsatserna

 I korta ordalag:
 Finansinspektionen godkänner inte utbetalning då banken gjort för lite vinst.
Under 2020 söker de tillstånd för utbetalningar som skulle betalts ut 2018 (mitt fall)

 Känslan av att det luktar blåst är inte långt borta


 


Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: JAK banken
« Svar #12 skrivet: 29 aug-17 kl 10:37 »
Tack för alla svar! Jo, jag gillar också grundidén med JAK. Men tyvärr har de ju mer utvecklats till en vanlig bank.

Förresten så verkar inte underrättelse via mejl funka när man fått svar... :(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: JAK banken
« Svar #13 skrivet: 29 aug-17 kl 19:53 »
Nu har jag löst lånet på JAK. Dumt eller inte svårt att sia om. Men det stämmer bättre med min nuvarande situation.
 Då jag ställde frågan till banken när jag får ut den summa som de höll inne fick jag följande:

 Jag skulle kolla nedan länk.

 https://jak.se/aktuellt-om-l%C3%A5neinsatserna

 I korta ordalag:
 Finansinspektionen godkänner inte utbetalning då banken gjort för lite vinst.
Under 2020 söker de tillstånd för utbetalningar som skulle betalts ut 2018 (mitt fall)

 Känslan av att det luktar blåst är inte långt borta

Fast det är ju inte JAK som ändrat i regelverket, de försöker bara att anpassa sig. Inte lätt att driva ideell förening. Hade du haft aktier i en storbank istället hade du bara kunnat sälja dem. Du får nog skylla bankinspektionen för detta och inte JAK.

Mvh
Magnus

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: JAK banken
« Svar #14 skrivet: 29 aug-17 kl 21:08 »
 Det jag blir irriterad över är att jag inte fått någon information. Först nu när jag löst ut lånet. Vid telefonsamtal med JAK innan lösning av lån för att få reda på vilket belopp lånet nu uppgick till fick jag besked att det skulle ta ett år innan "insatsen" betalades ut. Nu 14 dagar senare är det tre år.
 För mej är pengar något väldigt speciellt. Det är något man själv kan avgöra hur mycket man vill ha. Kämpa för att få dem. Har valt att inte kämpa och ha lite av den varan. Jag hjälper gärna, bjuder på min tid o engagemang men ger aldrig ekonomiskt stöd.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: JAK banken
« Svar #15 skrivet: 30 aug-17 kl 20:48 »
Det jag blir irriterad över är att jag inte fått någon information. Först nu när jag löst ut lånet. Vid telefonsamtal med JAK innan lösning av lån för att få reda på vilket belopp lånet nu uppgick till fick jag besked att det skulle ta ett år innan "insatsen" betalades ut. Nu 14 dagar senare är det tre år.
 För mej är pengar något väldigt speciellt. Det är något man själv kan avgöra hur mycket man vill ha. Kämpa för att få dem. Har valt att inte kämpa och ha lite av den varan. Jag hjälper gärna, bjuder på min tid o engagemang men ger aldrig ekonomiskt stöd.

tydligen riksbanken fel som höjd det egna kapitalet banken måste ha i sin kassa.... jak gick ut med förfrågan om frivillig insats och hade många ställt upp så hade du nog haft dina pengar nu;)  min egen historia är att jag låna pengar på 90-talet då räntan var hög och jak nästan gratis... det gjorde mig skuld fri 2000 ungefär och sen dess är jag "bara" stödmedlem och bidrar bara med inlåning;) har både mitt privata och företag på jak och det funkar kanon bortsett från avsaknaden av swish men det har jag en annan bank för;)
den som frågar är aldrig vilsen

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: JAK banken
« Svar #16 skrivet: 01 sep-17 kl 19:59 »
 Upplever att jag givit en felaktig bild av JAK.
Det visade sej att efter jag betalt av lånet så fick jag ett besked om hur det såg ut på mina konton på banken.
Blev då förvånad då där fanns ett Baskonto med över 6 500 kr.
När jag så går in på nätet och kollar så av de 707:- jag varje månad betalt, har en summa gått in på mitt baskontot. Den var lägre i början men ökade efterhand som lånet minskade. Så när jag skrev "Detta blir då: 707 x 12 x 10 + 300 x 10 = 87.840 som jag betalt för att låna 65.000." Var det inte sant.
 Hoppas jag inte skrämt bort någon från denna bank. Får själv ta lärdom om att sätta mej in i hur saker o ting fungerar innan smutskastning.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: JAK banken
« Svar #17 skrivet: 02 sep-17 kl 00:31 »
Stort av dig Ärt, mycket stort!

Jag använder inte jak själv, men har aldrig uteslutet det.

Mvh
Magnus

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: JAK banken
« Svar #18 skrivet: 02 sep-17 kl 10:13 »
Ja. Det var stort

Postat med Alternativ.nu´s app


Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: JAK banken
« Svar #19 skrivet: 11 sep-17 kl 11:51 »
Ang ränta:
Enligt banken har deras kunder en religiös övertygelse som gör att de inte kan betala ränta eller någonting som kallas för ränta. Patens- och marknadsdomstolen slår dock fast att ett företag inte kan åberopa religionsfriheten för vilseledande marknadsföring och att ränta ska kallas för just ränta.
https://www.dagensjuridik.se/2017/09/far-inte-aberopa-religionsfrihet-vilseledande-reklam-bank-ska-kalla-ranta-ranta
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, Tiomilaskogen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser