Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamning - hur många dagar efter baggsläpp?  (läst 2342 gånger)

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
lamning - hur många dagar efter baggsläpp?
« skrivet: 07 apr-13 kl 21:22 »
Min beräkning av när lammen borde komma verkar inte riktigt stämma. Några tackor är lite långsamma. Vore intressant att höra hur många dygn det tar från baggsläpp till lamning för lite olika raser/besättningar?
Vi har hittills haft 3 lamningar efter 150 dygn och 1 på 159. Fyra tackor återstår. Har finull som vi inte försökte synka brunsten för.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: lamning - hur många dagar efter baggsläpp?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 21:33 »
Vore intressant att höra hur många dygn det tar från baggsläpp till lamning för lite olika raser/besättningar?

Normal skillnad i lammningstid är ju 3 veckor efter baggsläpp.
Eftersom tackorna även om dom blir dräktiga på sin första brunst med baggen, kan bunsta på 21 olika dagar och då få lammningsdatum på 21 olika dagar.
(Baggsläppsdatum är ju inte liktydigt med betäckningsdatum).
« Senast ändrad: 08 apr-13 kl 14:24 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: lamning - hur många dagar efter baggsläpp?
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 21:37 »
Hej. De tackor jag sett bli betäckta har lammat 146-149 dagar senare. (Gutefår)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: lamning - hur många dagar efter baggsläpp?
« Svar #3 skrivet: 07 apr-13 kl 21:54 »
5-6½ månader räknar jag med efter baggsläpp i år har jag en som kastat på grund av skada och jag tror hon kan lamma från nu till om 1½ månad, då hon åter fick träffa baggen för fem månader sen.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: lamning - hur många dagar efter baggsläpp?
« Svar #4 skrivet: 08 apr-13 kl 13:51 »
Igår hade jag tre tackor som lammade, exakt 145 dagar efter baggsläppet. Jag har finull, och tycker att det stämmer ganska exakt med 145 dagar efter betäckning. Jag använder baggkrita, så jag såg allt att de var heta på det redan första dygnet :-)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
Tli, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser